AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #1 Skrevet 2. desember 2014 Klatret de aldri i trær som små ? Anonymous poster hash: 679db...c25
Druid Skrevet 2. desember 2014 #2 Skrevet 2. desember 2014 Jo, men da de falt ned å skadet seg, kom ikke barnevernet og undersøkte foreldrene for omsorgssvikt og mishandling. 4
Jade Skrevet 2. desember 2014 #3 Skrevet 2. desember 2014 Er det virkelig noen som nekter ungene sine det? Har de gitt melding på skole/barnehage om dette forbudet også?
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 2. desember 2014 #4 Skrevet 2. desember 2014 (endret) Det er noen klossmajorer og pyser av noen foreldre som nekter barna sine det. Det har blant annet resultert i et forbud på en skole i landet vårt: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oppvekst/innfoerer-forbud-mot-aa-klatre-i-traer/a/23309163/ . Jeg kan si som så at hadde jeg vært forelder på den skolen så hadde de og rektoren fått høre det motsatte for meg! Det er jo bare positivt for utviklingen av motorikken sin del å få lov til å prøve seg på ting. Ikke minst er det bra for den generelle utviklingen sin del å få bryne seg på ting. Jeg minnes med tristhet at foreldrene mine har sagd ned klatretreet de hadde i hagen da vi var små. Vi var da blitt så store at vi ikke klatret i tre på fritiden mer, men hadde det stått der nå hadde jeg absolutt latt ungen min få lov å klatre i det! Endret 2. desember 2014 av Spirrevirrevipp
Gjest Lille-pus Skrevet 2. desember 2014 #5 Skrevet 2. desember 2014 Hmmm.... Jeg ser ikke bort fra at nevnte rektor også kan ha fått høre noen ord om søksmål mot skolen dersom et barn detter ned og skader seg... Det hender jeg lurer på om ikke foreldre gjør sine barn en virkelig stor bjørnetjeneste når de skal beskytte barna fra å lære hvordan kroppen deres fungerer, hva de klarer og at man kan skade seg litt dersom man detter ned fra trær (noe de fleste av oss jo også har gjort). Tro om det er disse mangelnde opplevelsene disse barna som voksne tar ut ved å kaste seg fra Preikestolen i flyvedrakt? 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #6 Skrevet 2. desember 2014 Hmmm.... Jeg ser ikke bort fra at nevnte rektor også kan ha fått høre noen ord om søksmål mot skolen dersom et barn detter ned og skader seg... Det hender jeg lurer på om ikke foreldre gjør sine barn en virkelig stor bjørnetjeneste når de skal beskytte barna fra å lære hvordan kroppen deres fungerer, hva de klarer og at man kan skade seg litt dersom man detter ned fra trær (noe de fleste av oss jo også har gjort). Tro om det er disse mangelnde opplevelsene disse barna som voksne tar ut ved å kaste seg fra Preikestolen i flyvedrakt? Det er akkurat det de gjør. Unger SKAL klatre, herje, falle litt og komme seg opp igjen - det er slik de lærer seg "sunn frykt" for ting som kan være farlige, lærer seg hvordan kroppen fungerer, hvordan de skal ta seg for når de faller osv. Så klart skal vi foreldre (og andre omsorgspersoner) sørge for at det foregår innenfor rimelig trygge rammer. Bl.a med å sørge for hjelm når man sykler, at man ikke nødvendigvis trenger å klatre helt i toppen av treet osv. Men å ta bort alt av utfordringer er helt bak mål. Jeg er så glad for at vår barnehage fortsatt bruker skogen aktivt, der de både klatrer i trær, balanserer på stokker og har klatretau/slengtau, selv om de har trygg og "EU-godkjent" lekeplass på området. Anonymous poster hash: e1435...b54 2
Gjest daisydaisy Skrevet 2. desember 2014 #7 Skrevet 2. desember 2014 (endret) Det er 2014, snart 2015 nå. I disse tider skal ikke barn få leke og utforske på elementært vis, og Gud forby at de klatrer i trær og faller ned og slår seg. Endret 2. desember 2014 av daisydaisy
Gjest brutal_mann Skrevet 2. desember 2014 #9 Skrevet 2. desember 2014 Er det virkelig noen som nekter ungene sine det? Har de gitt melding på skole/barnehage om dette forbudet også? Jepp, traff på disse da jeg satt i et styre i en barnehage. Ubrukelige foreldre.
Jade Skrevet 2. desember 2014 #10 Skrevet 2. desember 2014 Stakkars unger! Jeg klatret som bare det når jeg var liten. Knakk litt ben et par ganger, men jeg lever enda 😀
Lillemini Skrevet 3. desember 2014 #11 Skrevet 3. desember 2014 (endret) Stakkars unger! Jeg klatret som bare det når jeg var liten. Knakk litt ben et par ganger, men jeg lever enda 😀 Møtte litt flau opp til legesjekken på helsestasjonen med datteren min som da hadde sikkert 20 blåmerker på bena (Hun hadde nettop lært å gå). Legen bare lo, og sa at han ble mye mer bekymret når han fikk inn unger som ikke hadde et eneste merke på kroppen, enn unger som kom inn med merker etter (naturlige) fall og uhell. Unger skal skade seg litt sa han, og i hans øyne burde alle unger få lov til å utfolde seg så mye at de knakk en fot i løpet av livet. 😜 Det var selvsagt sagt med et glimt i øyet, men poenget han var vel at det er mer skadelig for unger å få sydd puter under armene og aldri få prøv og feilet, enn å en gang dette ned fra et tre og knekke noe. Syns det var en god innstilling. Endret 3. desember 2014 av Lillemini 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #12 Skrevet 3. desember 2014 Men dere med barn: Får de klatre i trær? Jeg vokste opp på gård og var et veldig aktivt barn, hadde stor glede av å klatre i trærne. Ramlet ned av og til da Anonymous poster hash: 08de9...39b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #13 Skrevet 3. desember 2014 Jeg ble nektet å klatre i trær av mine foreldre (ble født i 1979). Men jeg klatret jo når jeg var på besøk hos andre barn, så det utgjorde nok ikke noe vesentlig for min utvikling Uansett. De var bare veldig opptatt av sikkerhet og var meget gode foreldre sånn generelt.Anonymous poster hash: a45c6...704
Marikken Skrevet 3. desember 2014 #14 Skrevet 3. desember 2014 Når jeg henter barna mine i barnehagen eller på SFO så henger stort sett en av dem opp ned i ett tre. Så ja, her klatres det så fort det er muligheter for det. Jeg skal ærlig innrømme at jeg er litt smånervøs noen ganger når jeg synes de klatrer vel høyt, men jeg har lært meg til å stole på barna mine - og de har enda ikke fått noe mer enn blåmerker og skrubbsår.
Teriyaki Skrevet 3. desember 2014 #15 Skrevet 3. desember 2014 Min er bre tre år, men det er klart han får klatre i trær. Han får ikke klatre i kjempehøye trær enda, men "vanlige" klatretrær må han gjerne få prøve seg på hvis han vil.
Druid Skrevet 3. desember 2014 #16 Skrevet 3. desember 2014 Men dere med barn: Får de klatre i trær? Jeg vokste opp på gård og var et veldig aktivt barn, hadde stor glede av å klatre i trærne. Ramlet ned av og til da Anonymous poster hash: 08de9...39b Mine får, og det har hatt noen konsekvenser. *sukk* Det er litt slitsomt når man begynner få fastrack inngang på legevakten. (han har bare ikke sperrer, skjønner ikke hvor han har det fra...) Men jeg har hørt om javngamle foreldre , der foreldrene ble sendt ut av legekontoret og guttungen ble spurt ut om hjemmet. Så av og til er du heldig med legen , andre ganger ...må du være forsiktig.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #17 Skrevet 3. desember 2014 Får dessverre ta denne som anonym... Jobbet i helsevesenet med barn, og har kun diskutert ett barn med barnevernet. Det var gutten som akkurat var begynt å gå som over 1,5-åring, men som sluttet igjen fordi han falt og slo seg en gang. Det var første gang gutten hadde fått vondt, for mor var aldri mer enn en armlengdes avstand fra han. Har også vært borti 4-åringer som ikke får klatre i ribbeveggen når de er på turn, og en 9-åring som måtte sette seg ned i gymtimene fordi hun nesten ble svett, og det hadde mor sagt at var fælt å bli... Så inntrykket mitt er definitivt at altfor mange ser på vanlig aktivitet som farlig, og gjør undene sine en stor bjørnetjeneste med det! De lærer jo ikke hva egne grenser er, og vil ofte enten bli engstelige for alt eller ikke klare å vurdere risiko i situasjoner som faktisk er farlige!Anonymous poster hash: c6c7e...620
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #18 Skrevet 3. desember 2014 Kjenner ingen som ikke får klatre i trær, annet enn har sett noen amerikanere på ferie. Anonymous poster hash: 6a69e...818
Villemoe Skrevet 3. desember 2014 #19 Skrevet 3. desember 2014 Jepp! Treåringen har ett klatretre i hagen og hun har falt ned. Får selvfølgelig fortsatt lov å klatre Men dere med barn: Får de klatre i trær? Jeg vokste opp på gård og var et veldig aktivt barn, hadde stor glede av å klatre i trærne. Ramlet ned av og til da Anonymous poster hash: 08de9...39b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå