Gå til innhold

Husleiekontrakt - Hva gjelder her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å flytte inn hos en ukjent jente (bofellesskap). Hun leier denne leiligheten og jeg må skrive kontrakt med huseier. Skal jeg ha en egen kontrakt eller føres inn i hennes kontrakt? Hvis jeg førers inn i hennes kontrakt, vil jeg være ansvarlig økonomisk hvis hun lar være å betale husleie?

Hilsen

Forvirret...

Anonymous poster hash: f142c...01a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha egen konktrakt for ditt leieforhold. Det er ryddigest for alle parter

Skrevet

Ha egen konktrakt for ditt leieforhold. Det er ryddigest for alle parter

TS

Helt enig i utgangspunkt, og det er dette jeg vil ha. Lurer på det andre rent juridisk.

Skrevet

Det er lov å kreve egen kontrakt, hvertfall når du leier gjennom huseier og ikke via den som bor der.

Det er også lov å motsi seg solidarisk ansvar. Lurer på om det er ulovlig å føre det opp på kontrakter hvor de boende ikke leier i sammen.

Gjest Strandet
Skrevet

Leiekontrakter er gjerne standardiserte, men les alltid igjennom kontrakten før signatur. Står det noe rare greier som en selv reagerer på, så må en tenke seg litt om eventuelt.

Gjest Strandet
Skrevet

Det er også noe som heter 'framleie', men det vet jeg fint lite om, og det kan tenkes at slikt ikke er tillatt i utgangspunktet i det eksisterende leieforholdet.

Skrevet

TS

Dette er ikke framleie ihvertfall, det var snakk om at jeg skal flytte inn, da ei annen flytter ut og hun som bor der nå blir boende, men jeg må jo ha en form for kontrakt, men hun som bodde der stod nok som leietaker 2. Hvis jeg blir leietaker 2, er jeg ansvar økonomisk hvis leietaker 1 plutselig ikke betaler for seg?

Gjest Strandet
Skrevet (endret)

Jeg tenker at jeg ville gått og undersøkt hvem som faktisk eier leieligheten før jeg gjorde noe.

Tenker at det vil være forskjell på at utleier har et ledig rom i en leielighet, og det at en leietager ønsker å dele leid leielighet med en annen igjen.

Endret av Strandet
Skrevet

Jeg ville uansett undersøkt hvem som faktisk eier leieligheten før en gjør noe.

Absolutt :)

Skrevet

TS

Dette er ikke framleie ihvertfall, det var snakk om at jeg skal flytte inn, da ei annen flytter ut og hun som bor der nå blir boende, men jeg må jo ha en form for kontrakt, men hun som bodde der stod nok som leietaker 2. Hvis jeg blir leietaker 2, er jeg ansvar økonomisk hvis leietaker 1 plutselig ikke betaler for seg?

Ja, med mindre det ikke står klart definert i kontrakten at du ikke er det.

Anonymous poster hash: c57c8...800

Skrevet

Ja, med mindre det ikke står klart definert i kontrakten at du ikke er det.

Anonymous poster hash: c57c8...800

Hmm...Okay. Kan du vise til dette i husleieloven? Jeg klarer ikke finne noe i den :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...