Gå til innhold

Greit å hugge ned et juletre i skogen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er dere så hysteriske i forhold til å bruke naturen? Å sammenligne det med å stjele julegaver, tyveri...bøter..miljøkriminalitet.. Hvor går da grensa? Hva med de som går inn i skogen om våren og klipper seg massevis av bjørkegrener til fastelaven? Eller tar inn grangrener for å dekke planter i hagen før vinteren. Hva med guttunger som hugger trær for å bygge seg en hytte i skogen.

Dere er jo helt nevrotiske og så firkantet.

For det første så har ingen plantet det lille treet jeg hugger ned, for det andre er marka helt gjengrodd. Jeg ser faktisk veldig sjelden folk går tur i dette området, mest fordi folk er livredde for flått.

Anonymous poster hash: ff896...a71

Har du et så kunnskapsløst syn på eiendom at du tror noe du selv ikke har "grodd frem" er fritt vilt for alle og enhver?

Jeg skjønner seriøst ikke hvorfor du ikke bare går og kjøper deg et tre og tilpasser det. Jeg har aldri hørt om at en ikke kan få kjøpt lave grantrær (det er stort sett kun edelgran som er så bred at man ikke får plass) - på meg høres det bare ut som at du vil ha en slags kollektiv støtte for å begå en kriminell handling slik at du kan spare deg 2-300 kroner.

• Liker 1
Skrevet

Er det ingen her som har sett "minijuletreene" som står utenfor vanlige dagligvarebutikker og plantasjer for tiden?? Koster typ 150-250 kr. Vi har sånne stående utenfor Rema 1000 her hos oss hvertfall.

Når jeg hadde ditt problem kjøpte jeg nettopp et sånt et, funker helt fint.

Anonymous poster hash: a8ecc...fa4
  • Liker 2
Skrevet

Jeg så at du snakker om kommunal skog, men kommunene er også skogbrukere og tjener penger på skogen sin. Penger som går til fellesskapet.

Og hvordan vet du med sikkerhet at treet ikke er plantet der. I de aller fleste områder det blir hugget i blir det også plantet. Dette har med skogavgift å gjøre. En avgift skogeieren er pliktig til å sette av og som kun kan brukes til planting og vedlikehold av skogen.

En som er uerfaren vil ikke kunne se om det treet er plantet eller ikke.

Det er nemlig kun i plantefelt for nettop juletrær at det ser ut som om trærne er plantet. I naturen vil det se ut som de har kommet opp av seg selv.

Og husk at trærne er skogeierens inntekstkilde. Det treet vil vokse og bli stort (om ikke du hogger det) og vil om kanskje 25 år bli hugget i næring.

Prisen for tømmer er i dag på rundt 300,- pr m3 + mva og det kan være flere kubikk i et tre avhengig av størrelsen.

Vi er skogeiere i stor skala og hadde noen hugget et tre hos oss uten tillatelse så hadde de blitt politianmeldt og krevd for erstatning for fremtidig tap, samt risikert å få en bot.

Men vi har hvert år noen få som kommer og spør og vi vet hvor koselig det er for barn å kunne gå i skogen og hogge juletre sammen med familien sin så vi sier alltid ja. Vi viser de til et sted de kan velge seg et tre. Gjerne et sted det er litt tettvokst og som vi likevel må tynne i om få år. Vi tar aldr betalt av de som kommer og spør på en ordentlig måte. Gleden man ser hos de er betaling nok.

Men nåde deg om du stjeler et tre hos oss!

Men spør skogeieren. Uansett om det er en privat eller kommunal. Så får du kanskje lov.

Anonymous poster hash: 38c23...bce

• Liker 5
Skrevet

Har du et så kunnskapsløst syn på eiendom at du tror noe du selv ikke har "grodd frem" er fritt vilt for alle og enhver?

Jeg skjønner seriøst ikke hvorfor du ikke bare går og kjøper deg et tre og tilpasser det. Jeg har aldri hørt om at en ikke kan få kjøpt lave grantrær (det er stort sett kun edelgran som er så bred at man ikke får plass) - på meg høres det bare ut som at du vil ha en slags kollektiv støtte for å begå en kriminell handling slik at du kan spare deg 2-300 kroner.

Ingen har lagt noen innsats i treet jeg henter. Det vokste opp av seg selv. Spar for meg firkanta gnål om eiendomsrett.

Jeg tror forsatt at det ikke er snakk om tyveri i den forstand at det går utover noen. Her er det vel heller snakk om sunn fornuft. Vi har nok skog her til lands som verken brukes eller pleies av noen. Da er det like greit at man bruker naturen også i denne sammenheng.

Å ta av andres avkastning er noe helt annet.

Jeg oppfordrer ikke til å akseptere tyveri, men det finnes litt fornuft her mener jeg.

Den sunne fornuften forsvinner bare mer og mer. Fordi vi alle er så gjennomregulerte, firkantede og roper "heng han" om man ikke har fulgt en paragraf.

Bare vent, om noen tiår har nordmenn adoptert europeere nedover kontinentet og amerikanerne angående friluftsliv. Da får du ikke slå opp telt annet enn på strengt definerte "campingsites".

• Liker 2
Skrevet

Vil ikke forundre meg at de som stjeler tre ikke har det så vanskelig for å stjele i butikk osv også. "greit å ta en genser på 50%, den skal kanskje ikke bli solgt uansett". Kanskje disse personene burde gå til psykolog og finne ut hvorfor de ikke har noen samvittighet.

Anonymous poster hash: 13cdf...7f6
  • Liker 2
Skrevet

Ingen har lagt noen innsats i treet jeg henter. Det vokste opp av seg selv. Spar for meg firkanta gnål om eiendomsrett.

Jeg tror forsatt at det ikke er snakk om tyveri i den forstand at det går utover noen. Her er det vel heller snakk om sunn fornuft. Vi har nok skog her til lands som verken brukes eller pleies av noen. Da er det like greit at man bruker naturen også i denne sammenheng.

Å ta av andres avkastning er noe helt annet.

Jeg oppfordrer ikke til å akseptere tyveri, men det finnes litt fornuft her mener jeg.

Den sunne fornuften forsvinner bare mer og mer. Fordi vi alle er så gjennomregulerte, firkantede og roper "heng han" om man ikke har fulgt en paragraf.

Bare vent, om noen tiår har nordmenn adoptert europeere nedover kontinentet og amerikanerne angående friluftsliv. Da får du ikke slå opp telt annet enn på strengt definerte "campingsites".

De fleste skogene i Norge er dyrket. Så jo, det er nok en innsats i det. Du stjeler og du synes det er greit. Helt merkelig.

Anonymous poster hash: 13cdf...7f6

• Liker 2
Skrevet

Jeg så at du snakker om kommunal skog, men kommunene er også skogbrukere og tjener penger på skogen sin. Penger som går til fellesskapet.

Og hvordan vet du med sikkerhet at treet ikke er plantet der. I de aller fleste områder det blir hugget i blir det også plantet. Dette har med skogavgift å gjøre. En avgift skogeieren er pliktig til å sette av og som kun kan brukes til planting og vedlikehold av skogen.

En som er uerfaren vil ikke kunne se om det treet er plantet eller ikke.

Det er nemlig kun i plantefelt for nettop juletrær at det ser ut som om trærne er plantet. I naturen vil det se ut som de har kommet opp av seg selv.

Og husk at trærne er skogeierens inntekstkilde. Det treet vil vokse og bli stort (om ikke du hogger det) og vil om kanskje 25 år bli hugget i næring.

Prisen for tømmer er i dag på rundt 300,- pr m3 + mva og det kan være flere kubikk i et tre avhengig av størrelsen.

Vi er skogeiere i stor skala og hadde noen hugget et tre hos oss uten tillatelse så hadde de blitt politianmeldt og krevd for erstatning for fremtidig tap, samt risikert å få en bot.

Men vi har hvert år noen få som kommer og spør og vi vet hvor koselig det er for barn å kunne gå i skogen og hogge juletre sammen med familien sin så vi sier alltid ja. Vi viser de til et sted de kan velge seg et tre. Gjerne et sted det er litt tettvokst og som vi likevel må tynne i om få år. Vi tar aldr betalt av de som kommer og spør på en ordentlig måte. Gleden man ser hos de er betaling nok.

Men nåde deg om du stjeler et tre hos oss!

Men spør skogeieren. Uansett om det er en privat eller kommunal. Så får du kanskje lov.

Jeg kan forsikre deg at her i kommunen (vestlandet) er det ingen som bedriver skogsdrift. Den granvegetasjon jeg snakker om her er gamle synder fra etter krigen da man ukritisk plantet gran over alt hvor den ikke hører hjemme. Her i kommunen har de faktisk helt sluttet med å plantet gran pga protester, da den legger bunnvegetasjon øde og gjør områdene lite attraktive som turmål. Området jeg spesifikt snakker om ligger appåtil i et så bratt og ulendt terreng uten vei i nærheten som gjør det helt umulig å hente ut tre med konvensjonelle midler. Hva var det de tenkte på den tiden? Det verste er at det fortsatt er mange steder hvor man helt ukritisk planter grantrær som ødelegger landskapet totalt.

• Liker 2
Skrevet

Det er straffbart.

Anonymous poster hash: 5c049...ca1

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg synes det er helt greit. Har gjort det selv et par ganger, aner ikke hvem som eigde grunnen - tror uansett ikke de savner de trærne jeg har hatt.....

Hvem legger merke til dette utti skauen? Hadde vært noe helt annet om du gikk inn i hagen til noen og stjal et tre der ifra.

Anonymous poster hash: 28c31...168
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kan forsikre deg at her i kommunen (vestlandet) er det ingen som bedriver skogsdrift. Den granvegetasjon jeg snakker om her er gamle synder fra etter krigen da man ukritisk plantet gran over alt hvor den ikke hører hjemme. Her i kommunen har de faktisk helt sluttet med å plantet gran pga protester, da den legger bunnvegetasjon øde og gjør områdene lite attraktive som turmål. Området jeg spesifikt snakker om ligger appåtil i et så bratt og ulendt terreng uten vei i nærheten som gjør det helt umulig å hente ut tre med konvensjonelle midler. Hva var det de tenkte på den tiden? Det verste er at det fortsatt er mange steder hvor man helt ukritisk planter grantrær som ødelegger landskapet totalt. Anonymous poster hash: ff896...a71

Den ukritiske granplantingen du sikter til er den såkalte "tyskergranen" som var veldig hurtivoksende. Denne ga lite solide materialer pga liten tetthet mellom årringene og det er ingen som planter den lenger.

Og det er ingen steder i Norge det blir bedrevet ukritisk planting av gran. Dette er sterkt regulert av skogbruksmyndighetene og nå tror jeg du slenger ut av deg ting du ikke har greie på for å rettferdiggjøre ditt tyveri av et juletre.

Kom til oss så skal du få et :) hvis det er så dårlig med deg.

• Liker 2
Skrevet

Den ukritiske granplantingen du sikter til er den såkalte "tyskergranen" som var veldig hurtivoksende. Denne ga lite solide materialer pga liten tetthet mellom årringene og det er ingen som planter den lenger.

Og det er ingen steder i Norge det blir bedrevet ukritisk planting av gran. Dette er sterkt regulert av skogbruksmyndighetene og nå tror jeg du slenger ut av deg ting du ikke har greie på for å rettferdiggjøre ditt tyveri av et juletre.

Kom til oss så skal du få et :) hvis det er så dårlig med deg.

Og den tyskergranen frøer seg med nye små trær. Derfor fint å hugge disse fine små trærne.

Skrevet

Enten tar du sjansen, ja du gjør noe ulovlig, eller så spør du en grunneier om du kan få hugge ned et tre. Men små trær får du kjøpt også. I fjor hadde jeg et smalt tre på ca 150. Har grei plass, men likevel få plasser å plassere treet så det ser pent ut. Så det må stå i et hjørne og ved siden av en stor sjenk. Fikk treet mitt på første forsøk enda jeg var forberedt på å kanskje måtte sjekke flere plasser. Til og med den typen gran jeg ville ha. Ferdig kjøpte trær drysser mye mindre også. Selvhugde er mye dårligere der.

Skrevet (endret)

Nei! Juletretyver er noe herk!

Et tre koster tid og penger. Skogeierne har kjøpt og plantet treet, eller betalt noen for å plante det. Skogeieren planter ikke trær for gøy, det er en bedrift akkurat som andre bedrifter. Det verste jeg ser er de som tenker at de skal ha et lite juletre, og kutter toppen av et som er for stort – og lar resten så igjen. Eller tar et stort tre, kutter det og lar det de ikke skal ha ligge igjen.

Det er vel ingen som går inn i hagen til noen og hogger ned et tre, så hvorfor gjøre det i skogen? Det er ikke noe mer greit selv om du kanskje ikke blir sett.

Kjøp deg et juletre på et marked, eller spør eieren til skogen det gjelder om du kan få et tre, og i så fall hvilket.

Vi, altså familien min, gir bort juletre til et par naboer. De kan hente seg et tre på et visst område. De vet samtidig at de ikke skal kutte halve treet, og går ikke andre steder enn anvist. Vi gir ikke bort treet fordi det ikke er noe verdt, men fordi det er en hyggelig gest ovenfor gode naboer.

Endret av Evans
Skrevet

Jeg synes det er litt pussig at TS gidder å spørre om dette på et forum.

Og TS må ikke følge rådene hun får her...Makan til krisemaksimerende nisser skal man lete lenge etter. Jeg klukket og lo godt av innleggene her.

Er det noe Norge har nok av er det SKAU, i bøtter og spann. OVERALT.

Gå ut og hent deg et tre - bedre at vi får nytte av det enn at det tetter til enda mer.

De omtalte "skogseierne" er stort sett normale folk med skog som en ekstra inntekt. For øvrig er det en uting at privatpersoner eier naturområder som egentlig er fellesområder for oss alle, så ikke bry deg om regelryttere/nerder (stryk whatever)..

• Liker 4
Skrevet

Nå er vi så heldig at vi har skogeiere i familien, så vi har fri tilgang til juletrær. Ellers tror jeg ikke jeg ville hatt et fnugg av dårlig samvittighet for å ta et lite tre i den kommunale skogen, gjerne under kraftlinjer, som noen nevner (jeg har også nemlig noen i familien som jobber bl.a. med å rydde skogen under kraftlinjer, så hadde ikke hatt et problem med å gjøre dem en tjeneste ;) ) Her jeg bor er det ingen som driver og planter noe som helst i skogen. Det de gjør er å snauhogge store felt i slengen, og lar all kvist og greiner ligge igjen så det blir både gjørmete og vanskelig fremkommelig. Så får skogen frø seg selv og det fyker opp en haug med småtrær som blir skikkelig puslete og pinglete fordi de vokser altfor tett. Disse trærne gjør også fremkommeligheten helt umulig, og flere steder har folk rett og slett sagd seg stier for å komme seg frem der det tidligere var fine skogsstier. En gang i tiden fikk folk betalt for å tynne skogen her, men enten gidder ikke kommunen å bruke penger på det lenger, eller så vil de ikke la noen få fordel av skogen. Uansett er jeg totalt for at noen tynner litt i de tetteste områdene!

• Liker 2
Skrevet

Bare hent deg et tre, er bare idioter som betaler for noe som egentlig er gratis.

Anonymous poster hash: bb67a...e53

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke at det ikke er lov å hente seg et tre til jula. Det burde vært slik at skogene der det ikke foregår bevisst dyrking av trær bare hadde vært å hugge det man vil mellom 1. og 24.desember. Må da være bedre dét, enn at det dyrkes 10-tusenvis av juletrær til forhandlere som blir kastet når de ikke blir solgt. Bare én juletreforhandler kan kaste titalls/hundretalls usolgte trær etter julen. Forkastelig.

Skrevet

Det er sinnsykt mye skog i Norge, det er ingen problem å ta et juletre ! Faen for et sykt samfunn vi er i ferd med å skape oss.

Skrevet

Bor på Vestlandet og har masse skog. Hvis du er i nærheten av Haugalandet kan du komme og få hogge så mange småtrær du bare vil :D

Anonymous poster hash: 248b0...8e4

Skrevet

Det er sinnsykt mye skog i Norge, det er ingen problem å ta et juletre ! Faen for et sykt samfunn vi er i ferd med å skape oss.

Det er sinnsykt mye penger, mobiltelefoner og pcer i Norge. Kan du gi meg adressen din så kan jeg ta dine? :)

Anonymous poster hash: 49ec8...40d

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...