Gå til innhold

Legitimasjon og burka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veldig teit spørsmål, men satt og tenkte på kravene til passbilde og plutselig kom jeg til å tenke på hvordan det er med damer som bruker religiøse hodeplagg som dekker store deler av ansiktet.

Når de skal ta passbilde regner jeg med at de må ta av seg hodeplagget, men hvordan er det egentlig når de skal vise legitimasjon?

Det er jo ikke lett å se om det er vedkommende sitt pass/bankkort/førerkort når man ikke kan se ansiktet.

Vil jo heller ikke tro at de blir bedt om å ta av seg hodeplagget for å handle noe med aldersgrense.

Isåfall må det være veldig lett for de å bruke falsk id?

Dette er ikke for å rakke ned på noen. Bare noe jeg ble veldig nysgjerrig på :P

Anonymous poster hash: fe1d1...10c

Skrevet

De må hvis de oppfordres til det legitimere seg på samme vis som andre. Nå tror jeg ikke det er så ofte burkakledde kvinner skal handle varer med aldersgrense (som røyk eller øl) på butikken uansett, hvis de først er såpass religiøse, men i motsatt fall må de vise ID som alle andre som bes om det. Jeg vet jo ikke om det kanskje i praksis er slik at enkelte har en høyere terskel for å be en burkakledd kvinne om å legitimere seg, men reglene er i hvert fall de samme som for oss andre.

På flyplasser og lignende kan de kreve at en kvinne skal utføre kontrollen, og eventuelt også gå inn i et separat rom sammen med denne kvinnen og legitimere seg der. Det er tross alt menn de skal "skjermes" for, ikke andre kvinner.

Anonymous poster hash: 90490...4ce
Skrevet

Jeg måtte spørre en burkakledd dame om legitimasjon en gang. Dette var for over 20 år siden, og bare det å se en burka var veldig uvanlig. Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg så bare på bildet og momla "ok".

Anonymous poster hash: 6b063...762
Skrevet

Jeg opplevde på Heatrow en burkakledd kvinne foran meg i passkøen måtte lette på sløret. Det gikk mennesker bak kontrolløren som kunne ha sett kvinnen men ingen snudde seg. Jeg kommer aldri til å glemme forakten i blikket til den kvinnelige kontrolløren. Fremmed og rart med burka men jeg synes man burde respektere den unge kvinnen.

Anonymous poster hash: 040d7...906

Skrevet

De får valget mellom å vise ansiktet eller å miste tilgangen på hva det er nå de må legitimere seg for. Så en gang en student bli bortvist fra eksamen fordi hun nektet å vise ansiktet. Vaktene kunne ikke med sikkerhet si at det faktisk var henne, så da var det ikke stort annet å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

De får valget mellom å vise ansiktet eller å miste tilgangen på hva det er nå de må legitimere seg for. Så en gang en student bli bortvist fra eksamen fordi hun nektet å vise ansiktet. Vaktene kunne ikke med sikkerhet si at det faktisk var henne, så da var det ikke stort annet å gjøre.

De kunne funnet en av samme kjønn. I vårt samfunn er man nå veldig opptatt av at gutter og jenter ikke må se hverandre nakne og å ha respekt for det (selv om det ikke er rasjonelt). Men vi er lite flinke til å respektere de som er ennå mer konservative enn oss.

Anonymous poster hash: 040d7...906

Skrevet

Det er lov å ha på seg hodeplagg på passbilde, men alle må vise ansiktet sitt. Og samme gjelder når man skal legitimere seg, da må alle vise frem hele ansiktet.

Skrevet

De må hvis de oppfordres til det legitimere seg på samme vis som andre. Nå tror jeg ikke det er så ofte burkakledde kvinner skal handle varer med aldersgrense (som røyk eller øl) på butikken uansett, hvis de først er såpass religiøse, men i motsatt fall må de vise ID som alle andre som bes om det. Jeg vet jo ikke om det kanskje i praksis er slik at enkelte har en høyere terskel for å be en burkakledd kvinne om å legitimere seg, men reglene er i hvert fall de samme som for oss andre.

På flyplasser og lignende kan de kreve at en kvinne skal utføre kontrollen, og eventuelt også gå inn i et separat rom sammen med denne kvinnen og legitimere seg der. Det er tross alt menn de skal "skjermes" for, ikke andre kvinner.

Det er menn som skal skjermes så de ikke får syndige tanker. De kan jo bli fristet over evne hvis de får et glimt av håret eller litt av huden til disse kvinnene.

Er ellers enig i det du skriver

Anonymous poster hash: 983f1...001

• Liker 1
Gjest Gunfreak
Skrevet

Jeg måtte spørre en burkakledd dame om legitimasjon en gang. Dette var for over 20 år siden, og bare det å se en burka var veldig uvanlig. Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre, så jeg så bare på bildet og momla "ok".

Anonymous poster hash: 6b063...762

Det er veldig uvanlig å se en bruka i dag også, det er forskjellige hodeplagg ute å gå, men enn full ekte burka er det lang og lenge mellom uansett hvor i norge du er.

Skrevet

De pleier å løfte på sløret for å legitimere seg, har aldri hørt at det skal være noe problematisk for noen.

Skrevet

Det er menn som skal skjermes så de ikke får syndige tanker. De kan jo bli fristet over evne hvis de får et glimt av håret eller litt av huden til disse kvinnene.

Er ellers enig i det du skriver

Anonymous poster hash: 983f1...001

Sant nok. Jeg er mann selv, og jeg oppbevarer kvinnehår i diverse krukker i leiligheten, slik at jeg kan tygge litt på en og annen hårtust i ny og ne.

Neida, det er vel av hensyn til oss gutta at det skal skjules, det har du rett i. Poenget var bare at det ikke er noe særlig i veien, rent "dydsmessig", for en burkakledd å legitimere seg for en kvinne i et eget rom.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...