Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt utrolig :o

Glad jeg ikke har termin midt i ferietiden, for på det lokale sykehuset her også er det bare stress og dårlig kapasitet. Bare i juli/august ventet de 70 barn, så det ble snakk om å føde i bøttekott, på do etc. Tror jeg hadde fått noia da.

Om bruk av ressurser er det val bare en ting å si: HEIA NORGE :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Fankern, ikkeno' puling i oktober!

:ler:

Skrevet

Ja ikke sant. Alle snakker om babyboom som er her omtrent hver sommer, men ferien gjør at det er underkapasitet på fødeavdelingene og de fødende må sendes rundt, eller føde i bøttekott.

Om jeg skulle født nå ville det vært som førstegangsfødende og om jeg hadde måttet gjøre det under disse omstendighetene er ejeg redd vårt barn ville blitt enebarn.

Det er helt horribelt at kvinner som skal gjennom dette blir behandlet på denne måten.

Gjest Anonymous
Skrevet

De fødend er de friskeste av de friske.

Når en ser på kreftavd. og pasienter ligger bak et skjermbrett i koridor.... Det er mnage som er virkelig ille ute på sykehus og ligger både på bad og det som er. pasienter som ligger inne på ukesvis.

Så at fødene som er inne noen korte dager, ser jeg ikke på som problematisk.

Selfølgelig skulle det være annerledes...

Skrevet

Jeg ville syntes det hadde vært problematisk som førstegangsfødende å bli møtt slik. Du føler at du egentlig bare r til bry og at du ikke blir fulgt opp slik en burde. Dette er ikke måten jeg som førstegangsfødende vil bli møtt på og sitte igjen med en slik erfaring etter mitt første møte med fødeavdelinger.

Gjest Moonshadow
Skrevet
Jeg ville syntes det hadde vært problematisk som førstegangsfødende å bli møtt slik. Du føler at du egentlig bare r til bry og at du ikke blir fulgt opp slik en burde. Dette er ikke måten jeg som førstegangsfødende vil bli møtt på og sitte igjen med en slik erfaring etter mitt første møte med fødeavdelinger.

Enig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Uansett årsak er det ikke lett å ligge på sykehus i ferietiden. Medisinske og kirurgiske avdelinger stenges også mange steder. En gang hadde jeg 18 korridorpasienter. Og vi var ikke bedre bemannet enn vanlig. Dette skjedde fordi en annen avdeling var stengt pga ferieavvikling. Det sier seg selv at kvaliteten blir dårligere pga overarbeidet personale. På nattevakt var vi 3 personale på over 40 pasienter. Dette inkluderte aidssyke og kreftsyke som var døende og astmapasienter som kom inn med store pusteproblemer, diabetespasienter med ustabilt blodsukker, nyrepasienter som fikk posedialyse og pasienter med intox som hadde forsøkt å ta livet sitt med overdose mm. Det sier seg selv at man går hjem med en ubehagelig følelse av å ikke ha gjort en god nok jobb, selv om man ikke en gang har hatt tid til å gå på WC de 10 timene vakten varte. Selv om man gir alt er det ikke nok.

Skulle ønske politikerne ville ta utfordringen og "henge på" en sykepleier på nattevakt på en medisinsk avdeling i ferietiden. Da ville de nok fordelt ressursene på en mer hensiktsmessig måte.

Skrevet

Helt enig med deg i at det er feil ressursbruk og for lite ressurser på ett sykehus, uansett avdeling.

At jeg dro frem fødeavdelingene nå er vel at jeg har to venninner som snart er klar til å føde og at vi går med tanker om barn selv, og jeg kunne aldri i verden forestilt meg at dette skulle være måten man blir møtt på (ikke sykepleiernes feil) i en så viktig ting i livet som å føde.

Ikke nok med at du er redd fra starten av når du skal gjennom noe du bare har hørt om er j.... vondt, men du skal kanskje til og med gjøre det i ett bøttekott!

Skrevet

Har det egentlig noe med ferien å gjøre?

De har jo nettopp gjort en stor "opprydning" i fødetuilbudet i norge. Færre fødesteder, og ikke alle har den samme kompetanse. Dette for å utnytte den ledige kapasiteten fullt der den er.

Tipper det blir flere historier om fødende som blir sendt fra dør til dør i månedene som kommer.... (minner litt om den historien om Josef og Maria dere vet - ble en bra gutt det....)

Skrevet

Ja, og jeg er i mot nedlegging av fødestuer pgså

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Her jeg bor bruker de å stenge fødeavdelingen om sommeren. Vet ikke om de har gjort det nå. Dersom noen skal føde i ferien så må de til Haugesund og det er fort 2 timer biltur unna.

Jeg er også i mot nedleggelsen av fødeavdelinger.

Gjest Anonymous
Skrevet

Helsenorge er helt på trynet.

Mange pasienter får det tøffere enn nødvendig. en ting er å bli sendt rundt i Norge som "frisk".

det er en annen gruppe. Krftpasienter. stråling kan gost foregå i Oslo, Kr.sand selv om du bor på røros. Noen blir sendt til Tyskland. borte fra hjem og fam. i ukesvis.

pasienter som har nok å slite med. dødsangst ol.

dette er syke folk

Skrevet

Helt tragisk at de stenger slik som dette! Det gir en ekstra belastning for de som skal føde! Burde ikke landet vårt ha råd til å gi alle et godt helsetilbud?

-Charmina :wink:

Skrevet
Helsenorge er helt på trynet.

Mange pasienter får det tøffere enn nødvendig. en ting er å bli sendt rundt i Norge som "frisk".

det er en annen gruppe. Krftpasienter. stråling kan gost foregå i Oslo, Kr.sand selv om du bor på røros. Noen blir sendt til Tyskland. borte fra hjem og fam. i ukesvis.

pasienter som har nok å slite med. dødsangst ol.

dette er syke folk

Jeg er enig i at det er MANGE pasienter som får det tøffere enn nødvendig, men har behov for å nyansere deg litt... Husk: vi har fritt sykehusvalg her i landet. Det betyr at du som pasient har mulighet til å velge hvilket sykehus du vil bli behandlet på, om de har kompetanse på den type lidelse. Det betyr at det for alvorlig syke pasienter ikke alltid er praktisk gjennomførbart, men for alle oss andre... Og de kreftpasienter som reiser til Tyskland etc gjør det oftest på eget initiativ, for å prøve komplementær behandling... Det er IKKE vanlig at det statlige systemet sender folk avgårde for at de skal sitte alene i utlandet med dødsangst...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er enig i at det er MANGE pasienter som får det tøffere enn nødvendig, men har behov for å nyansere deg litt... Husk: vi har fritt sykehusvalg her i landet. Det betyr at du som pasient har mulighet til å velge hvilket sykehus du vil bli behandlet på, om de har kompetanse på den type lidelse. Det betyr at det for alvorlig syke pasienter ikke alltid er praktisk gjennomførbart, men for alle oss andre... Og de kreftpasienter som reiser til Tyskland etc gjør det oftest på eget initiativ, for å prøve komplementær behandling... Det er IKKE vanlig at det statlige systemet sender folk avgårde for at de skal sitte alene i utlandet med dødsangst...

På eget iniativ?? Vet ikke hvor godt orientert du er. som beboer i Oslo var det ikke kapasitet til å ta imot til stråling. radiumen hadde allerede tidlig på året brukt opp pengene.

Da ble man sendt til Kr. sand. Noen til Tyskland. Stråling må man ta og valget blir enkelt. det kan være langt fra Oslo til kr.sand når man er syk. I tilegg i flere uker borte hjemmefra.

Fritt sykehusvalg? ja vi har det. behøver ike være så alvorlig før en blir sendt langt avgårde.

Vi må reise ca 5 timer til sykehus for eks. hudlidelser som krever innleggelser. snakker her om lidelse som er invalidiserende. min borte er 4 uker.

Tror du skal undersøke fakta før du retter på andre.

Skrevet
På eget iniativ?? Vet ikke hvor godt orientert du er. som beboer i Oslo var det ikke kapasitet til å ta imot til stråling. radiumen hadde allerede tidlig på året brukt opp pengene.

Da ble man sendt til Kr. sand. Noen til Tyskland. Stråling må man ta og valget blir enkelt. det kan være langt fra Oslo til kr.sand når man er syk. I tilegg i flere uker borte hjemmefra.

Fritt sykehusvalg? ja vi har det. behøver ike være så alvorlig før en blir sendt langt avgårde.

Vi må reise ca 5 timer til sykehus for eks. hudlidelser som krever innleggelser. snakker her om lidelse som er invalidiserende. min borte er 4 uker.

Tror du skal undersøke fakta før du retter på andre.

Jeg vet dessverre alt for godt hvordan helsevesenet fungerer, og at kapasiteten kan være presset. Siden du nevner Radiumen spesifikt, så kan jeg betrygge deg med at Radiumen er et av de sykehusene som jeg kjenner best til. :-? Poenget med innlegget mitt var ikke å angripe deg, men å nyansere det bildet av helsevesenet som du skapte. Javisst er det noen som blir sendt rundt (igjen:førstehånds kunnskap...), og selvfølgelig burde kapasiteten vært økt. MEN: Dette er ikke normalen - de fleste får god behandling innenfor det statlige systemet. Og ja, DE FLESTE (ikke alle...) som reiser utenlands gjør dette for å få komplementær (alternativ) behandling. Men i bunn og grunn er vi jo enige - at helsevesenet fortsatt har behov for bedre økonomi, evt økonomistyring. Og det var vel nettopp det denne tråden starta med? At kapasiteten på fødestuer blir redusert i sommermnd pga ferieavvikling...

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg snakker ikke om alternativ beh, men stråling som de normalt skulle fått hjemme.

Om du tar turen til Kr.sand. Ta turen til sykehotellet. Da får du virkelig se hvor langt folk har reist for å få beh.

Ps) dette har jeg god greie på.

Skrevet

Med all respekt: Selv om du har møtt folk på sykehotellet som har reist langt, så har jeg jo aldri sagt at de ikke finnes... Det har jeg jo sagt hele tiden, men er de REPRESENTATIVE? Selvfølgelig hadde det beste vært at alle kunne bli behandlet på lokalsykehuset - det har jeg jo sagt hele tiden... Jeg tror ikke du forstår poenget mitt: At disse menneskene er i mindretall... Som jeg sa i forrige innlegg: Du og jeg er enige om at dette ikke er riktig,men de (dere??) er i mindretall. Og PS: Dette har JEG greie på... :tunge1:

Og nå tror jeg at vi har avsporet denne tråden nok... Er ikke vits i å diskutere språklige detaljer siden vi er enige i det grunnleggende... *borte fra diskusjonen*

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor mange er det ikke som må reise for å komme til spesialsykehus. da tenker jeg spes. de som bor utenfor Oslo.

du har Rit, Tromsø, Riksen, Bergen. Det gjelder faktisk veldig mange folk. Det er hverdagen deres.

Vet du hvor mange mil det er fra Finnmarka og ned til tromsø? Slik er det for veldig mange pasienter.

du mener det ikke er representativt at folk må reise langt?

Norge er et langt land og folk er faktisk innstilt på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...