Gå til innhold

Tenåring (19år) som har dreti på draget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære bror har virkelig satt seg i en skikkelig dum possisjon.

Han fikk en skikkelig bra jobb, fikk seg leilighet og det sosiale livet kjørte på skinner.

Alle har levd i den tro at han i hele perioden han har bodd hjemmefra så har alt gått bra. Nå viser det seg at han har brukt opp alle sparepengene sine på fester, utenlandsferier og atter igjen fester.

Han har droppet jobben uten å si ifra til arbeidsgiver og han har droppet leiligheten sin og bare flyttet ut. Han var sykemeldt og leverte ikke engang sykemelding på arbeidsplassen (kneskade). Dvs at han har totalt mangel på respekt for sine omgivelser, og jeg blir skikkelig bekymret for om noen arbeidsplass vil røre han igjen.

Så nå kom inkassoregningene, og informasjon om at jeg er den eneste i familien han ikke har lånt penger fra.

Alle kan gjøre feil og han er ikke gamle gutten, men vi kan ikke bare gjøre ingenting.

Så mitt spm er... Hva kan jeg eller vi gjøre for at han står opp på morgenen? Hvordan kan vi få han bort fra gamingen sin? Hvordan kan vi få han til å innse at han per dags dato pisser bort fremtida si?

Anonymous poster hash: cd1c1...862
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør om han har humor. Det kan kanskje hjelpe når han ender opp slik:

hobo-28753.jpg

• Liker 5
Skrevet

kontakt fastlege

Skrevet

la han flytte hjem gratis, sparer mye der hvertfall. Kanskje han er deprimert og likegyldig at ingenting dere sier vil hjelpe. Hvor mye er skylder han?

• Liker 1
Skrevet

At han har brukt opp sparepengene er greit, mange 19-åringer har ikke sparepenger. Inkassoene må han finne en betalingsplan på.

Er han spilleavhengig kan han få behandling for det.

Skrevet

la han flytte hjem gratis, sparer mye der hvertfall. Kanskje han er deprimert og likegyldig at ingenting dere sier vil hjelpe. Hvor mye er skylder han?

Han har flyttet hjem nå.. Inkasso-regningene er på 20.000 kr og siden vi har snille foreldre har han fått betalt ned gjelda si nå. Han har null kr i inntekt nå og regninger på ca 2000 i mnd pga tlf og bilforsikring.

Han er dessverre ikke deprimert.. jeg skulle ønske at det er grunnen, fordi da hadde det vært lettere å bare sende han til legen og få hjelp.

Han bare fester, er sammen med gutta, har ubeskyttet sex med jenter og spiller på dataen.

Han står ikke opp på morgenen fordi han mener at han ikke er et morgenmenneske, og at det ikke har noe å si om han legger seg kl 3 på natten når han skal stå opp kl 6 for å komme seg på jobb.

Du har helt rett i at han ikke hører på hva som blir sagt til han. Jeg ser en flykræsj i sakte film her, han har snart ikke mer å gå til.

Spør om han har humor. Det kan kanskje hjelpe når han ender opp slik:

hobo-28753.jpg

Han er på vei med stormskritt.

Skrevet

Har han et rusproblem?

Anonymous poster hash: 85554...c71

Skrevet

Ånei, har en sånn svoger. Bare enda verre.

Anonymous poster hash: 3d35f...828
Skrevet

Meldt han på Luksusfellen????

Anonymous poster hash: c3b63...118
Skrevet

Meldt han på Luksusfellen????

Anonymous poster hash: c3b63...118

Faktisk et godt tips. I det minste si at man har gjort det.

• Liker 1
Skrevet

Hvis familien gir han penger og ordner opp i rotet hans så vil det iallefall ikke bli bedre. Han lærer jo bare at han kan leve livet og ha det gøy, at alle andre kan være ansvarsfulle og jobbe, det ordner seg jo for han uansett.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Han har flyttet hjem nå.. Inkasso-regningene er på 20.000 kr og siden vi har snille foreldre har han fått betalt ned gjelda si nå. Han har null kr i inntekt nå og regninger på ca 2000 i mnd pga tlf og bilforsikring.

Snille? De er jo slett ikke snille, de gjør han jo bare en diger bjørnetjeneste. Hva skjedde med å måtte ta konsekvensene av sine egne valg? Hvis han nå har null i inntekt, men regninger på et par tusen i måneden, så antar jeg at det er foreldrene deres som skal betale de også da? Det er jo i så fall helt bak mål. Her burde man jo sette foten ned og si: "Har du ikke penger til å betale telefonregninga di, nei, så kan du ikke ha telefon da". Hvordan skal han ellers lære seg at han er nødt til å jobbe for å ha penger til livets goder?

Det skal sies at jeg gikk selv på en smell da jeg fylte atten, og det begynte å hope seg opp litt inkassoregninger. Mamma tilbydde seg å hjelpe meg med å ringe rundt for å få ordnet en nedbetalingsplan, men hun var klar på at beløpet var jeg nødt til å betale selv. Hadde aldri utestående regninger etter det.

Endret av Infinite
  • Liker 9
Skrevet

Han må nok få ting inn med teskje...
Han må jobbe for å få det han har lyst på...Har han lyst å leve i luksus, i sus og dus, så må han arbeide for det også, eller vinne i lotto...Om han er flink i poker, så kan det jo være en fremtid der også..men bare de få klarer det x)

Skrevet

Så mitt spm er... Hva kan jeg eller vi gjøre for at han står opp på morgenen? Hvordan kan vi få han bort fra gamingen sin? Hvordan kan vi få han til å innse at han per dags dato pisser bort fremtida si?

Ved å skru igjen pengekrana, selvfølgelig.

Jeg er ikke enig med de som mener at foreldrene dine har vært for snille. Alle kan gjøre feil, og denne tenåringen har begått en skikkelig stor en. Men hva han skulle lære av å gå rundt med inkassoanmerkninger til evig tid står ikke klart for meg. Jeg tenker heller at det er lov å hjelpe en gang, men det betinger at han ser alvoret i det han har gjort og sørger for å unngå samme knipa igjen.

Så jeg ville gjort det samme som foreldrene: betalt gjelda, latt ham flytte hjem. Men mer enn det- nope. Broren din bør ikke sponses en krone mer hvis han ikke tar tak i livet sitt. Ikke en krone. Hvis han fremdeles driter i det og fester og betaler mobil på kreditt, så får han ta konsekvensen av det selv.

Hva har foreldrene dine sagt til ham? Vet han at de kommer til å hjelpe ham igjen og igjen, eller har han fått noen form for advarsel?

• Liker 4
Skrevet

Litt naivt og tro at en 19åring vil håndtere leilighet og jobb bra i første omgang.

• Liker 1
Skrevet

Litt naivt og tro at en 19åring vil håndtere leilighet og jobb bra i første omgang.

Hvis det ikke var indikasjoner på at vedkommende var lite pålitelig i utgangspunktet, er ikke alderen alene grunnen til at ting har gått galt.

Mange 19 åringer klarer voksenlivet med hus og jobb glimrende, og uten at de havner hverken i gjeld eller som spillavhengige.

• Liker 7
Skrevet

Hvis det ikke var indikasjoner på at vedkommende var lite pålitelig i utgangspunktet, er ikke alderen alene grunnen til at ting har gått galt.

Mange 19 åringer klarer voksenlivet med hus og jobb glimrende, og uten at de havner hverken i gjeld eller som spillavhengige.

Ikke mange det nei.

Skrevet

Jeg hadde fast jobb og kjøpte meg hus som 19åring, med over to millioner i gjeld. Gikk supert det. ;)

Skrevet

Ikke mange det nei.

Da sitter jeg og er heldig tydeligvis. ;) For både mannen og jeg klarte voksenlivet helt flott som 19 åringer. To av barna mine var huseiere som 19 åringer, den ene med jobb, den andre i skole.(Uten hjelp fra oss foreldre forøvrig) Det nest yngste barnet mitt på snart 19 har full kontroll på økonomi og jobb. I tillegg kjenner jeg en mengde unge mennesker som går på jobb/skole og leier leilighet uten problem.

Skrevet

Ikke mange det nei.

Tja, jeg er en av de. Kjenner flere også.

Anonymous poster hash: 5f9c1...ead

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...