Gå til innhold

Spiser dere fortsatt kylling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk må faktisk begynne å kutte ned på kyllingforbruket sitt og kjøpe kylling med litt bedre dyrevelferd.

Jepp, og når media roper ut om dårlig kyllingvelferd blir folk sjokkerte og erklærer at de nå ikke greier å spise kylling, at det er forkastelig etc. Når media noen år etter roper ut om antibiotikaresistente bakterier i kylling erklærer de samme folkene at NÅ, NÅ greier de ikke spise kylling som de har spist med god samvittighet siden forrige medieoppslag, for kylling er jo så godt og greit og billig at dyrevelferd var visst ikke så nøye likevel. Men når den går utover hygienevanene våre, DA må vi reagere da... :roll:

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Jepp, og når media roper ut om dårlig kyllingvelferd blir folk sjokkerte og erklærer at de nå ikke greier å spise kylling, at det er forkastelig etc. Når media noen år etter roper ut om antibiotikaresistente bakterier i kylling erklærer de samme folkene at NÅ, NÅ greier de ikke spise kylling som de har spist med god samvittighet siden forrige medieoppslag, for kylling er jo så godt og greit og billig at dyrevelferd var visst ikke så nøye likevel. Men når den går utover hygienevanene våre, DA må vi reagere da... :roll:

Hehe.. Ja, det slår ikke feil!

Nå har ikke jeg spist kylling på mange år selv (sluttet etter medias oppslag om skolding av levende Solvingekylling, etseskader og benbrudd) og en av de siste gangene jeg spiste det, fikk jeg en campylobacterinfeksjon. Så jeg har egentlig ikke savnet det, og nå er jeg bare glad jeg ikke spiser kjøtt lenger.

Men jeg håper inderlig at forbrukerne begynner å stille krav til produsentene og velger bort billig kylling. Generelt i solidaritet med menneskeheten (og dyrene). Det er vel spesielt de med dårlig immunforsvar og de med hyppige urinveisinfeksjoner som vil rammes i starten, men det er vel også snakk om større fare for sepsis ved operasjoner. Så dette må faktisk tas alvorlig.

• Liker 1
Gjest The damned
Skrevet (endret)

Det er flere år siden jeg sluttet å spise kylling, men jeg kan spise kylling fra stange en gang i blant.

Tror mange misforstår og tror at det handler om hygiene, men det er jo ikke det som er greia nå. Man kan være så hygienisk man bare vil, men de antibiotikaresistente bakteriene er fortsatt i kjøttet etter at man har stekt kyllingen.

Man blir ikke syk, men man kan utvikle en resistens mot antibiotika, og det er jo ikke så bra hvis man blir syk og trenger antibiotika.

Så for min del er dette enda en god grunn til å la være og spise kylling.

Edit: Tror jeg har misforstått litt selv :) Bakteriene forsvinner ved steking står det diverse steder, så jeg har vært litt for kjapp med min konklusjon.

Endret av The damned
Gjest Badabing
Skrevet

Må også legge til at jeg håper at forbrukerne ikke bare bytter ut kyllingen med annet billig kjøtt som for eksempel fra gris. Vi har nådd smertegrensen der også, og Danmark (som vi kan nærme oss med de endringene Sylvi Listhaug legger opp til), har allerede store problemer med en forferdelig dyrevelferd, høy antibiotikabruk og flere dødsfall og MRSA.

Noen vegetarmåltider i uka, normalt forbruk av fisk og noen få kjøttmåltider er faktisk det eneste som er bærekraftig på sikt.

• Liker 1
Skrevet

Må også legge til at jeg håper at forbrukerne ikke bare bytter ut kyllingen med annet billig kjøtt som for eksempel fra gris. Vi har nådd smertegrensen der også, og Danmark (som vi kan nærme oss med de endringene Sylvi Listhaug legger opp til), har allerede store problemer med en forferdelig dyrevelferd, høy antibiotikabruk og flere dødsfall og MRSA.

Ny bok som gir en kritisk analyse av kjøttproduksjon (og matproduksjon generelt) i dansk landbruk:

http://www.detflydendeforlag.dk/butik/boeger/mad_vs_foedevarer

Anonymous poster hash: 6a658...550

Skrevet (endret)

Vi handler for hele uka og da blir det som regel kylling en til to dager. Det ble det ikke denne uka. Men litt tilfeldig det da. Så jeg kommer til å spise kylling. Men... Føler meg litt mer kritisk og kommer til å bli nøyere med hygienen, selv om jeg nøye fra før.

Tenker jo litt på det når de sier; Det er fortsatt trygt, men her en lang liste du må følge nøye.

Endret av Alkymist
Skrevet

Jepp.

Skrevet

Det blir anbefalt å ikke vaske kyllingen først.

Jeg spiser svært lite kylling fra før av, pga måten kyllingen blir behandlet. Men tenker at om man er påpasselig under tilberedningen så er det ingen problem med å spise det. Reagerer litt på at ikke importen av mat med slike bakterier blir stoppet da.

Skrevet

Mine foreldre valgte å droppe kylling ca 1990, og jeg har holdt meg til det.

Anonymous poster hash: 95732...59a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...