Gjest ung mor Skrevet 26. juli 2004 #1 Del Skrevet 26. juli 2004 hmm.. et lite spørsmål.. da jeg var lita var det ingen som brydde seg om "familie-fyll" så der jeg vokste opp, var det ofte fester for alle -der de voksene drakk alkohol - og sikkert ble så fulle at de var dårlige dagenderpå... ingen sakde jeg! jeg synes derimot at det var kjempe koselig på disse samenkomsetene, og det vet jeg at de andre ungene også synes. vi fikk jo også lov til å spise godterier og bade/leke og være oppe lenger enn vanlig.. problemet kommer nå som jeg er forelder selv, og gjerne vil lære mitt/mine barn om alkohol - slik det har vært i min slekt i generasjoner.. Jeg merker at om jeg tar en pils til maten ute, om barnet er med så ser folk stygt på meg! hvorfor har verden blitt så vridd?!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #2 Del Skrevet 26. juli 2004 Helt enig. Men jeg regner med at når man snakker om fyll så er det foreldre som er overstadig beruset og strengt tatt ikke i stand til å ta seg av barna sine. Hos oss drikker vi ofte øl til maten. både hjemme og ute. Det kan til og med bli to øl, og kanskje en kaffe og konjakk også..... Men vi er jo ikke fulle, og ofte er det en av oss som kjører hvis vi spiser ute. Jeg mener at vi som forledre på denne måten faktisk lære barna å ha et greit forhold til alkohol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 26. juli 2004 #3 Del Skrevet 26. juli 2004 problemet kommer nå som jeg er forelder selv, og gjerne vil lære mitt/mine barn om alkohol - slik det har vært i min slekt i generasjoner.. Jeg merker at om jeg tar en pils til maten ute, om barnet er med så ser folk stygt på meg! hvorfor har verden blitt så vridd?!? Er det ikke bare DU som føler det sånn, fordi du av en eller annen grunn har dårlig samvittighet for den pilsen? Jeg tror ikke på at fremmede mennesker ser stygt på en mamma fordi hun nyter alkohol til maten. :-? Det gjelder å overføre sunne holdninger til ungene sine, også når det gjelder alkohol. Måtehold og hygge til maten er OK, fyll er uaktuelt. Jeg husker alt for godt (særlig) juleselskapene da jeg var liten. Da de voksne ble veldig rare, og ut på kvelden kunne ligge og kave på gulvet under julegrana, ble kranglete, romantiske eller veeeldig glad i barna sine. Neste dag var de ikke tilsnakkendes...En uting som jeg ikke vil at mine egne barn skal oppleve! :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ung mor Skrevet 26. juli 2004 #4 Del Skrevet 26. juli 2004 GODT å høre at ikke alle er fanatiske! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ung mor Skrevet 26. juli 2004 #5 Del Skrevet 26. juli 2004 hmm.. i min verden er det ingen som ligger å kaver på gulvet uansett! barn eller ei.. man legger seg lenge før den tid.. men det er kanskje slike (for meg langt borte, fordi det aldri skjer i mitt liv) "fylle"-ting det er snakk om? jeg synes å mener at jeg har hørt at det er ILLE å drikke i det hele tatt om barn er tilstede, noe jeg da er helt uenig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 26. juli 2004 #6 Del Skrevet 26. juli 2004 EN øl eller to til maten, er det vel ingen i hele verden som kan si noe på selv om det er barn til stede!? :o Men når det gjelder "festdrikking" synes jeg ikke barn skal være til stede uansett. Jeg husker at jeg var med mine foreldre på sammenkomster (og da var jeg ganske stor!! I hvertfall konfirmert og vel så det!!) og jeg synes IKKE det var noe særlig når mine foreldre ble "anderledes"...og da snakker jeg ikke om at det var flatfyll, for det var det ikke, men de ble ikke mamma og pappa for meg mere, og det likte jeg dårlig. Og når jeg reagerte når jeg var SÅ stor, og skjønte hva som var "problemet" så bør ikke små barn utsettes for sånt. Men som sagt, at en drikker slkohol til maten kan da vel i jøssenamm ingen reagere på???? :hår: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ung mor Skrevet 26. juli 2004 #7 Del Skrevet 26. juli 2004 å joda... MEN det skulle sannlig IKKE forundre meg at det er KUN fordi jeg er ung mor!!! er så LEI av å bli møtt av fordommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 26. juli 2004 #8 Del Skrevet 26. juli 2004 Jeg husker da også alle festene mamma og pappa hadde, når vi var hjemme. Folk var i festhumør og sikkert brisne også. Syntes ikke det var så gøy, men jeg tror nok ikke jeg har tatt skade av det! :wink:tror mange har opplevd dette i barndommen, og tror ikke det har fått så fatale konsekvenser for noen av oss. Hvorfor skal man skåne barn for alt??De tåler da litt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. juli 2004 #9 Del Skrevet 26. juli 2004 EN øl eller to til maten' date=' er det vel ingen i hele verden som kan si noe på selv om det er barn til stede!? [/quote'] Joda, opptil flere her inne som mener det, selv når barna er blitt voksne. :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #10 Del Skrevet 26. juli 2004 Skulle ikke forundre meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 26. juli 2004 #11 Del Skrevet 26. juli 2004 tror mange har opplevd dette i barndommen' date=' og tror ikke det har fått så fatale konsekvenser for noen av oss. Hvorfor skal man skåne barn for alt??De tåler da litt!![/quote'] Konsekvenser og konsekvenser. Det handler vel litt om at man bør oppføre seg sånn at ungene beholder respekten for en. Som barn har man jo en iboende respekt for voksne, og særlig foreldrene. Alkohol kan ødelegge litt av den. Men da snakker jeg om fyll /overstadig beruset, ikke vin til maten og cognac til kaffen. Får være måte på da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 26. juli 2004 #12 Del Skrevet 26. juli 2004 Leste nettopp at en mor ble nektet en øl på en uteservering fordi hun hadde barnet med seg(midt på dagen)... Damen var godt og vel voksen og fikk "tilsnakk" fra "en som så ut som 18 åring".... :o Husker også at foreldrene mine drakk og danset og fortalte skrøner i ulike sammenkomster. Jeg var mest irritert fordi jeg ikke fikk bli med -og at de bråkte og spilte fæææl musikk, "lady in Red"... :hår: Men datteren min drar på overnattings besøk når vi skal ha gjester og vi skal drikke (mye!) Men jeg har tatt både en , to, tre øl her hjemme..sitter og chatter på internett når gubben er ute på byn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 26. juli 2004 #13 Del Skrevet 26. juli 2004 De fleste jeg kjenner har hatt en liknende oppvekst som meg, hvor de voksne har vært voksne. De fleste husker også små brisne foreldre da de var mindre, men det har gått bra med alle sammen faktisk! Jeg kommer til å oppdra mine barn på samme måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 26. juli 2004 #14 Del Skrevet 26. juli 2004 De fleste jeg kjenner har hatt en liknende oppvekst som meg, hvor de voksne har vært voksne. De fleste husker også små brisne foreldre da de var mindre, men det har gått bra med alle sammen faktisk! Jeg kommer til å oppdra mine barn på samme måte. Småbrisen er jo som regel bare hyggelig da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreamy Skrevet 26. juli 2004 #15 Del Skrevet 26. juli 2004 Da jeg var liten var det ofte fyllefester hjemme. Husker vi søsknene pleide å gjemme oss fordi vi var redde. For meg personlig var det en liten hyggelig opplevelse å se hvor rare foreldrene mine (+tanter etc) ble da drakk. Huset så ikke ut i måneskinn dagen derpå osv. Det kaller jeg for fyllefest. Jeg var redd for fulle folk til jeg var godt inn i de voksnes rekker Jeg tar gjerne ett par øl eller noen glass vin om kvelden når min datter er tilstede. Alt med måte.. Men det er min personlige mening. Selv om jeg hadde en negativ opplevelse med dette så gjelder jo ikke dette for alle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tosca Skrevet 26. juli 2004 #16 Del Skrevet 26. juli 2004 Fyllefest er en ting, og et par pils eller et glass vin er noe helt annet. Vi har drukket både vin og øl når sønnen vår har vært til stede. Men det er jo snakk om måtehold, ikke å drikke seg full. Nå er sønnen vår 17 år, og han er en av de ytterst få på hans alder som ikke er ute og fester og drikker i helgene. Han har nesten ikke smakt alkohol i det hele tatt. Så det viser iallefall at vår holdning til alkohol ikke har vært skadelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rio Skrevet 26. juli 2004 #17 Del Skrevet 26. juli 2004 Jeg er en av dem som ikke har vokst opp med alkohol. Og det har gjort at jeg aldri har likt å være i nærheten av voksne som drikker. (Selv om jeg ikke har prob med å drikke som en svamp selv). Det er fordi jeg ikke er vant til det, og det er noe med det at når de drikker blir de ikke de 'voksne' som jeg kjenner dem. Liker ikke helt når svigers blir susete, greier ikke å ta dem seriøst og jeg blir litt 'redd' dem Skulle ønske det ikke var sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 26. juli 2004 #18 Del Skrevet 26. juli 2004 Jeg er vokst opp med foreldre som var meget måteholdne - men på ingen måter avholds. De kunne kose seg med et glass vin eller to - eller en likør til kaffen. Syntes bare det var hyggelig jeg. Riktignok så jeg dem aldri fulle .. selv om de hadde selskap - og sikkert var litt brisne.. men opplevde aldri det som skremmende. Selv kan jeg godt ta et glass vin eller to sammen med barna mine - ingen problemer med det. Jeg synes det er viktig å vise at man godt kan ha et normalt forbruk av alkohol - og at man ikke behøver å drikke seg drita hver gang man åpner noe, men at man kan kose seg med litt. Fyll og barn hører selvfølgelig ikke sammen. (Synes ikke noe om fyll om det ikke er barn tilstede heller jeg da ..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 28. juli 2004 #19 Del Skrevet 28. juli 2004 Tror ikke barn tar skade av å se foreldre ta et glass med vin eller en pils til maten. Heller motsatt vil jeg tenke meg. Kanskje positivt å vise hvilket forhold man kan ha til alkohol. Men den er veldig lett å strekke, fra et glass til flere... Ungene merker at foreldrene forandre seg før de selv innser det. Så man bør være veldig bevisst på hva man driver med..... Jeg drikker ikke alkohol i det hele tatt, kona tar seg en sjelden gang et glass til god mat...... Syns det er greit. Når det gjelder fyll og fest er det forkastlig...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå