AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #1 Skrevet 3. desember 2014 Hunden er snart 9 mnd og det er IKKE søtt lengre. Vi har prøvd : - piping/au - overse - avlede med leke/noe annet - holde tannkjøtt over tann sånn at han biter seg selv (ja denne var vond for meg men det var etter råd fra erfaren hundetrener) - time out (vanskelig å være spesifikk nok/vet ikke om han skjønner hvorfor han får det) - sitron/tabasco på hender. Han liker det. Alle disse er prøvd hver for seg over tid. Han biter hele tiden. HELE tiden. Det er i utgangspunktet ikke vondt men hvis han blir gira er det det og for små barn er det ekkelt. Stoler ikke på ham blant folk for de vil jo ikke bli lekebitt og det skjønner jeg jo veldig godt. HJELP! Anonymous poster hash: 7ba42...e30
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #2 Skrevet 3. desember 2014 Det er jo tydelig at valpen har vondt/klør i tenner og tannkjøtt. Frys ned en kong fylt med leverpostei eller lignende så vil valpen gnage på den i stedet. Anonymous poster hash: 8ce8b...186
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #3 Skrevet 3. desember 2014 Det er jo tydelig at valpen har vondt/klør i tenner og tannkjøtt. Frys ned en kong fylt med leverpostei eller lignende så vil valpen gnage på den i stedet.Anonymous poster hash: 8ce8b...186 Nei, det tror jeg ikke. Den er ikke så keen på kong, kan ikke få leverpostei hele dagen heller. Ikke interessert i tyggebein, dentastix, griseører eller noe annet tyggemateriale fra dyrebutikk O.l. Den er jo ni mnd så valpetennene er borte for lengst og det er i hovedsak oss den tygger på. Anonymous poster hash: 7ba42...e30
Tabris Skrevet 4. desember 2014 #4 Skrevet 4. desember 2014 Hvor mye aktivisering får hunden? Både fysisk og mentalt? Kan den være over- eller understimulert? (Viktig å tenke på at hunden trenger vel så mye mental som fysisk aktivisering og at ting som f.eks ball/pinnekasting og heftig lek bare stresser opp hunden). I hvilke situasjoner er det han biter? Hvis han gjør det "hele tiden" som du skriver, så høres det for meg ut som om hunden generelt har et høyt stressnivå. Jeg ville ikke kjeftet eller påført hunden noe ubehag da det bare øker stresset. Jeg ville fokusert på aktiviteter som roer ned hunden - søk, spor, lydighetstrening, godbitsøk, problemløsning osv. Ellers ville jeg brukt time-out. F.eks feste et bånd i stua. Når hunden biter, uten noe kjeft eller oppmerksomhet, sett den i bånd og ignorerer den totalt. Ikke lenge, bare en kort stund slik at den erfarer at biting = verden blir kjedelig en liten stund. Men det må gjøres sammen med tiltak for å roe hundens stressnivå generelt. 3
Rainbow Skrevet 4. desember 2014 #5 Skrevet 4. desember 2014 Avbryte all kontakt umiddelbart, har dere prøvd det, eller går det innunder ignorering? Vår hund holdt på mye lenger med å bite meg enn samboer, fordi hun greide å stå still og vente ham ut selv om det var vondt, jeg bevegde meg litt og sa au, noe som var gøy. For meg funka ignoreringen først når jeg reiste meg opp, gikk vekk og stilte meg med ansiktet klin inntil en dør eller vegg. Da fikk han ikke blikkontakt eller se ansiktet mitt, og da slutta han kjapt med det samme jeg gjorde det. Timeout går hvis du umiddelbart putter ham på timeoutstedet og det sekundet han er rolig slipper ham ut igjen, men ja, det er vanskelig å time det. Vi gjorde det på bitegalskapsraptus. Prøvde flere steder der han ikke skjønte det (stenge ham ute på balkongen og i gangen i noen minutter, eller binde ham fast, noe som førte til panikk der han dro bordet bortover for å komme løs). Vi hadde et åpent bur i stua han ikke brukte, og når vi putta ham inn der hver eneste gang han beit og tok ham ut igjen det sekundet han var rolig hjalp det litt. Da er det snakk om to, maks tre min inni der av gangen. Men å stille meg inntil veggen hjalp mer. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #6 Skrevet 4. desember 2014 Hadde samme problemet til hunden var ca 7 mnd (kanskje lengre). Vi forsøkte også mye, blant annet igorering/snu seg vekk. Det funket delvis, men det akjedde et par ganger at hunden bare fortsatte å bite med sine sylskarpe valpetenner, og bet hull i buksa/sokkene/hånden. Vi måtte også ta timeout med bånd i stua. Ville ikke bruke buret, for det skal være et trygt sted for henne. Trøsten er at det går over. Hun kunne få noen utbrudd av hopping/valpebiting på tur frem til ca 1 års alded, men det gikk seg til ved å snu seg vekk hver gang hun hoppet. Anonymous poster hash: bafec...8a7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #7 Skrevet 4. desember 2014 Takk for svar! Han får hvertfall nok fysisk men sliter kanskje med hvordan jeg kan utfordre han nok mentalt i en travel hverdag. Noen enkle tips? Han er ikke så enkel på triks osv., ikke interessert nok. Han biter når han leker. Når vi kommer hjem slikker han oss litt i trynet og så begynner han å bite. Da er det ekstra hardt, nesten som straff for at vi har vært borte. Når han treffer nye folk og folk han kjenner så hilser han litt og så begynner han å gnage i vei på hender og føtter og det som er tilgjengelig. Når vi koser på han må vi klø han skikkelig hele tiden, vanlig klapping fører igjen til biting. Anonymous poster hash: 7ba42...e30
Tabris Skrevet 4. desember 2014 #8 Skrevet 4. desember 2014 Mental trening kan være spor, søk, trening av triks, trening av lydighet, problemløsning osv. Mental trening er like viktig for en hund som fysisk trening. Men all trening krever at du finner det som motiverer ham. De aller, aller fleste hunder har godt av mental trening. De får ofte mer ut av det enn en lufterunde rundt kvartalet, og det gjør dem også mye mer slitne og fornøyde. Når han begynner å bite så ville jeg snudd ryggen til og ignorert ham helt. Som Rainbow sier, kanskje stille seg litt demonstrativt mot en vegg. Roer han seg, så kan du snu deg. Begynner han igjen, så snu deg bort igjen osv.
hanne_ Skrevet 5. desember 2014 #9 Skrevet 5. desember 2014 Vet han hva nei betyr? 9 mnd er for gammelt til å drive å bite. Vi tok tak rundt snuten (så han ikke kunne gape) og holdt der i et par sekunder (ikke hardt). Det var lite populært, så da slutta han raskt. Når vi ikke fikk tak i hele snuten så funket det også å ta tak i enten over eller underkjeven, og klemme (ikke hardt) under tunga eller oppi ganen. Det er ikke vondt for hunden, bare ubehagelig. Det var veldig effektivt. Gjorde dette når han beit etter oss bare, og sa bestemt "nei" samtidig.
Tabris Skrevet 5. desember 2014 #10 Skrevet 5. desember 2014 Vær obs på at slike metoder kan føre til at hunden bare blir villere. Enten fordi den oppfatter det som lek eller fordi den blir stresset av ubehaget. Vi mennesker er ofte svært kreative når det kommer til å finne opp ulike metoder for å påføre hunden ubehag, jeg skulle ønske vi var like kreative når det kom til å løse problemer på en positiv måte. 1
Favole Skrevet 5. desember 2014 #11 Skrevet 5. desember 2014 Ville aldri under noen omstendigheter holdt rundt snuten til valpen for å hindre den i å bite. Det finnes da langt mer vennlige og humane måter å avvenne lekebiting på. Forstår bare ikke at det i 2014 fortsatt er akseptert å påføre dyr ubehag for å få bukt med uønsket atferd, det er rett og slett trist. Antar at det er undersøkt hos veterinær at alt er som det skal med tennene og bittet? At valpen ikke biter pga ubehag i munnen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #12 Skrevet 5. desember 2014 Jeg vet at det kommer til å bli utlyst skuddpremie på meg nå, men.... Vår hun drev også sånn og etter over et år med godslig trening og vennlig men bestemthet uten at han var i nærheten av å slutte av den grunn, så smalt det for meg (og fra meg). Det gjorde vondt og var en refleks. Han har aldri bitt noen etter det og han har ikke blitt stresset eller nervøs heller. Noen ganger må man svare med litt sterkere krutt. Dessverre. Anonymous poster hash: 61ab8...139
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2014 #13 Skrevet 5. desember 2014 -vår hund. Sorry!Anonymous poster hash: 61ab8...139
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå