Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #1 Skrevet 26. juli 2004 Nanana, nanananana, nanana nanananana Er teksten avgjørende for om du liker/kjøper musikk eller ikke, eller huier du ukritisk med på alle de geniale meldingene som serveres gjennom populærmusikkens idéformidling? Hit me baby one more time Selv må jeg innrømme at det første jeg legger merke til selvsagt er melodien/instrumenteringen/"uttrykket" i sangen - men etter hvert får man jo et visst behov for å høre hva sangen eventuelt handler om. Er det en historie her, eller er det bare Sugar baby love? Wake me up before you go go Og da er det sånn, i hvert fall for meg, at de sangene som fester seg over tid er de sangene der både tekst og melodi/instrumentering/uttrykk fascinerer meg. Gjerne enkelt; "Ellis Unit One" med Steve Earle er et eksempel på en historie som blir forsterket gjennom minimalt komp. Eller "The band played Waltzing Mathilda" med Pogues. Språksvak som jeg er, blir dette selvsagt ytterligere forsterket på norsk. Tekstene til Arne Moslåtten er for eksempel en viktig årsak til at Hellbillies har en høy stjerne i husstanden! Poenget mitt er altså at tekst er undervurdert! Eålelålelålelålålelåa, eålelålelålelålålelåa
Ingeborg Skrevet 26. juli 2004 #2 Skrevet 26. juli 2004 Poenget mitt er altså at tekst er undervurdert! Eålelålelålelålålelåa, eålelålelålelålålelåa Som om jeg skulle ha sagt det selv. Men da var det kanskje ikke så overraskende at det var du som sa det...
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #3 Skrevet 26. juli 2004 Mener du den første eller andre linjen i sitatet..?
Ingeborg Skrevet 26. juli 2004 #4 Skrevet 26. juli 2004 Begge, så klart. na-na-na na-na-nana-na na-na-na na-na-nana-na
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #5 Skrevet 26. juli 2004 det er lett å bli blind når ei jente kasta garnet og prata om unga, hus og ring
Ingeborg Skrevet 26. juli 2004 #6 Skrevet 26. juli 2004 Hvis jeg skal kåre Norges fremste tekstsnekker, tror jeg likevel det må bli Odd Børretzen (enda så glad jeg er i Tre Små Kinesere). Er det noe jeg alltid har vært redd for, er det å få samer i plenen.
Gjest lilletroll Skrevet 26. juli 2004 #7 Skrevet 26. juli 2004 Enig med du! Melodien fester seg først selvsagt, men uten en god tekst blir det liksom aldri en favoritt...
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #8 Skrevet 26. juli 2004 Hvis jeg skal kåre Norges fremste tekstsnekker' date=' tror jeg likevel det må bli Odd Børretzen [/i'] Jeg er så gra at jeg er på glåten Enig!! Jeg har en drøm, selvsagt helt urealistisk, om at når jeg blir 70 skal jeg være i stand til å skrive en tilnærmelsesvis like vakker kjærlighetserklæring som "Høstsang"
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #9 Skrevet 26. juli 2004 I begynnelsen er det melodien og instrumentene. Men etterhvert begynner jeg også å høre etter hva vokalisten synger. Men melodien og instrumentene er det som får meg til å like eller ikke like en sang. Hender også at jeg hører en sang og tenker; jøss, nydelig tekst men uten å synes sangen er noe bra.
Gjest TomKrus Skrevet 26. juli 2004 #10 Skrevet 26. juli 2004 Så lenge det er litt tekst, så har jentene iallfall noe å synge eller nynne etter på dansegulvet. Budskapet er ikke alltid så viktig.
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #11 Skrevet 26. juli 2004 Så lenge det er litt tekst, så har jentene iallfall noe å synge eller nynne etter på dansegulvet. Budskapet er ikke alltid så viktig. Alt til sin tid, eventuelt på sitt sted. Jeg snakker primært om den musikken som spilles hjemme eller i bilen, ikke hva man grasiøst som en gressklipper måtte finne på å bevege kroppen til på et dansegulv. Der kan jo både "Hit me baby one more time" være aktuelle hvis man ønsker å formidle et budskap...
Gjest Dalwhinnie Skrevet 26. juli 2004 #12 Skrevet 26. juli 2004 Jeg er altfor dårlig til å få med meg tekstene. Av den enkle grunn at jeg har oppmerksomhetsspenn som en mygg. Jeg vil nemlig gjerne høre etter, men idet de begynner å synge på vokalene og draaaaa dem ut, så begynner hjernen min å tenke på om jeg skal kjøpe den sofaen på Bolia, hvordan jeg skal legge opp kurset jeg skal ha på jobb neste uke etc. Så når syngefolkene trekker pusten og kommer videre i historien sin igjen, så er hodet mitt et helt annet sted. Det finnes imidlertid hederlige unntak. Odd Børretzen er nevnt, og han har geniale tekster. Og i og med at han prater mer enn han synge, så klarer også jeg å følge med. I tillegg så elsker jeg tekstene til Vamp. De kan synge så mye de vil på vokalene og fremdeles ha min oppmerksomhet. En stor del av tesktene deres er skrevet av Kolbein Falkeid, og til tross for at jeg til vanlig ikke er noen poesi-berte, så treffer han meg midt i der jeg kjenner det best.
Gjest Moonshadow Skrevet 26. juli 2004 #13 Skrevet 26. juli 2004 For meg er det veldig viktig at det er en god tekst, om jeg skal like sangen.
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #14 Skrevet 26. juli 2004 Kolbein Falkeid...til tross for at jeg til vanlig ikke er noen poesi-berte, så treffer han meg midt i der jeg kjenner det best. Ja, Falkeid er fin! Litt mer "poesi" enn for eksempel Børretzen, men utrolig flott! Vamp er forresten et typisk eksempel på hvordan tekst og musikk kan forsterke hverandre, Staveland & Co. begår stadig vekk geniale melodier og arrangementer til Falkeids tekster!
Gjest pace Skrevet 26. juli 2004 #15 Skrevet 26. juli 2004 Jeg syntes pop musikken burde få sitt eget ord enn musikk, akuratt som opera blir kalt opera. Da handler det ikke om bare musikken, men en ferdig-pakke av musikk, tekst og akten(enten det er en video eller skuespill). Dette er ikke bedre eller dårligere, bare noe annet. Det blir ikke et spørsmål om hva man legger mest vekt på, men hva man liker best. Liker du musikk, eller opera.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 26. juli 2004 #16 Skrevet 26. juli 2004 Vamp er forresten et typisk eksempel på hvordan tekst og musikk kan forsterke hverandre, Staveland & Co. begår stadig vekk geniale melodier og arrangementer til Falkeids tekster! Veldig enig. Vamp har forresten brukt tekstene til flere kjente norske diktere, som Inger Hagerup, Ingvar Moe og Hans Børli. Tilståelse av Børli (fra Månemannen) er et glimrende eksempel på at teksten og musikken forsterker hverandre: Av og til er jeg nødt om å ta livet mitt med på en aldri så liten luftetur. Leier det med meg i en lenke av kingelvev. Lar den pjuskete lille kjøteren pisse på lyktestolpene og flekke tenner mot ”pene” mennesker på veiene. Musikken kler denne teksten noe så avsindig bra - full av adrenalin, frustrasjon og faenskap.
Arkana Skrevet 26. juli 2004 #17 Skrevet 26. juli 2004 Enig med du! Melodien fester seg først selvsagt' date=' men uten en god tekst blir det liksom aldri en favoritt...[/quote'] Men en god melodi er viktigere enn tekst likevel.
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #18 Skrevet 26. juli 2004 Vil jeg ha noen bra tekster leser jeg noe i en bok! ...og hvis jeg vil ha god sex, så leier jeg en film... Neida, det var bare litt for fristende å vri litt på logikken... Det finnes vel ingen absolutter her. Jeg har stor sans for de siste platene til Mari Boine, for eksempel, men akkurat tekstene gir meg ikke det store kicket...
Gjest Lilleulv Skrevet 26. juli 2004 #19 Skrevet 26. juli 2004 Tekst er jo viktig! En genial tekst interesserer meg og gjør et inntrykk i motsetn til overfladisk skvip som "hit me baby one more time" ol. bare hør på eels, white stripes, nofx (fuck my mom f.eks :D) og weezer f.eks. i like it!
Gjest pace Skrevet 26. juli 2004 #20 Skrevet 26. juli 2004 ...og hvis jeg vil ha god sex, så leier jeg en film... Neida, det var bare litt for fristende å vri litt på logikken... Du mener heller å snu logikken feil vei. Det jo større sjangser for at du finner bra tekster i folk som spesialiserer seg i tekst, en fra folk som spesialiserer seg i musikk Nei, men jeg tror ikke helt på det heller, som var derfor jeg sletta det. Får man et ferdig produkt av tekster og musikk i ett så sier vel ferdig-produktet noe i seg selv, og det blir noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå