Gå til innhold

Nettbrett for barn (4-8 år)

Hedda-78

Har dine barn nettbrett?  

28 stemmer

1. 1. Har dine barn nettbrett?

• Ja, barna har hvert sitt
      8
    • Ja, barna har en på deling
      2
    • Nei, men de låner mor/fars nettbrett innimellom
      14
    • Nei, vi har ikke nettbrett i vår familie
      4

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om deres barn har nettbrett/ Ipad, eller tilgang på et.

Skriv gjerne hvor gamle barna er, det gjelder altså barn som er under 9 år.

Her er nettbrett et stor julegaveønske, og jeg lurer på om det er jeg som er fryktelig gammeldags som synes det er en uting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare ett barn, men han har en gammel iPad 2 (med knust skjerm) som er hans. Han har fri tilgang til det og bruker det i realiteten 2-3 ganger i uka, maks. Han er 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna på 4 og 8 får låne mitt nettbrett når det passer og de har lyst. ( Ikke så veldig ofte.)

Ser at de fleste av 8-åringens venner har eget, men ser flere utfordringer med det enn behov.

For noen år siden hadde "alle andre" DS, og jeg er veldig glad vi ikke kastet oss på den bølgen... Hadde vært en dyr ting som enten ble lite brukt, eller en kamp om ønsket om å bruke den hele tiden.

Anonymous poster hash: f295d...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 4-åring fikk nettopp egen ipad. De har ipad i barnehagen som brukes av og til, og han viste stor intresse for å spille på tlf vår. Derfor fikk han eget nettbrett. Han har mange spill og muligheter for å se på filmer/youtube. Jeg er knallimponert over hvor flink han er, han suser gjennom spill, ser filmer, ler av morsomhetene, og vi bruker også ipaden sammen (spiller/ser klipp sammen).

Ipaden er jo genial for litt finmotorikk syns jeg, og slike dingser er kommet for å bli i vår verden. Man kommer seg ikke utenom.

Men det er ikke ubegrenset bruk så klart. Brukes ikke hver dag en gang..

Anonymous poster hash: d8152...5d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels

Vår 4-åring fikk nettopp egen ipad. De har ipad i barnehagen som brukes av og til, og han viste stor intresse for å spille på tlf vår. Derfor fikk han eget nettbrett. Han har mange spill og muligheter for å se på filmer/youtube. Jeg er knallimponert over hvor flink han er, han suser gjennom spill, ser filmer, ler av morsomhetene, og vi bruker også ipaden sammen (spiller/ser klipp sammen).

Ipaden er jo genial for litt finmotorikk syns jeg, og slike dingser er kommet for å bli i vår verden. Man kommer seg ikke utenom.

Men det er ikke ubegrenset bruk så klart. Brukes ikke hver dag en gang..

Anonymous poster hash: d8152...5d9

Hva feiler det barnehager for tiden. Vi overlevde vi også i barnehagen uten nettbrett og ipader og vet da faen hva de ikke har. Vil de få barna mer late og spillavhengige? Frister lite å sende min unge i barnehage.

Endret av Hummels
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn på 7 og 8 får hver sin til jul. Vi har spillefrie dager hvor nettbrett og telefoner ikke er lov. Har absolutt ikke dårlig samvittghet for at de skal få sitt eget nettbrett.

Anonymous poster hash: 99f64...c5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva feiler det barnehager for tiden. Vi overlevde vi også i barnehagen uten nettbrett. Vil de få barna mer late? Frister lite å sende min unge i barnehage.

Barnehagene må nesten også følge med i tiden. De spillene de bruker da er lærerike spill i tillegg til at barna lærer teknologien. Flere av barneskolene bruker også Ipad.

Man må ikke være så redd for teknologi, men grenser/spilletid må man selvfølgelig ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva feiler det barnehager for tiden. Vi overlevde vi også i barnehagen uten nettbrett og ipader og vet da faen hva de ikke har. Vil de få barna mer late og spillavhengige? Frister lite å sende min unge i barnehage.

Verden var annerledes da "vi" gikk i barnehagen. Digitale verktøy er så viktig i hverdagen vår at det å kunne bruke dem er definert som en grunnleggende ferdighet i læreplanen vår.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hummels

Barnehagene må nesten også følge med i tiden. De spillene de bruker da er lærerike spill i tillegg til at barna lærer teknologien. Flere av barneskolene bruker også Ipad.

Man må ikke være så redd for teknologi, men grenser/spilletid må man selvfølgelig ha.

Det har de aller fåeste. Jeg ser så mange overvektige og spillavhengige barn for tiden. Alt hadde vert bedre hvis foreldre turte å sette grenser og ikke være redd sine egne barn at de skal blir sure..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har de aller fåeste. Jeg ser så mange overvektige og spillavhengige barn for tiden. Alt hadde vert bedre hvis foreldre turte å sette grenser og ikke være redd sine egne barn at de skal blir sure..

Det er klart, men man kan ikke stoppe utviklingen fordi noen barn blir overvektige og late av det. Dette er foreldrenes oppgave. I barnehagen får de ihvertfall nok mosjon og lek, så litt spilling på Ipaden gjør nok ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har sin egen ipad, han er 4år gammel.

Han fikk først min gamle for litt mer enn et år siden og for litt siden kjøpte vi en ny til han (fordi min gamle var litt ødelagt før han arvet den).

For oss er ikke ipaden en leke. Han spiller på den og ser filmer på den, men det er i hovedsak et hjelpemiddel. Barnet har en utviklingsforstyrrelse og spillene vi har på ipaden hjelper han med å lære, uten at det blir stilt for mye krav til han fra voksne. For vårt barn er hver dag en tung arbeidsdag med masse krav for at han skal kunne lære seg grunnleggende ferdigheter som andre barn lærer seg helt naturlig i hverdagen. Jeg syns det er viktig at han kan få lov å koble ut og holde på med ting som han liker samtidig som han lærer av det.

Man kan selvfølgelig bruke helt vanlige leker til dette, men det er ikke alltid leker til læring fenger nok til at han gidder å holde på med det. Med ipaden kan vi følge hans interesser uten at det resulterer i negativ sansestimulering (som f.eks å ligge på gulvet og trille en lekebil frem og tilbake mens han ser på hjulene).

Vi har ingen problemer med å få barnet til å holde på med andre ting. Han blir ikke opphengt i ipaden slik at han ikke vil gjøre noe annet. Han velger gjerne en bok fremfor ipaden og vil heller være ute og leke enn å sitte inne med spill.

Jeg tenker at alle må se ann selv om de syns barnet skal ha tilgang på slikt. Mange er veldig negative til at barn har nettbrett, de rakker ned på foreldrene og mener det er en uting, men samtidig har de kanskje barn som ser masse på tv, de har ofte tv i bilen og kanskje barnet har egen tv på rommet? Det tenker de ikke på, det er jo helt vanlig og har vært vanlig i mange år. Bare fordi nettbrett er noe "nytt" så er det en uting?

Anonymous poster hash: c0855...db7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min eldste bare 3,5, men jeg svarer likevel. Hun har egen ipad. I teorien kunne hun fint bare lånt vår, men vi har ikke lyst til å måtte passe på hvert sekund og være livredd for at den skal bli ødelagt. Jeg ser ikke på det som noen uting at hun har eget nettbrett fordi:

1. Hun har arva den av pappaen som uansett skulle ha ny. Vi ville aldri kjøpt et nytt et til henne.

2. Vi setter grensene for når og hvor lenge den brukes, og dette har hun vært vant til fra hun var enda yngre.

3. Jeg ser ikke hvordan nettbrett er noe verre enn TV, heller motsatt.

Samtidig tror jeg ikke jeg ville gitt den til henne i gave til jul eller bursdag. Jeg ser ikke på ipaden som en leke hun får og kan bestemme over selv, derfor synes jeg det er veldig greit at hun bare har "fått" den sånn utenom. Hun vet at hun må spørre om lov før hun bruker den.

Til en 8-åring hadde jeg nok hatt litt andre regler, men det er vanskelig å uttale meg om det nå.

Endret av Sushi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står i barnehagens rammeplan at barn skal få utforske digitale media. Man bruker denne en gang i blant til mange ting og lite til spill. Det kan være læreprogrammer, til å ta bilder, interaktive bøker og til å finne opplysninger til noe man lurer på eller til ting man vil lage eller bli inspirert til.

Bruker den kanskje 1,5 -2 timer tilsammen i uka fordelt på 18 barn.

Gjett om de ble inspirert til hva de skulle gjøre da vi så litt på denne? Det førte til over en uke med barn som tegnet på postitlapper og brukte andre ting for å drive på med drama og fantastiske ting

Unnskyld ts, jeg bare måtte....

Hos oss har alle i huset nettbrett, bortsett fra de to største, som har fløyet ut av redet

Minstemann fikk kurio hos besteforeldrene da han var ett år og nest minste på 9, fikk et samsung nettbrett hos besteforeldre i vinter.

Minstemann bruker ikke sitt eget så mye, men puster litt puslespill og driver med lignende aktiviteter der. Jeg har en del bøker nedlastet på mitt, som vi ser på iblant, På grunn av nettbrettet og at programmene der ofte går på engelsk, så kan han flere engelske barnesanger, mange engelske ord, teller til 12 på engelsk, lærte alle fargene da han var 1,5, kunne benevne mange former på samme tid. Han kunne også bokstaver og telle til 17 da han var 1,5 år, men dette ( og fargene) hadde han nok lært helt fint uten.

Jeg lar heller barnet mitt sitte med nettbrett, enn at de sitter uvirksomme foran et tvprogram.

Anonymous poster hash: 208af...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i barnehagens rammeplan at barn skal få utforske digitale media. Man bruker denne en gang i blant til mange ting og lite til spill. Det kan være læreprogrammer, til å ta bilder, interaktive bøker og til å finne opplysninger til noe man lurer på eller til ting man vil lage eller bli inspirert til.

Bruker den kanskje 1,5 -2 timer tilsammen i uka fordelt på 18 barn.

Gjett om de ble inspirert til hva de skulle gjøre da vi så litt på denne? Det førte til over en uke med barn som tegnet på postitlapper og brukte andre ting for å drive på med drama og fantastiske ting

Unnskyld ts, jeg bare måtte....

Hos oss har alle i huset nettbrett, bortsett fra de to største, som har fløyet ut av redet

Minstemann fikk kurio hos besteforeldrene da han var ett år og nest minste på 9, fikk et samsung nettbrett hos besteforeldre i vinter.

Minstemann bruker ikke sitt eget så mye, men puster litt puslespill og driver med lignende aktiviteter der. Jeg har en del bøker nedlastet på mitt, som vi ser på iblant, På grunn av nettbrettet og at programmene der ofte går på engelsk, så kan han flere engelske barnesanger, mange engelske ord, teller til 12 på engelsk, lærte alle fargene da han var 1,5, kunne benevne mange former på samme tid. Han kunne også bokstaver og telle til 17 da han var 1,5 år, men dette ( og fargene) hadde han nok lært helt fint uten.

Jeg lar heller barnet mitt sitte med nettbrett, enn at de sitter uvirksomme foran et tvprogram. Anonymous poster hash: 208af...3b0

Her var videosnutten https://m.youtube.com/watch?v=xe95sn0cN3k

Anonymous poster hash: 208af...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3. Jeg ser ikke hvordan nettbrett er noe verre enn TV, heller motsatt.

Dette er jeg veldig enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente er 4 og jeg kjøper nettbrett denne julen. Ikke bare til henne, men til oss begge. Jeg har iPhone som hun får låne litt, og jeg hadde selv lyst på nettbrett. Hun har allerede grenser på hvor mye hun får se på tv eller spille på telefonen min, er svært så aktiv både i barnehagen og ellers, så om litt av tv-tiden byttes ut med nettbrett-tid så spiller det liten rolle.

Anonymous poster hash: c5def...332
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit at ungene sitter så mye foran skjermer:

Synes den nye duracell-reklamen har et godt poeng, over er en av versjonene. Er også en annen en hvor du ser barn med hjernedøde uttrykk mot en skjerm. Trist.

Anonymous poster hash: f2507...a42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...