AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #1 Skrevet 2. desember 2014 Beklager den litt krisemaksimerende overskriften, men du klikket deg i hvert fall inn... Både her, i prøverforumet og terminklubbene (enkelte av dem) er det tendens til direkte hysteri. Hvert minste nys analyseres, det pelles oppi glufsa etter slim, hver krampe i mages tolkes som dommedag... Jeg blir rett og slett matt! Samtlige ser ut til å tro at de er utsatt for MA hele gjengen, enda de har vært på UL og fått bekreftet at alt står bra til. Eller de brenner av ørti tester en uke før forventet mens, lar testen ligge noen timer og blir forhåpningsfulle fordi de synes de skimter en strek. Jeg setter det veldig på spissen nå, men det kan ikke være bra å stresse sånn? Jeg lurer på hva det kommer av, har de forlest seg på skrekkhistoriene? Girer de hverandre opp og påvirker hverandre med paranoiaen? Jeg har vært her på forumet en stund og syns det er verre nå enn da jeg var gravid første gang. Enda det ikke er så lenge siden. Altså, det går jo bra for de fleste. Sannsynligheten for MA er ikke så stor. Anonymous poster hash: 76301...061 15
Teriyaki Skrevet 2. desember 2014 #2 Skrevet 2. desember 2014 Jeg tror nok at tilgang på internett og x antall historier som har gått galt fører til at mange er mer redd enn nødvendig ja. Jeg synes også det virker som om det har blitt verre siden første gangen jeg gikk gravid, det var i 2011. Ikke bare i forhold til å være redd for å miste de første 12 ukene, men generelt sett alle mulige bekymringer i svangerskapet. Må være veldig slitsomt å gå sånn. Man leser jo gjerne mest om det som går galt. De det går bra med skriver ikke like mye, så er nok lett å få et feil bilde av hvor vanlig diverse er. Dessuten er det jo viktig å klare å huske på at alle graviditeter er ulik.
PositivPessimist Skrevet 2. desember 2014 #3 Skrevet 2. desember 2014 Du setter ting på spissen, som du selv sier. Men jeg skjønner poenget ditt. Såklart man er bekymret for at ting kan gå galt. Jeg er selv gravid for første gang og alt føles nytt for meg. Og jeg må innrømme at jeg bare blir mer bekymret av å lese mye av det folk forteller her inne, og gir meg nesten leseforbud. Jeg har ikke vært på tidlig UL, og tenker i utgangspunktet at alt står bra til. Tenker i alle fall det til det motsatte er bevist. Så håper jeg at folk tar ting litt med en klype salt alt de leser på nett. For hvis man skal ta utgangspunkt i gjennomsnittet her på forumet så ser det jo ut til at alle enten opplever en SA eller en MA. Men i mange tilfeller går det heldigvis knirkefritt
Gjest Cevita Skrevet 2. desember 2014 #4 Skrevet 2. desember 2014 Joda, men ingen som tvinger deg til å lese ;-) Har ærlig talt ikke opplevd det du sier, nettopp fordi jeg styrer unna de forumene, så det er jo et tips dersom du synes det er så irriterende at det f. Eks ødelegger nattesøvnen :-P Men tror du er inne på noe, nettopp at de girer hverandre opp og hører (søker etter / kommer over) skrekkhistorier. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #5 Skrevet 2. desember 2014 Ødelegger på ingen måte nattesøvnen, jeg bare syns det er trist at mange er så bekymret fremfor å fryde seg over graviditeten. For ordens skyld, jeg tok bare én test begge gangene. Anonymous poster hash: 76301...061 2
Biloba Skrevet 2. desember 2014 #6 Skrevet 2. desember 2014 Ødelegger på ingen måte nattesøvnen, jeg bare syns det er trist at mange er så bekymret fremfor å fryde seg over graviditeten. For ordens skyld, jeg tok bare én test begge gangene. Anonymous poster hash: 76301...061 Jeg har tatt flere. Fordi vi har minst 6-7 identifiserte faktorer som øker risikoen for abort, men mest fordi symptomutviklingen er motsatt av forventet. Fikk ikke betryggende resultater og skal supplere med blodprøver. Som barnløs flergangs prøverører er det vanskelig å ha is i magen når en opplever noe som skurrer. Noen blir nok lettere bekymret og/eller mer ivrige enn andre, og har en møteplass i forumene som ikke fantes før. Jeg tror folk flest fortsatt ikke fordyper seg i livmortapper og slim og planlegger å kjøpe eggløsningstester før de bytter ut p-pillen med kondomer de siste 5 månedene før de skal begynne å prøve. Jeg vil likevel tro at mange har kjent på spenningen med de første månedene uten prevensjon, og at en del liker å dyrke fokuset på alt rundt prøving, sjanser og mulige symptomer i den perioden. MA og SA er forholdsvis hyppig, og fok kan få et overdimensjonert blide av dette når mange mister på kort tid, og en ikke tenker over hvor mange som ikke opplever det. "Kjemisk graviditet" hadde jeg aldri hørt om før her inne. Det ble nok i liten grad registrert før, mens tidlig testing gjør jenter oppmerksomme og bekymret for at det skal være noe galt.
laviniabcn79 Skrevet 3. desember 2014 #7 Skrevet 3. desember 2014 Tusen takk for at noen poengterer dette høyt!! Jeg er skremt vannet av av disse forumene og gærne damene... Er førstegangsgravid 8+4, og har nesten ingen symtpomer føler jeg.. Og jeg føler det er noe galt fordi jeg ikke er kvalm, ikke sover døgnet rundt eller har lyst til å lukte på murpussen i kjelleren... Jeg griner på kveldene, hormoner kanskje? men de gangene jeg gjør det, er det fordi jeg er overbevist om at jeg egentlig har en MA i magen eller blighted ovum eller noe annet dritt jeg ikke visste fantes før jeg ble gravid.... Jeg klarer ikke glede meg en dritt over graviditeten, det går utover jobb, og tiden frem mot tre mnd føles evig lang, hvor livet mitt hovedsakelig består av "eat sleep work repeat". Jeg burde være glad jeg er i form og ikke har hatt antydning til blødning-- men jeg er mer sikker på at det er noe galt. Disse forumene burde vært forbudt. man er tydeligvis ikke normal, om man ikke spyr grønt eller har hatt fire MA, SA osv osv. Jeg prøver fortelle meg selv at hovedtyngden av disse på diverse forum, er overrepresentert i forhold til at de har vært prøvere i mange år, og planlegger graviditet i evighet.. For meg som dette skjedde helt uventet, blir det overveldende.. 2
Gjest chisandra Skrevet 3. desember 2014 #8 Skrevet 3. desember 2014 Flere ganger har jeg tenkt at jeg er glad disse forumene ikke fantes da jeg var gravid og hadde små barn. Jeg hadde blitt vettaskremt.
Gjest Keikolina Skrevet 3. desember 2014 #9 Skrevet 3. desember 2014 Jeg var på et annet forum da jeg ble gravid første gang, bare kutta det ut. Fikk helt angst av å lese.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #10 Skrevet 3. desember 2014 Ut av hensyn til seg selv eller andre lesere? Jeg fikk ikke påvirket noen av mine engstelser her inne, snarere tvert imot. Lurte jeg på noe var det som regel alltid beroligende råd å få. Dog holdt jeg meg langt unna prøverforumet, mest fordi jeg følte det ble veldig ekstremt fokus på testing etc. Men det handler jo om mine personlige preferanser, jeg tenker jo ikke de skal få forbud.Anonymous poster hash: 23780...aa0
Gjest Pop! Skrevet 3. desember 2014 #11 Skrevet 3. desember 2014 Det er vel noe av det samme her inne som det er på for eksempel kropp og helse? Plutselig har man det og det, eller kanskje den og den tingen-og folk som ikke kjenner til noe som helst blir verdensmestre på nett. Problemet med nettet er at det er for mye informasjon til tider-og man leser og blir skremt. Jeg skjønner at noen også kan få fødselsangst av å lese her inne for å si det sånn.
Frøkenanonym Skrevet 3. desember 2014 #12 Skrevet 3. desember 2014 Jeg er kanskje en av "ekstremistene". Jeg tar tempen hver dag for å vite om jeg har EL(noe jeg enda ikke har funnet) og fordi min kjære og jeg reiser mye i jobben og sliter med å treffe riktig tidspunkt. Temp og leting etter slim er da greit for å vite om en har hatt sjans. Er jo teit å gå til legen etter et år, dersom bare to av forsøkene faktisk var på riktig tidspunkt. I starten av prøvingen var jeg dum og fortalte et par veninner at vi ville prøve. Det er tross alt kjempespennende, og noe en vil prate med andre om. Jeg kutta ut å prate med dem om det da jeg fant dette forumet. Her er det likesinnede i samme situasjon, og en kan gi tips/triks - men velge å se bort fra tulleting. Jeg fant en stor trøst i å kunne prate med ukjente om dette temaet Når det er sagt- det blir nok mye mer stress om en skal tenke på alt som blir sagt på forumet. Og jeg ble beroliget av å lese DENNE tråden, da jeg synes veldig mange har SA/MA.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #13 Skrevet 3. desember 2014 Kan dere ikke bare la være å lese her inne om dere synes det er så forferdelig da? Problem solved.Anonymous poster hash: 2fbed...a26
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #14 Skrevet 3. desember 2014 Hva betyr MA??? Anonymous poster hash: b8f3b...a91
SjiraffenLaffen Skrevet 3. desember 2014 #15 Skrevet 3. desember 2014 Hva betyr MA???Anonymous poster hash: b8f3b...a91 Missed abortion.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #16 Skrevet 3. desember 2014 Kan dere ikke bare la være å lese her inne om dere synes det er så forferdelig da? Problem solved.Anonymous poster hash: 2fbed...a26 Jeg setter egentlig pris på terminklubben, men det blir litt for slitsomt når samtlige nærmest går ut fra at noe er galt...Anonymous poster hash: 76301...061
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #17 Skrevet 3. desember 2014 Hva pokker betyr MA, ML, EL og alt det der? Anonymous poster hash: 6b047...ef0
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #18 Skrevet 3. desember 2014 Missed abortion. Jammen så skriv det da! På norsk...Anonymous poster hash: 6b047...ef0
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #19 Skrevet 3. desember 2014 Jammen så skriv det da! På norsk...Anonymous poster hash: 6b047...ef0 Det finnes ikke noe annet ord for det på norsk enn nettopp "missed abortion". Jeg har hatt tre MA'er, og alle legene og jordmødrene jeg har vært borti har kalt det nettopp missed abortion. Det er også dette ordet som er brukt konsekvent når disse hendelsene er omtalt i journalen min.Anonymous poster hash: f9f1f...0af
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #20 Skrevet 3. desember 2014 Hva pokker betyr MA, ML, EL og alt det der? Anonymous poster hash: 6b047...ef0 IKM= Ikke kommende mens FTD = Første testdato NTD = Neste testdato PP = Prøveperiode EL = Eggløsning ET= Embryo Transfer NT = Negativ test TR = Tante rød (mensen) TB = To blå B1 = Barn nr 1 (osv.) MA/SA = Mista spirenAnonymous poster hash: 2d480...47c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå