Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mangel på bedre overskrift...

Vi ble enige med et vennepar av oss som bor på andre siden av landet, at de skulle komme med sin sønn og feire jul sammen med oss i år. Altså julaften. Det var de som foreslo dette fordi hun har et svært anstrengt forhold til faren sin, og de ønsket ikke å feire jul med faren i går (også).

Dette synes vi hørtes hyggelig ut, så vi sa ja og gledet oss til det.

Så kommer det en melding forrige uke (uten noen beklagelse), men bare fakta om at de skal feire julaften hos faren hennes likevel og kommer hit andre juledag og blir 1 uke (!) til over nyttår!

Nå skal det sies at de skal bo på hotell da. Vi har hund og han er litt allergisk så derfor skal de bo på hotell. Men det er forventet at vi skal være sammen hver eneste dag i romjulen da... og nyttårsaften selvfølgelig.

Vi er ikke akkkurat overbegesitret for dette da... vi har selv ikke barn, og ønsker egentlig bare å slappe helt av i romjulen uten å måtte reise rundt på turer i nærområdet (de ønsker å se mye her), og ha besøk hver eneste dag. Det blir jo endel ekstra kostnader mht mat også i en hel uke med besøk. Serverer ikke spaghetti og tomatsuppe i romjulen liksom...

I tillegg kommer det nå en sms i går om hva vi ønsker oss i julegave!

Dette forstår jeg ikke vitsen med lenger altså... Julegaver er noe vi ikke er så opptatt av, og om de skal gis, så får det være med de vi evt. hadde feiret julaften med. Ikke i romjulen. Vi har aldri gitt herandre julegaver før.

Jeg ser at dette ikke helt blir den julen jeg/vi hadde tenkt. Dette er min venninne (og hennes mann og deres sønn), så jeg føler at det er litt "mitt ansvar". mannen min er heller ikke overbegeistret.

I utgangspunktet var vi enige om at de skulle komme å feire julaften. Dvs. komme lillejulaften og bli til 2. eller 3. juledag. Det var greit. men nå blir det en hel uke, + julegaver (uten å feire julaften sammen):

Er det jeg som er sær her? Jeg er nemlig i voksen alder blitt veldig lei dette materalistiske julegreiene... synes det har tatt voldsomt av, og gaver til tusenvis og ting og tang man virkelig ikke har bruk for. Jeg har prøvd de siste 10 årene og fortelle familien min at vi virkelig ikke behøver å gi hverandre så mye "greier" vi ikke behøver i presanger, men likevel blir vi lasset ned av "nips naps" som både er stygt og som vi ikke behøver. mange i familien min er av den formening at jo flre gaver, desto mer "liker" vi hverandre. Eller noe sånt...

Huff, dette ble et langt innlegg. Sikekrt forvirrende også.

Først:
Hva kan jeg si på en pen måte til min venninne om at vi ikke hadde tenkt å kjøpe gaver - jeg regner med at vi ikke har noe valg når det gjelder ukesbesøket...

Og noen som har noen råd/erfaringer med å kutte ned på enormt gavepress fra resten av familien?

Hadde det ikke vært for at det er vanskelig med hundepass i julen, hadde vi begge reist langt, langt bort... Jul er hyggelig - men ikke med så voldsomt mye fokus på materalistiske ting + kjøpepress!

Anonymous poster hash: 93712...c44
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først:

Hva kan jeg si på en pen måte til min venninne om at vi ikke hadde tenkt å kjøpe gaver - jeg regner med at vi ikke har noe valg når det gjelder ukesbesøket...

Og noen som har noen råd/erfaringer med å kutte ned på enormt gavepress fra resten av familien?

Hadde det ikke vært for at det er vanskelig med hundepass i julen, hadde vi begge reist langt, langt bort... Jul er hyggelig - men ikke med så voldsomt mye fokus på materalistiske ting + kjøpepress!

Tror det vil bidra til dårlig stemning å si til venninnen din at dere ikke ønsker å kjøpe gaver. Tror det beste dere kan gjøre ut av gavesituasjonen er å heller gi litt små gaver. For eksempel kan dere kjøpe vin/eksklusiv sjokolade/julekaffe el -te eller lignende til de voksne, og en genser eller bok/leke til gutten. Så kan du heller hinte til venninnen din at du ikke kommer til å kjøpe gaver i Kenwood-kjøkkenmaskin-skala til dem.

Utenom det så syns jeg ikke de kan forvente at dere skal være ledige hver eneste dag i hele romjulen når de ikke på forhånd har hørt med dere. Dere kan jo si at dere har juleselskap med familie eller andre planer noen av dagene? Også kan dere heller gjøre noe koselig sammen deler av tiden! :)

Anonymous poster hash: 69906...041

• Liker 1
Skrevet

Det kan hende at dere snakker forbi hverandre her.

Kanskje venninnen din ønsker å komme i romjulen for å bøte på at de ikke kommer i selve julen, slik dere hadde avtalt? Dvs at de innbiller seg at de nå gjør dette "for deres skyld"?

Det kan være verdt å avklare, i hvert fall.

Du kan evt si at det ikke passer for dere å forskyve fra julefeiring til romjuls- og nyttårsbesøk, og at dere har andre planer for disse dagene, siden dere i utgangspunktet hadde avtalt noe annet. Og evt foreslå at de kommer og besøker dere en helg på nyåret i stedet (da unngår du gaveproblematikken også).

Anonymous poster hash: 7d57c...6dd
  • Liker 7
Skrevet

Det jeg stusser litt over, er at du aksepterte det uten videre da du fikk melding om forandringene som ble gjort.

Det er lett å være etterpåklok, og du vet sikkert at du burde sagt i fra der og da at det nye opplegget ikke passet for dere.

Men nå, når situasjonen har blitt som den har blitt, så må du enten akseptere at dette blir julen deres i år, og gjøre det beste ut av det, eller så må du si i fra at "noe har kommet på, og det passer dessverre ikke at dere er her hele romjulen".

Hva som "har kommet på" er selvsagt privat, og ikke noe du deler med andre.

Anonymous poster hash: 53f75...97f
  • Liker 1
Skrevet

kan det tenkes at julegaven de ønsker å gi er en slags vertinnegave ?

Skrevet

TS her. Takker for svar.

Ja, jeg har akseptert det så kan ikke ombestemme meg. Det er også en såpass nær venninne at jeg ikke ville ha sagt at det ikke passer uten å forklare hvorfor. Og nei, det er (dessverre) ingen misforståelse fra deres side. Hun er veldig grei og hyggelig, men mangler litt sosiale antenner. Inviterte seg selv i bryllupet vårt for noen år siden også. Og så synes jeg alltid litt synd på henne, fordi hun ikke har så veldig mange venner da...

Godt forslag med å gjøre gavene relativt enkle, og få frem at det er det vi forventer.

Ser nå når jeg har skrevet HI at jeg egentlig ikke kommer ut av dette på noen måte. Ble bare litt annerledes enn det vi først sa ja til.

Skrevet

Du må jo snakke med henne. Ring, og si det som det er, at dere hadde regnet med selve julaften, og et par dager til. Nå som det blir en uke, syns dere det blir litt mye, så satser på å være sammen med dem for.eks. 3., 4. og nyttårsaften, og det blir koselig, men ellers har dere planer. Julegaver er jo for å være hyggelig, det er nå virkelig normalt når man kommer på besøk i julen, at man har med noe. At det skal være et problem å motta julegaver fra noen man i utgangspunktet skulle feire jul med, det skjønner jeg ikke.

Ingenting av dette gjør hun for å være vanskelig. Siden de til og med skal bo på hotell, er det ikke verdens undergang. Ring henne, og avklar forventningene litt.

• Liker 1
Skrevet

kan det tenkes at julegaven de ønsker å gi er en slags vertinnegave ?

Nei, hun skrev: hva ønsker dere dere i julegaver.

Gjest Tingelinling
Skrevet

"Jeg har tenkt litt på dette og kommet fram til at det blir for mange omrokkeringer av planer dersom dere skal være her hele julen og til over nyttår. Jeg hadde gledet meg til å treffe dere og håper vi kan ordne dette på en måte? Kan vi bytte litt om på ting, så kommer dere en tur over nyttår, eller fra andre juledag til dagen før nyttårsaften?"

• Liker 4
Gjest Haaploes
Skrevet

Er du sikker på at hun forventer at dere stiller opp som turguider?

Skrevet

Er du sikker på at hun forventer at dere stiller opp som turguider?

Ja, helt, helt sikker.

TS

Skrevet

En god venninne tåler at du sier at en hel uke var litt mer enn dere forventet og at dere har litt andre planer også, uten at det er nødvendig å utdype mye. Bare legg vekt på at dere gleder dere til å se dem et par dager.

Anonymous poster hash: 8ca56...681
  • Liker 2
Skrevet

Syns det er litt frekt å bli så lenge. Folk har som regel planer med familie i julen. Kan du ikke si at dere har planer flere av dagene?

Anonymous poster hash: 0bab4...385
  • Liker 3
Skrevet

Ang julegave så er det jo bare å svare noe ala "å, det er ikke så farlig med gave, men kjøp gjerne noe god julekaffe eller noe :) " så ser hvor lista ligger på julegavefronten. Også er det bare å si at "hyggelig at dere kommer, vi er opptatte noen dager i romjulen men vi skal nok få sett hverandre, også har vi jo nyttårsaften, det blir hyggelig :) "

Anonymous poster hash: 14193...4ee

• Liker 9
Skrevet

Ang julegave så er det jo bare å svare noe ala "å, det er ikke så farlig med gave, men kjøp gjerne noe god julekaffe eller noe :) " så ser hvor lista ligger på julegavefronten. Også er det bare å si at "hyggelig at dere kommer, vi er opptatte noen dager i romjulen men vi skal nok få sett hverandre, også har vi jo nyttårsaften, det blir hyggelig :) "

* så ser hun hvor lista ligger

Skrevet

Hva svarte du på den smsen? Hun bør jo ikke bare anta at det passer at de kommer senere, og blir værende lenger! Jeg hadde sagt som sant var at de første dagene etter julaften har dere anledning til å tilbringe tid med dem, men ikke senere i jula. Og at julegaver trenger dere vel ikke å tenke på...

Noe lite til ungen kan dere gi, men de voksne trenger vel ikke.

Da er det jo snakk om 3 dager mer enn først planlagt da.. 26.-02 i stedet for 23.-27. Det er igrunn ikke såå mye?

Men kan du ikke bare si at dere har sett for dere en rolig romjul? At de gjerne kan komme på besøk noen dager, og anbefale steder de bør se, men at dere ikke blir med og viser steder..? Handle inn mat sammen med dem, så synes de vel det er fornuftig å betale litt?

Anonymous poster hash: 27a85...2a6
Skrevet

Bare si at siden de meldte avbud, så har dere lagt andre planer.

Skrevet

Det er også en såpass nær venninne..............

.............Inviterte seg selv i bryllupet vårt for noen år siden også.

Ikke nær nok til å inviteres i bryllupet deres..? Synes du burde si at du sa det var greit litt for fort. De kan vel være en del hos faren eller se stedet på egen hånd? Hotellferie med avslapping der er sikkert deilig for dem det og...

• Liker 3
Skrevet

Ikke nær nok til å inviteres i bryllupet deres..? Synes du burde si at du sa det var greit litt for fort. De kan vel være en del hos faren eller se stedet på egen hånd? Hotellferie med avslapping der er sikkert deilig for dem det og...

Vi hadde et lite bryllup, så de fleste av våre nære venner var ikke der nei.

TS

Skrevet

Alle har som regel samvær med familie eller venner i romjula. Det er så enkelt som å si at dere har lagt planer for den og den dagen i forhold til dette, som ikke kan avlyses. De andre dagene blir da med denne venninnen din. Dette er helt normalt, og ingen kan kontrollere deg om det er sant.

Du må ta ansvar nå, fordi mannen din også burde på vilja si! Han vil være litt alene , så gi ham dette da!

Anonymous poster hash: 38acc...223

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...