Gå til innhold

Treningsstudio + sosial angst = ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 26 år og tenker å begynne å trene på ett treningsstudio på nyåret. Problemet mitt, og det som har stoppet meg fra å begynne hittil, er at jeg ikke har fått med meg noen venninner til å starte sammen med meg, og det at jeg har sosial angst gjør det litt vanskelig å bare hoppe ut i ting helt på egen hånd. Som regel går ting greit når man først har gjort det èn gang, men det er jo det å få kastet seg ut i det nettopp den første gangen..

Det jeg bekymrer meg for, er at folk skal se rart på meg. Jeg er ganske normal av utseende, høy og forholdsvis slank. Men, jeg har aldri trent på ett treningsstudio, og kjenner ikke til de ulike apparatenes funksjoner.
Der hvor jeg skal starte, er ett ganske lite studio også, men veldig sentralt, så det er garantert mange medlemmer der.
Men når på tiden er det minst folk som trener? Det er døgnåpent, btw..

I tillegg vet jeg at det er en egen jente-sone i treningsstudioet, men jeg vet jo ikke helt hva det innebærer.. ?

Jeg er generelt en litt tilbaketrukket person, og vil gjerne "trene i fred". Er det mulig på ett treningsstudio, eller er det sånn at alle kjenner/snakker med hverandre?

Håper noen har noen oppmuntrende ord, som gjør det mindre "skummelt" å begynne å trene..

Anonymous poster hash: 804bc...8ea
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stol på meg; det blir bedre, du må bare bryte isen. Om det så bare er å gå inn på senteret, for så å gå igjen, det er et lite steg i riktig retning. Til å begynne med, bør du kanskje prøve å trene utenfor "rushtiden" altså tidlig på dagen eller sent på kvelden.

Skrevet

Fordi du sliter med sosial angst, så MÅ du faktisk bare begynne å trene. Beste måte å bli frisk på det der.

Ta første økt med PT og du vil få et program du kan jobbe med. Da vet du hva du skal gjøre der og hvordan.

Anonymous poster hash: 4e0ba...36c
  • Liker 1
Skrevet

Hei kjære deg!

Jeg pleier ikke å svare så ofte på tråder, men jeg MÅTTE svare deg!

Jeg sliter også med sosial angst, og for noen uker siden var jeg akkurat som deg. Skjønte ikke hvordan i huleste jeg skulle klare å gå på trening, og hatet alle som sa "det er bare til å hoppe i det".

Men så prøvde jeg å tenke på at, jeg har så SINNSYKT lyst å trene. Jeg har så SINNSYKT lyst å få bra rumpe og jeg har så SINNSYKT lyst til å gå på treningssenteret og føle meg vel. Og at det er veldig dumt om jeg skal la frykten min ødelegge for noe jeg har så lyst til. Mest sannsynlig er det ingen som bryr seg om at du trener, alle er opptatt med sitt. Og OM de bryr seg, så er det fryktelig dumt at de skal få bestemme at du ikke skal trene.

Så derfor, så gjorde jeg det da. Jeg hoppet i det. Jeg lagde meg en plan i hodet før jeg dro på trening, tok på meg treningsklær, så for meg alt fra å komme inn døren og skifte til treningssko, til jeg skulle varme opp på tredemøllen, til hvilke øvelser jeg skulle gjøre etterpå, og at jeg skulle skifte sko og gå hjem igjen etterpå. De første gangene var det kjempeskummelt, og jeg ble mer sliten av angsten enn av treningen. Så de første gangene var målet mitt bare å komme meg på treningssenteret, og være der litt. Prøvde hele tiden å ha i bakhodet at OM det blir for gale, så kan jeg bare dra igjen. Det er ikke verre.

I dag er første gangen jeg var på treningssenteret og gjennomførte en hel økt (også de skumle øvelsene ved "boler" avdelingen som jeg ikke tør å være på) uten å kjenne noe til angsten. Det beste er, at jeg får en så sinnsykt mestringsfølelse av å være der! Det har hjulpet meg så sinnsykt mye, nå smiler jeg og sier hei til de jeg møter i gangen på treningen også. Det er nesten ikke skummelt lenger, mest bare gøy!

Jeg er veldig tynn, har tynne laaange bein og det ser sikkert ut som om at jeg skal knekke når jeg gjør noen øvelser. Men på treningssenteret er det personer der i alle former og fasonger. Noen er kjempetynne, noen er tykke, noen er supertrent og noen er ikke trent i det hele tatt. Men ingen bryr seg. De fleste bare surrer rundt i sin egen verden og driver med sitt.

Jeg hadde heller ikke peiling på hvordan jeg skulle gjøre ting. Men jeg googlet mye, såg på filmer på youtube osv. Etter hvert har jeg også hatt noen PT timer, det har hjulpet mye!

Lykke til! :klem: Gjerne fortell her etterhvert om du tør å dra på trening! Det er SÅ verdt det, jeg lover!

Anonymous poster hash: 681b2...3eb
  • Liker 4
Skrevet

Hei kjære deg!

Jeg pleier ikke å svare så ofte på tråder, men jeg MÅTTE svare deg!

Jeg sliter også med sosial angst, og for noen uker siden var jeg akkurat som deg. Skjønte ikke hvordan i huleste jeg skulle klare å gå på trening, og hatet alle som sa "det er bare til å hoppe i det".

Men så prøvde jeg å tenke på at, jeg har så SINNSYKT lyst å trene. Jeg har så SINNSYKT lyst å få bra rumpe og jeg har så SINNSYKT lyst til å gå på treningssenteret og føle meg vel. Og at det er veldig dumt om jeg skal la frykten min ødelegge for noe jeg har så lyst til. Mest sannsynlig er det ingen som bryr seg om at du trener, alle er opptatt med sitt. Og OM de bryr seg, så er det fryktelig dumt at de skal få bestemme at du ikke skal trene.

Så derfor, så gjorde jeg det da. Jeg hoppet i det. Jeg lagde meg en plan i hodet før jeg dro på trening, tok på meg treningsklær, så for meg alt fra å komme inn døren og skifte til treningssko, til jeg skulle varme opp på tredemøllen, til hvilke øvelser jeg skulle gjøre etterpå, og at jeg skulle skifte sko og gå hjem igjen etterpå. De første gangene var det kjempeskummelt, og jeg ble mer sliten av angsten enn av treningen. Så de første gangene var målet mitt bare å komme meg på treningssenteret, og være der litt. Prøvde hele tiden å ha i bakhodet at OM det blir for gale, så kan jeg bare dra igjen. Det er ikke verre.

I dag er første gangen jeg var på treningssenteret og gjennomførte en hel økt (også de skumle øvelsene ved "boler" avdelingen som jeg ikke tør å være på) uten å kjenne noe til angsten. Det beste er, at jeg får en så sinnsykt mestringsfølelse av å være der! Det har hjulpet meg så sinnsykt mye, nå smiler jeg og sier hei til de jeg møter i gangen på treningen også. Det er nesten ikke skummelt lenger, mest bare gøy!

Jeg er veldig tynn, har tynne laaange bein og det ser sikkert ut som om at jeg skal knekke når jeg gjør noen øvelser. Men på treningssenteret er det personer der i alle former og fasonger. Noen er kjempetynne, noen er tykke, noen er supertrent og noen er ikke trent i det hele tatt. Men ingen bryr seg. De fleste bare surrer rundt i sin egen verden og driver med sitt.

Jeg hadde heller ikke peiling på hvordan jeg skulle gjøre ting. Men jeg googlet mye, såg på filmer på youtube osv. Etter hvert har jeg også hatt noen PT timer, det har hjulpet mye!

Lykke til! :klem: Gjerne fortell her etterhvert om du tør å dra på trening! Det er SÅ verdt det, jeg lover!

Anonymous poster hash: 681b2...3eb

Så bra! Jeg har kastet meg ut i andre skumle ting som har gitt meg mestringsfølelse, og vet at jeg sikkert hadde fått det av dette og, når jeg bare får kommet meg dit.

Men opplever dere at folk flest trener alene eller to-og-to?

Skrevet

De som kommer alene trener alene, og jeg føler de er i flertallet.

Anonymous poster hash: b5735...21d
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Så bra! Jeg har kastet meg ut i andre skumle ting som har gitt meg mestringsfølelse, og vet at jeg sikkert hadde fått det av dette og, når jeg bare får kommet meg dit.

Men opplever dere at folk flest trener alene eller to-og-to?

Dette greier du fint :) Hopp i det, hør med personlig trener og les/se deg opp på nett/youtube angående teknikker osv. Jeg har selv en mild form for sosial angst, så når jeg trener alene liker jeg å trene sent på kvelden da det er få folk på senteret. Hører på musikk og fokuserer på meg selv og treningen.

Opplever at det er rimelig jevnt fordelt mellom de som trener alene eller i gruppe/2+.

Trening gjør underverker på selvtilliten, selv etter et par uker merker man stor forskjell. Utrolig gøy når man kommer igang :)

Lykke til

Endret av King of the North
Gjest EspenAskeladd
Skrevet

Bare finn deg et treningsprogram, eksempel RYP eller 5x5 stronglifts. Stronglifts har også videoer med hvordan du uftører øvelsene.

De eneste jeg jeg mobber og ser rart på er de som ikke har et skikkelig treningsprogram. For eksempel kommer og gjør 20 sett i ulike sittestillinger på nedtrekksmaskinen med 5kg vekt og 20 sekund pause. Og så går de hjem igjen. Og de som kommer og gjør et sett med pushups, og et sett med curls, så er de ferdige. De er litt morsomme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...