AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #1 Skrevet 3. desember 2014 Jeg tenkte jeg skulle gå ut i skogen å hugge meg et juletre. Joda, jeg vet jeg må spørre om lov av grunneier. Men jeg tenkte jeg skulle hugge på kommunal grunn. Er en tett stygg granskog i nærheten jeg vet det er sjans for å finne et tre. (Forøvrig synes jeg man har ødelagt mange områder med å plante disse grantrærne som dreper all annen vegetasjon) Saken er den at jeg har en liten leilighet og vil bare ha et lite tre. Ikke høyere enn 100-150 cm. Og ingen av disse juletreselgerne selger så små tre. Ikke er det noe selvhogst mot betaling her i nærheten heller. Synes dere det er forkastelig? Det er jo ikke noe stor forskjell om folk skjærer seg en gren i skogen for dekorasjon. Anonymous poster hash: ff896...a71
Testosteron Skrevet 3. desember 2014 #2 Skrevet 3. desember 2014 Hvorfor går du helt til skogen? Mye kortere å ta naboens tre 8
sukkerspinnn Skrevet 3. desember 2014 #3 Skrevet 3. desember 2014 Er det noen kraftledninger der du bor? Familien min har alltid hentet juletre fra under kraftledningen, siden det uansett ikke skal være for mye vegetasjon der. Vet ikke om det er en felles lov for hele landet eller bare der jeg kommer fra, men verdt å sjekke ut kanskje? 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #4 Skrevet 3. desember 2014 Tuller du? Å ta seg til rette på annen manns grunn, enten det er en privatpersom eller kommunen som eier er like ulovlig. Må være hyggeligmå ha et juletre å se på som du vet at du har tatt ulovlig på kommunens eiendom? Hvem er kommunen? Jo oss alle....Anonymous poster hash: 3dbfc...dc0 7
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #5 Skrevet 3. desember 2014 Er jo bare et lite tre. Skal alt være så gjennomregulert? Vi bor på en klode og jeg kan ikke hugge meg et j.. tre. Er jo ikke snakk om et tre som er plantet der av noen. Det er kommet opp av seg selv. Anonymous poster hash: ff896...a71 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #6 Skrevet 3. desember 2014 Er jo bare et lite tre. Skal alt være så gjennomregulert? Vi bor på en klode og jeg kan ikke hugge meg et j.. tre. Er jo ikke snakk om et tre som er plantet der av noen. Det er kommet opp av seg selv. Anonymous poster hash: ff896...a71 Ja nettopp, så la det være i frad så det kan bidra til ren luft. Kjøp deg et plasttre som kan gjenbrukes hvert år hvis du absolutt må ha, nok hogst og ødeleggelse av skogen allerede, med denne miljøfiendtlige juletretradisjonen. Anonymous poster hash: 4f323...9c7 6
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #7 Skrevet 3. desember 2014 Ja nettopp, så la det være i frad så det kan bidra til ren luft. Kjøp deg et plasttre som kan gjenbrukes hvert år hvis du absolutt må ha, nok hogst og ødeleggelse av skogen allerede, med denne miljøfiendtlige juletretradisjonen. Anonymous poster hash: 4f323...9c7 I fred*Anonymous poster hash: 4f323...9c7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #8 Skrevet 4. desember 2014 Ja nettopp, så la det være i frad så det kan bidra til ren luft. Kjøp deg et plasttre som kan gjenbrukes hvert år hvis du absolutt må ha, nok hogst og ødeleggelse av skogen allerede, med denne miljøfiendtlige juletretradisjonen.Anonymous poster hash: 4f323...9c7 Nok hogst? Her jeg bor har landskapet fullstendig grodd igjen. Ingen hugger faktisk. Ingen husdyr som beiter i sommerhalvåret, stiene gror igjen.. Ja i det hele tatt ser jeg sjeldnere og sjeldnere folk som går tur i skogen her. I Norge er det ikke noe problem overhodet. Her gror jo alt igjen. Men går jeg ut og hugger meg en stusselig granbusk så er jeg miljøsvin?? Anonymous poster hash: ff896...a71 8
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #9 Skrevet 4. desember 2014 Nok hogst? Her jeg bor har landskapet fullstendig grodd igjen. Ingen hugger faktisk. Ingen husdyr som beiter i sommerhalvåret, stiene gror igjen.. Ja i det hele tatt ser jeg sjeldnere og sjeldnere folk som går tur i skogen her. I Norge er det ikke noe problem overhodet. Her gror jo alt igjen. Men går jeg ut og hugger meg en stusselig granbusk så er jeg miljøsvin??Anonymous poster hash: ff896...a71 Kanskje du skal lese deg opp hva som er den faktiske tilstanden på bevaring av skog i Norge og resten av verden før du tror at det lille du ser foran din egen nesetipp er representativt.Anonymous poster hash: 4f323...9c7 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #10 Skrevet 4. desember 2014 Kanskje du skal lese deg opp hva som er den faktiske tilstanden på bevaring av skog i Norge og resten av verden før du tror at det lille du ser foran din egen nesetipp er representativt.Anonymous poster hash: 4f323...9c7 Tror det er heller du som må lese deg opp litt: http://www.skogoglandskap.no/fagartikler/2007/norske_skoger_vokser_videre/newsitem Anonymous poster hash: ff896...a71 6
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #11 Skrevet 4. desember 2014 Og enda litt mer Kanskje du skal lese deg opp hva som er den faktiske tilstanden på bevaring av skog i Norge og resten av verden før du tror at det lille du ser foran din egen nesetipp er representativt.Anonymous poster hash: 4f323...9c7 Og enda litt mer før du uttaler deg så skråsikkert: http://forskning.no/skog-skogbruk-naturvern/2013/08/traerne-blir-storre-og-skogen-blir-tettere Anonymous poster hash: ff896...a71 4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #12 Skrevet 4. desember 2014 Tviler på det er greit. Hvis alle skulle gjort det hadde det blitt tynt med skog igjen. Men er jo flere plasser som har "selvhogst", noe ala selvplukk med jordbær. Går jo an å undersøke om det finnes i nærheten av deg? Anonymous poster hash: 11623...a05
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #13 Skrevet 4. desember 2014 Tviler på det er greit. Hvis alle skulle gjort det hadde det blitt tynt med skog igjen. Men er jo flere plasser som har "selvhogst", noe ala selvplukk med jordbær. Går jo an å undersøke om det finnes i nærheten av deg? Anonymous poster hash: 11623...a05 Beklager, så først nå at det ikke finnes i nærheten av deg.Anonymous poster hash: 11623...a05
Guybrush Skrevet 4. desember 2014 #14 Skrevet 4. desember 2014 Nei det er ikke lov. Løsningen? Kjøp det minste treet, skaff deg en sag og kutt av nederst til korrekt lengde. Problem solved. 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #15 Skrevet 4. desember 2014 Nei det er ikke lov. Løsningen? Kjøp det minste treet, skaff deg en sag og kutt av nederst til korrekt lengde. Problem solved. Jo, det kunne jeg alltids gjøre. Men da må kutte rundt treet også. Er ikke bare høyden men også omkretsen jeg må ha endel mindre enn de du får kjøpt. Da blir det ganske ribbet tilbake og ressurssløsing blir det å kutte mye på et tre som var ment å vokse og brukes til normal juletrestørrelse. Forøvrig godt tips noen her kom med høyspentsoner. Disse må jo holdes rene for vegetasjon uansett, og jeg vet det ofte stikker opp helt greie små grantre jeg kan bruke der. Ellers takk for tipset. Anonymous poster hash: ff896...a71 1
Guybrush Skrevet 4. desember 2014 #16 Skrevet 4. desember 2014 Jo, det kunne jeg alltids gjøre. Men da må kutte rundt treet også. Er ikke bare høyden men også omkretsen jeg må ha endel mindre enn de du får kjøpt. Da blir det ganske ribbet tilbake og ressurssløsing blir det å kutte mye på et tre som var ment å vokse og brukes til normal juletrestørrelse. Forøvrig godt tips noen her kom med høyspentsoner. Disse må jo holdes rene for vegetasjon uansett, og jeg vet det ofte stikker opp helt greie små grantre jeg kan bruke der. Ellers takk for tipset. Anonymous poster hash: ff896...a71 Det er uansett ulovlig - om du blir observert blir du bøtelagt.
Gjest Marsvinet Skrevet 4. desember 2014 #17 Skrevet 4. desember 2014 Du kan ikke hugge ned friske trær uten en særlig rett til dette. Hvis det er kommunen sin skog, må du inngå en avtale med kommunen. Det blir neppe gratis.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #18 Skrevet 4. desember 2014 TS: Stjeler du julegavene også? På butikken med stor veske du kan stikke juleribba ned i? Anonymous poster hash: ff977...25b 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #19 Skrevet 4. desember 2014 Jo, det kunne jeg alltids gjøre. Men da må kutte rundt treet også. Er ikke bare høyden men også omkretsen jeg må ha endel mindre enn de du får kjøpt. Da blir det ganske ribbet tilbake og ressurssløsing blir det å kutte mye på et tre som var ment å vokse og brukes til normal juletrestørrelse. Forøvrig godt tips noen her kom med høyspentsoner. Disse må jo holdes rene for vegetasjon uansett, og jeg vet det ofte stikker opp helt greie små grantre jeg kan bruke der. Ellers takk for tipset. Anonymous poster hash: ff896...a71 Tror jeg rett og slett hadde droppe juletre hvis jeg var deg. Jeg gjorde hvertfall det selv den gangen jeg ikke hadde noe særlig plass til det. Anonymous poster hash: 0f1fe...217
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #20 Skrevet 4. desember 2014 Hvorfor er dere så hysteriske i forhold til å bruke naturen? Å sammenligne det med å stjele julegaver, tyveri...bøter..miljøkriminalitet.. Hvor går da grensa? Hva med de som går inn i skogen om våren og klipper seg massevis av bjørkegrener til fastelaven? Eller tar inn grangrener for å dekke planter i hagen før vinteren. Hva med guttunger som hugger trær for å bygge seg en hytte i skogen. Dere er jo helt nevrotiske og så firkantet. For det første så har ingen plantet det lille treet jeg hugger ned, for det andre er marka helt gjengrodd. Jeg ser faktisk veldig sjelden folk går tur i dette området, mest fordi folk er livredde for flått. Anonymous poster hash: ff896...a71 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå