AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #1 Skrevet 2. desember 2014 Jeg er en jente på 21 som nettopp har flyttet for meg selv. Har ikke så veldig mye penger til mat, men blir at jeg ofte prioriterer det siden jeg elsker å lage mat (og spise det..) Noen tips til sunne og gjerne billige matvarer/matvaner og matoppskrifter? Jeg er også vegetarianer (spiser ikke noe kjøtt, heller ikke fisk, men drikker melk og spiser egg) Har også nettopp kjøpt meg en passe stor fryser så har plass til å fryse litt ned. Anonymous poster hash: fb65e...04a
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #2 Skrevet 2. desember 2014 Om du har en innvandrerbutikk i nærheten, så har de ofte svære pakker med linser til en billig penge. Selv er jeg glad i sop-i-hop supper med base av hermetisk tomat og 1/2-1 boks kokosmelk (hvis halv, så tilsett lit vann), og det jeg har av bønner/linser og grønnsaker. Omelett med tomat og/eller paprika, og grovt brød ved siden av. Ellers har jeg 2 retter på trøste/kosemat repertoaret jeg tror de færreste har: Den ene er dampet blomkål (frossen eller fersk) med tomatbønner ved siden av. Den andre er lettdampet brokkoli som jeg freser lett i panna med kidneybønner og revet ost. Anonymous poster hash: ebf5f...038
Christiania_Oslo Skrevet 2. desember 2014 #3 Skrevet 2. desember 2014 Kjøp inn forskjellige typer bønner,ris,kikerter,linser,couscous,pasta osv Kjøp inn masse forskjellig krydder Kjøp inn noen typer olje og eddiker og ferdigsause Kjøp inn hermetiske varer og varer på glads Kjøp inn bakevarer Og voila,der har du grunnlaget for å lage alt, nå trenger du bare å adde råvarer.
maipai Skrevet 2. desember 2014 #4 Skrevet 2. desember 2014 Jeg pleier å lage en thai-inspirert gryte. Blir mye mat god mat som ikke koster så veldig mye. Jeg har kylling i min, men det kan sikkert fint sløyfes. Freser opphakket løk og hvitløk i matolje i en kjele. Tilsetter et par t-skjeer gul currypaste. Lar det frese litt før jeg heller på en boks koksmelk. Lar det koke et par minutter før jeg slenger hakkede gulrøtter og kålrabi oppi. Etter en fem minutter slenger jeg også opphakket kål, vårløk, paprika og sopp. De hardeste grønnsakene trenger litt lengre koketid. Smaker til med salt og pepper. Kan serves med ris eller nudler eller bare spises som den er.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #5 Skrevet 2. desember 2014 På joker pleier de å ha en stor pakke fersk kyllingfilet fra prior til 50 kr. Jeg pleier å kjøpe 10 stk. Anonymous poster hash: f472c...b81
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #6 Skrevet 3. desember 2014 Jeg kjøper 2kg sekker med bønner og linser på innvandrerbutikker. Det er mye billigere enn å kjøpe ferdig kokte i butikken, i tillegg til at det er mer miljøvennlig. Ønsk deg trykkoker til jul. Jeg har Tefal trykkoker kjøpt på Clas Ohlson, og den er genial. Da kan du koke bønner på 15 minutter, og sparer enormt med både tid og strøm på det. Kok opp store mengder, og frys ned. Anonymous poster hash: a8a25...467 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #7 Skrevet 3. desember 2014 Jeg kjøper 2kg sekker med bønner og linser på innvandrerbutikker. Det er mye billigere enn å kjøpe ferdig kokte i butikken, i tillegg til at det er mer miljøvennlig. Ønsk deg trykkoker til jul. Jeg har Tefal trykkoker kjøpt på Clas Ohlson, og den er genial. Da kan du koke bønner på 15 minutter, og sparer enormt med både tid og strøm på det. Kok opp store mengder, og frys ned. Anonymous poster hash: a8a25...467 Tusen takk for tips, det skal jeg sannelig skrive opp på ønskelista mi☺️Anonymous poster hash: fb65e...04a
Gjest Lille-pus Skrevet 3. desember 2014 #8 Skrevet 3. desember 2014 Når jeg skal lage noe kosemat i helgene så lager jeg ofte en quich (pai på norsk) som jeg fyller med blandede grønnsaker, chili, spinat og eggestand som er standard for en quich/pai. Spiser den med salat ved siden av Både løksuppe, gulrotsuppe og blomkål/broccolisuppe er kjempegodt. Blomkål/broccoli suppern gjør i alle fall jeg veldig enkelt; Deler opp en hel blomkål og en stor broccolitopp i kokebiter/buketter (ikke glem at stilken til broccolien bare skreller du og deler i biter, den er så god at den bør få være med). Koker dem møre nok til å moses med stavmikser, tilsetter en 'klunk' kyllingfond (går like fint med grønnsaksfond, buljong i terning eller som pulver blir for salt synes jeg), heller en liten skvett matfløte i kjelen og kverner pepper over, rører rundt og værsågod
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2014 #9 Skrevet 4. desember 2014 Fallafel er jo dødsgodt, og kan spises med masse forskjellig tilbehør.Anonymous poster hash: 92ab5...d5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå