Gå til innhold

Sluttoppgjør i desember - halv el full skatt av feriepengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg slutter i jobben 31.12. og får beskjed om at de foretrekker å utbetale sluttoppgjøret på desemberlønna for å få det ut av systemet. Desember er halv skatt av den vanlige lønna, men trekkes det da halv eller hel skatt av feriepengene?

Anonymous poster hash: b2d54...498
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette kan du bestemme. Det er ikke reelt halv skatt, men skatt fordeles over 10,5 måned.

Om du får utbetalt feriepengene nå så blir skattebelastningen høyere i år. All lønn lignes på året, så du betaler skatt på feriepengene også, selv om du ikke får et trekk på selve utbetalingen.

Du bør altså få det utbetalt til neste år, slik at det blir lignet på neste år. Det kan være smart å få det utbetalt i år om du foventer å gå opp veldig mye i lønn. Håper det var klart nok.

Endret av FruKG
Skrevet

Ja, skatt betales uansett om der er nå eller neste år, men jeg tenkte på den utbetalingen jeg får nå, som er halv skatt.

Får jeg :

a. Vanlig lønn minus halv skatt, pluss feriepenger minus vanlig skatt utbetalt?

b. Eller får jeg vanlig lønn pluss feriepenger minus halv skatt av begge?

Om skattebelastningen blir høyere i år så får jeg vel det tilbake på skatteoppgjøret i 2015?

Jeg forventer ikke å gå opp i lønn, heller ned eller likt.

Skrevet

For å være helt tydelig - du må betale full skatt på feriepengene du får utbetalt. Det er faktisk vanlig å trekke dette på skatteprosenten som står på skattekortet ditt.

Bare tenk dersom alle hadde sagt at de ville ha all lønnen sin utbetalt i desember for å få halv skatt. Det hadde jo liksom ikke fungert særlig bra for AS Norge :-)

• Liker 1
Skrevet

Ja, skatt betales uansett om der er nå eller neste år, men jeg tenkte på den utbetalingen jeg får nå, som er halv skatt.

Får jeg :

a. Vanlig lønn minus halv skatt, pluss feriepenger minus vanlig skatt utbetalt?

b. Eller får jeg vanlig lønn pluss feriepenger minus halv skatt av begge?

Om skattebelastningen blir høyere i år så får jeg vel det tilbake på skatteoppgjøret i 2015?

Jeg forventer ikke å gå opp i lønn, heller ned eller likt.

Du får A.

Eventuelt for mye betalt skatt får du lignet på neste års skatteoppgjør ja, da får du skatt til gode.

Da bør du kreve å få feriepengene utbetalt i januar. Dette har du full rett til å kreve, selv om det er litt slitsomt for oss som sitter med regnskapet ;-)

Skrevet

Halv skatt på alt :)

Hør med arbeidsgiveren din.

Anonymous poster hash: eb2ee...bba
Skrevet

Det er faktisk ikke rett, og om de gjør det så får du ganske sikkert restskatt til neste år.

Det er heller ingenting som heter halv skatt slik det legges frem her. Din totale skattebelastning fordeles over 10,5 måneder. Dere tror vel ikke at skatteetaten gir noen av oss lønn uten at det skattes av det?

• Liker 2
Skrevet

Opptjente feriepenger som utbetales ved slutt slik som i ditt tilfelle (altså opptjent i 2014 som ellers ville blitt utbetalt i juni 2015 om du hadde fortsatt i jobben) trekkes skatt tilsvarende det som er prosenten på skattekortet ditt. Altså; dersom du har tabelltrekk og så en prosent for øvrig inntekt, er det prosenten som brukes.

Dette jobber jeg med, og i bedriften der jeg jobber ville vi latt den ansatte få velge å få pengene utbetalt i januar i stedet. Utbetales det i januar 2015 så trekkes ikke skatt. Det vil være slik at det inngår i total inntekt da i 2015, så totalt sett blir det jo skatt på all inntekt, det er bare snakk om når skattetrekket rent praktisk skjer.

Loven slår fast at arbeidsgiver skal betale dette ut samtidig med siste lønn på arbeidsplassen. Dette er for å sikre den ansatte; men vi praktiserer altså at den ansatte SELV kan velge å vente. Jeg jobber i en solid, offentlig bedrift, så hos oss risikerer ikke den tidligere ansatte at hun taper pengene pga konkurs i mellomtiden, men loven er altså til for å beskytte den ansatte og sikre at alt tilgodehavende utbetales.

Dersom du ikke når opp til toppskatt i år, så taper du ikke på å få det utbetalt nå. Du kan sette pengene i banken og få rente på dem.

Anonymous poster hash: 7e073...2c8
  • Liker 1
Skrevet

Takk, siste taler :) det var det jeg lurte på. Staten, for øvrig, som arbeidsgiver.

Sjefen kom innom i forbifarten og spurte om jeg ville ha sluttoppgjøret nå eller i januar. Jeg begynte å si "det lønner seg kanskje å få det i januar" men han avbrøt meg og sa at det går ut på det samme, og at det for dem hadde vært fint å "saken ut av systemet" med en gang. Ok, sa jeg :sukk:

Jeg beskattes i 2014 for det jeg fikk utbetalt i 2014, vel.

Dersom jeg da betaler skatt som står i forhold til det jeg tjener så burde ikke det ha så mye å si for oppgjøret verken nå eller da?

Skrevet

Hvis utbetalingen gjør at du får toppskatt, så har det litt å si.

Dessuten risikerer du baksmell til neste år fordi skatteprosenten du har betalt hele året er regnet av det du egentlig skulle tjene, med utbetaling av feriepengene vil du tjene mer enn det.

Skrevet

Jeg tjener ikke så mye (ltr 51), så jeg tror ikke det skulle ha mye å si i forhold til baksmell etc.

I hvert fall ikke toppskatt :)

Emn da er det altså slik at det i sum lønner seg å få feriepengene i januar?

Takk for hjelpen :)

Skrevet

I sum betyr det ingenting om du får dem nå eller neste år, så lenge du ikke må betale toppskatt hvis du får dem utbetalt i år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...