Gå til innhold

Hvordan få barn i aktivitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 3 barn. To sønner på 14 og 16, og en datter på 18. Min yngste sønn trener flere ganger om dagen både håndball og fotball. Min mann trener masse, og jeg sykler til og fra jobb (2mil) hver dag i tillegg til at jeg trener regelmessig flere ganger i uka.

Prøver ofte å få med meg datteren min på trening, både fordi jeg tenker det er noe sosialt vi kan gjøre sammen og fordi jeg vet det er godt for helsa. Har prøvd alt fra spinning til dansing, men hun gir uttrykk for at hun ikke orker. Ikke vil hun ha kort på treningsstudio med venninnene sine heller. Hun pleier nesten bestandig å nekte eller komme på en unnskyldning, og sier at hun "HATER" trening. Det samme gjør sønnen min på 16, men han sitter enda mer stille enn datteren min. En gang jeg var virkelig frustrert tilbød jeg han til og med at han kunne få 50 kr for å ta seg en joggetur. Haha, vet det er litt ekstremt. (Han gjorde det uansett ikke...) Ingen av dem er overvektige eller har noen synlig problem i forhold til helsa si, men jo bare at de skal holde seg friske og ikke være så slappe :)

Tenker at det ikke fungerer å tvinge dem heller, da vil de vel bare ha enda mer imot trening?

Noen ideer til hva jeg kan gjøre for å motivere dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi de gavekort på klatreparken i Tryvann til jul?

Ta de med på noe "gøy" som slyngetrenibg eller skikkelig pilatesstudio for datteren din?

Anonymous poster hash: 61fea...f7e

Skrevet

Du burde ha fokus på at de skal være i aktivitet, ikke nødvendigvis at de skal trene. Har du kjørt dem rundt til alt mulig fra de var små? I så fall har du gjort dem en bjørnetjeneste. Jeg har sett barna til mange bekjente bli vant til å bli kjørt selv korte distanser, istedenfor at de må lære seg å bruke sykkelen.

Grunnen til at datteren sier at hun ikke orker skyldes nok flere ting:

- Hun er nok i dårlig form, og da oppleves selv lett trening som anstrengende. Man har ikke noe å gi på med, og det er ingen spesielt positiv opplevelse inntil formen blir litt bedre. Kunsten er å motivere folk til å holde på til de opplever framgang.

- Kanskje er tanken på å skulle vise fram for alle på treningsstudioet hvor dårlig form hun er i skremmende.

Du bør ihvertfall ikke kjøre dem rundt, de får bruke sykkelen. Bortsett fra det har det nok lite for seg å prøve å tvinge dem. Vi mennesker er som oftest slik at hvis noen prøver å tvinge oss til noe vil vi ihvertfall ikke gjøre det. Det gjelder i enda større grad hvis man er tenåring og den som prøver å tvinge en er mamma. ;)

Du bør heller snakke om ting som at

- skjelettet svekkes ved inaktivitet og styrkes ved aktivitet. Særlig jenter som er lite aktive som unge løper stor risiko for å bli tidlig beinskjøre.

- at unge må gå til kiropraktor og fysioterapeut for stiv rygg og nakke hendte omtrent ikke for 15-20 år siden. Det skjer nå fordi de unge sitter så mye foran TV og dataskjerm.

- rosinen i pølsa: Du kan si til dem at en gjennomsnittlig norsk 60-åring er sprekere enn dem. Det er dessverre et faktum.

Skrevet

Jeg har 3 barn. To sønner på 14 og 16, og en datter på 18. Min yngste sønn trener flere ganger om dagen både håndball og fotball. Min mann trener masse, og jeg sykler til og fra jobb (2mil) hver dag i tillegg til at jeg trener regelmessig flere ganger i uka.

Prøver ofte å få med meg datteren min på trening, både fordi jeg tenker det er noe sosialt vi kan gjøre sammen og fordi jeg vet det er godt for helsa. Har prøvd alt fra spinning til dansing, men hun gir uttrykk for at hun ikke orker. Ikke vil hun ha kort på treningsstudio med venninnene sine heller. Hun pleier nesten bestandig å nekte eller komme på en unnskyldning, og sier at hun "HATER" trening. Det samme gjør sønnen min på 16, men han sitter enda mer stille enn datteren min. En gang jeg var virkelig frustrert tilbød jeg han til og med at han kunne få 50 kr for å ta seg en joggetur. Haha, vet det er litt ekstremt. (Han gjorde det uansett ikke...) Ingen av dem er overvektige eller har noen synlig problem i forhold til helsa si, men jo bare at de skal holde seg friske og ikke være så slappe :)

Tenker at det ikke fungerer å tvinge dem heller, da vil de vel bare ha enda mer imot trening?

Noen ideer til hva jeg kan gjøre for å motivere dem?

Tenker at dette er en fase.... Å tvinge dem på trening har ingenting for seg, de er jo voksen og "nesten voksen." Det er fint å tilby dem forskjellige aktiviteter svømming, ski, sykling, men vil de ikke så er det faktisk deres valg. Jeg ville ikke tatt det så tungt.

Anonymous poster hash: 64533...70c

Skrevet

Steng tilgangen til internett så de får lyst til å gjøre noen annet enn å sitte på FB!

Anonymous poster hash: bd7e4...997

Skrevet

Dersom disse har vært med på turer og deltatt i aktiviteter da de var yngre, så er dette kanskje en fase som går over av seg selv. Det er jo ikke så viktig at man går på treningssenter eller jogger, men at man rører på seg - det siste kan man til og med rekke å gjøre på en lengre shoppingrunde, bare butikkene en går i er spredt nok ;)

Om de f.eks er interessert i hest, så vil det være en hobby som både medfører noe styrketrening i ridningen og i arbeid med hesten i stallen.

Anonymous poster hash: 191cc...3d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...