Gå til innhold

Mann med AG3 arrestert av politiet i Stavanger

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/2014/12/03/nyheter/politi/innenriks/36545655/

http://www.rogalandsavis.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=97347

Mannen tok først toget og satt rolig med våpenet mellom beina. Ingen på toget kontaktet politiet. Så dro han innom Nokas, sin gamle arbeidsplass, for å levere en julegave. Ved Nokas så kontaktet de politiet som møtte opp med fullt mannskap, forlangte at han skulle legge seg ned på bakke og arresterte ham. Hadde hadde ikke med seg ammunisjon, han virket hele tiden rolig og han truet ingen.

Hvordan ville dere reagert og hva tenker dere?

Tidene forandrer seg. Når jeg var ung var det ikke uvanlig at folk fraktet våpen åpent på offentlig sted. I dag fraktes det nesten like mye våpen rundt på tog, busser, T-baner men tildekket slik at folk ikke ser det. Folk som ikke er vant med våpen annet enn fra amerikanske filmer blir selvfølgelig livredde hvis de oppdager et våpen på toget. I Norge er det 300 000 våpen på private hender og vi kommer på tredjeplass i verden når det gjelder våpentetthet.

Kanskje det var slik at han skulle innom sin gamle arbeidsplass og avlevere gaver samtidig som han skulle frakte våpenet til en ny bolig. Å frakte et våpen fra en bolig til en ny bolig er absolutt en aktverdig grunn. Feilen er selvfølgelig å la vanlige folk se våpenet.

Hvis jeg hadde sittet på toget og han virket normal og avslappet hadde jeg ikke blitt stresset og ikke sett noen grunn til å kontakte politiet. Muligens hadde jeg minnet han på at våpnet skal fraktes tildekket.

Jeg føler at man gjør veldig mye ut av en relativt liten sak. Hvis det var sjeldent at folk fraktet våpen og det i stor grad ble brukt til kriminelle handlinger så hadde jeg forstått det. Men når vi vet at det fraktes store mengder våpen hver dag og andelen som er knyttet til kriminalitet knapt er en promille så føler jeg at det blir litt overdrevet.

Anonymous poster hash: b011f...1e9
Skrevet

Han gikk innom NOKAS i Stavanger med en AG3, og de reagerte med å ringe til politiet. Kan du skjønne det? :sarkasme:

• Liker 5
Gjest Gunfreak
Skrevet

Våpen skal fraktes i våpen koffert, eller bag, har du ikke råd til det, vel da bør du ikke ha våpen.

• Liker 1
Skrevet

Det hendte ved et par anledninger at jeg måtte flytte på min MP5, men da demonterte jeg den i det minste og la delene i en bag. Og avtekkermekanismen i jakkelommen, just in case.

Å drasse rundt med en montert AG er faen meg hjernedødt.

• Liker 3
Gjest Gunfreak
Skrevet

Er Ikke sikker på om det er boe lovlig grunn å ha ag3 lengre. Greit at hv arva alle fra hæren, men de er jo alle låst inne på utleverings steder tilfelle svenskene kommer. De som har skarpe våpen i hv i dag, har mp5/416 osv. Så jeg tror dette er et ulovlig kjøpt våpen, ellers har han "glemt" å levere den når han skulle for noen år siden.

• Liker 1
Skrevet

Han gikk innom NOKAS i Stavanger med en AG3, og de reagerte med å ringe til politiet. Kan du skjønne det? :sarkasme:

Ja, men det er også slik at dette var hans gamle arbeidsplass. Han hevder at han skulle levere en gave. Det står ingen ting om at det var noen konflikter i forbindelse hans arbeidsforhold hos Nokas og avslutningen om dette.

Han bar våpen åpent og det er ikke lenger tillatt for sivile etter loven. Men rent bortsett fra det så ser jeg ikke noen informasjon om at han truet noen eller gjorde noe som helst som ikke kunne ha en uskyldig og naturlig forklaring.

Anonymous poster hash: b3431...383

Skrevet

Tidene forandrer seg. Når jeg var ung var det ikke uvanlig at folk fraktet våpen åpent på offentlig sted.

Ehhh. Når var du ung?

Anonymous poster hash: 0b772...785

Skrevet

Slik jeg har forstått saken er personen under psykiatrisk utredning nå i tillegg til at AG3en det her er snakk om med stor sannsynlighet er et plastvåpen drevet av batterier og lufttrykk (som skyter plastkuler).

Antallet AG3 i private hjem er svært lavt og avvikende oppførsel blir stort sett fanget opp før noen begynner å tusle rundt med våpen - da ville han mistet klareringen. Sluttstykket er jo også ikke utlevert på våpen i mobiliseringshjem lengre.

Jeg kan ikke huske noen tid hvor det var vanlig å transportere militære automatrifler på denne måten i sivil - hagler og jaktrifler derimot.

• Liker 2
Skrevet

Det hendte ved et par anledninger at jeg måtte flytte på min MP5, men da demonterte jeg den i det minste og la delene i en bag. Og avtekkermekanismen i jakkelommen, just in case.

Å drasse rundt med en montert AG er faen meg hjernedødt.

Det er ganske hjernedødt ja.

Som en digresjon så kan det nevnes at i mitt HV-distrikt for noen år siden oppstod en situasjon med utrykning da en av soldatene på vei hjem fra øvelse måtte innom bensinstasjonen på vei hjem og hang AG'en over skuldra i det han fylte fuel og siden da han skulle inn for å betale. Han hadde etter sigende tatt av seg uniformsjakka, men hadde på seg resten av uniform inkludert feltskjorte og feltlue. Her var det forbipasserende som hadde kalt inn, ikke betjeningen. Saken ble avklart på stedet og fikk ingen følger. Slik er ihvertfall episoden gjengitt av ledelsen og fortalt hver eneste gang vi har øvelse.

Jeg mener dette er å overdrive, men samtidig så var ikke soldaten korrekt antrukket. Likevel har man som soldat i HV lov til å transportere våpen til og fra tjenestested i offentlighet også i sivilt, men man blir altså oppfordret til å gjøre det med skjønn.

Anonymous poster hash: dfaa3...f7a

Skrevet

Slik jeg har forstått saken er personen under psykiatrisk utredning nå i tillegg til at AG3en det her er snakk om med stor sannsynlighet er et plastvåpen drevet av batterier og lufttrykk (som skyter plastkuler).

Antallet AG3 i private hjem er svært lavt og avvikende oppførsel blir stort sett fanget opp før noen begynner å tusle rundt med våpen - da ville han mistet klareringen. Sluttstykket er jo også ikke utlevert på våpen i mobiliseringshjem lengre.

Jeg kan ikke huske noen tid hvor det var vanlig å transportere militære automatrifler på denne måten i sivil - hagler og jaktrifler derimot.

Ut fra hva jeg har lest så har han ikke truet noen og ikke gjort noe unormalt annet enn å bære et våpen åpent. Han overgav seg uten dramatikk og har aldri tidligere hatt noe med politiet å gjøre. Han har heller ingen psykatrisk historie. Politiet har siktet han for trussler men det er visstnok kun basert på at han hadde med seg våpen åpent. Han har ikke sagt noe truende og ikke gjort noen truende bevegelser med våpenet. Han snakket normalt og avslappet med en medpassasjer på toget. (Litt interessant i disse tider med diskusjon om bevæpning av politiet hvis de definerer bare det å bære våpen som en trussel.)

Jeg lurer litt på om den psykiatriske utredningen kun er basert på at politiet finner det rart at en person bærer våpenet åpent og at vedkommende ikke forstår hvilken redsel det kan skape hos andre. Ingen andre tegn til at han er ustabil eller vil gjøre noe kriminelt.

Å frakte våpen åpent var ikke uvanlig tidligere. Jeg husker godt at man kunne møte soldater med og uten uniform med geværet over skulderen i sentrum av Oslo. Jeg husker at far hadde fullt operative gevær (blant annet AG3) hengende på veggen hjemme. Så ble det innstraminger og geværene måtte i kottet. Så ble det ytterligere innstramninger og stempelet måtte plasseres et annet sted. Til slutt måtte våpnene i egne våpenskap.

Ellers er det jo en klar tendens til at politiet ønsker at folk flest skal bli fremmedgjort i forhold til at sivile har våpen og bli tilvendt at politiet bærer våpen. Når vi vet at det transporteres store mengder våpen lovlig rundt hver dag, langt flere enn det er bevæpnde politifolk, så får folk et feil inntrykk av virkeligheten. Da er det heller ikke rart folk blir skremt når de eneste våpnene de ser er de som brukes til drap på TV. Av de 300 000 våpnene som er i privat eie i Norge så er det jo en forsvinnende liten del som brukes til kriminelle handlinger. Vi har vel ca 100 drap i Norge i året. Noan av disse blir drept med kvelning, slagvåpen, gift o.s.v. Det er flere som blir drept med kniv enn med skytevåpen.

Men denne kraftige reaksjonen og oppmerksomheten er også en påminnelse til oss som frakter med oss (skjulte) våpen rundt på offentlige transportmidler til og fra treninger hver uke. Rimelig ubehagelig hvis våpenet skulle falle ut av sekken og skape et voldsomt oppstyr med politiutrykning m.m.

• Liker 1
Skrevet

Ut fra hva jeg har lest så har han ikke truet noen og ikke gjort noe unormalt annet enn å bære et våpen åpent. Han overgav seg uten dramatikk og har aldri tidligere hatt noe med politiet å gjøre. Han har heller ingen psykatrisk historie. Politiet har siktet han for trussler men det er visstnok kun basert på at han hadde med seg våpen åpent. Han har ikke sagt noe truende og ikke gjort noen truende bevegelser med våpenet. Han snakket normalt og avslappet med en medpassasjer på toget. (Litt interessant i disse tider med diskusjon om bevæpning av politiet hvis de definerer bare det å bære våpen som en trussel.)

Jeg lurer litt på om den psykiatriske utredningen kun er basert på at politiet finner det rart at en person bærer våpenet åpent og at vedkommende ikke forstår hvilken redsel det kan skape hos andre. Ingen andre tegn til at han er ustabil eller vil gjøre noe kriminelt.

Å frakte våpen åpent var ikke uvanlig tidligere. Jeg husker godt at man kunne møte soldater med og uten uniform med geværet over skulderen i sentrum av Oslo. Jeg husker at far hadde fullt operative gevær (blant annet AG3) hengende på veggen hjemme. Så ble det innstraminger og geværene måtte i kottet. Så ble det ytterligere innstramninger og stempelet måtte plasseres et annet sted. Til slutt måtte våpnene i egne våpenskap.

Ellers er det jo en klar tendens til at politiet ønsker at folk flest skal bli fremmedgjort i forhold til at sivile har våpen og bli tilvendt at politiet bærer våpen. Når vi vet at det transporteres store mengder våpen lovlig rundt hver dag, langt flere enn det er bevæpnde politifolk, så får folk et feil inntrykk av virkeligheten. Da er det heller ikke rart folk blir skremt når de eneste våpnene de ser er de som brukes til drap på TV. Av de 300 000 våpnene som er i privat eie i Norge så er det jo en forsvinnende liten del som brukes til kriminelle handlinger. Vi har vel ca 100 drap i Norge i året. Noan av disse blir drept med kvelning, slagvåpen, gift o.s.v. Det er flere som blir drept med kniv enn med skytevåpen.

Men denne kraftige reaksjonen og oppmerksomheten er også en påminnelse til oss som frakter med oss (skjulte) våpen rundt på offentlige transportmidler til og fra treninger hver uke. Rimelig ubehagelig hvis våpenet skulle falle ut av sekken og skape et voldsomt oppstyr med politiutrykning m.m.

Det å transportere et våpen er ikke her det problematiske, det å tro at dette er helt normalt og akseptabelt derimot. Altså manglende evne til å forstå hvordan dette vil oppfattes og forstå gjeldende regler. Eksempelvis er det på Svalbard påbudt å gå rundt med rifle pga bjørnefare.

Det å gå rundt med våpenreplika (som det kan se ut til å være her) på den måten er helt ulogisk, irrasjonelt og det har ingenting med saken å gjøre om personen samarbeider med politiet og ikke har utøvd voldelig adferd. Det er avvikende adferd med det som kunne vært et dødbringende våpen produsert for krigssituasjoner.

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske hjernedødt ja.

Som en digresjon så kan det nevnes at i mitt HV-distrikt for noen år siden oppstod en situasjon med utrykning da en av soldatene på vei hjem fra øvelse måtte innom bensinstasjonen på vei hjem og hang AG'en over skuldra i det han fylte fuel og siden da han skulle inn for å betale. Han hadde etter sigende tatt av seg uniformsjakka, men hadde på seg resten av uniform inkludert feltskjorte og feltlue. Her var det forbipasserende som hadde kalt inn, ikke betjeningen. Saken ble avklart på stedet og fikk ingen følger. Slik er ihvertfall episoden gjengitt av ledelsen og fortalt hver eneste gang vi har øvelse.

Jeg mener dette er å overdrive, men samtidig så var ikke soldaten korrekt antrukket. Likevel har man som soldat i HV lov til å transportere våpen til og fra tjenestested i offentlighet også i sivilt, men man blir altså oppfordret til å gjøre det med skjønn.

Ja. Man skal utvise skjønn, og det krever lite å gjøre det på en mer fornuftig måte. Her har han altså fullt synlig tatt med et våpen som definitivt er egnet til å skremme vettet av enkelte inn i et lokale som antagelig er det mest kjente "offeret" for væpnet ran i hele norgeshistorien, attpåtil med dødelig utfall. Dårligere skjønnsmessig vurdering finner man vel knapt. Han hadde vel jobbet der, men det jobber antagelig flere på NOKAS enn de du kjenner, så det har jo minimal betydning.

Så var det jo heller ingen som ringte politiet da han satt på toget. Det var først fremme hos NOKAS at folk reagerte. Det er først etter at saken kom i media at noen har ringt og sagt fra om at han også satt på toget med dette våpenet, noe som jo er naturlig. Og at NOKAS ringer politiet når noen kommer innom kassen med en AG3 er jo virkelig fullt forståelig.

Jeg er enig i at fyren antagelig bare gjorde en stor tabbe og at det neppe er noe poeng i å straffe ham all verden her, og jeg har fraktet våpen offentlig selv (da demontert og slik Mann 42 beskriver), så jeg er på ingen måte opprørt. Men at dette var fryktelig ubetenksomt og en idiotisk ting å gjøre er det liten tvil om.

Anonymous poster hash: 6a49a...2d2

• Liker 2
Skrevet

Til slutt måtte våpnene i egne våpenskap.

Heimevernsvåpen er gitt unntak i våpenlovgivningen. Det er ikke krav om at de skal i skap, men de skal ikke være lett tilgjengelig og vitale deler skal være adskilt og ikke lagret sammen med ammunisjon. Dette gjelder uavhengig om man oppbevarer tennstempe og fjær hjemme, selv om de færreste har det nå til dags.

Skrevet

Det å transportere et våpen er ikke her det problematiske, det å tro at dette er helt normalt og akseptabelt derimot. Altså manglende evne til å forstå hvordan dette vil oppfattes og forstå gjeldende regler. Eksempelvis er det på Svalbard påbudt å gå rundt med rifle pga bjørnefare.

Det å gå rundt med våpenreplika (som det kan se ut til å være her) på den måten er helt ulogisk, irrasjonelt og det har ingenting med saken å gjøre om personen samarbeider med politiet og ikke har utøvd voldelig adferd. Det er avvikende adferd med det som kunne vært et dødbringende våpen produsert for krigssituasjoner.

Hva som er normalt er avhengig av tilvenning. I dag reagerer folk på bevæpnet politi. Om noen år synes ikke folk det er noe spesielt. Jeg husker jeg møtte far på Vestbanen etter en militærøvelse. Det var et stort antall soldater med våpen over skuldrene. Vi tok bybanen hjem og far satte med våpenet ved siden av seg. Vi så samtidig på Lambertseterbanen som var under bygging så dette må ha vært like før 1966. Det var ikke uvanlig å se våpen i byen og vi reagerte ikke noe spesielt på det. Våpnene skulle brukes mot dyr eller russerne og var ufarlig for oss andre. Politi med våpen så jeg aldri heller ikke ved ambasader.

Jeg skal ikke ha for sterke meninger om hva som er riktig og galt. Men jeg tenker litt at å skjule våpnene skaper en falsk trygghet og en unødvendig frykt hvis de skulle dukke frem ved et uhell. For oss som har levd en stund så er det litt rart å se alle svingingene og å se hvor overbevist folk (og spesielt unge) er om at akkurat det de mener på et tidspunkt er mye bedre enn alt som har vært før uten at det rasjonelle grunnlaget alltid er tilstede. (Enda merkeligere er det å se hvor liberale unge har blitt til sex men samtidig så forknytte når det gjelder nakenhet. Det hadde ingen trodd for førti år siden. Men det er en helt annen sak. )

Skrevet

Nå var ikke dette et jaktvåpen, men en automatisk militær rifle. En stor vesensforskjell. Og selv jaktvåpen fraktes ikke åpent, men i egnet bag eller komfort. Også er det jo heller ikke uvesentlig at stedet han tok med seg våpenet er en tidligere pengetelle sentral som er åstedet for Norgeshistoriens største væpnede ran.

Nei det var en ekte AG3. Er vel ikke noe særlig AG3 softgun i salg da AG3 er en unik Norsk versjon av H&K G3

Og det er nok et gammelt heimeværn våpen enten til han eller hans far som ikke er blitt levert inn.

Anonymous poster hash: 94ba5...608
Annonse
Skrevet

Nå ser jeg Dagbladet skriver at han hadde rettet våpenet mot en av de ansatte.

http://www.dagbladet.no/2014/12/04/nyheter/innenriks/nokas/stavanger/36561763/

Da stiller jo saken seg ganske annerledes.

Men i artikkelen står det også at NSB har regler om at man skal informere ansatte hvis man har med seg våpen. Det har jeg aldri hørt om og det virker jo svært upraktisk. Håper jeg slipper å informere T-baneføreren hver gang jeg tar med meg pistol på vei til trening. Det vil i hvertfall skape mer frykt, oppmerksomhet og fare enn slik det er nå. Skjuler man våpenet i en helt vanlig ryggsekk og opptrer anonymt er faren vesentlig mindre for at det blir stjålet enn hvis man påkaller oppmerksomhet ved å forsøke å fortelle personalet (på et mest mulig diskre måte) at man frakter våpen til skyteøvelse hver onsdag.

Skrevet

Nå var ikke dette et jaktvåpen, men en automatisk militær rifle. En stor vesensforskjell. Og selv jaktvåpen fraktes ikke åpent, men i egnet bag eller komfort. Også er det jo heller ikke uvesentlig at stedet han tok med seg våpenet er en tidligere pengetelle sentral som er åstedet for Norgeshistoriens største væpnede ran.

Nei det var en ekte AG3. Er vel ikke noe særlig AG3 softgun i salg da AG3 er en unik Norsk versjon av H&K G3

Og det er nok et gammelt heimeværn våpen enten til han eller hans far som ikke er blitt levert inn.

Intet problem å kjøpe en G3 fra TM, CA eller andre og deretter ettermontere eller selv produsere forskjefte og kolbe som samsvarer med den norske utgaven. Faktisk kan man kjøpe disse løst fullt lovlig og de passer helt overens.

Hvilke kilder har du for at denne personen hadde en ekte fungerende AG3?

Skrevet

Hvilke kilder har du for at denne personen hadde en ekte fungerende AG3?

ockham's razor

Skrevet

Ut fra hva jeg har lest så har han ikke truet noen og ikke gjort noe unormalt annet enn å bære et våpen åpent.

Dette er ekstremt unormalt i seg selv.

• Liker 1
Skrevet (endret)

ockham's razor

- antallet situasjoner hvor siste års mobiliseringsvåpen har blitt tatt med av sivilkledde utenfor øvelsesformål

- antallet AG3 som er i bruk i mobiliseringsforsvar idag

- innføringen av HK416 som erstatning for AG3

- antallet replika, plomberte våpen og airsoftvåpen bygget på G3-platformen

- personen bar på et annet luftvåpenreplika av en pistol

Selvmål ? ;)

Endret av Guybrush

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...