Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #21 Skrevet 26. juli 2004 Det jo større sjangser for at du finner bra tekster i folk som spesialiserer seg i tekst, en fra folk som spesialiserer seg i musikk Hvis jeg vil lese en god bok, så leser jeg en god bok. Dét er absolutt ikke til hinder for at teksten for meg er et vesentlig bidrag til "den totale musikkopplevelsen" 1001, 1002, 1003
Gjest pace Skrevet 26. juli 2004 #22 Skrevet 26. juli 2004 Jojo, men det jeg mente var at tekst hører til bøker akkurat som ordentlig sex hører til sex. Ikke som sex på film hører til sex. Logikken din stemte bare ikke helt.
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #23 Skrevet 26. juli 2004 Jojo' date=' men det jeg mente var at tekst hører til bøker akkurat som ordentlig sex hører til sex. Ikke som sex på film hører til sex. Logikken din stemte bare ikke helt.[/quote'] Vet jo det! Men altså: Knut Hamsun er en av mine forfatterhelter, men som tekstforfatter til populærmusikk passer han liksom ikke helt inn. Sex hører til sex, men tekst hører til både bøker og musikk - på samme måte som egg og bacon er bedre enn enten egg eller bacon. ...kanskje vi bare ikke er enige..?
Gjest pace Skrevet 26. juli 2004 #24 Skrevet 26. juli 2004 Jo, definisjonene mine blir vel ikke helt riktige det heller, men logikken går ivertfall riktig vei. :-) Men ivertfall, det jeg ville mene med første posten er at man roter seg borti ord-definisjoner uten at man vet det. Noen liker et ferdig produkt(insert:name) av tekster og musikk, og andre liker bedre å bare høre på så bra musikk som mulig. Fokuserer man på både tekst og musikk på en gang får man med begge deler, men da er vel sjangsene får å lage bra av begge deler mindre, da må du studere begge tingene på en gang, og du får jo ikke så mye tid til å lære musikk som en pur musiker får. Men ikke det at det ene blir ikke bedre enn det andre. Man kan jo feks elske både opera og Bolero av Ravel på en gang, det er bare to forsjellige ting. Det blir vanskeligere å sammenligne dem, men da må man ivertfall gjøre det utifra og forstå dem som to forsjellige produkter. Jeg kunne sikkert sagt at man burde heller høre mer på opera eller pop-musikk(en blanding av musikk tekst og bilde), enn pur musikk, at det er mye pop-musikk andre går glipp av. Men det er vel vanskelig å si. Kanskje mange trenger å høre begge tingene på en gang, det handler om mennesker snarere enn om tingen i seg selv. Deler man det opp på denne måten tror jeg man unngår en del arge diskusjoner.
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #25 Skrevet 26. juli 2004 Man kan jo feks elske både opera og Bolero av Ravel på en gang Det nærmeste jeg har vært er vel å elske til Bolero av Ravel (hvem har ikke gjort dét?) mens hun nærmet seg den høye C...
Gjest Lilleulv Skrevet 26. juli 2004 #27 Skrevet 26. juli 2004 weezer har en sang om hva man skal gjøre hvis man vil rakne genseren hans: det er bare å dra i en tråd
Donnie Darko Skrevet 26. juli 2004 #28 Skrevet 26. juli 2004 Tekst er meget viktig. Musikk handler jo om å formidle følelser og da er en dårlig tekst med på å ødelegge helheten.
Gjest Anonymous Skrevet 29. juli 2004 #29 Skrevet 29. juli 2004 Teksten er faktisk ikke viktig for meg, melodien er avgjørende for om jeg liker en sang eller ikke. Og i det jeg prøver å få med meg teksten, begynner jeg bare å tenke på noe annet likevel
Tusseline Skrevet 1. august 2004 #30 Skrevet 1. august 2004 Teksten har mye å si, og det er først og fremst når jeg faller for teksten at jeg begynner å få sansen for selve sangen som helhet.
dreamy Skrevet 1. august 2004 #31 Skrevet 1. august 2004 Jeg hører mye på klassisk musikk/opera. Mine favorittlåter er på italiensk.. Så jeg må si at musikken er viktigst Er ikke så flink i italiensk.. (Har fått oversatt noen av tekstene på nettet..)
Sofia Skrevet 2. august 2004 #32 Skrevet 2. august 2004 For meg er tekst utrolig viktig. Min måte å tilnærme meg ny musikk på er å lytte til tekstene, og stort sett alltid når jeg kjøper musikk, hører jeg gjennom CD'en med tekstheftet i hånden. Jeg føler musikken bedre da, på en måte. Liker ikke "bla-bla" musikk, må ha tekster som jeg kan assosiere med..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå