AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #1 Skrevet 3. desember 2014 Inspirert av en tråd fra hundesonen.no. Synes det hadde vært gøy å lese hva dere hundeentusiaster på KG har av opplevelser på ulike raser. Skriv inn rasens navn, så kan andre svare om sine meninger og opplevelser av rasen! Kan starte: Leonberger! Anonymous poster hash: 576a9...ad4 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #2 Skrevet 3. desember 2014 Har leonberger selv; Veldig snille, rolige (late...), trege, "eier-pleasere" (gjør ting for å gjøre eieren sin glad uten å trenge annen belønning), lettlærte, lydige, kosete, mentale problemer. Aller mest stoor kosebamse. Dette er jo sett mest utifra min egen. Andre jeg har møtt kan være veldig ulydige. En del av de er jo også reserverte/redd mennesker som ikke passer med kosebamse-imaget. Ang. mentale problemer har både vår og veldig mange andre leoer jeg kjenner mentale problemer. Har fått med meg at det er en økning i mentale problemer på rasen, og klubben bare later som ingenting - så det syns jeg er trist. Anonymous poster hash: 847df...034
muffins Skrevet 3. desember 2014 #3 Skrevet 3. desember 2014 Dette tenker jeg om Leonberger: Snille, store og litt late hunder. De ser litt dumme ut, og de jeg har møtt har vært litt "Ferdinand". Bare går i sin egen verden, og kommer når det passer dem. Kan tenke meg i tillegg at det blir mye hår, sikkel og hundelukt i et Leonberger-hjem... Hva tenker dere om Puddel? 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #4 Skrevet 3. desember 2014 Dette tenker jeg om Leonberger: Snille, store og litt late hunder. De ser litt dumme ut, og de jeg har møtt har vært litt "Ferdinand". Bare går i sin egen verden, og kommer når det passer dem. Kan tenke meg i tillegg at det blir mye hår, sikkel og hundelukt i et Leonberger-hjem... Hva tenker dere om Puddel? Ser dumme ut? Alle sier til oss på gaten "ååååh så flott og majestetisk". Har liksom aldri følt de ser dumme ut. Da tenker jeg på St. Bernhard. Og leonberger er eneste av gigantrasene som ikke sikler Lukter gjør de ikke hvis man dusjer de regelmessig heller. (Haha, ja, jeg forsvarer hunden min... Han ble lei seg). Anonymous poster hash: 847df...034 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #5 Skrevet 3. desember 2014 Ser dumme ut? Alle sier til oss på gaten "ååååh så flott og majestetisk". Har liksom aldri følt de ser dumme ut. Da tenker jeg på St. Bernhard. Og leonberger er eneste av gigantrasene som ikke sikler Lukter gjør de ikke hvis man dusjer de regelmessig heller. (Haha, ja, jeg forsvarer hunden min... Han ble lei seg). Anonymous poster hash: 847df...034 Berner sennen og pyreneer sikler heller ikke. Vet ikke om de telles som gigant da, Leonberger er pittelitt større enn berner iallefall. Anonymous poster hash: b3dca...0aa
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #6 Skrevet 3. desember 2014 Folk glemmer jo neste hunderase! Anonymous poster hash: 48ae3...b58 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #8 Skrevet 3. desember 2014 Papillon/Phalene Irriterende, gneldrete, søte, morsomme, rare Anonymous poster hash: 847df...034 3
Gjest Gaea Skrevet 3. desember 2014 #9 Skrevet 3. desember 2014 Puddel: Undervurderte ''all-roundere'', mest sannsynlig valgt bort av en del ettersom utstillingshundene ser ut som klovner.. Papillon: Har ikke vært borti så fryktelig mange, men generelt inntrykk er at de er trivelige til småhund å være. Ganske aktive og lettlærte, ikke de verste til å gneldre. Hva tenker folk om tervueren (og for så vidt andre belgere)?
Askmeagain89 Skrevet 4. desember 2014 #10 Skrevet 4. desember 2014 Jeg kjenner ikke til Tervurven. Hva er deres inntrykk av Parson Russell Terrier?
Howl Skrevet 4. desember 2014 #11 Skrevet 4. desember 2014 Papillion: Artige og hypre hunder. Veldig gira, og til tider en smule ukonsentrerte. Veldig myke da. Puddel: Undervurdert rase! Veldig smarte, med MYE energi. De jeg har truffet på har vært vanskelige å kontrollere og veldig bråkete. Tervurven: Utrolig vakre. Har ikke så mye kjennskap til de, men de få jeg har møtt har virket som trivelige hunder. Krever dog en dyktig hundeeier for å fungere godt. Parson Russel Terrier: Har bare truffet èn, men min oppfatning av den var at den var veldig opptatt av eieren sin. Hadde lav terskel for å bjeffe, spesielt på min hund. Hva tenker folk om whippet da?
Tabris Skrevet 4. desember 2014 #12 Skrevet 4. desember 2014 Tervueren - vakker, kvikk og lettlært, men man må lete litt for å finne en hund som virkelig vil jobbe. Er man uheldig så får man et nervevrak av en hund, så research er nødvendig for å finne bra oppdretter/linjer. Noen tanker om japansk spisshund? 1
Surriball Skrevet 4. desember 2014 #13 Skrevet 4. desember 2014 (endret) Tervueren Selvsagt rimelig farget av å selv eie og ha vokst opp med rasen, men for meg er de sånn som bikkjer "skal være". Fulle av liv, morsomme, teite, gira på trening, veldig kosete, rolige inne og bånn gass når de får leke fritt. Hører at folk stadig vekk snakker om nervevrak, men har ennå ikke møtt noen. Hvor finner jeg disse nervøse drittbikkjene som folk hele tiden snakker om? Puddel: Disse har jeg sansen for, men jeg håper folk snart slutter å skamklippe dem. De ser helt idiotiske ut med løveklipø og boller her og der, men er sååå søte med en jevn, kort klipp som får vokse ut. De jeg har møtt har vært spretne, trivelige og lettlærte, selv om jeg ikke har inntrykk av at de er like smarte som det sies. Papillon: Disse har jeg undervurdert. De ser ut som, og brukes mye som veskehunder, men de jeg har møtt på agilitytrening har vært morsomme og kvikke, og ikke sure sånn som veskehundene er. Leonberger: Ikke en hund for meg, men venninna mi hadde ei nyyydelig lita tispe (lita i relativ forstand). SÅ koselig hund, men litt for daff for min smak. Men sååå fin og kosete og god. Endret 4. desember 2014 av Surriball
Surriball Skrevet 4. desember 2014 #14 Skrevet 4. desember 2014 Glemte japaner! Trente agility med en, den var bra flink! Veldig søt også, med et utseende som tiltaler meg veldig. Jeg liker nemlig lang pels når det ikke er nedi øynene på hunden. De virker trivelige, men litt vanskelige å trene. Hva med engelsk setter?
Gjest Gaea Skrevet 4. desember 2014 #15 Skrevet 4. desember 2014 Tervueren Selvsagt rimelig farget av å selv eie og ha vokst opp med rasen, men for meg er de sånn som bikkjer "skal være".. Hvor finner jeg disse nervøse drittbikkjene som folk hele tiden snakker om? Min terv er faktisk den mest forsiktige og tilbakeholdne valpen jeg har hatt, selv om det har gradvis blitt bedre. Men, jeg tror nok at han kunne blitt litt nervøs dersom eier hadde sløvet på sosialisering eller utsatt han for alt for mange vanskelige/negative opplevelser. Men ja, enig i at det er drømmerasen likevel. Japaner: Morsomme og søte pelsdotter som gjerne blir med på lange turer, ikke de enkleste å motivere til trening. En del lyd.Whippet: Herlige og sære. Skikkelig sofapute inne, full fart ute. Kan trene når det passer for dem, men om de ikke er i rett humør så blir det vanskelig. Å løpe er toppen av lykke og er en aktivitet man godt kan gjøre nesten hele tiden.. De to jeg hadde forsøkte stort sett å unngå sølepytter o.l., legg til kort pels, så var de definitivt de reneste og minste hundeluktende hundene jeg har hatt. Border collie?
Focklop Skrevet 4. desember 2014 #16 Skrevet 4. desember 2014 (endret) Leonberger: Har ikke noe spesielt forhold til dem, aldri møtt en. Synes egentlig ikke de er så veldig fine, men det kommer helt an på EDIT: Kom på at jeg og ei venninne pleide å besøke naboen hennes som hadde leonbergervalp. Han var så full av liv og veldig kosete, og veldig glad i mennesker. Pen å se på var han også, brun med mørkere ansikt. Det er de med mørkere pels jeg ikke liker så godt, synes det ser skumle ut Den hunden vokste dog opp i feile hender og endte opp som en ulydig drittunge som dro eierne langt nede i grøfta og stakk av hele tiden. Men han var en sånn type hund som strålte av livsglede. Han siklet bare når han fikk godbiter Artig og trivelig hund, til tross for at han var litt "busete" av seg Puddel: Utrolig smarte hunder! Har igjen ikke stort forhold til dem, men synes flere burde velge puddel fremfor disse blandingene som "lover" røytefrie hunder. Liker lynnet til puddelen, våken og energisk. Papillon: Gneldrehund, liker dem ikke. De er søte, da. Tervueren: Nydelige hunder, likt med de andre belgiske gjeterhundene. De virker utrolig hengivne, til tross for at mange ser på de korthårede som kalde og skarpe, siden de blir brukt i politiet. Foretrekker belgisk rase fremfor schæfer. Parson russell terrier: Har ikke noe forhold til den spesifikke rasen, men er ikke spesielt glad i terriere generelt. Synes de er litt vel skarpe, og ikke like pene å se på. Korthårede er langt penere enn strihåret! Japansk spisshund: Veldig artig og søt hund, men litt gneldrete. Hengiven og kontaktsyk er min erfaring. Liker dem, men ville ikke hatt en selv. Whippet: Morsomme hunder!! Men i mine øyne virker de nesten litt arrogante? Border Collie: Synes de er nydelige, men har sett så alt for mange som ikke får den stimuleringen de trenger og ender opp som nervevrak og gjeter alt og ingenting. Hunder som lever for å jobbe og please eieren sin. Kunne aldri hatt en border collie, jeg hadde ikke klart å gi den det den trenger. Engelsk setter: Hunder som er glade hele tiden og stråler av energi, helt til de blir gamle og sure(neida, ikke alle). Nydelige og hengivne hunder, men de trenger også sin mosjon for å ikke bli gale monstre. Troor jeg fikk med meg alle, hva synes dere om Dansksvensk gårdshund? Endret 4. desember 2014 av Focklop
Frk.K Skrevet 4. desember 2014 #17 Skrevet 4. desember 2014 (endret) Leonberger - Store hunder, de som en liten mini mini hest Kjempe fine å se på, men ikke noe særlig aktivitetsnivå da kan takle èn lang tur om dagen eller en playdayte med en annen hund også er de slitne. Puddel - Disse kommer jo i alle størrelser, de forbinder jeg for det meste med utstillinger.. Jeg forbinder de også med mye sykdommer da de jeg kjenner som har hatt en eller flere måtte ha avlivet alle pga sykdommer. Papillion - Blir til små gneldrete og uoppdragen rase om de ikke får riktig stimulert, noe den sjeldent blir da folk tenker den er liten å ikke trenger så "mye". Tervueren - Fine hunder, lære-villig, den belgiske versjonen av schæfer. Parson Russell Terrier - Intelligente, egne og ellers litt vimsete Japansk spisshund - Fluffy Ingen erfaringer rundt dem. Whippet - Jeg synes ikke de er så pene De er så små tynne og skjøre, men de er sinnsyk kjappe! Border Collie - En av de mest krevende rasene man kan skaffe seg, de trenger trening både fysisk og psykisk, men får de det de trenger så har du en veldig god og bra hund. Kan også lære de en del sinnsyke triks siden de er så "lette". Men rasen blir veldig fort stresset også, ihvertfall om den ikke får den stimulien den trenger. Engelsk Setter - Jakt hund, trenger en god del mosjon, ellers ikke så mye erfaring med de. Dansk/svensk gårdhund - Ingen erfaringer med de.. Så hva synes dere om Labrador retriever? Endret 4. desember 2014 av Frk.K
Gjest Gaea Skrevet 4. desember 2014 #18 Skrevet 4. desember 2014 DSG: Liker de jeg har møtt i alle fall. Litt mye lyd, men godt og stabilt gemytt.Labbis: Fine! Så glade, hengivne og morsomme. Aktive hunder som passer til det meste (og dessverre veldig ofte blir feitere enn de burde og får mindre aktivitet enn de gjerne vil ha). Matvrak. Ikke særlig fan av pelsen, fettete og de lukter Hund med stor H - og de blir mer enn gjerne veldig, veldig skitne. Skal oppi alt av vann man går forbi!PRT: Er de ikke rimelig like JRT, bare med litt jevnere jaktinstinkt? Terrier med alt det innebærer, morsomme og tøffe - og når det smeller, så smeller det skikkelig. Border terrier?
Frk.K Skrevet 4. desember 2014 #19 Skrevet 4. desember 2014 Labrador - Feite, late dyr som får alt for lite mosjon og alt for mye mat .. Ofte hos eiere som vasker de for sjeldent. Men de elsker alt og alle å har et ufattelig bra gemytt, selv om de også sliter litt med sykdommer. BT - Sykt morske Synes de er litt skumle haha, ikke særlig fan av pelsen heller Engelsk staffordshire bullterrier?
Howl Skrevet 4. desember 2014 #20 Skrevet 4. desember 2014 Engelsk Staffordshire Bullterrier: En muskuløs ball med lykke! Tror jeg aldri har møtt en hund som elsker mennesker så mye som staffer. Virker som morsomme og aktive hunder som man kan gjøre mye artig med! Derimot har jeg ikke godt inntrykk av dem sammen med andre hunder, men så ligger jo samkjønnsaggresjon med i rasen og. Labrador: Overraskende aktive hunder, i forhold til hva mange tror de er. Glade, god fokus og omgjengelige med de fleste hunder. Kan brukes til mye! Ser dessverre alt for mange tjukke labradorer. DSG: Lyyyyd! Tror jeg aldri har møtt en DSG som ikke har bjeffet jeg. Ellers var de morsomme hunder da, og veldig hypre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå