AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #1 Skrevet 3. desember 2014 Dette er prospektet for boligen vi tenker å søke lån om. Men noen ting stusser vi litt på, og lurer på om det er vanlig http://www.agderbygg.no/wp-content/g/970/3/torp-prospekt.pdf Hvis noen vil kikke er vi veldig takknemmelige, aldri kjøpt bolig og lignende tidligere. - 10% forskudd innen 14 dager? dvs 250 000 kr. Vi søker om 80% i husbanken, også skal foreldre låne opp 500 000 kr i EK på sin bolig. Så vi har den dekket. Må de dermed søke om 500 000 oppjustering på sin bolig i dag? For at vi skal kunne stille med 10% forskudd? Da må vi betale på dette lånet i ett år, før vi i det heletatt kan få boligen.. - Medfølger ikke dusj? - Ikke belysning? - Kledning? Den deler forsto jeg lite av.. Hvilke kostnader må vi ellers regne med? Takker veldig hvis noen kunne lest prospekt og forklart dette nærmere, evt om dette er normalt? - Hvilke ellers kostnader må vi regne med? Vi leier 100% umøblert i dag, så har alt av møbler og hvitevarer. Men hva står igjen da, hva må handles og behøves? Anonymous poster hash: 4d237...e01
Mystico Skrevet 3. desember 2014 #2 Skrevet 3. desember 2014 (endret) Huset leveres så godt som ferdig, det er dog noen ting dere må gjøre selv, evt betale ekstra for. Ved første øyekast; - Dere må velge hva slags belysning dere ønsker i hele leiligheten. Ikke inkludert i pris. - Dusj er ikke akkurat en dyr investering - Dere må selv male et strøk til på yttervegger. Jeg vet ikke om dere kan velge selv, eller om de må vær hvite som i prospekt. - Fliser til maks 150,-pr m2. Så dere kan da velge av et utvalg de har. Legg spesielt merke til 195,- P.a. I felleskostnader, det blir 15-20.000 per år... Endret 3. desember 2014 av Mystico
Puny Skrevet 3. desember 2014 #3 Skrevet 3. desember 2014 Dette er prospektet for boligen vi tenker å søke lån om. Men noen ting stusser vi litt på, og lurer på om det er vanlig http://www.agderbygg.no/wp-content/g/970/3/torp-prospekt.pdf Hvis noen vil kikke er vi veldig takknemmelige, aldri kjøpt bolig og lignende tidligere. - 10% forskudd innen 14 dager? dvs 250 000 kr. Vi søker om 80% i husbanken, også skal foreldre låne opp 500 000 kr i EK på sin bolig. Så vi har den dekket. Må de dermed søke om 500 000 oppjustering på sin bolig i dag? For at vi skal kunne stille med 10% forskudd? Da må vi betale på dette lånet i ett år, før vi i det heletatt kan få boligen.. - Medfølger ikke dusj? - Ikke belysning? - Kledning? Den deler forsto jeg lite av.. Hvilke kostnader må vi ellers regne med? Takker veldig hvis noen kunne lest prospekt og forklart dette nærmere, evt om dette er normalt? - Hvilke ellers kostnader må vi regne med? Vi leier 100% umøblert i dag, så har alt av møbler og hvitevarer. Men hva står igjen da, hva må handles og behøves? Anonymous poster hash: 4d237...e01 Skyt meg om jeg tar feil her, men jeg tror det er ganske vanlig at de krever 10 % på forskudd for nybygg. Dette for at entrepenøren skal "ha råd til å bygge det." Det vanlige er jo at dette er egenkapital og ikke et lån man skyter inn, men det blir jo litt anderledes i deres tilfelle. Resten syntes jeg også hørtes helt normalt ut, maling og dusj og slikt kan de sikkert fikse for litt ekstra betaling. Det handler jo om deres personlige smak også... 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #4 Skrevet 3. desember 2014 Dette er et nytt bygg under oppføring så da stiller ting seg litt anderledes enn om du kjøper en brukt bolig. - 10% forskudd innen 14 dager? dvs 250 000 kr. Vi søker om 80% i husbanken, også skal foreldre låne opp 500 000 kr i EK på sin bolig. Så vi har den dekket. Må de dermed søke om 500 000 oppjustering på sin bolig i dag? For at vi skal kunne stille med 10% forskudd? Da må vi betale på dette lånet i ett år, før vi i det heletatt kan få boligen.. Dette er et vanlig krav siden dette er et bygg under oppføring. - Medfølger ikke dusj? Hvor ser du dette? Går ut fra at det følger med blandebatteri til dusjen. - Ikke belysning? Som det står; det følger ikke med lamper i leiligheten. - Kledning? Den deler forsto jeg lite av.. Kledning er ubehandlet. Dvs dere må beise/male selv eller betale noen for å gjøre det. Hvilke kostnader må vi ellers regne med? Takker veldig hvis noen kunne lest prospekt og forklart dette nærmere, evt om dette er normalt? - Hvilke ellers kostnader må vi regne med? Vi leier 100% umøblert i dag, så har alt av møbler og hvitevarer. Men hva står igjen da, hva må handles og behøves? Av det jeg kjapt kan se tilkommer dette: Tilknytningsavgift for TV/bredbånd/telefon. Det følger ikke med elektriske varmeovner, så dersom leiligheten ligger i 2. etasje er det kun varmekabler på badet. For leilighetene i 1. etasje er det varmekabler også på stue/kjøkken og gang/hall. Det følger med peisovn. Anonymous poster hash: eab3b...3ec 1
helenaa Skrevet 4. desember 2014 #5 Skrevet 4. desember 2014 Jeg tok en kjapp kikk.. liggende bekledning betyr at plankene settes vannrett på huset. Dere må male ett strøk selv. Det er dusj, med dusjdører. pass på at det er satt av veldig lite pengee til garderobe og kjøkken. Her kan det gå mye mer penger! Jeg tror vi brukte ca 100 000 på et liknende kjøkken. 10% er vanlig. Vi hadde 20%...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå