AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #1 Skrevet 2. desember 2014 Jeg føler INGENTING i forhold til julen. Alle er så glade for at de har pyntet hjemmet, adventskalenderen er på plass og alt er bare "sååååå kooooos". Min familie (de jeg feirer jul med) har ingen tradisjoner og syns generelt julen er ork og stress, uten at jeg helt vet hvorfor. Vi er kun 4 stk på julaften. Hvordan kan jeg skape stemning både for meg selv, og dem? Skulle ønske jeg var så glad som alle andre. Anonymous poster hash: 2195d...8cb
Gjest Cevita Skrevet 2. desember 2014 #2 Skrevet 2. desember 2014 Dere skal rett og slett se på julaften til å være en dag dere har det hyggelig og koser dere sammen, uten å stresse. Er dere både voksne og barn? Start f.eks på lille julaften ettermiddag med å lage en stor porsjon dynegrøt. Mens grøten godgjør seg tar dere en liten fellesdugnad med rydd, enkel vask med litt grønnsåpe så det lukter jul (ta storrengjøringen til våren), pynter litt i huset, og pynter juletreet, mens kvelden før kvelden står på tv. Hvis dere er bare voksne kan dere jo skåle med hovmesteren ;-) Så kan dere spise risengrynsgrøt, kanskje med en gjemt mandel? Og kose dere med gløgg og pepperkaker. Husk å ta av litt risgrøt til riskrem. Julaften våkner dere opp til et julepyntet, ryddig hus. Det gjør litt for julestemningen. Spis en sen, lang frokost, før dere tar dere en tur ut på ski (voksne) eller lek i snøen (barn og voksne). Kanskje dere også går i kirken? Der vil jeg tro det er lett å finne julestemningen. Inne igjen kan noen starte med ribba, mens andre skreller poteter og gulrøtter, og andre igjen dekker et hyggelig festbord og lager riskrem. Varm drikke, litt julesnop og kanskje Donald/askepott/julesanger på TVen er også med på å løfte julestemningen. Så kommer selve julekvelden, og da spiser dere en lang middag og dessert, og åpner julegaver. Siden dere bare er 4 kan man jo åpne en og en om gangen før man går videre. Kanskje det nå er plass til litt julekaker? Og en aktivitet hvor dere alle gjør noe sammen :f.eks spille et brettspill? Hmm.. Dette minnet mistenkelig om de juleaftene jeg er vant med de årene vi bare var meg, søsteren og mamma og pappa hjemme.. Jeg koste meg hvertfall, og jeg tror resten også gjorde det... Men nå elsker jeg jula også da, hvertfall når lille julaften kommer. Frem til da er det ofte bare stress :-P 3
Engel Skrevet 3. desember 2014 #3 Skrevet 3. desember 2014 Å få fokuset over på hva som er det viktige i jula, det å være sammen med de man er glad i, og bort fra stresset om "hva skal man kjøpe til den og den", "vi må ha strålende rent hus" osv. kan hjelpe. Julelys i form av adventsstjerner eller levende lys varmer og lyser opp i mørket, og klarer man å stresse ned, ta en kopp te/kaffe/gløgg og en peppekake og bare nyte en stille stund så er det nydelig... Bruk tid sammen! Det er noe altfor mange av oss ikke er flinke nok til i hverdagen, og det er hovedessensen i julen hos oss. Og det er noe selv ungene nyter, når 7-åringen uttrykker at han skulle ønske at jula var mye lengere fordi det er så deilig å bare være sammen alle sammen og ha god tid, da er det ikke tvil om hva som er viktigst med jula i mine øyne. Tradisjoner kan skapes, det er bare å begynne. Gjør ting du syns er hyggelig. Enten sammen med familie eller venner nå før jul. Bak pepperkaker eller lag konfekt mens dere hører på julemusikk, eller rusl rundt i byen og se på julegatene og spis nystekte smultringer... En hyggelig tradisjon trenger ikke være noe alle andre gjør heller, det kan være noe bare dere syns er stas. Noen ser på Tv på kvelden på juleaften og liker det, andre kunne ikke tenke seg å sette på tv... Jeg elsker julefilmer, og ser masse film i adventstida. Og pynting av juletreet på lille juleaften... Men det er like viktig å glede noen andre, enten det er egen familie eller den ensomme naboen. Å se andre bli glade for noe jeg gjør gir meg julestemning! Og det er jo et lett sted å begynne. Fokuser på å gjøre andre glade, å gi andre julestemning, så skal du se den kommer til deg også! Men skal si at i ungdomsårene hadde jeg noen juler jeg syns var vanskelige, og slet litt med å komme i skikkelig julestemning. Og da har det mye å si hva familien gjør også. Heldigvis hadde vi noen faste tradisjoner som reddet litt av stemningen for meg. Men det er ikke sånn at vi alle går rundt og elsker julen hele livet. Og vi må gjøre litt for det selv også.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #4 Skrevet 3. desember 2014 Hos oss er selve juledagene bare stress,kaos, dårlig stemning, og vips var man ferdig med de dagene. Vi er 5 stykker, og gjør fint lite egentlig, ingen familieselskaper eller noe. Må innrømme jeg synes dette er litt leit, julen er liksom over etter julaften, så jeg prøve rå lage mest mulig stemning før dette og går på julelystenning, julekonsert, drikker gløgg og baker. Intet press om syv sorter, men jeg synes det er veldig koselig å samle venner og bake pepperkaker sammen (vi er alle voksne). Jeg vasker akkurat like mye til jul som jeg gjør ellers i året, handler de fleste gaver på nett så jeg slipper å stresse vettet av meg i køer, og da kan jeg bare nyte tiden før jul og være opptatt av de koselige tingene. Finn din egen måte, og gi blanke i alle kravene fra andre. God jul Anonymous poster hash: 4f397...2cd
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #5 Skrevet 3. desember 2014 Jeg føler INGENTING i forhold til julen. Alle er så glade for at de har pyntet hjemmet, adventskalenderen er på plass og alt er bare "sååååå kooooos". Min familie (de jeg feirer jul med) har ingen tradisjoner og syns generelt julen er ork og stress, uten at jeg helt vet hvorfor. Vi er kun 4 stk på julaften. Hvordan kan jeg skape stemning både for meg selv, og dem? Skulle ønske jeg var så glad som alle andre. Anonymous poster hash: 2195d...8cb Om dere aldri har hatt noe særlig til feiring av julen vet jeg ikke hvilke råd jeg kan gi. Men om du har vært vant med brask og bram, og så som voksen har mistet julestemningen så har jeg ett godt råd - gjør som du gjorde da du var liten! Se de samme julefilmene, spis den samme julematen - grav opp i tradisjonene fra barndommen 😊 Men uansett under hvilket alternativ du faller under så er julefilmer den rette veien å gå. Og julemusikk. Og SLAPP AV! 😊Anonymous poster hash: 8538e...a5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå