Gå til innhold

Nettbrett for barn (4-8 år)

Har dine barn nettbrett?  

28 stemmer

1. 1. Har dine barn nettbrett?

• Ja, barna har hvert sitt
      8
    • Ja, barna har en på deling
      2
    • Nei, men de låner mor/fars nettbrett innimellom
      14
    • Nei, vi har ikke nettbrett i vår familie
      4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leit at ungene sitter så mye foran skjermer

Synes den nye duracell-reklamen har et godt poeng, over er en av versjonene. Er også en annen en hvor du ser barn med hjernedøde uttrykk mot en skjerm. Trist. Anonymous poster hash: f2507...a42

Ja, det er trist at noen unger sitter foran en skjerm seks timer hver dag. Men det er ikke nødvendigvis sånn at et nettbrett gir mer skjermtid totalt. Det er foreldrenes jobb å sette grenser, og hvis de lar ungene sitte med ipaden i mange timer hver dag så ville de sikkert godtatt like mye tv-tid.
Skrevet

Vi har ikke nettbrett selv engang, så jeg hadde aldri gitt mitt barn en iPad. Jeg forstår dette med å arve foreldrene sine gamle brett, samtidig kan jeg ikke noe for at jeg synes den stadige avhengigheten vi har av mobil og nettbrett er skremmende. Se på bybane / buss, hvor mange som sitter og glor nedi skjermen. Jeg føler vi fjerner oss mer og mer fra det naturlige for oss mennesker, være i aktivitet, være sammen med folk og dyr, oppleve naturen - jeg blir litt matt.

Men samtidig vet jeg jo at mobil, nettbrett, sosiale medier osv. er kommet for å bli. Mine tippoldeforeldre så sikkert med skepsis på den nymotens radioen ;)

Rett til saken: Jeg synes ikke man skal kjøpe dyre, NYE nettbrett til små barn. Enten kan de låne foreldrene sine brett av og til, eller spare opp til beløpet selv eller deler av beløpet selv. I hvert fall synes jeg man skal ha gått på skolen noen år før man får nettbrett til odel og eie.

Skrevet (endret)

Men når vi sitter på buss / tbane etc er vi jo ikke i aktivitet eller ute i naturen, så hvilken rolle spiller det egentlig om vi sitter med nesa i mobilen eller en bok / avis?

I min omgangskrets er de fleste veldig aktive i naturen når de har mulighet. Selv bruker jeg mobilen til nettbank, epost osv og får dermed gjerne gjort nødvendige ting mens jeg sitter på banen og kan bruke al tid jeg har hjemme til å være sammen med barnet mitt/gjøre husarbeid. Og dette med å legge vekk mobilen når vi er sosiale, synes jeg alle jeg kjenner er blitt veldig bevisst på og flinke til.

Endret av Tante-Sofie
  • Liker 1
Gjest Vena Cava
Skrevet

Jeg lurer på om deres barn har nettbrett/ Ipad, eller tilgang på et.

Skriv gjerne hvor gamle barna er, det gjelder altså barn som er under 9 år.

Her er nettbrett et stor julegaveønske, og jeg lurer på om det er jeg som er fryktelig gammeldags som synes det er en uting....

Hva skal et så lite barn med nettbrett? ærlig talt.

Så små barn har ingenting med et nettbrett eller internett å gjøre. Det er mange grunner til at jeg er imot dette. (Startet en tråd her for en liten stund siden om mitt stebarn som får splitter ny iPhone til jul, noe jeg ikke skal si høyt hva jeg egentlig tenker om.)

Jeg hadde uansett ikke orket å brukt flere tusen på julegave til mitt barn. Og det kommer ikke til å bli aktuelt noen gang heller, uansett alder, med mindre det er snakk om reiser eller noe som faktisk er nyttig.

Og nei det kalles ikke gammeldags. Det kalles fornuftig :)

Gjest Vena Cava
Skrevet

Men når vi sitter på buss / tbane etc er vi jo ikke i aktivitet eller ute i naturen, så hvilken rolle spiller det egentlig om vi sitter med nesa i mobilen eller en bok / avis?

I min omgangskrets er de fleste veldig aktive i naturen når de har mulighet. Selv bruker jeg mobilen til nettbank, epost osv og får dermed gjerne gjort nødvendige ting mens jeg sitter på banen og kan bruke al tid jeg har hjemme til å være sammen med barnet mitt/gjøre husarbeid. Og dette med å legge vekk mobilen når vi er sosiale, synes jeg alle jeg kjenner er blitt veldig bevisst på og flinke til.

Ja så lenge man greier å legge den vekk og at det ikke går utover andre ting. Er dessverre ikke alle som evner å ha denne sperren, og ender med å bli totalt avhengige av telefonen fordi de hele tiden bare MÅ sjekke Facebook, Instagram etc.

Kjenner en håndfull av denne typen.

Skrevet (endret)

Nei, jeg er jo enig i det. Samtidig så virker det som om mange er veldig avhengige av mobilen og benytter enhver anledning til å surfe osv. Det er det jeg mener er problematisk, ikke bruk av nettbrett/mobil generelt.

Jeg har sett foreldre med nesa i telefonen som rett og slett ikke følger med på ungene sine, ikke engang når de ber om oppmerksomhet. Det er både trist og skremmende.

Endret av Harlekin
Skrevet

Jeg lurer på om deres barn har nettbrett/ Ipad, eller tilgang på et.

Skriv gjerne hvor gamle barna er, det gjelder altså barn som er under 9 år.

Her er nettbrett et stor julegaveønske, og jeg lurer på om det er jeg som er fryktelig gammeldags som synes det er en uting....

Barn har veldig, veldig lett for å bli hekta på nettbrett. Derfor bør du styre unna så lenge du kan. Vi får stadig venner av barna på besøk, med nettbrett i sekken. Det er det eneste de interesserer seg for omtrent, guttene mer enn jentene. (Vi har jevnaldrende barn av hvert kjønn) Hater hele jævla nettbrettet, så innmari mye som det ødelegger for kreativitet og sosialt samspill!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...