Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan funker dette? Jeg lever av Arbeidsavklaringspenger (AAP)
Gjelder denne skatte-tingen meg også? Isåfall, hva går det ut på?

Anonymous poster hash: 4fb4b...22e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er halv skatt på AAP i Desember. Den ene utbetalingen er uten skatt.

Anonymous poster hash: 6638e...7f3
  • Liker 1
Skrevet

Det er halv skatt på AAP i Desember. Den ene utbetalingen er uten skatt.

Anonymous poster hash: 6638e...7f3

takk for oppklaring. :D Da blir det jul allikevel :D Eller, har ihvertfall penger til julemat og strøm regningen :D

Ts

Skrevet

Hei.

Husk at inntekten fortsatt er skattepliktig og derfor dekkes av skatten som er betalt ellers i løpet av året. Hvis ikke vil man ende med restskatt.

Mvh.

Svareren

Skrevet

Hei.

Husk at inntekten fortsatt er skattepliktig og derfor dekkes av skatten som er betalt ellers i løpet av året. Hvis ikke vil man ende med restskatt.

Mvh.

Svareren

hæ?

hva vil det si?

TS

Skrevet

hæ?

hva vil det si?

TS

Skatt beregnes utifra det du har fått utbetalt iløpet av hele året. Du betaler like mye skatt for lønn utbetalt i desember - forskjellen er kun at du trekkes for halvparten så mye som skattekortet ditt tilsier. Hvis du iløpet av hele året har tjent like mye hver eneste måned og har et korrekt oppsatt skattekort vil det gå helt greit uten problemer - om du derimot har tjent eksempelvis mindre i de tidligere månedene og svært mye utbetalt i desember vil det bety at du vil få restskatt-krav i 2015

Skrevet

Skatt beregnes utifra det du har fått utbetalt iløpet av hele året. Du betaler like mye skatt for lønn utbetalt i desember - forskjellen er kun at du trekkes for halvparten så mye som skattekortet ditt tilsier. Hvis du iløpet av hele året har tjent like mye hver eneste måned og har et korrekt oppsatt skattekort vil det gå helt greit uten problemer - om du derimot har tjent eksempelvis mindre i de tidligere månedene og svært mye utbetalt i desember vil det bety at du vil få restskatt-krav i 2015

Hva er vitsen med å skryte av at man kan dette? Folk gjør det i alle tråder om halv skatt. Det TS lurer på i alle tilfeller er om han/hun får halvt skattetrekk på desemberlønnen. Ikke hvordan skatten er fordelt på året osv...

Anonymous poster hash: a28aa...f4a

• Liker 2
Skrevet

Hva er vitsen med å skryte av at man kan dette? Folk gjør det i alle tråder om halv skatt. Det TS lurer på i alle tilfeller er om han/hun får halvt skattetrekk på desemberlønnen. Ikke hvordan skatten er fordelt på året osv...

Anonymous poster hash: a28aa...f4a

Som du ser over så virker TS faktisk ikke å kjenne til dette. Undersøkelser viser at titalls prosent av norges befolkning ikke skjønner dette eller vet hvordan det henger sammen. Hva er poenget med innlegget ditt? Kanskje du har noe nyttig å tilby debatten?

• Liker 1
Skrevet

hæ?
hva vil det si?

TS

Hva er vitsen med å skryte av at man kan dette? Folk gjør det i alle tråder om halv skatt. Det TS lurer på i alle tilfeller

TS uttrykker ganske klart at hun ikke visste/forstod dette.

Anonymous poster hash: 8340d...6ea
  • Liker 1
Skrevet

Lever kun av AAP (arbeidsavklaringspenger) og har 19% skatt om jeg ikke husker feil.

Så jeg trekkes halvskatt i desember, som jeg har forstått :)

Har ikke regnet med disse pengene lell, så de får bare bli noe ekstra som kommer som en overraskelse.

Kan ikke så mye med skatt og slikt, så de ekstra pengene jeg får går rett på sparekontoen, i tilfelle jeg har for lite i skatt og må betale tilbake senere.

Takk for oppklaringen :)

TS

Skrevet

Hei igjen.

La oss forekle det veldig og sette opp et eksempel hvor det er tatt utgangspunkt i 12 månedslønner.

Kari mottar 120.000,- i inntekt i 2014. Hver måned blir hun trekt 2500,- i skatt, bortsett fra desember hvor hun trekkes halvparten, altså 1250,-.

Hun har da tjent 120.000,- og betalt 28750 i forskudd på skatten.

Hun mottok 15.000,- i feriepenger, som var opptjent året før. Disse pengene har hun ikke betalt skatt av, for de utbetales uten skattetrekk.

Kari har også betalt 5000,- i renter på forbrukslån det samme året, og mottatt 500,- i renter på sparekontoen sin.

Når skatteetaten da ser på selvangivelsen hun har sendt inn, så vil de først legge sammen all inntekt. Kari har da altså 135.000,- i inntekt når feriepengene regnes med. Men så kommer noe som heter minstefradrag inn og dette er på 40.000,-.

Da blir den skattbare inntekten til Kari på 95.000,- og hun skal skatte 27% av dette. Det blir 25.650,-.

Siden renter også er skattepliktig så må tap/gevinst regner ut, og i dette tilfellet har Kari betalt 4.500,- mer i renter enn hun har tjent og har derfor krav på fratrekk for 27% av dette beløpet (1.215,-).

Skatten hun skal betale blir altså:

25.650,-

-1.215,-

=24.435,-

Og siden hun har betalt 28.750,- får hun 4.315,- igjen på skatten. Pluss renter.

Tallene i eksempelet er bare for å illustrere.

Håper det ble forståelig. Skatteetaten skal ha mer informasjon om deg og din økonomi enn bare lønnen for å regne ut hva du skal betale i skatt. Det mange ikke forstår er at skatten ikke skal betales før året etter, og at det arbeidsgiver trekker i skatt på lønningen er en forskuddsbetaling. Det kan være andre økonomiske verdier du har mottatt, eller utgifter du har hatt som er fradragsberettiget som kan spille inn på det endelige skattepliktige beløpet.

Mvh.

Svareren

• Liker 1
Skrevet

Så kort sagt; Halv skatt er ikke noe skatteetaten bryr seg om. Det er noe arbeidsgiver har anledning til å gjøre. Skatteetaten vil kun se på det totale beløpet for hele året når de beregnet skatten din. :herremann:

Man kan også reservere seg mot dette, og betale "full" skatt.

Mvh.

Svareren

Skrevet

Hei igjen.

La oss forekle det veldig og sette opp et eksempel hvor det er tatt utgangspunkt i 12 månedslønner.

Kari mottar 120.000,- i inntekt i 2014. Hver måned blir hun trekt 2500,- i skatt, bortsett fra desember hvor hun trekkes halvparten, altså 1250,-.

Hun har da tjent 120.000,- og betalt 28750 i forskudd på skatten.

Hun mottok 15.000,- i feriepenger, som var opptjent året før. Disse pengene har hun ikke betalt skatt av, for de utbetales uten skattetrekk.

Kari har også betalt 5000,- i renter på forbrukslån det samme året, og mottatt 500,- i renter på sparekontoen sin.

Når skatteetaten da ser på selvangivelsen hun har sendt inn, så vil de først legge sammen all inntekt. Kari har da altså 135.000,- i inntekt når feriepengene regnes med. Men så kommer noe som heter minstefradrag inn og dette er på 40.000,-.

Da blir den skattbare inntekten til Kari på 95.000,- og hun skal skatte 27% av dette. Det blir 25.650,-.

Siden renter også er skattepliktig så må tap/gevinst regner ut, og i dette tilfellet har Kari betalt 4.500,- mer i renter enn hun har tjent og har derfor krav på fratrekk for 27% av dette beløpet (1.215,-).

Skatten hun skal betale blir altså:

25.650,-

-1.215,-

=24.435,-

Og siden hun har betalt 28.750,- får hun 4.315,- igjen på skatten. Pluss renter.

Tallene i eksempelet er bare for å illustrere.

Håper det ble forståelig. Skatteetaten skal ha mer informasjon om deg og din økonomi enn bare lønnen for å regne ut hva du skal betale i skatt. Det mange ikke forstår er at skatten ikke skal betales før året etter, og at det arbeidsgiver trekker i skatt på lønningen er en forskuddsbetaling. Det kan være andre økonomiske verdier du har mottatt, eller utgifter du har hatt som er fradragsberettiget som kan spille inn på det endelige skattepliktige beløpet.

Mvh.

Svareren

Trur jeg forstår. Takk for god forklaring :D

Ts

Skrevet

Jeg er ganske bekymret ang dette med skatt. Har fått null hjelp, og er redd for at jeg har gjort noe feil.
Har kun jobbet slik at det har gått under frikort før. Og lever nå av kun AAP, ikke noe lønn ved siden av.
Først ble jeg trukket 30%+ i skatt, som var feil og det ble endret til 19% trur jeg.
Har 11 000kr etter skatt utbetalt i måneden.

Altså.
Brutto: 6800kr
I trekk: 1292kr

Dette er for vær utbetaling, og utbetalingen er vær andre uke (2 ganger i måneden).

Husker ikke hvordan jeg kom frem til hva jeg skulle ha i skatt.. gud er så redd for å få en skikkelig baksmell :(

TS

Skrevet

Får du baksmell kan du søke om å få denne delt i 2, og om du har økonomiske problemer kan du søke om ordning via kommunen.

Skrevet

Får du baksmell kan du søke om å få denne delt i 2, og om du har økonomiske problemer kan du søke om ordning via kommunen.

oy det viste jeg ikke! tusen takk for informasjonen, gud nå ble jeg lettet.

Trur nok ikke den blir alt for stor, men det å få delt den i to gjør ting mye lettere.

TS

Skrevet

Hei igjen.

http://www.skatteetaten.no/upload/Applikasjoner/Enkel2014_20140407.htm skan du enkelt beregne hva du skal betale i skatt for året 2014. Du legger inn samlet årsinntekt under "Lønnsinntekt mv." og fyller inn andre ting du ser er relevant. Jeg tipper at det i ditt tilfelle ikke er så veldig mye å fylle ut.

Om du har mottatt 176.000,- (6800*52uker/2) totalt, uten at du har noe annet å oppgi så vil du havne på 28.532,- i skatt for 2014.

Mvh.
Svareren

Skrevet

oy det viste jeg ikke! tusen takk for informasjonen, gud nå ble jeg lettet.

Trur nok ikke den blir alt for stor, men det å få delt den i to gjør ting mye lettere.

TS

Du vil jo også vite om det mange måneder før du trenger å betale.

Skrevet

Hei igjen.

http://www.skatteetaten.no/upload/Applikasjoner/Enkel2014_20140407.htm skan du enkelt beregne hva du skal betale i skatt for året 2014. Du legger inn samlet årsinntekt under "Lønnsinntekt mv." og fyller inn andre ting du ser er relevant. Jeg tipper at det i ditt tilfelle ikke er så veldig mye å fylle ut.

Om du har mottatt 176.000,- (6800*52uker/2) totalt, uten at du har noe annet å oppgi så vil du havne på 28.532,- i skatt for 2014.

Mvh.

Svareren

Jeg har ikke gått på AAP i et helt år, men regnet etter det allikevel.

Regnet nå ut hva jeg har/skal betale i skatt i et år, og det er 31 000kr. Så da betaler jeg for mye og går ikke på noen smell. Trur jeg la inn slik at jeg med vilje betaler mer i skatt. Om jeg ikke husker feil.

Har også studielån på 50 000 eller noe, men aner ikke om dette blir regnet med, skrev inn dette da jeg først holdt på med skatte-rotet. Under lån eller noe.

bryr meg ikke om å få så mye igjen på skatter i år, det viktigste er å ikke få baksmell, også får jeg heller betale litt mer i skatt neste år, slik at jeg får igjen på skatten.

Siden dette er første gangen jeg bor alene, så tenkte jeg det kanskje er lurest å finne ut hvor mye jeg klarer å leve av i måneden før jeg med vilje går opp i skatt.

TS

Skrevet

Du vil jo også vite om det mange måneder før du trenger å betale.

Jeg vet, men siden jeg kun har AAP som inntekt, så kommer jeg jo til å vite det. teknisksett. for dersom jeg nå hadde funnet ut at jeg betaler for lite, så er det jo bare å sende inn til skatteetaten slik at jeg betaler mer i skatt.

så teknisksett så kan jeg vite det, men dersom jeg er helt grønn på dette med skatt og inntekt og alt som har med tall å gjøre (har dyskalkuli = matte dyeleksi)

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...