Gå til innhold

Spiser dere fortsatt kylling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Varmebehandler du det ordentlig dør jo bakteriene når du lager maten.

Vasker du kjøkkenet og kjøkkenutstyret ditt ordentlig og lar våte filler utgå som "vaskeutstyr", så går jo dette bra.

Jeg ser ingen grunner for å være hysterisk.

Oppbevar kyllingen kaldt til du skal spise. Spis den dagen du har kjøpt den.

Ikke spis noe som ikke er 100% gjennomstekt/kokt og skyll alle fjøler i kokende vann.

Bruk børste og oppvaskmiddel og tørk oppvasken.

Vask kjøkkenbenken ordentlig.

Verre er det ikke.

Så du det programmet der de stekte kylling? Skulle tro det var atomavfall, og fortsatt var det ikke bra nok. De kom liksom alltid borti noe, man må jo kjøre på med steril prosedyre og hansker om man skal unngå det.

At de har visst om dette i ti år og ikke tatt grep eller forstått faren før nå, gjør at jeg blir skeptisk.

Nei, jeg spiser ikke kylling. Både leger og forskere har droppet kyllingen, så det er ikke hysteri.

De må kutte ut denne rasen, få en skandinavisk kyllingrase som ikke er syk (sånn som Ross 306), som kan stå på beina sine og ikke har det så himla trangt at de får sår og etseskader og må få masse antibiotika, så skal jeg vurdere å spise kylling igjen.

Anonymous poster hash: 8729f...a45

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser det fortsatt, men så pleier jeg å steke den først da, det hjelper som regel. :)

Men tar du på den uten hansker?

• Liker 1
Skrevet

Spiser fortsatt kylling, gjerne to ganger i uka. Har ikke vært syk en eneste gang.

Du kan umulig ha fått med deg hva dette dreier seg om. Det handler ikke om hva som skjer nå eller i går, det handler om at vi om noen år kanskje ikke har antibiotika som fungerer.

• Liker 5
Skrevet

Har aldri brydd meg om hva som skrives i media og kommer aldri til å gjøre det heller.

Anonymous poster hash: aa12d...528
  • Liker 1
Skrevet

Men tar du på den uten hansker?

Ja. Tar masse på kyllingen først, og slikker fingrene mine etterpå.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Sluttet med denne typen kylling for mange år siden, så ja, jeg har sluttet for lengst. Kjøper kun kylling og kjøtt hos bønder som er opptatt av dyrevelferd, og jeg er aldri bekymret for maten jeg spiser :)

Endret av Purple Basil
  • Liker 3
Skrevet

Spiser fortsatt kylling.

Skrevet

Kylling er jo godt og passer til nesten alt, så jeg kommer ikke til å slutte med det første.

Skrevet

TS her. Når Folkehelseinstituttet råder oss til å vaske kyllingfiletene først, deretter vaske vaskekummen og kranene, ikke røre kjøttet med hendene, bruk evt hansker osv. En prosess som nærmest minner om smitteregimet ved ebola! Da skjer det noe hos meg som gjør at jeg mister litt appetitten på kylling... Man skal ikke røre fileten med fingrene, men man skal putte den i munnen?

Jeg sier ikke at jeg har sluttet å spise kylling....lagde faktisk kylling quesedillas til middag i dag. Men merker at jeg spiser det med en liten bismak..

Til deg som skriver at du spiste kylling i går og fortsatt er i live, derfor kan det ikke være farlig.. Jeg tror det kan gå mange år før vi ser konsekvensene. Kanskje får du en

infeksjon om 5 år som du trenger antibiotika mot, det som kan skje er at medisinen da

ikke virker på deg. I verste fall kan infeksjoner som vanligvis er harmløse, føre til

dødsfall fordi man ikke kan behandle de.

Nytt for meg at fhi anbefaler vask av kyllingfile, kan du lenke?

Kyllingoppmerksomheten er nå nøyaktig den samme som vi hadde og jevnlig har knyttet til kjøttdeig.

For noen uker siden så kom det jo og frem at pinnekjøttet var 3 år gammelt!

Spiser man økomogiske matvarer så er ikke disse kontrollert for muggsoppgifter, det kan være like ille om ikke verre enn å spise de samme matvarene men med kunstige sprøytemidler.

Det er en risiko med alt, vi må selv vurdere hvilke løsninger vi våger å risikere å utsette oss selv og våre nærmeste for.

Anonymous poster hash: 4dc2c...f2a

Skrevet

TS her. Når Folkehelseinstituttet råder oss til å vaske kyllingfiletene først, deretter vaske vaskekummen og kranene, ikke røre kjøttet med hendene, bruk evt hansker osv. En prosess som nærmest minner om smitteregimet ved ebola! Da skjer det noe hos meg som gjør at jeg mister litt appetitten på kylling... Man skal ikke røre fileten med fingrene, men man skal putte den i munnen?

Jeg sier ikke at jeg har sluttet å spise kylling....lagde faktisk kylling quesedillas til middag i dag. Men merker at jeg spiser det med en liten bismak..

Til deg som skriver at du spiste kylling i går og fortsatt er i live, derfor kan det ikke være farlig.. Jeg tror det kan gå mange år før vi ser konsekvensene. Kanskje får du en

infeksjon om 5 år som du trenger antibiotika mot, det som kan skje er at medisinen da

ikke virker på deg. I verste fall kan infeksjoner som vanligvis er harmløse, føre til

dødsfall fordi man ikke kan behandle de.

Nytt for meg at fhi anbefaler vask av kyllingfile, kan du lenke?

Kyllingoppmerksomheten er nå nøyaktig den samme som vi hadde og jevnlig har knyttet til kjøttdeig.

For noen uker siden så kom det jo og frem at pinnekjøttet var 3 år gammelt!

Spiser man økomogiske matvarer så er ikke disse kontrollert for muggsoppgifter, det kan være like ille om ikke verre enn å spise de samme matvarene men med kunstige sprøytemidler.

Det er en risiko med alt, vi må selv vurdere hvilke løsninger vi våger å risikere å utsette oss selv og våre nærmeste for.

Skrevet

Nei. Ikke fordi jeg er redd for bakteriene- men fordi jeg ikke vil spise noen som har hatt et grusomt liv for mat sin skyld.

Spiser gjerne kjøtt fra dyr som har blitt behandlet og slaktet på en verdig måte. Ergo blir det svært lite kjøtt, men det er ikke så vanskelig å klare seg uten.

Skrevet

Jeg tenker heller at forskjellige land i Europa er særdeles flink til å skrive ut antibiotika altså, jeg selv fikk antibiotika i hånda da jeg var innom ett apotek i spania.Var bare ute etter smertestillende jeg da..

Altså, om noen propper i seg antibiotika om de kjenner om de har litt vondt i halsen, så kan den mildeste formen for en bakterie bli immun.. Det har vært advart mot overdrevent antibiotika bruk LENGE.. Og først nå ser de konsenkvensene av det?

Skrevet

Anonymous poster hash: f68bb...1de
  • Liker 1
Skrevet

Joda, spiser fortsatt kylling, men hvis butikken har Stange-kylling inne så kjøper jeg det i stedet.

• Liker 2
Skrevet

Antibiotikaresistente bakterier, dvs. Bakterier som ikke blir drept av vanlige antibiotikaer men de blir drept og er helt ufarlige så lengen kyllingfileene blir varmebehandlet.

Faren med antibiotikaresistente produkter er å ta i rå kylling, bruke redskaper på rå kylling og så putte fingrene i munnen, eller fingre rundt og forurense alt du tar i med bakterie. Før du vet ordet av det så har du bakterier over hele kjøkkenet.

Lar du være å ta ikyllingfilene, får dem i gryta eller på stekepannen og embalasjen i en tett plastpose og ut i restavfallet, IKKE I PLASTGEJNVINNINGEN! så er der ingen fare på ferde.

Hvorfor ikke i plastgjenvinningen?

Skrevet

Jeg syns det ble problematisk å spise kylling allerede fra da jeg for mange år siden så hvordan kylling ble behandlet. En overeffektiv industriell produksjon, der hvert dyr har minimalt med plass, og som levende henges opp ned etter bena før de slaktes, gjør ikke kylling på menyen fristende,

Og fra dagens nyheter:

Eksperter tror på en eksplosiv vekst i bruken av penicillin til kylling når Nortura fjerner fôrtilsetningen Narasin fra produksjonen.

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel528404.ece

Anonymous poster hash: 04481...2a4
  • Liker 1
Skrevet

På spørsmål om hvorfor kyllinger fra store kyllingprodusenter medisineres, mens de små produsentene greier seg fint:

– Det har å gjøre med at de bruker en kyllingrase som vokser saktere, samtidig som de har en dyretetthet som er mindre enn vår. Vi skulle gjerne ha produsert slik, men da ville omkostningene blitt mye større, noe som ville ha gitt et dyrere kyllingprodukt (…), sa Stein Bringeland, fabrikksjef i Vestfoldfugl, til VG.

Link: http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Kommentar-Den-billige_-nifse-kyllingen-7812401.html

En grotesk bransje.

Selv kjøper jeg ikke kylling fra de store produsentene, men fra Holte.

Anonymous poster hash: cb2d1...0ff
  • Liker 3
Skrevet

Kuttet ned på kyllingspisingen for lenge siden, syns ikke akkurat de siste dagers nyheter er det mest sjokkerende om kylling.

Så når jeg spiser kylling spiser jeg helst stangekylling eller andre lignende alternativer. Kylling er ikke hverdagsmat hos oss, nettopp fordi jeg syns vanlig kyllingproduksjon er forkastelig, og noen bakterier endrer ikke på det.

Jeg er ikke veldig streng, så blir jeg servert kylling hos andre spiser jeg det.

• Liker 1
Skrevet

På spørsmål om hvorfor kyllinger fra store kyllingprodusenter medisineres, mens de små produsentene greier seg fint:

Det har å gjøre med at de bruker en kyllingrase som vokser saktere, samtidig som de har en dyretetthet som er mindre enn vår. Vi skulle gjerne ha produsert slik, men da ville omkostningene blitt mye større, noe som ville ha gitt et dyrere kyllingprodukt (), sa Stein Bringeland, fabrikksjef i Vestfoldfugl, til VG.

Link: http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Kommentar-Den-billige_-nifse-kyllingen-7812401.html

En grotesk bransje.

Selv kjøper jeg ikke kylling fra de store produsentene, men fra Holte.

Anonymous poster hash: cb2d1...0ff

Problemet er rett og slett at folk ikke er villige til å betale for "skikkelig mat". Man kan lett skylde på produsentene, men det er til syvende og sist forbrukerne som har makten, og vi får det vi betaler for. Rike er vi, men billig mat skal vi ha.

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Problemet er rett og slett at folk ikke er villige til å betale for "skikkelig mat". Man kan lett skylde på produsentene, men det er til syvende og sist forbrukerne som har makten, og vi får det vi betaler for. Rike er vi, men billig mat skal vi ha.

I tillegg til liten politisk vilje for å endre det. Tror det bare er ett eller to av partiene som vil igangsette tiltak. FrP vil jo heve konsesjonsgrensene, men jeg tror til og med bøndene er negative til det.

Folk må faktisk begynne å kutte ned på kyllingforbruket sitt og kjøpe kylling med litt bedre dyrevelferd.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...