Gå til innhold

Flatt batteri på bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Håper det finnes noen litt bil-kyndige mennesker her som kan hjelpe meg litt.

Jeg tror jeg må ha nytt batteri i bilen min. Det er begynt å bli kaldere i luften, og etter å ha stått ute i to døgn så får jeg nå ikke start på bilen mer. Etter det første døgnet så ble lysene tent, og det kom en lyd når jeg prøvde å vri om tenningen (uten at den startet), nå etter to døgn er den helt død og ingen lys eller lyd. Ingen dører har stått åpne så det har ikke vært lys på som har tappet batteriet. (Det skjedde dog tidligere i høst, er redd det kanskje har skadet batteriet litt nå). Bilen er forøvrig 10 år gammel, vet ikke hvor gammelt selve batteriet er.

Så til det jeg lurer på her; hvordan går jeg frem nå? Er det smartest å kjøpe nytt batteri hos forhandler (eventuelt annet sted) og skifte selv? Eller bør det gå gjennom forsikring? Har delkasko hos gjensidige. Eller skal jeg ringe et sted som batteribilen.no, som kommer og skifter for meg. Eller heller kontakte et verksted som enten kommer til bilen (vet ikke om de gjør det) eller at vi tauer den inn dit, eller eventuelt andre løsninger.

Alle tips og råd mottas med stor takk! :)

Anonymous poster hash: dcaf7...7ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første du burde gjøre er å finne ut hvorfor batteriet er flatt, om det er noe som tapper strøm vil et evt nytt også lades ut med en gang. Om vi antar at batteriet ditt er så gammelt at det er blitt dødt av seg selv er det aller letteste er å kjøpe et nytt batteri hos en bilbutikk, som bilxtra, biltema e.l. så deretter skifte det selv. Dette vil koste deg ca 1200kr for et godt batteri. Det er en veldig enkel jobb som (somregel) kun trenger noen fastnøkler av verktøy. Om du kjenner en som er litt handy fikser dere det nok lett selv.

Alle verksted og bilbutikker kan gjøre dette så ingen grunn til å dra dette til et dyrt merkeverksted. Men jeg synes batteribilen.no virket som en god tjeneste, ikke var det hårreisende dyrt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Det er en vanlig bruksslitasje, ingen forsikringssak. Kan være en reklamasjonssak hvis du har kjøpt det nylig, men det ser ut som at du ikke kjøpte det og ikke aner alderen på batteriet.

Jeg ville ha kjøpt et nytt et slik at jeg vet det skal holde i de neste fem årene.

Det er ikke noe vanskelig å skifte selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke et nytt batteri på forsikringen, men det er jo ikke akkurat den største kostnaden heller da.<br />Stikk innom Biltema eller noen andre og kjøp deg et. Du klarer fint å skifte det selv, eller så har du helt sikkert noen i nærheten av deg som kan hjelpe deg.

Anonymous poster hash: c0e05...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Fullt klar over at selve batteriet ikke går på forsikring altså :) Tenkte mer på om ting likevel skulle gå gjennom dem på en eller annen måte; står på hjemmesiden om forsikringen "Veihjelp - du får hjelp, selv hjemme på din egen gårdsplass. Gjelder når: bilen blir utsatt for skade, tyveri eller tekniske problemer". Jeg har ikke peiling nemlig og tolket det som at det kanskje var hjelp å hente der.

Men da bør jeg kanskje altså kjøpe batteri selv og skifte selv? Hvor kjøper man batteri og hvordan vet man hvilke batteri man trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er noen ekspert på området, så tenker jeg at det kan være lurt å ta visse forholdsregler. Først hva slags bil er det(merke/modell)? Er det en bil i prisklassen ala toyota yaris da den var ny, eller er det en bil i som var langt dyrere da den var ny(audi a6 og den slags)? På dyrere biler kan det ha vært mer elektronikk rundt batteriet på den tiden som gjør at man må ha en fagperson til å gjøre jobben. Vet at audi har eller har hatt noe som gjør at elektronikken i bilen må læres til å akseptere ett nytt batteri, vet ikke om dette var aktuelt for 10 år siden, men kan jo være verdt å sjekke.

Har selv en bil på omtrent samme alder som er i samme prissjiktet som en yaris var, ikke noe problem å bytte batteri selv på en sånn en.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da bør jeg kanskje altså kjøpe batteri selv og skifte selv? Hvor kjøper man batteri og hvordan vet man hvilke batteri man trenger?

merke/modell?

gå til mekonomen, skriv inn skiltnummer på bilen, trykk på reservedeler->bilbatteri->startbatteri. og du bør finne det som er riktig for din bil

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg er noen ekspert på området, så tenker jeg at det kan være lurt å ta visse forholdsregler. Først hva slags bil er det(merke/modell)? Er det en bil i prisklassen ala toyota yaris da den var ny, eller er det en bil i som var langt dyrere da den var ny(audi a6 og den slags)? På dyrere biler kan det ha vært mer elektronikk rundt batteriet på den tiden som gjør at man må ha en fagperson til å gjøre jobben. Vet at audi har eller har hatt noe som gjør at elektronikken i bilen må læres til å akseptere ett nytt batteri, vet ikke om dette var aktuelt for 10 år siden, men kan jo være verdt å sjekke.

Har selv en bil på omtrent samme alder som er i samme prissjiktet som en yaris var, ikke noe problem å bytte batteri selv på en sånn en.

Det er en hyundai getz så tror ikke det er så mye fancy elektronikk tilknyttet nei :)

Tusen takk for alle svar! Tror vi satser på å bytte selv da :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man bytte batteri selv, er det veldig lurt å lese instruksjonsboka først! Ellers kan du havne på veksted likevel, og det er kort og godt fordi det på noen biler må det gjøres en liten prosedyre for at nøkkel skal bli forent på nytt med bilen, etter at strømmen har vært brutt.

Det kan f.eks være at dørene lukkes, låse dørene og låse opp igjen, for SÅ å sette nøkkelen i tenningslåsen og starte. Men dette er forskjell på fra merke til merke, og modeller!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man bytte batteri selv, er det veldig lurt å lese instruksjonsboka først! Ellers kan du havne på veksted likevel, og det er kort og godt fordi det på noen biler må det gjøres en liten prosedyre for at nøkkel skal bli forent på nytt med bilen, etter at strømmen har vært brutt.

Det kan f.eks være at dørene lukkes, låse dørene og låse opp igjen, for SÅ å sette nøkkelen i tenningslåsen og starte. Men dette er forskjell på fra merke til merke, og modeller!!

Vet du om en hyundai getz fra 2003 er sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei desverre. Men les instruksjonsboka så finner du ut det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ring en hyundai forhandler/verksted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen til å komme med startkabler så du får strøm og kjør til merkeverkstedet. Få dem til å skifte. Koster deg 1500 kr.

Anonymous poster hash: 45319...230

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar! Batteri er nå kjøpt og byttet selv, så nå kjører bilen igjen :) Var veldig enkelt og kostet oss rett rundt tusenlappen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...