Gå til innhold

Må man betale for nettstudie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å studere bachelor i ernæring på nett. Er det slik at man må betale for å studere på nett? Er klar over at lånekassen støtter nettstudie, men må man betale noe utenom?

På nki.no står det at nettstudie koster 222 000 kroner! Er dette noe jeg må betale for å studere, eller menes det at jeg får denne summen i lån (lånekassen) etter endt studie? På Bjørknes høgskole står det ingenting om priser.

Er det noen som går et nettstudie og vet mer om dette? Trodde nemlig utdanning i norge var tilnærmet gratis (utenom lån etter endt studie).

Er det virkelig så stor forskjell på nettstudie og studie med oppmøte på skole?

Takk for svar!

Anonymous poster hash: 564fe...09d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes det et nettstudie i ernæring som ikke koster noe? Har så lyst til å studere ernæring, men må ta nettstudie og har ikke råd til å betale. :(

Anonymous poster hash: fcf7d...bde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trodde all utdanning i Norge var tilnærmet gratis, så trenger du endel generell kunnskap i tillegg til studiene du planlegger.

All utdanning i Norge er ikke gratis, hverken tilnærmet eller ikke.

Dessuten er det vel logisk at det er forskjell på offentlige skoler og private. De private skolene må jo tjene penger, ihvertfall til å dekke utgiftene sine.

Anonymous poster hash: c636e...779
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står ikke noe på Bjørknes om priser. Vet at man har Bjørknes privatskole, men er Bjørknes Høyskole også privat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker å studere bachelor i ernæring på nett. Er det slik at man må betale for å studere på nett? Er klar over at lånekassen støtter nettstudie, men må man betale noe utenom?

På nki.no står det at nettstudie koster 222 000 kroner! Er dette noe jeg må betale for å studere, eller menes det at jeg får denne summen i lån (lånekassen) etter endt studie? På Bjørknes høgskole står det ingenting om priser.

Er det noen som går et nettstudie og vet mer om dette? Trodde nemlig utdanning i norge var tilnærmet gratis (utenom lån etter endt studie).

Er det virkelig så stor forskjell på nettstudie og studie med oppmøte på skole?

Takk for svar!

Anonymous poster hash: 564fe...09d

Men....Om du har lån så var det jo ikke gratis.. Jeg sliter med å forstå logikken

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men....Om du har lån så var det jo ikke gratis.. Jeg sliter med å forstå logikken

Det er "tilnærmet gratis" fordi alle uansett økonomi kan studere i norge. I mange land må man man spare opp på forhånd og familie hjelper ofte til å betale for studie. De som ikke har råd kan ikke studere. I Norge derimot trenger man ikke det fordi lånet betales etter endt studie og ikke før eller i løpet av utdanningen. Ønsker ikke at tråden skal fokusere på dette. Så regner med at vi kan la den setningen ligge.

Er det noen som studerer nettstudie som kan fortelle litt om priser? :) Står ingenting på Bjørknes Høyskole om dette. Så trodde det var likt som studier med oppmøte. Altså at man betaler 1500 ved semesterstart og ingenting mer før endt studie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du må lese litt bedre på skolens hjemmesider. Under "faktura" finner du skolepriser, bl.a at faget ditt koster 74 000 per år og at du får 180 studiepoeng fordelt over 3 år.

Anonymous poster hash: 36ef5...832
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "tilnærmet gratis" fordi alle uansett økonomi kan studere i norge. I mange land må man man spare opp på forhånd og familie hjelper ofte til å betale for studie. De som ikke har råd kan ikke studere. I Norge derimot trenger man ikke det fordi lånet betales etter endt studie og ikke før eller i løpet av utdanningen. Ønsker ikke at tråden skal fokusere på dette. Så regner med at vi kan la den setningen ligge.

Er det noen som studerer nettstudie som kan fortelle litt om priser? :) Står ingenting på Bjørknes Høyskole om dette. Så trodde det var likt som studier med oppmøte. Altså at man betaler 1500 ved semesterstart og ingenting mer før endt studie.

http://www.bjorknes.no/hoyskole/studier_i_oslo/soknadsinfo/skolepenger/

Klart det står om priser på nettsidene deres.

Anonymous poster hash: 8cd14...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt er det mulig å ta opp lån for å studere nettstudie? Ser at prisene ligger på ca. 74 000 kr. per år. Vanskelig å jobbe opp den summen samtidig som man må jobbe for å leve. Grensen på maks inntjening per år når man mottar fullt lån og stipend fra lånekassen er litt for lav til det. Søren altså. Begynte å glede meg til å studere ernæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Du må lese litt bedre på skolens hjemmesider. Under "faktura" finner du skolepriser, bl.a at faget ditt koster 74 000 per år og at du får 180 studiepoeng fordelt over 3 år.

Anonymous poster hash: 36ef5...832

Ja så det i sted. Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt er det mulig å ta opp lån for å studere nettstudie? Ser at prisene ligger på ca. 74 000 kr. per år. Vanskelig å jobbe opp den summen samtidig som man må jobbe for å leve. Grensen på maks inntjening per år når man mottar fullt lån og stipend fra lånekassen er litt for lav til det. Søren altså. Begynte å glede meg til å studere ernæring.

Ja, du får lån av lånekassen som dekker skolepenger. Dette er ikke lån som delvis blir omgjordt til stipend etterpå. I tillegg kan du få lån av lånekassen til livsopphold, hvor noe av det blir omgjort til stipend når du har bestått alle eksamene dine.

Du trenger altså ikke tjene opp 75000 selv, men kan låne det beløpet av lånekassen hvert år.

Anonymous poster hash: 987a3...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nytting informasjon! Da skal jeg ringe lånekassen i morgen og snakke med de. Kommer til å ende opp med ganske mye lån, men får vel betalt det tilbake til slutt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er også flere utkantskoler som tilbyr rimelig utdanning over nett. Se på Høgskolen i Volda, UiT osv. Ikke ernæring, men andre fag.

Anonymous poster hash: 2b8ea...5c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carmen.

Det er gratis å studere på universitet og høyskoler i Sverige. Mange tilbys som nettstudie.

Sør på studera.nu og på utbildningar som tilbys på distans. Vet ikke hva som finnes innen ernæring, men utvalget på distans er stort. Og skal man studere over nett kan du jo velge alle studiesteder. Noen studier krever noen få oppmøter og noen er uten obligatorisk oppmøte (dette kan du velge blant når du søker). Eksamen tar du i Norge, på f.eks. en skole eller bibliotek.

hei, har du studert i sverige via nettet før? ser mye spennende som jeg godt kunne tenkt å studere ved siden av jobb. Del gjerne dine erfaringer:) og takk for tipset. Mange utdanninger som tilbys der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar Edie! Dessverre kan jeg ikke ta nettstudie med oppmøte da jeg flytter vekk fra Norge. Kommer ikke tilbake før utdannelsen er ferdig. Ernæring var derfor perfekt fordi all eksamen tas på nett, og ikke på en skole. Er heller ingen obligatorisk oppmøte.

Men skal sjekke ut om sverige tilbyr nettstudier med eksamen på nett! Slik det er i norge.

Hvor flytter du da? Det er ikke noen muligheter for å ta det der? :)

Anonymous poster hash: 6fee7...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Edie! Dessverre kan jeg ikke ta nettstudie med oppmøte da jeg flytter vekk fra Norge. Kommer ikke tilbake før utdannelsen er ferdig. Ernæring var derfor perfekt fordi all eksamen tas på nett, og ikke på en skole. Er heller ingen obligatorisk oppmøte. Men skal sjekke ut om sverige tilbyr nettstudier med eksamen på nett! Slik det er i norge. Anonymous poster hash: fcf7d...bde

Så bør du absolutt sjekke ut hvilke muligheter du har for jobb i det landet du vil jobbe i etter å ha studert i bed en svenskt lærested. Er utdanningen godkjent for jobb i Norge? Hvilken tilleggsutdanning må du ha for å kunne jobbe i Norge. Med mindre du vilstudere for morro skyld.

Anonymous poster hash: 46be4...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe gratis om man har måttet betale for det hver gang man har kjøpt noe i butikken? Hver gang man har mottat en lønn? Uansett om du benytter deg av tilbudet eller ei?

Det blir litt som å si at en ferietur er gratis om du blir trukket 1000 kroner måneden i lønn for det uansett om du drar eller ei.

Føler det er litt viktig å gjøre noe med denne "gratis" forvirringen som eksisterer blant folk. Det hadde faktisk vært billigere om utdannelse var betalt av hver enkelt enn om den ble finansiert slik den gjøres idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær klar over at det ikke er videre lett å få jobb i Norge med en bachelor i ernæring, selv de med master kan ha vansker med å finne relevant jobb.

Anonymous poster hash: e7683...71f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...