Gå til innhold

Gradert sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en gradert sykemelding fra legen, men skjønner ikke helt hvordan dette fungerer i praksis.

Jeg jobber 100%, og er sykemeldt 50%.

Skal jeg da jobbe 50% av arbeidstiden, eller hvordan regnes dette ut? Leste et sted at man skal utføre 50% av arbeidsoppgavene, men i mitt yrke lar ikke dette seg måle. Ønsker heller ikke å bli lurt av arbeidsgiver, så ønsker å få noen riktige svar på dette.

Anonymous poster hash: 17f83...705
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du er 50% sykemeldt betyr dette at du skal gjøre 50% av arbeidsoppgavene dine.

Hvordan dette fordeles er forskjellig, alt etter hva som er mest hensiktsmessig for arbeidsgiver og arbeidstaker...

Eks jobbe 100% av tiden, men bare halvparten av oppgavene

Jobbe 2 hele og en halv dag, eller 5 halve dager er også vanlig... Eller en mellomting.

Dette må avgjøres i samarbeid med sjefen

• Liker 2
Skrevet

Når du er 50% sykemeldt betyr dette at du skal gjøre 50% av arbeidsoppgavene dine.

Hvordan dette fordeles er forskjellig, alt etter hva som er mest hensiktsmessig for arbeidsgiver og arbeidstaker...

Eks jobbe 100% av tiden, men bare halvparten av oppgavene

Jobbe 2 hele og en halv dag, eller 5 halve dager er også vanlig... Eller en mellomting.

Dette må avgjøres i samarbeid med sjefen

Men når man da eventuelt jobber 2,5 dag så jobber man jo bare 50% av timene? Det er dette jeg ikke forstår..

Gjest Margit Spat
Skrevet

Det er som Chiquita sier: når du er 50% sykemeldt er det 50% av oppgavene som skal bli gjort.

Siden de færreste av oss står ved samlebånd eller arbeider akkord, er det nok aller vanligst at man jobber med sin vanlige intensitet, men kun 50% av arbeidstiden.

Hvis du trenger litt ekstra tid til å gjennomføre arbeidsoppgaver, kan det være aktuelt å jobbe litt mer enn halvparten av arbeidstimene.

Du bør uansett snakke med arbeidsgiver om hva du skal gjøre/hvordan du skal jobbe i sykemeldingsperioden.

Skrevet

Det er som Chiquita sier: når du er 50% sykemeldt er det 50% av oppgavene som skal bli gjort.

Siden de færreste av oss står ved samlebånd eller arbeider akkord, er det nok aller vanligst at man jobber med sin vanlige intensitet, men kun 50% av arbeidstiden.

Hvis du trenger litt ekstra tid til å gjennomføre arbeidsoppgaver, kan det være aktuelt å jobbe litt mer enn halvparten av arbeidstimene.

Du bør uansett snakke med arbeidsgiver om hva du skal gjøre/hvordan du skal jobbe i sykemeldingsperioden.

Ok, så man kan jobbe 50% av tiden, men samtidig utføre arbeidsoppgavene i den grad de lar seg gjøre?

Har jeg forstått riktig nå?

Skrevet

Dersom du skal jobbe 50% av timene, skal du utføre jobben fullstendig den tiden du er der.

Dersom du i tillegg trenger tilrettelegging i form av flere pauser, lavere tempo, el.l, så bør du jobbe flere enn halvparten av normal arbeidstid

Altså. Du skal utføre halvparten av dine vanlige arbeidsoppgaver. Hvor mange timer trenger du på dette?

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan i utgangspunktet arbeide 24 timer i døgnet og likevel ikke bli ferdig med noen av arbeidsoppgavene Ønsker ikke å si hva jeg jobber med. Har psykiske problemer som i tillegg gjør noen dager bedre enn andre, og dette klarer jeg ikke å styre selv. Jeg jobber også i team, men for øyeblikket er ikke dette noe jeg klarer å forholde meg til.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Ok, så man kan jobbe 50% av tiden, men samtidig utføre arbeidsoppgavene i den grad de lar seg gjøre?

Har jeg forstått riktig nå?

Hvis du skal jobbe halve arbeidstiden, må du jobbe med 100% intensitet i alle de timene du jobber.

Jeg har også en slik jobb der man kan jobbe hvor mye som helst, og i slike sammenhenger anbefaler jeg at du setter opp en liste over hva du mener du kan mestre og som kan tilsvare sånn ca halv arbeidsbelastning. Du og arbeidsgiver må snakke sammen om dette slik at dere blir enige om hvilke oppgaver du skal gjøre. I en situasjon der man sliter psykisk kan det absolutt lønne seg å gjøre ting så forutsigelig som mulig for begge parter.

Skrevet

Hvis du skal jobbe halve arbeidstiden, må du jobbe med 100% intensitet i alle de timene du jobber.

Jeg har også en slik jobb der man kan jobbe hvor mye som helst, og i slike sammenhenger anbefaler jeg at du setter opp en liste over hva du mener du kan mestre og som kan tilsvare sånn ca halv arbeidsbelastning. Du og arbeidsgiver må snakke sammen om dette slik at dere blir enige om hvilke oppgaver du skal gjøre. I en situasjon der man sliter psykisk kan det absolutt lønne seg å gjøre ting så forutsigelig som mulig for begge parter.

Jeg regner med at jeg kommer til å jobbe med 100% intensitet ut i fra hva min tilstand per nå tilsier. Får vel legge opp til en prat med arbeidsgiver om tilrettelegging av arbeidsoppgaver, og hva han mener er riktig... Hadde vært mye enklere dersom jeg kunne sagt meg ferdig med dagens arbeid klokken 16, men slik er det dessverre ikke.

Skrevet

Det stemmer at du skal gjøre 50% av arbeidsoppgavene i en 100% stilling. Dersom din faktiske arbeidsbelastning utgjør mer enn 100% stilling må du ta en prat med arbeidsgiver om hvilke oppgaver du ikke skal utføre.

Kan du jobbe med full intensitet, uten tilrettelegging/lenger tid på hver oppgave, kan du jobbe 2,5 dager per uke.

Anonymous poster hash: 8c3ad...742

Gjest Phoenix
Skrevet

Jeg kan i utgangspunktet arbeide 24 timer i døgnet og likevel ikke bli ferdig med noen av arbeidsoppgavene Ønsker ikke å si hva jeg jobber med. Har psykiske problemer som i tillegg gjør noen dager bedre enn andre, og dette klarer jeg ikke å styre selv. Jeg jobber også i team, men for øyeblikket er ikke dette noe jeg klarer å forholde meg til.

Har du ikke en fast arbeidstid?

Du skal ikke jobbe overtid når du er sykmeldt, så noen av de 24 timene vil vell regnes som overtid?

Skrevet

Har du ikke en fast arbeidstid?

Du skal ikke jobbe overtid når du er sykmeldt, så noen av de 24 timene vil vell regnes som overtid?

Jo, jeg har vanlig arbeidstid (med kjernetid 9-15), men oppgavene/prosjektene jeg har er som regel ikke ferdig etter endt arbeidsdag, og jeg kan derfor ikke si at jeg er ferdig med arbeidsoppgavene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...