AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #1 Skrevet 3. desember 2014 Er så lei og skuffet og opprørt over mannen min og føler jeg hele tiden må føye meg for han. Lurer på om jeg er sammen med en egoist som rett og slett ikke bryr seg eller om jeg overreager. Nå er det jul og dette er høytiden jeg ser mest frem til i løpet av året. I fjor var vi rimelig ferske foreldre til datteren vår på noen mnd. Vi snakket begge om at vi ønsket å starte egne tradisjoner som familie og at vi begge ønsket å feire hjemme hos oss på julaften, hvor døren vår selvsagt er åpen for de som ville besøke oss, men at vi ville holde oss hjemme og feire. Så kunne vi heller dra på familiemiddager resten av julen. Vi koste oss begge i fjor. Ute av det blå sier mannen i går at han vil feire med familien hans. Punktum. Alt han sa i fjor var visst bare noe han sa fordi han var sure på foreldrene sine. Jeg har også familie som ønsker å feire med oss, men det var ikke noe å diskutere en gang. Her var det ikke noe valg enn å feire med hans familie eller så fikk jeg bare sitte alene hjemme mens han tok datteren vår til foreldrene sine. Ble kjempe lei meg og sa at da tok jeg med meg datteren min til min familie siden han tuller med planene våre, så får vi ha henne annet hvert år hvis det er sånn han skal være. Det passet han utmerket, og han svarte bare at da skal datteren være hos dem første juledag og at jeg kommer til å angre når jeg sitter alene uten datteren min til neste jul. Er dette vanlig?? Er det bare meg som tenker at det er naturlig at man feirer sammen som en familie etter man har fått barn? Man har jo tross alt laget sin egen familie nå! Var ikke snakk om at vi kunne møtes på halvveien en gang og være halve dagen hos begge familiene våre. Føler hele julen er ødelagt og gruer meg allerede til neste år, er jo nesten som en alenemor som må dele barnet mitt med samvær når jeg faktisk er sammen med far til ungen min. Anonymous poster hash: 8a5c5...ffe 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #2 Skrevet 3. desember 2014 Nei, det er ikke vanlig å være så urimelig. Var kommunikasjonen såpass dårlig før barnet kom?Anonymous poster hash: 0f3a7...741 34
HvittHus Skrevet 3. desember 2014 #3 Skrevet 3. desember 2014 Tydeligvis en særdeles umoden mann du har fått barn med. Nei det er ikke vanlig å separere barnet fra den ene forelderen på juleaften når det ikke er snakk om skilte foreldre. Personlig hadde jeg nektet mannen å ta med barnet. Det er han som ikke ønsker å følge avtalen, da får han ta konsekvensene av det. 27
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #4 Skrevet 3. desember 2014 Dette er IKKE vanlig, og jeg har aldri hørt om familier som gjør dette når de har barn sammen. Kunne det vært mulig å feire annenhvert år her og der? Vi har den løsningen, siden familiene våre på langt fra hverandre (og har mindre til overs for hverandre...). Ett år feirer vi hos hans foreldre, og ett år hos mine. Jeg trives ikke sammen med hans familie, men vil være sammen med mine nærmeste og skape en rettferdighet for min mann og barn. Jeg lært at det er viktig å være raus med hverandre. Kunne du spurt han om det eventuelt, å skape en slik tradisjon? Anonymous poster hash: ed4ef...524 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #5 Skrevet 3. desember 2014 NEI ikke vanlig! Dette bør du ikke finne deg i. Husk at barnet er viktigere enn mannen din. Du (barnets mor), han(far) og barn skal ha det godt på julaften, ikke EN av dere. barnet har det godt med dere begge. Dette hadde jeg ikke funnet meg i!! vanlig at familien drar bort til svigers annenhvert år hvis de er unge (har jeg sett på andre par, vi gjør ikke det men mottar besøk) men da er det snakk om en enighet. bestill time på familievernskontoret, gjør det klart og tydelig at dette finner du deg ikke i. Mulig han kan endre seg og bli normal hvis du gir han en sjanse. Irriterende med drittsekker som forandrer seg etter at man presser ut unger for dem. Anonymous poster hash: 90fdd...994 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #6 Skrevet 3. desember 2014 vi har alltid annen hver jul hos besteforeldrene. Anonymous poster hash: 14043...fda 4
mijaa Skrevet 3. desember 2014 #7 Skrevet 3. desember 2014 Dette høres da veldig rart ut! Har full forståelse for at du vil at dere skal starte deres egne tradisjoner som en familie. Alternativet er vel at dere feirer annethvert år med din og hans familie, at dere ikke skal være sammen som en familie på julaften høres jo ganske trist ut.. Håper dere finner ut av det!
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #8 Skrevet 3. desember 2014 Absolutt ikke vanlig. Men det er derimot ganske vanlig at man har annenhver jul hos foreldrene. Så i år kan dere jo feire jul med foreldrene hans og til neste år hos dine. Året etter der igjen kan dere jo ha jul hos dere, for eksempel, og så fortsetter dere med jul hos hans foreldre, dine foreldre, hjemme osv. MEN siden han har vært så drittsekk angående dette så hadde jeg faktisk ikke føyd meg for han. Jeg hadde latt han dratt til foreldrene sine og tatt med barnet til dine foreldre eller blitt hjemme og invitert folk til deg. Og jeg hadde IKKE latt han få ha datteren neste år. Men dere er jo nesten avhengige av å finne en løsning etterhvert, det kan jo ikke fortsette slik for alltid. Jeg kan jo godt forstå at han syns det er hyggelig å feire hos andre og at dere ikke trenger å ha jul hos dere hvert år, men dere må nesten bli enige om en løsning og en rullering. Men som sagt så hadde jeg blitt så forbanna tilbake at jeg hadde aldri godtatt å la ha han "true" meg til å å feire jul hos hans foreldre i år. For en drittsekk deluxe. Anonymous poster hash: 7a483...946 6
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #9 Skrevet 3. desember 2014 Og til spørsmålet ditt om du er sammen med en egoist som ikke bryr seg eller om du overreagerer, så er svaret mitt: Du er sammen med en egoist som ikke bryr seg, og du overreagerer IKKE. Anonymous poster hash: 7a483...946 12
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #10 Skrevet 3. desember 2014 Dette er IKKE vanlig, og jeg har aldri hørt om familier som gjør dette når de har barn sammen. Kunne det vært mulig å feire annenhvert år her og der? Vi har den løsningen, siden familiene våre på langt fra hverandre (og har mindre til overs for hverandre...). Ett år feirer vi hos hans foreldre, og ett år hos mine. Jeg trives ikke sammen med hans familie, men vil være sammen med mine nærmeste og skape en rettferdighet for min mann og barn. Jeg lært at det er viktig å være raus med hverandre. Kunne du spurt han om det eventuelt, å skape en slik tradisjon? Anonymous poster hash: ed4ef...524 Ja, jeg er av den oppfatning at man må gi og ta i et forhold og blir derfor så opprørt når jeg føler jeg er den eneste som må gi. Han tar aldri del i min familie så at han skal feire annet hver år med min familie framfor hans egen er for han uhørt. Da må bare jeg feire med hans så alene med min neste år. At jeg synes det er kjempedårlig gjort av han skjønner han ikke, da fremstiller han meg som en gal og sur kjerring.Anonymous poster hash: 8a5c5...ffe
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #11 Skrevet 3. desember 2014 For en stor egoist han er! Anonymous poster hash: 61f83...f72 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #12 Skrevet 3. desember 2014 Det er han som er gal. Ikke du! Sett ned foten en gang for alle og hiv han ut! Ja, jeg er av den oppfatning at man må gi og ta i et forhold og blir derfor så opprørt når jeg føler jeg er den eneste som må gi. Han tar aldri del i min familie så at han skal feire annet hver år med min familie framfor hans egen er for han uhørt. Da må bare jeg feire med hans så alene med min neste år. At jeg synes det er kjempedårlig gjort av han skjønner han ikke, da fremstiller han meg som en gal og sur kjerring.Anonymous poster hash: 8a5c5...ffe Anonymous poster hash: 61f83...f72 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #13 Skrevet 3. desember 2014 Ja, jeg er av den oppfatning at man må gi og ta i et forhold og blir derfor så opprørt når jeg føler jeg er den eneste som må gi. Han tar aldri del i min familie så at han skal feire annet hver år med min familie framfor hans egen er for han uhørt. Da må bare jeg feire med hans så alene med min neste år. At jeg synes det er kjempedårlig gjort av han skjønner han ikke, da fremstiller han meg som en gal og sur kjerring.Anonymous poster hash: 8a5c5...ffe Tro meg, det er han som fremstår som en sur kjerring, ikke du. Men hva er begrunnelsen hans for at han ikke kan være med på en rullering? Hvorfor mener han det er riktig at hans foreldre skal involveres, men ikke dine? Utrolig dårlig gjort. Anonymous poster hash: 7a483...946 7
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #14 Skrevet 3. desember 2014 Og jeg slutter aldri å bli sjokkert over hvor mye rare folk det fins her i verden! Nei, det er ikke normalt. Med mindre det er en helt spesiell grunn, som sykdom, dødsfall mm. så feirer vel familier i sammen når de har barn og bor i sammen.Anonymous poster hash: 4412d...158 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #16 Skrevet 3. desember 2014 Går det ikke an å samle alle? Anonymous poster hash: 51372...75c 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #17 Skrevet 3. desember 2014 Tro meg, det er han som fremstår som en sur kjerring, ikke du. Men hva er begrunnelsen hans for at han ikke kan være med på en rullering? Hvorfor mener han det er riktig at hans foreldre skal involveres, men ikke dine? Utrolig dårlig gjort.Anonymous poster hash: 7a483...946 Fordi han mener at hans familie er viktigst, mer viktig enn meg tydeligvis. Sier at det er der han alltid har feiret julen og at da er det bare sånn. Helt ærlig gidder han aldri å snakke så langt som å begrunne seg, da begynner han heller bare å fyre meg opp å kalle meg ting eller bare stirre oppgitt på meg. Selvfølgelig har han all sympati hos familien sin, de synes jeg er egoistisk som splitter opp for datteren min med å ikke feire hos dem. Syns det er vanskelig, vet ikke hva jeg skal gjøre. Blir bare så sint, da han nekter å samarbeide eller prøve å kommunisere oss fram til noe. Så nå sitter jeg her, og må enten bare føye meg til han som vanlig og feire med en flokk som ser ned på meg for å holde freden for datteren vår, eller feire med min familie og sitte alene uten ungen min til neste år. Velger jeg sistnevnte blir jeg sittende alene første juledag og det grøsser jeg også over, har tatt ferie for at vi skulle få ei fin jul sammen Anonymous poster hash: 8a5c5...ffe
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #18 Skrevet 3. desember 2014 I alle dager, han oppfører seg jo som en stor, bortskjemt drittunge?? Det går bare ikke an å være så egoistisk når man har barn og partner. Hvor gammel er han? Jeg synes absolutt ikke at du skal senke deg ned på hans nivå ved å nekte ham å feire jul med datteren sin som andre foreslår her. Da er du like barnslig og urimelig, og det vil du vel ikke ha på deg? Når han har partner og barn, så må han faktisk finne seg i at dere deler sånt som julefeiring mellom barnets besteforeldre/familier, hvis det er naturlig. (Hos oss, f.eks, er det ikke naturlig, fordi min mor er veldig gammel, og feirer hjemme hos meg og mine søsken på rundgang, sånn at det blir flere år imellom hver gang hun er hos oss.) Jeg synes du skal sette deg ned og ta en alvorsprat med ham. Sett barnets behov i fokus, ikke dine eller hans. Den type julefeiring han skisserer er ikke vanlig hos andre enn skilte foreldre, og jeg kan ikke fatte at han i det hele tatt kan forlange noe sånt. Han er dessuten ikke alene om foreldreretten, dermed kan han ikkebare styre på i forhold til barnet deres som han ønsker. Mulig dere bare må gå helt bort ifra feiringen dere i utgangspunktet hadde planlagt. Det viktigste er at dere blir enige, og at ingen trenger å forsake noe, aller minst barnet. En feiring med hver av familiene annethvert år er veldig vanlig, veldig diplomatisk, og helt klart veldig fint for barnet. Om han går med på dette, men også presterer å lage diskusjon rundt hvilken familie sin tur det er i år, så trekk lodd. Anonymous poster hash: 324d3...547 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #19 Skrevet 3. desember 2014 Ja, det er vanlig, frem til barna blir så store at de selv gir beskjed om at de vil være på ett sted julene fra da av. Dette må inn i samværsavtalen, så klart. Da har den ene forelderen barna fra helgedags begynnelse til midt i romjulen, og den andre forelderen fra midt i romjulen og til helgedags slutt. Anonymous poster hash: 0edbd...2a2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #20 Skrevet 3. desember 2014 Ja, det er vanlig, frem til barna blir så store at de selv gir beskjed om at de vil være på ett sted julene fra da av. Dette må inn i samværsavtalen, så klart. Da har den ene forelderen barna fra helgedags begynnelse til midt i romjulen, og den andre forelderen fra midt i romjulen og til helgedags slutt. Anonymous poster hash: 0edbd...2a2 Du har ikke fått med deg at disse to faktisk bor sammen, eller?? Anonymous poster hash: 324d3...547 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå