Gå til innhold

Hvorfor legger jeg ikke på meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 20 år, som alltid har vært glad i å trene. Hele ungdomstiden har jeg vært tynn, men jeg har bestandig spist nok (tror jeg), og derfor går jeg ut i fra at jeg er naturlig tynn.

Likevel har jeg lenge hatt et ønske om å legge på meg noen kilo. Ikke kjempemye, men i alle fall litt, så det er merkbart. Synes jeg ser for spinkel ut. Nå veier jeg et sted mellom 47 og 48 kg (veier meg på morgenen før frokost), og er 160 cm.

Jeg trener for det meste løping og ellipse, samt en del styrketrening, og av og til saltimer som Pulsstep, Corestep osv. Det er disse treningsformene jeg trives med, etter å ha prøvd mye forskjellig. Jeg trener som regel 4-6 dager i uka, bortsett fra i ferier osv, da det blir mindre trening.

En vanlig spisedag for meg kan se slikt ut:

Frokost: To brødskiver med ost, skinke og grønnsaker, en yoghurt med müsli og nøtter, en banan, melk.

Mellommåltid: En proteinbar, en banan.

Lunsj: To knekkebrød med smøreost, egg og grønnsaker, havregrøt med cottage cheese og nøtter.

Mellommåltid: Banan.

Middag: 150 gram kyllingkjøttdeig, en stor søtpotet, 150 gram wokgrønnsaker, litt saus og ketchup.

Kveldsmat: En skål frokostblanding med nøtter og yoghurt, banan, melk.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? :)

Anonymous poster hash: b736f...10a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å jogge eller spis mere :)

Anonymous poster hash: 9a648...44d

• Liker 1
Skrevet

Slutt å jogge eller spis mere :)

Selvfølgelig, men jeg vil jogge og gjøre ellipse, fordi jeg trives sånn med det. Når jeg spiser, spiser jeg til jeg er ordentlig mett, og ofte spiser jeg når jeg ikke er sulten også... Synes det er vanskelig å spise mer da :(

Skrevet

Spis mer energitett mat

Skrevet

Når du steker egg, bruk olje. 1 ss = 100 kcal.

Anonymous poster hash: 9a24e...758
Skrevet

Spis mer enn du forbrenner, er virkelig ikke mer hokus pokus enn det.

Anonymous poster hash: 778c6...b8b
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror du spiser altfor lite kalorier til å ha den forbrenningen du har med all treningen, og fortsatt legge på deg. Pluss at du bare er 20 år og har litt ekstra høy forbrenning da. Legge på seg krever en del.

Prøv en kalori-kalkulator, de er litt jalla men.

Anonymous poster hash: aa764...ca2
Gjest Runforit
Skrevet

Som andre nevner. Spis mer energitett mat. Du spiser akkurat nok til at vekta holder seg stabil. Vil du opp må du spise mer. Få inn mer oljer, ost, nøtter, avokado etc så vil du nok merke forskjell. Er ikke vanskelig å spise masse ekstra kalorier så lenge du velger rett type kalori. 100 gram nøtter er fort 5-600 kcal. Det burde du lett klare å knaske i deg.

Skrevet

Selvfølgelig, men jeg vil jogge og gjøre ellipse, fordi jeg trives sånn med det. Når jeg spiser, spiser jeg til jeg er ordentlig mett, og ofte spiser jeg når jeg ikke er sulten også... Synes det er vanskelig å spise mer da :(

Skjønner :) Er viktig å holde på med det man liker! Hvor km og minutter jogger du? Jeg kan regne ut hvor mye du forbrenner.

Jeg ville ha lagt inn en ss olje i hvert måltid. En ss er 90kcal, da får du i deg 450kcal ekstra pr dag.

Skrevet (endret)

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? :)

spis mer hamburger og godteri og drikk mer cola så skal du nok se at du går opp i vekt

Endret av kubrak
  • Liker 1
Skrevet

Skjønner :) Er viktig å holde på med det man liker! Hvor km og minutter jogger du? Jeg kan regne ut hvor mye du forbrenner.

Jeg ville ha lagt inn en ss olje i hvert måltid. En ss er 90kcal, da får du i deg 450kcal ekstra pr dag.

Det varierer veldig fra økt til økt. Jeg jogger på tredemølle, alt fra 20 til 60 minutter, på varierende fart. Men med vanlig fart løper jeg omtrent 5 km på 30 minutter. Husk at jeg bruker en del ellipsemaskin også, så ikke knærne mine blir overbelastet!

Jeg steker mat i olje hver dag, men kan eventuelt prøve å bruke mer :)

TS

Skrevet

Jeg syns du spiser litt lite i forhold til hvor mye du trener. Du må rett og slett spise mer;) Husk at du skal spise deg opp i vekt og forbli sunn, så å hoppe på burger, pizza osv gir kroppen ingen nytte og du blir slapp!

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Setter pris på alt :)

Skal prøve å spise mer energitett mat, da jeg allerede spiser meg ordentlig mett av mengden mat. Er det noen som eventuelt har tips til meg om hvor mange kilo jeg bør gå opp?

TS

Skrevet

Kutt ut all ekstra cardio i en periode og fokuser på styrke. Har du kvalitet på øktene dine gir dette høyt nok treningsvolum.

Middagsmengden ser helt grei ut, men frokost, mellommåltid, lunsj og kvelds ser litt spinkle ut.

Forskjellige frokost/lunsj-tips:

- Velg gresk yoghurt med fullfett. 10% minst. Ha nøtter, bær og honning i. Minst 200g yoghurt per servering. En neve nøtter og så mye honning du vil.

- Middag fra i går.

- Egg/banan-pannekaker. Kjør 3 egg sammen med en stor veldig gul til brun banan, litt kanel og kardemomme, i en blender/stavmikser. Stek små lapper i en godt oljet/smurt panne. Spis med en snei skinke på hver. Gir ca 10 små pannekaker.

Snacks/mellommåltid

- Kutt av en tykk snei hvitost. Ca 100g. Del den i staver og spis med paprika/agurk. + 1 stor banan.

- 1-2 neve® nøtter

- kaffe med fløte i

- en til to skjeer extra virgin olivenolje

Kvelds: drikk 1 liter h-melk.

• Liker 1
Skrevet

Det så jo du som du har et veldig sunt og næringsrikt kosthold! Jeg spiser mye mindre enn deg kalorimessig, men går heller ikke opp i vekt (veier 54 kg). Prøv å spise nøtter, makrell i tomat eller annen fet fisk, og mer kjøtt til middag! Jeg spiser vanligvis nærmere 200 gram kjøttdeig hvis jeg først spiser det :) Og husk at du brenner kalorier ved å trene, så spis ekstra de dagene du trener!

Anonymous poster hash: 42150...cde
Skrevet

Ikke stress med kostholdet, du er ung og om noen år har du garantert lagt på deg litt. Kanskje du er bare ment å være så slank? Du har en helt normal bmi, og spiser sunt, så hadde jeg vært deg så ville jeg ikke stresset med det.

Anonymous poster hash: be5e1...8d6
Skrevet

Som de andre skriver, må du rett og slett få i deg flere kalorier.
Flytende kalorier (smoothies, melk, juice etc.) er ofte lettere å få i seg i tillegg til annen mat:)
Ellers er nøtter, tørket frukt, dadler<3 osv. veldig greit å bruke som snacks.

Skrevet

Jeg driver og går ned i vekt, og jeg spiser omtrent som deg og trener omtrent halvparten. (Har en relativ aktiv jobb som gjør at jeg er på bena store deler av tiden)

Det er nesten rart at du klarer og holde vekten med å trene så mye og spise så lite.

Jeg har et par søsken som også har slitt med å gå opp i vekt, og de har måtte prøve og få det i seg flytende fordi de rett og slett ikke har klart å spise det. Som feks en Shake med gainer (?) eller noe i den duren.

Men du spiser jo veldig sunt da, så det er jo bra. Men du spiser veldig lite til å trene så mye, jeg skjønner nesten ikke hvordan du klarer det? Blir du ikke sliten og da evt mer sulten etter å ha løpt i en time?

Anonymous poster hash: 301b0...4e0

• Liker 1
Skrevet

Ta tran.

Anonymous poster hash: 52264...818
Skrevet

Jeg var som deg for noen år siden. Var 1.63 m høy og veide ca 48kg. Nå veier jeg rundt 55. Har ikke endret noe spesielt med kosthold eller trening, så regner med at det har noe med alderen å gjøre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...