Gå til innhold

Hvor mye tjener utleier i mnd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi betaler 8800 i mnd. Hvor mye av denne summen "går rett i lomma" til utleier. Trekk fra skatt og evt. andre ting.

Anonymous poster hash: dc560...993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med normalt vedlikehold, skatt, forsikring, offentlige avgifter, renter og bebyrer på boliglån/investeringskostnader i boligen, tiden en bruker på utleie per år osv vil jeg anslå rundt 500-1000 kroner i måneden.

Utleie handler ikke så mye om penger på konto - men at det kan være med å dekke kostnadene av boliglån og vedlikeholdskostnader på boligen som helhet. Eksempelvis er det enklere å få boliglån samt kunne dekke dette om du har en sokkelleilighet i huset du kjøper enn om du skal ha hele boligen for deg selv.

Endret av Guybrush
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende han går i minus også, men han betaler avdrag på lånet mest sannsynlig. Så det gjør jo at det er litt gunstig ihvertfall.

Anonymous poster hash: 2e135...6a9
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på bl.a. hvor mye lån utleier har på boligen som leies ut, hvor høye kommunale utgifter det er i området, hvor høy forsikringspremien er osv. Dermed er det umulig å svare på ditt spørsmål.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Om jeg leide ut min leilighet til 8 800 kr i mnd (alt unntatt strøm inkludert), så ville jeg sittet igjen med 2400 kr i pluss.

Og da er ikke lånet med her. Jeg tenker på bare utgifter knyttet til bruken av leiligheten (Internet, TV, fellesutgifter, vann og avløp, kommunale avgifter, forsikringer).

Evt. vedlikehold og reparasjon kommer i tillegg.

Endret av Wei Wei
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utleier og går 1500 i 'minus' når alt er betalt, men da er jo det medregnet avdrag som jo er sparing...

Anonymous poster hash: 18e53...33b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er utleier og går 1500 i 'minus' når alt er betalt, men da er jo det medregnet avdrag som jo er sparing...

For at dette regnestykket skal bli korrekt kan du ikke trekke fra avdrag, kun renter.

Anonymous poster hash: 9c362...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med normalt vedlikehold, skatt, forsikring, offentlige avgifter, renter og bebyrer på boliglån/investeringskostnader i boligen, tiden en bruker på utleie per år osv vil jeg anslå rundt 500-1000 kroner i måneden.

Utleie handler ikke så mye om penger på konto - men at det kan være med å dekke kostnadene av boliglån og vedlikeholdskostnader på boligen som helhet. Eksempelvis er det enklere å få boliglån samt kunne dekke dette om du har en sokkelleilighet i huset du kjøper enn om du skal ha hele boligen for deg selv.

Jeg tror ikke det er så mye engang...

Kommer ann på hva man mener med "Rett i lomma".. Om lån er rett i lomma, er det nok .. kanskje litt mer..

Jeg regner lånet mitt som en utgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at dette regnestykket skal bli korrekt kan du ikke trekke fra avdrag, kun renter.

Der er jeg uenig. Lån er en utgift for meg.. (Inntil jeg selger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med rett i lomma mener jeg som i første skriv: trekt fra skatt og andre utgifter deriblant lån.

Et annet spørsmål: Hvis lånet på leiligheten er ned betalt og verken strøm, Internett, tv følger, hvor mye tipper dere hun sitter igjen med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt umulig å regne ut hva som er overskudd før boligen er solgt.

De fleste som investerer i utleiebolig gjør dette i håp om verdistigning. For det er vanskelig å få inn nok leie til å gi en direkte nettoavkastning selv på nivå med det du får på en vanlig høyrente.

Å investere i utleiebolig er langt fra risikofritt. Mange har brent seg, selv om langsiktige boliginvesteringer til nå har gitt en betydelig gevinst for de fleste. (Men det har vel aksje/fondsinvesteringer også.)

Om det blir slik i fortsettelsen gjenstår å se.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner lånet mitt som en utgift.

Rentene er en utgift. Avdragene er ikke en utgift, men sparing. For hvert avdrag du betaler øker nettoverdien tilsvarende.

Anonymous poster hash: c402b...e85

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... I min hverdag må jeg sette av 1500 kr ekstra på mitt budsjett, selv om dette går til avdrag er det likevel penger jeg må budsjettere bort, men det er selvfølgelig sparing ja...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Det er umulig å vite hva utleier sitter igjen med.

Leier man ut bolig skal man skatte 27% av overskuddet man har på utleie. Det betyr at utleier må føre opp regnskap på det du betaler i leie, og utgifter utleier har ifm. Utleien.

Utleieinntekt * 0,85 (Om møbler er inkl.) - vedlikeholdskostnader - løpende utgifter til forsikring, strøm, tv/internett, fellesutgifter, transport for tilsyn etc. = Skattepliktig beløp.

Skattepliktig beløp * 0,27 = Skatt.

Så regnestykket blir altså:

Utleieinntekt - skatt - tidligere nevnte utgifter = rett i lomma.

I tillegg kommer utgifter som evt. eiendomskatt, og rentekostnader om boligen er lånefinansiert.

Det er mange faktorer som spiller inn og vi vet ikke utgiftene utleier har. Den mest lønnsomme delen av utleie er som oftest verdistigningen på boligen i seg selv.

Mvh.

Svareren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leie ut leilighet hos oss. Da tok vi 8 000. Alt gjekk te oss. Har ikke lån på huset....

Så dere hadde ikke noe økt forsikringssum pga utleie? Dere måtte aldri fikse noe (sette av til utbedring, reperasjon, osv)? Evt økte renovasjonsutgifter?

Det pleier ofte å være mange skjulte utgifter ved utleie.

Anonymous poster hash: e9ff4...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leie ut leilighet hos oss. Da tok vi 8 000. Alt gjekk te oss. Har ikke lån på huset....

Ingenting ekstra til forsikring. vedlikehold, eiendomsskatt, kommunale utgifter ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med rett i lomma mener jeg som i første skriv: trekt fra skatt og andre utgifter deriblant lån.

Et annet spørsmål: Hvis lånet på leiligheten er ned betalt og verken strøm, Internett, tv følger, hvor mye tipper dere hun sitter igjen med?

Kommunale utgifter ligger vel på 6-10 000 i året. Varierer fra kommune til kommune. En gjennomsnittlig leilighet på 40-60 kvadrat har vel en snittkostnad på vedlikehold rundt 1500-2000 kroner per måned. 28-30 prosent (husker ikke helt) forsvinner rett ut i skatt. Forsikring rundt 4-600 i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunale utgifter ligger vel på 6-10 000 i året. Varierer fra kommune til kommune. En gjennomsnittlig leilighet på 40-60 kvadrat har vel en snittkostnad på vedlikehold rundt 1500-2000 kroner per måned. 28-30 prosent (husker ikke helt) forsvinner rett ut i skatt. Forsikring rundt 4-600 i måneden.

...og ikke glem kapitalkostnadene. Utleier ha kanskje bundet 2 mill i en leilighet til 8 000? (Mindre hvis det er en kjellerleilighet i eget hus)

Verdiøkning/fall er den store X i regnestykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier ut en leilighet på 39 kvm.

Ca utgifter per måned i 2014:

500kr til sameiet, fellesutgifter

150kr til forsikring.

3000kr på lånet mitt/rentene

Kommunale avgifter: ca 200kr

Malingsjobb (7000kr engangsavgift): 580 per måned

Honorar utleiemegleren:1000kr

Endret av Jacuzzi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...