Gjest Phair Skrevet 26. juli 2004 #1 Skrevet 26. juli 2004 Jentungen på snart åtte kan ikke svømme, har prøvd å lære henne det, men hun er litt pysete og får fort panikk. Noen som har noen gode tips om hvordan jeg bør gå fram?
Gjest ung mor Skrevet 26. juli 2004 #2 Skrevet 26. juli 2004 kontakt nærmeste svømmeklubb! evt få tak i flyt elementer, være tolmodig og lære henne det mens hun har tryggheten til flyte elemeneter etterhvert fjerner du dem - hold deg på grunna!
Gjest Poirot Skrevet 26. juli 2004 #3 Skrevet 26. juli 2004 Ihvertfall være på grunt vann. En voksen kan holde henne rundt livet, etter at hun har tørrtrent på bevegelsene. Også bør hun lære å få vann i fjeset, holde pusten osv. På svæmmekurs øver de med å lage boblelyder under vann med munnen.
Gjest gjesta Skrevet 26. juli 2004 #4 Skrevet 26. juli 2004 Jeg anbefaler svømmerkurs i regi av Norsk Livredningsselskap (?) De er kjempeflinke. Begge ungene mine har gått kurs der. Yngstemann lærte ikke å svømme for han var ikke fortrolig med vannet. Ble da anbefalt en "Vanntilpasningskurs" i samme regi for unger fra 4-6 år tror jeg. Han var 7-8 år. Her måtte en av foreldrene være med i vannet. Der var de helt fantastiske. Hvert barn fikk ros for hva de klarte og hvordan de utviklet seg. Og hvert barn fikk oppgaver å trene på i forhold til sitt eget ståsted. Flinke pedagoger. Min yngste kan i dag svømme. (Det viste seg at det første svømmekurset ikke var forgjeves. Han hadde lært en hel del, men turte ikke å slippe bassengkanten). Han vil aldri bli noen badeengel, men får heller ikke panikk når han er i vannet.
Veslejenta Skrevet 26. juli 2004 #5 Skrevet 26. juli 2004 Jeg er ikke kanskje ikke den beste til å gi råd fra min egen erfaring, da jeg var en badenymfe til de grader, som aldri var redd for vann, selv om vannet gikk langt over hodet mitt. Jeg lærte faktisk å flyte først, ved at faren min holdt meg under ryggen (man kan evt også holde under nakken) og ba meg holde kroppen strak, og så senka han henda forsiktig for å se om jeg fløt. Så lærte jeg å bevege armer fram og tilbake mens jeg lå på rygg, og så å sparke med beina, hele tiden mens jeg ble holdt under ryggen, evt nakken. Brystsvøm mener jeg at lærte på skolen. Først bensparkene, først mens jeg holdt i en stang langs kanten med hendene, og senere med en flyteplate i henda. Ellers kan jeg anbefale livredningsselskapet sine svømmekurs! De beste rådene jeg kan gi er: vær alltid på såpass grunt vann at barnet kan stå godt der. Tving aldri barnet til noe han eller hun ikke vil, da skaper du bare mer vannskrekk/motvilje.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. juli 2004 #6 Skrevet 26. juli 2004 Jeg hadde helt panikk for vann i ansiktet da jeg var liten, og lærte å svømme veldig sent i forhold til alle andre i klassen min. Min anbefaling er å leke i vannet så mye som mulig, vær der og ikke press. Det skaper bare sperrer. Svømmekurs høres bra ut. Neseklype hjalp meg forresten veldig, for jeg fikk vann i nesa med en gang jeg dukka under (det gjør jeg fortsatt, forresten, selv om jeg gjør akkurat som alle andre, og de får ikke vann i nesa ) Begynn med ryggsvømming, det er lettest. Da lærer minsten å flyte også, og det er mye lettere på ryggen enn på magen, for han trenger ikke å ha ansiktet under vann.
Gjest Anonymous Skrevet 27. juli 2004 #7 Skrevet 27. juli 2004 Jeg var 4 år da jeg lærte å svømme! Min mor pleide da å holde meg i hestehalen mens jeg febrilsk prøvde å gjøre takene på grunt vann. Dette fungerte fint, og til slutt trengte hun ikke å holde meg oppe ved hjelp av hestehalen...
Gjest heksa Skrevet 27. juli 2004 #8 Skrevet 27. juli 2004 la henne få gjøre det i sitt eget tempo, ikke press!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå