AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #1 Skrevet 4. desember 2014 Hei! Jeg har bodd i snart 2,5 år på studiested med borteboerstipend. Da har det hendt tidligere at jeg har flyttet hjem en måned før semesteret er slutt f.eks. april, mai. Første året flyttet jeg hjem til mamma og pappa i april, mottok fortsatt borteboerstipend da selv om leiligheten var sagt opp, og lånekassen merket ingenting. Nå har det seg slik at jeg skal skrive bacheloroppgave etter jul, og kan flytte kanskje så tidlig som slutten på februar/i mars. Lurer på hvordan dette blir i forhold til lånekassen? Hvis jeg melder i fra at jeg skal bo hjemme neste semester, mister jeg jo borteboerstipend i de månedene jeg bor her også. Helst vil jeg jo bare motta stipend som vanlig selv om jeg bor hjemme for å spare penger. Er det noen som har erfaring med dette, og om det evt er stor sjanse for at det blir oppdaget? Anonymous poster hash: 42ef1...f7f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #2 Skrevet 4. desember 2014 Hva skal du med borteboerstipend om du bor hjemme? Dersom de oppdager at du får noe du ikke har krav på kan de kreve alt du noen sinne har lånt av lånekassen tilbake sporenstraks, og nekte deg enhver form for støtte i fremtiden. Stor sjans å ta syns jeg. Tragisk å lure til seg penger en ikke har krav på. Anonymous poster hash: b9191...c9a 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #3 Skrevet 4. desember 2014 på hvilken måte rettferdiggjør du overfor deg selv at nettopp du fortjener dette? Anonymous poster hash: 70763...830 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #4 Skrevet 4. desember 2014 Hva skal du med borteboerstipend om du bor hjemme? Dersom de oppdager at du får noe du ikke har krav på kan de kreve alt du noen sinne har lånt av lånekassen tilbake sporenstraks, og nekte deg enhver form for støtte i fremtiden. Stor sjans å ta syns jeg. Tragisk å lure til seg penger en ikke har krav på.Anonymous poster hash: b9191...c9a Eneste som kan skje er vel bare at deler av lånet ikke blir omgjort til stipend da alt man får utbetalt uansett er et lån frem til man har bestått eksamener osv... Anonymous poster hash: 02052...4c8
kattaa Skrevet 4. desember 2014 #5 Skrevet 4. desember 2014 (endret) http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Forsinkelse_avbrudd_endringer/ "Hvis du ikke melder fra om endringer, kan du i noen tilfeller gå glipp av penger. I andre tilfeller vil du få mindre penger etter en endring, men det er din plikt å melde fra likevel. Du må melde fra til Lånekassen dersom du avbryter utdanningen tar pause i utdanningen skifter lærested endrer den faglige planen flytter fra eller tilbake til foreldrene dine endrer sivilstand (..) Hvis du ikke melder fra om endringer, eller gir feil opplysninger, kan Lånekassen gjøre om stipend til lån og kreve pengene tilbake. Vi kan også nekte å gi deg mer utdanningsstøtte. Grove tilfeller kan bli meldt til politiet. " Endret 4. desember 2014 av kattaa 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #6 Skrevet 4. desember 2014 Hva skal du med borteboerstipend om du bor hjemme? Dersom de oppdager at du får noe du ikke har krav på kan de kreve alt du noen sinne har lånt av lånekassen tilbake sporenstraks, og nekte deg enhver form for støtte i fremtiden. Stor sjans å ta syns jeg. Tragisk å lure til seg penger en ikke har krav på. Anonymous poster hash: b9191...c9a Jeg trenger stipendet de månedene jeg skal bo her for å betale husleie. Og når man søker stipend så søker man for hele semesteret. Hvis jeg bare kunne ha søkt om stipend til mars, hadde jeg gjort dette. på hvilken måte rettferdiggjør du overfor deg selv at nettopp du fortjener dette? Anonymous poster hash: 70763...830 Den var litt verre å svare på.. Vet ikke. Men jeg vet at det er flere som lurer til seg disse pengene som aldri bor på den addressen oppgitt, og bor hjemme. Derfor lurte jeg på om hvordan lånekassen ser på det da man er ferdig med semesteret før juni, noe mange er, og flytter hjem. Jeg bor jo tross alt på studiestedet over et halvt studieår. Anonymous poster hash: 42ef1...f7f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #7 Skrevet 4. desember 2014 "Flytter du fra eller til foreldrene dine i løpet av skoleåret, må du sende et brev til Lånekassen med flyttedato og den nye adressen din. " http://www.lanekassen.no/bostipend Okei, takk :-) Men vet noen hva som skjer med stipendet da..? De kan vel ikke kreve tilbake pengene utbetalt før jeg flytter hjem.. Bare de månedene jeg faktisk bor hjemme? Anonymous poster hash: 42ef1...f7f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #8 Skrevet 4. desember 2014 "Flytter du fra eller til foreldrene dine i løpet av skoleåret, må du sende et brev til Lånekassen med flyttedato og den nye adressen din. " http://www.lanekassen.no/bostipend Ser nå at linken du sendte handler om videregående opplæring. Jeg går på høgskole. Anonymous poster hash: 42ef1...f7f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #9 Skrevet 4. desember 2014 Eneste som kan skje er vel bare at deler av lånet ikke blir omgjort til stipend da alt man får utbetalt uansett er et lån frem til man har bestått eksamener osv...Anonymous poster hash: 02052...4c8 Nei det er ikke sant. Dersom du lyver til lånekassen om hvor du bor og du blir tatt, kan de kreve tilbakebetalt en kraftig sum asap. Kjenner to stk som bodde hjemme, og fikk fullt stipend (opprettet falsk addresse). Det var ikke gøy for de når regningen kom, og de måtte betale tilbake hele sulamitten på en regning. Og de får aldri mer støtte av Lånekassen. Men for all del, juks til dere penger dere ikke har krav på. Anonymous poster hash: b9191...c9a 1
kattaa Skrevet 4. desember 2014 #10 Skrevet 4. desember 2014 Ser nå at linken du sendte handler om videregående opplæring. Jeg går på høgskole. Anonymous poster hash: 42ef1...f7f Jeg så det så oppdaterte med rett link.
lillsunshine Skrevet 4. desember 2014 #11 Skrevet 4. desember 2014 Dersom du er avhengig av støtte i fremtiden etter at du er ferdig med bacheloren, så kan det få konsekvenser ved at du aldri mer får studiestøtte som noen sier her, verken lån eller stipend og at du også må tilbakebetale en del av beløpet. Du får vurdere selv. Er det ikke bedre å da bo hjemme hele semesteret og bare ta opp fullt studielån?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #12 Skrevet 4. desember 2014 Og hvis mange nok misbruker denne ordningen så vil den jo bortfalle etterhvert og da kan det jo fort bli tøft for mange. Og hvis du blir oppdaget så vil det jo helt garantert bli vanskelig for deg å få innvilget tilsvarende eller andre søknader senere. Ærlighet varer lengst!Anonymous poster hash: 328bb...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #13 Skrevet 4. desember 2014 Dersom du er avhengig av støtte i fremtiden etter at du er ferdig med bacheloren, så kan det få konsekvenser ved at du aldri mer får studiestøtte som noen sier her, verken lån eller stipend og at du også må tilbakebetale en del av beløpet. Du får vurdere selv. Er det ikke bedre å da bo hjemme hele semesteret og bare ta opp fullt studielån? Hadde det vært så enkelt! Jeg er avhengig av å bo her i januar og februar da jeg har obligatorisk skole, og derfor må jeg motta stipend slik at jeg får betalt husleie. Studiestedet ligger 3 timer unna foreldrene mine, så dette er dessverre ikke mulig.. Anonymous poster hash: 42ef1...f7f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #14 Skrevet 4. desember 2014 Og hvis mange nok misbruker denne ordningen så vil den jo bortfalle etterhvert og da kan det jo fort bli tøft for mange. Og hvis du blir oppdaget så vil det jo helt garantert bli vanskelig for deg å få innvilget tilsvarende eller andre søknader senere. Ærlighet varer lengst!Anonymous poster hash: 328bb...9f6 Men det har aldri blitt sjekket om jeg faktisk bor på addressen oppgitt hittil etter 2,5 år. Juni får man ikke stipend, så dette vil da gjelde for april og mai.. Vet ikke hvor strenge de er på 2 måneder sånn. Anonymous poster hash: 42ef1...f7f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #15 Skrevet 4. desember 2014 Du må ikke tilbakebetale noe ASAP om du flytter tilbake til foreldre under høyere utdanning, men du kan risikere at mindre blir omgjort til stipend OM Lånekassen oppdager det. Det er ikke noe som heter borteboer på høyere utdanning, her er det lån og stipend. Du kan få fullt lån selv om du bor hjemme, men da vil mindre/eller ingenting bli gjort om til stipend og du skylder mer enn hvis du ikke bor hjemme etter utdanningen din. Flyttet selv hjem i april mens jeg gjorde bachelor uten å melde fra til Lånekassen, de oppdaget det ikke. Hvordan jeg moralsk kunne gjøre det? Jeg betalte like i mye i leie hos min mor som jeg gjorde på hybel, pluss mat og strøm. Anonymous poster hash: 42b50...c74
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #16 Skrevet 4. desember 2014 Du må ikke tilbakebetale noe ASAP om du flytter tilbake til foreldre under høyere utdanning, men du kan risikere at mindre blir omgjort til stipend OM Lånekassen oppdager det. Det er ikke noe som heter borteboer på høyere utdanning, her er det lån og stipend. Du kan få fullt lån selv om du bor hjemme, men da vil mindre/eller ingenting bli gjort om til stipend og du skylder mer enn hvis du ikke bor hjemme etter utdanningen din. Flyttet selv hjem i april mens jeg gjorde bachelor uten å melde fra til Lånekassen, de oppdaget det ikke. Hvordan jeg moralsk kunne gjøre det? Jeg betalte like i mye i leie hos min mor som jeg gjorde på hybel, pluss mat og strøm. Anonymous poster hash: 42b50...c74 Okei, takk for svar :-) Den konsekvensen kan jeg i verste fall leve med. Det er jo ikke sånn at jeg kommer til å leve gratis selv om jeg bor hjemme. Anonymous poster hash: 42ef1...f7f
Gjest Haaploes Skrevet 4. desember 2014 #17 Skrevet 4. desember 2014 Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en telefon til Lånekassen og forhørt meg om eventuelle konsekvenser av både å oppgi og ikke oppgi flyttingen.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #18 Skrevet 4. desember 2014 Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en telefon til Lånekassen og forhørt meg om eventuelle konsekvenser av både å oppgi og ikke oppgi flyttingen. Hmm, okei, takk :-) Da regner jeg med at de kommer til å kreve at jeg oppgir flytting. Får se hva jeg gjør, er noen mnd til enda :-) Anonymous poster hash: 42ef1...f7f
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #19 Skrevet 4. desember 2014 Hadde det vært så enkelt! Jeg er avhengig av å bo her i januar og februar da jeg har obligatorisk skole, og derfor må jeg motta stipend slik at jeg får betalt husleie. Studiestedet ligger 3 timer unna foreldrene mine, så dette er dessverre ikke mulig.. Anonymous poster hash: 42ef1...f7f Du har plikt til å melde fra til Lånekassen om endringer som har betydning for støtten du får. Om du flytter midt i semesteret, vil du regnes som borteboer til flyttedato, og dermed ha rett til omgjøring av lån til stipend for den perioden du faktisk har bodd borte. Det er ikke snakk om enten-eller for hele semesteret. Anonymous poster hash: c28c6...788
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #20 Skrevet 4. desember 2014 Du har plikt til å melde fra til Lånekassen om endringer som har betydning for støtten du får. Om du flytter midt i semesteret, vil du regnes som borteboer til flyttedato, og dermed ha rett til omgjøring av lån til stipend for den perioden du faktisk har bodd borte. Det er ikke snakk om enten-eller for hele semesteret. Anonymous poster hash: c28c6...788 Okei, takk for info :-) Det visste jeg ikke. Jeg skal høre litt hva kjenninger av meg har gjort tidligere, vet om en del som har skrevet bachelor hjemme. Anonymous poster hash: 42ef1...f7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå