Gå til innhold

Er mamma rusmisbruker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal prøve å gjøre dette kort:

Jeg er vokst opp med en mor som er (og var enda mer) alvorlig syk.

Hun begynte på morfin da jeg var 3 år ca. Store doser, hver dag.

Jeg vet ikke alle typene hun har brukt, men iallefall: Paralgin forte, pinex forte (da gjerne 3-4 i slengen), oxynorm, oxycontin, tramadol, petidin ++
(Selvfølgelig også masse andre medisiner)

Hun hadde god grunn for å bruke smertestillende da hun begynte, men nå vet jeg ikke lenger.

Hun sier ofte til meg "jeg bruker nesten ikke medisiner lenger", "jeg er ikke avhengig av morfin", "jeg tror ikke kodein omdannes til morfin i kroppen min", "jeg er immun mot å bli avhengig" og lignende ting.

Si hun har vært på besøk hos meg 10 ganger i det siste. 9/10 ganger har hun spurt meg om mine smertestillende (også morfin). Er ikke dette rart hvis hun liksom ikke bruker det noe særlig lenger? Hvorfor hver gang hun er her (og nei, det er ikke sånn at hun sjeldent går ut og at det kan være forklaringen)?

Jeg syns ikke hun virker smertepåvirket. Når jeg var yngre SKREK hun (seriøst skrek!) hver gang hun reiste seg eller skiftet stilling, hun hadde et konstant forvrengt uttrykk pga smerte +++

Jeg er selv VELDIG forsiktig med medisiner, er såvidt jeg gidder å ta mot nyresteinsanfall og migrene, men når jeg tar er det veldig tydelig på meg at jeg har vondt. For meg ser det ut som hun bare har lette smerter når hun velger å ta morfinpreparater.

Jeg vet ikke om det kan være hun tåler det bedre eller flinkere å skjule det eller hva det er... De smertene hun hadde når jeg var liten kom fra noe som dokumentert er veldig smertefullt, men idag har hun ikke noen diagnoser som nødvendigvis tilsier at sterke smertestillende trengs. Hun har diagnoser som KAN være smertefulle, men jeg får ikke det inntrykket av henne.

Hun har nå gått på morfin i 18 år i strekk. Hun påstår at hun slutter i perioder, men i de periodene vet jeg jo at hun har tatt piller av meg i mellomtiden, så det vet jeg jo er feil.

Grunnen til at jeg begynte å lure på dette er fordi (ja, høres helt idiotisk ut):
Når jeg har kjørt bil med eller bak henne de siste årene etter jeg fikk lappen selv har jeg tenkt sånn "omg at hun ikke er drept i trafikken enda". Hun kjører LIVSFARLIG (type 15 lovbrudd på 15 minutters kjøring enkelt fortalt).

Kan det være at hun er mer påvirket av medisiner enn jeg skjønner?
Kan det hende hun sier de tingene hun sier for å skjule at hun egentlig misbruker medisiner?

Og mest av alt: Hvorfor i alle dager har hun hatt sertifikat mens hun går på sånne medisiner? Er det lov å kjøre når man går på sånt fast?

(Jeg får jo beskjed av legen om å ikke kjøre når jeg har tatt de medisinene jeg har, og det gjør jeg ikke heller fordi jeg føler meg rett og slett dritings og farlig)

(Legen hennes sa ved et tilfelle til meg "du må være klar over at din mor i praksis er en rusmisbruker tross at hun får "sin rus" på resept")

Legen hun går til er veldig lett på pennen for å si det sånn. Hadde han som fastlege selv og for å gjøre det kort og ikke for gjenkjennelig: Jeg har fått vival i ganske store doser og mengder fra jeg var 10 år og beskjed om å spise paralgin forte for å gå på skolen mens jeg gikk på ungdomsskolen.

Det hjelper ikke på mistankene.

Er også redd for at (hun er veldig spesiell) noen av personlighetstrekkene kan være fremprovosert/forverret av medisinbruken?

Anonymous poster hash: 284c0...99a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres absolutt ut som et avhengighetsproblem ja.. Har du noen du kan snakke med om dette her som kjenner situasjonen? Kanskje de har noen innspill å komme med.

18 år på sterke snertestillende vil jo klart føre til avhengighet, men problemet oppstår jo når hun ikke ser det selv.. Hun burde ikke hatt lappen om hun ukritisk tar morfinpreparater og kjører. Kanskje det er der dere burde begynne? Fått en vurdering på det?

Anonymous poster hash: 40798...5ba

Skrevet

Virker som at du har rett i alt du tror. :hug:

Anonymous poster hash: d309d...090

Skrevet

Hun burde jo ikke ha lappen!

Hva om hun kjører ned og dreper noen!

En eller annen burde varsles om dette før uhellet skjer.

Og ja, selvsagt er hun en rusmissbruker.

Skrevet

Dette høres absolutt ut som et avhengighetsproblem ja.. Har du noen du kan snakke med om dette her som kjenner situasjonen? Kanskje de har noen innspill å komme med.

18 år på sterke snertestillende vil jo klart føre til avhengighet, men problemet oppstår jo når hun ikke ser det selv.. Hun burde ikke hatt lappen om hun ukritisk tar morfinpreparater og kjører. Kanskje det er der dere burde begynne? Fått en vurdering på det?

Har ikke noen å snakke med annet enn min samboer ihvertfall. Vet ikke hva du tenkte på..?

Hvor/hvordan går jeg frem ang det med kjøringen da?

Hun burde jo ikke ha lappen!

Hva om hun kjører ned og dreper noen!

En eller annen burde varsles om dette før uhellet skjer.

Og ja, selvsagt er hun en rusmissbruker.

Jeg vet det, men hvor kan jeg varsle om dette?

Skrevet

høres ut som moren min. Pillemisbruker kaller jeg henne.

Selv tar jeg ingen verdens ting. I oppveksten pleide hun å gi meg samme piller som hun selv tok. Sovepiller ment for voksne var en bedre løsning enn å synge nattasang. Sobril fungerte bedre enn omsorg og roe meg ned eller passe på meg når jeg hadde problemer.

Hun innrømmet avhengighet av morfin. Hva hun tar nå spiller ingen rolle. Men søt har rød trekant. Skulle likt å få ei liste på alt hun har tatt.

Anonymous poster hash: e483f...7f0

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte på at ofte ser man mer om man er flere som ser. Du kunne evt også få hjelp og støtte av de andre. Men da har du i hvertfall samboeren din:)

For å ta fra henne lappen, så må man gjennom legen... Men det høres jo vanskelig ut iom. At han er noe ukritisk ( ut fra det du skriver i HI).

Skrevet

høres ut som moren min. Pillemisbruker kaller jeg henne.

Selv tar jeg ingen verdens ting. I oppveksten pleide hun å gi meg samme piller som hun selv tok. Sovepiller ment for voksne var en bedre løsning enn å synge nattasang. Sobril fungerte bedre enn omsorg og roe meg ned eller passe på meg når jeg hadde problemer.

Hun innrømmet avhengighet av morfin. Hva hun tar nå spiller ingen rolle. Men søt har rød trekant. Skulle likt å få ei liste på alt hun har tatt.

Anonymous poster hash: e483f...7f0

Så utrolig trist å høre at du har hatt det sånn. Kjenner meg nok litt igjen i noe av det.

Å få en liste over alt hun har tatt har jeg lurt på å undersøke mulighetene for å få også. Føler litt at når man er vokst opp med en sterkt medisinert forelder at man egentlig hadde hatt krav på å vite hvilke medisiner og hvordan de kan ha påvirket ting. For meg er det en forskjell på om mamma er spesiell fordi hun er sånn eller om det er fordi hun har misbrukt piller.

Jeg tenkte på at ofte ser man mer om man er flere som ser. Du kunne evt også få hjelp og støtte av de andre. Men da har du i hvertfall samboeren din:)

For å ta fra henne lappen, så må man gjennom legen... Men det høres jo vanskelig ut iom. At han er noe ukritisk ( ut fra det du skriver i HI).

Ja, min samboer ser det samme som meg. Det er nok lettere for han som ikke er følelsmessig involvert i samme grad som meg. Min far har også fått det med seg vet jeg, og jeg tror nok også at samboeren hennes vet om det. Men han er en supertøffel.

Når det gjelder legen hennes så pleier han å høre på meg. Jeg tror nok ikke at han skriver ut for mye for å være slem eller tror det innebærer fare, men han syns nok synd på henne fordi hun er utrolig god til å manipulere (mistenker at hun har diverse psykiske diagnoser). Det var jo pga henne jeg også har fått medisiner av han jeg ikke burde hatt. Jeg har tidligere ytret bekymring for at jeg trodde hun var psykisk syk og da skaffet han plass til henne på en avdeling dagen etter - så vil tro det kan fungere å snakke med han. Problemet er jo helst at jeg ikke får tak i han via kontordamene, da må jeg evt. ringe han på mobilen (har fått nummeret), men jeg ønsker ikke plage han. Kan undersøke om det finnes en e-post eller lignende. Evt si ifra til min lege og høre hva han foreslår.

Skal lese over linkene. Takk! :)

Skrevet

Fant dette, så da er det gjerne ikke så nøye om denne legen er litt liberal:

"Hvorfor er det ikke min lege som avgjør om jeg får førerkort?

Legers vurderinger er ulike. Noen er ganske ”strenge” mens andre er svært liberale. Førerkortforskriftens krav gjelder alle, og er gitt av hensyn til sikkerheten. For å sikre en mest mulig lik, forutsigbar vurdering, er det helsemyndighetene som avgjør slike saker. Legens oppgave er å gi en korrekt fremstilling av fakta i helseattesten, og eventuelt en risikovurdering."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...