Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så lei av julemaset at jeg har tatt aksjon. Dessverre fått negative tilbakemeldinger fra omgivelsene. Ingen i familien vår liker julemat (flere vegetarianere), julekakene blir ofte liggende tørre (alle mer glade i sjokolade) så i år skal vi altså feire det som for oss er en perfekt jul. Ungene har fått være med å bestemme. På julaften blir det taco (luksusversjon, som min yngste datter kalte det), vi skal bake brownies, choc-chip cookies, ostekake, kjøpe inn smågodt. Se filmer og planlegge en fantastisk sommerferie (som er alles presang til alle) som vi alle gleder oss veldig til. Enkelte tradisjoner beholder vi - besøker graver, donerer et stort beløp til veldedighet for dyr (vår kampsak og skal overraske en gård for hjemløse hunder med masse mat), inviterer slekta på lammestek i romjulen.

Har stor forståelse for at andre velger å følge tradisjoner - så hvorfor kan ikke andre vise forståelse for at vi nå velger å skape nye? Mistenker at enkelte (de som baker x slag, strever med julekalendre, blakker seg på presanger til de som egentlig har det de trenger) kanskje er litt misunnelige?

Forlanger jeg mye, synes dere? Hadde dere reagert dersom noen hadde sagt at "sånn gjør vi det i år, for det har VI (som familie) lyst til?"

Anonymous poster hash: e6876...179
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julen deres hørtes fantastisk ut!

Skrevet (endret)

Jeg hadde kanskje blitt litt forundret, da det er uvanlig, men hadde ikke reagert noe vidre. Jeg tenker at det viktigste er at dere tilbringer tid sammen som en familie og hygger dere. Om det er ribbe eller taco er egentlig helt uvesentlig!

Ha ei riktig god jul og kos dere! :hug:

Endret av veraa94
Skrevet

Julen deres hørtes fantastisk ut!

Tusen takk, så hyggelig. Jeg gleder meg til kvalitetstid uten alt stresset :-)

TS

Skrevet

Jeg hadde kanskje blitt litt forundret, da det er uvanlig, men hadde ikke reagert noe vidre. Jeg tenker at det viktigste er at dere tilbringer tid sammen som en familie og hygger dere. Om det er ribbe eller taco er egentlig helt uvesentlig!

Enig med deg, det er det mannen min og jeg også tenker. At det er viktigere å kose seg sammen som en familie enn å følge tradisjoner ingen av oss egentlig setter pris på (i hvertfall ikke nok til å miste huet hele desember) og barna gleder seg mer enn de pleier til "superjul".

TS

Skrevet

Så lenge dere er fornøyde så er jo alt bra :) Jeg liker å lage julemiddag og bake og pynte til jul. Jeg baker noe av julekakene og en del av våre yndlinger utenom. Det er absolutt ikke stress for meg, men så prøver jeg nå ikke å gjøre alt perfekt heller. ;) Jeg tenker det at voksne folk som klager over alt stresset må få seg litt ryggrad å si at slik vil de ikke ha det. Og heller lage julen til sånn at de blir fornøyde, slik du og din familie har gjort.:) Alt er hva man gjør det til. Hadde aldri styrt med middag og presanger hvis jeg følte det var stress og for syns skyld.

Skrevet

Høres ut som en koselig jul :) At familien koser seg sammen er det viktigste!

Anonymous poster hash: 96cb9...9b6
Skrevet

Synes det høres helt supert ut. Så lenge de som skal feire selv er fornøyd, så må da det være det viktigste. Jeg liker en del av tradisjonene rundt jul - julegaver, julebesøk, julemusikk, julelys og litt annen pynt, familietid og fellesskap. Men hysterisk rundvasking, sju slag og den perfekte ribba er fullstendig irrelevant for min jul.

Anonymous poster hash: 84575...abe

Skrevet

Jeg tror ikke folk er misunnelige, men at jula er så dypt forankret som tradisjon hos folk at de syns det er helt utrolig at noen velger å bryte den. Litt som når man velger å ikke døpe barna sine i kirka hvis man er i en familie hvor alle er døpt - folk reagerer litt med vantro, avhengig av hva de selv er vant med.

Jeg syns det er flott at dere gjør jula slik dere vil ha den! Og hvis folk reagerer negativt, hva med å benytte anledningen til å utfordre folk til å tenke litt utenfor boksen? Spør dem hvorfor det er negativt å ikke følge tradisjon? Spør om de virkelig liker de tørre småkakene? Spør om hva jula egentlig bør handle om? Er den norske jula den eneste rette?

Skrevet

Hva er det du forlanger? Er reaksjonene virkelig veldig negative, er ikke folk bare forbauset og nygjerrige? Du kan jo ikker forlange forståelse fra folk som ikke forstår. De fleste er jo glad i julemat, og lei av taco, forøvrig hørtes jo julefeiringen ikke så uvanlig ut (med mindre barnas "skjermes"-tas ut fra alle juleforberedelsene som skjer i skole/barnehage).

Kanskje de negative reasksjonene kommer på grunn av måten du legger dette fram på? "Har funnet den perfekte-juleløsningen!".

Selv spiser vi verken pinnekjøtt, ribbe eller torsk/lutefisk på julaften, men har en annen tradisjon, og mange syns det er rart, uten at jeg syns det er rart at de spør om hvorfor, og sier at det kunne ikke de tenkt seg.

Den enkeltes families juletradisjoner er klassisk small-talk-tema, uten at man legger så mye følelser i akkurat hvordan andre har det.

• Liker 1
Skrevet

Synes det høres veldig bra ut. Det viktigste for meg, er at man er sammen med familien og koser seg. Hva man gjør spiller ingen rolle.

Her reiser våres familie til en storby, og skal storkose oss med en annerledes jul.

Skrevet

Så flott at dere gjør som dere ønsker! Tror faktisk ikke det er så uvanelig å feire på en litt annen måte enn den tradisjonelle julen, men det snakkes kanskje ikke like mye om det?

Vi skal også feire en perfekt jul, men tilfeldigvis er den veldig tradisjonell. ;) Og jeg elsker alle forberedelsene! Men jeg baker ikke kaker som ikke blir spist da, får jo være måte på tradisjoner....

Skrevet

Så lenge alle som er med ønsker å gjøre det slik, så er det jo kjempeflott. For meg høres det stusselig ut, men det er jo dere som skal feire det. Da er det jo det samme hva andre måtte mene.

Skrevet

Jeg synes det høres stusselig ut, men så lenge dette er riktig for dere så gjør akkurat som dere vil.

Men, jeg må rose dere for å donere både et beløp og mat!

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker juleforberedelsene, julematen, gavene og all pynten og synes ikke det er stress i det hele tatt:-) Men jeg har selvfølgelig respekt for at andre tenker annerledes.

Skrevet

Jeg synes det høres stusselig ut. Vi har vår egen "perfekte jul". Den innebærer juletrehogst, ribbe, pepperkakebaking, lefsebaking og noen måtelige presanger. Vi gjør ikke noe av dette av forpliktelser, men av lyst. Vi stresser ikke, men koser oss.

Jeg er helt enig i at man skal velge bort de tradisjonene en bare blir stresset av, og finne sin egen vri på jula. Men for meg er det mye kos i juletradisjoner og ribbe, mens taco forbinders med rask middag på hverdager.

Anonymous poster hash: 880a8...b57

• Liker 2
Skrevet

:Nikke::skya::tommel::danse::nigo::hoppendeglad::eeeh::jepp::tommelsmil::klappe::tommelopp:

Høres kjempeflott ut! Masse lykke til!

Anonymous poster hash: fffb5...373
Skrevet

Er det katter også på den gården? Husk på dem og ;)

Skrevet

:klo: Forlanger mye? Nei - de fleste bryr seg vel katten hvordan andre feirer jula. Om noen hever et øyebrun så er det vel fordi de synes det er litt rart med taco på julaften - "fredagstaco" er en gang i uka, mens det bare er jul en gang i året.

Ha en fin og annerledes jul :nisselue:

Anonymous poster hash: 32299...266
Skrevet

Høres ut som dere kommer til å få en fantastisk fin og koselig feiring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...