AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #1 Skrevet 2. desember 2014 Hei. Noen som har vært i meklingsmøte hos HTU eller lignende? Må i mekling pga en huseier jeg har leid av mener jeg skylder for skader på blant annet vaskemaskin (som jeg ikke brukte, brukte min egen), maling av leilighet, og annet som virkelig jeg ikke skal stå for. Virker som h*n vil pusse opp leiligheten på min bekostning. (Har bilder jeg har tatt selv heldigvis). Noen som har vært igjennom noe lignende? Hvordan fungerer det i mekling og hva blir som regel utfallet? Kjedelig om jeg må betale for noe jeg ikke har ødelagt. Anonymous poster hash: 5bd36...956
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #2 Skrevet 2. desember 2014 Aldri vært med på. Men har du mulighet for åtanoen med deg så gjør det. Kan du få hjrlp fra jusstudenter på stedet? Det som ofte skjer ved tvistemegling er at meglerne pleier å prøve å få partene til å møtespå midten. Er du alene er dette lettereå godta for å bli ferdig med hele saken...Anonymous poster hash: 9cb11...eb8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #3 Skrevet 2. desember 2014 Aldri vært med på. Men har du mulighet for åtanoen med deg så gjør det. Kan du få hjrlp fra jusstudenter på stedet? Det som ofte skjer ved tvistemegling er at meglerne pleier å prøve å få partene til å møtespå midten. Er du alene er dette lettereå godta for å bli ferdig med hele saken...Anonymous poster hash: 9cb11...eb8 Ja kunne ta med meg en person. De sa advokat ikke var nødvendig.. men vet ikke jeg.. kanskje lurt? Har ingen interesse av å møtes noe som helst sted på midten. Det ga jeg også uttrykk av i tilsvaret mitt. Men vet jo ikke hvordan denne nøytrale megleren er.. vil ikke sitte der å føle jeg må si ja til noe.. snakk om en del penger, grådig..Anonymous poster hash: 5bd36...956
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #4 Skrevet 2. desember 2014 Ja kunne ta med meg en person. De sa advokat ikke var nødvendig.. men vet ikke jeg.. kanskje lurt? Har ingen interesse av å møtes noe som helst sted på midten. Det ga jeg også uttrykk av i tilsvaret mitt. Men vet jo ikke hvordan denne nøytrale megleren er.. vil ikke sitte der å føle jeg må si ja til noe.. snakk om en del penger, grådig..Anonymous poster hash: 5bd36...956 Du kan ta meklingsmøte helt med ro. Dette er et frivillig forsøk på å komme frem til minnelig løsning og vil ikke ha noen innvirkning på HTUs løsning av saken. Mekleren er helt nøytral og vil ikke engang berøre sakens faktum, meklerens mål er å finne frem til en sum som begge parter kan godta. Er du fast bestemt på å ikke rikke deg en millimeter holder du fast på det, så vil det være opp til motparten å komme deg i møte eller la være. Selve saken vil behandles av HTU skriftlig og vil i stor grad bygge på kontrakten, bilder og uttalelser fra partene og utfylles med husleieloven der det er nødvendig. Anonymous poster hash: d6c7c...25c
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #5 Skrevet 3. desember 2014 Du kan ta meklingsmøte helt med ro. Dette er et frivillig forsøk på å komme frem til minnelig løsning og vil ikke ha noen innvirkning på HTUs løsning av saken. Mekleren er helt nøytral og vil ikke engang berøre sakens faktum, meklerens mål er å finne frem til en sum som begge parter kan godta. Er du fast bestemt på å ikke rikke deg en millimeter holder du fast på det, så vil det være opp til motparten å komme deg i møte eller la være. Selve saken vil behandles av HTU skriftlig og vil i stor grad bygge på kontrakten, bilder og uttalelser fra partene og utfylles med husleieloven der det er nødvendig. Anonymous poster hash: d6c7c...25c Tusen takk for godt svar. Da føler jeg meg egentlig ganske trygg. Men føler da også ingen vits i å gå i meklingsmøte heller.. man kan jo anke HTU sin beslutning. Bør man dra i møtet? Altså, hadde sagt i fra at jeg ikke er interessert i noe sånt møte. Men må kjøre ganske så langt, bensin koster også penger.. føler egentlig ikke for å bruke så mye mer penger på denne fæle huseieren.. usikker på hva som er lurt..Anonymous poster hash: 5bd36...956
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #6 Skrevet 3. desember 2014 Dersom motparten har tenkt å møte må du ikke utebli. Men rette ryggen og vise at du ikke bøyer deg for en urimelig huseier.Anonymous poster hash: 9cb11...eb8 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2014 #7 Skrevet 3. desember 2014 Tusen takk for godt svar. Da føler jeg meg egentlig ganske trygg. Men føler da også ingen vits i å gå i meklingsmøte heller.. man kan jo anke HTU sin beslutning. Bør man dra i møtet? Altså, hadde sagt i fra at jeg ikke er interessert i noe sånt møte. Men må kjøre ganske så langt, bensin koster også penger.. føler egentlig ikke for å bruke så mye mer penger på denne fæle huseieren.. usikker på hva som er lurt..Anonymous poster hash: 5bd36...956 Det er ingen hemmlighet at meklingsmøter av denne typen først og fremst har sin hensikt i de saker hvor tvisten handler om hvor mye som skal betales i hvilken retningen, og ikke om noe i det hele tatt skal betales. Dette gjelder særlig i saker om tilbakeholdelse og eller uteblivelse av husleiebetaling, diverse større erstatningssummer og lignende. Om ditt "tilbud" til uteier er null kroner eller tilnærmet null, har det ingen hensikt at du møter i meklingsmøte. Utleier vil ikke ha noe å tjene på å komme deg i møte og vil derfor heller at saken avgjøres av HTU. Så hvor vidt du bør dra i meklingsmøte vil være avhengig av ditt og motpartens utgangspunkt og forhandlingsrom. I vurderingen om du skal dra i meklingsmøte bør du du også ta hensyn til om motparten møter personlig eller med en prosessfullmektig. Min erfaring er at møter hvor partene møter personling er det langt større sjanse for å komme til enighet (i ditt tilfelle, at utleier kommer deg i møte fullt ut). Husk at HTU også kan tilkjenne saksomkostninger om vilkårene i forskrift til husleietivistutvalget § 14 er oppfylt. Om bensinutgifter til meklingsmøte faller inn under dette skal jeg ikke uttale meg om, men verdt å ta med i vurderingen. Er du redd du vil havne i en situasjon hvor du føler at møtet i seg selv blir så ubehagelig at du lett vil takke ja til en løsning du vet du senere vil angre på bare for å komme deg bort derfra. Bør du avlyse meklingsmøte. Tips: Utleier må fremsette krav om erstatning innen "rimelig" tid etter at du flyttet ut. I saker som gjelder lett observerbare ting (vaskemaskin, maling på vegger ol) vil utleieren mest sannsynlig få sine krav avvist av HTU om han ikke reklamerte innen to-tre uker. Så hvis det er tilfelle må du huske å anføre dette i ditt tilsvar. Anonymous poster hash: d6c7c...25c
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #8 Skrevet 8. april 2021 Erfaring HTU (husleietvistutvalget)! -virker som de jobber for huseiere. Leilighet i Bergen. Vi flyttet inni en gammel leilighet på sommeren. En av 5 leiligheter i Lindebergsmauet i Bergen. Vi kunne se at leiligheten var gammel, men vi regnte selvfølgelig med at en leilighet skal "beskytte for elementene" (regn, snø, vind og kulde.) Da regnet og kulden kom forstod vi at det var noe galt. Huset var iskaldt og IKKE isolert i det hele tatt. Leiligheten var i midten så vi hadde naboer over oss og under oss, man kunne høre hva andre sa over og under. Det var altså SÅ lytt at man kunne høre naboer fise og hoste i etasjen over oss. Andre problemer vi hadde da vi leide denne leiligheten og som vi gav beskjed om: -Leilighet som ikke beskytter for elementer. Det kom regn inn i leiligheten, flere steder, flere ganger. På vinteren var det så kaldt at vi måtte gå med flere gensere inn + ovnen på fullt. Dette var det største problemet for oss. (mer om det senere) - Vinduer som så ut som de var fra 20-tallet. (råttent tre, vanskelig å lukke, blåser vind gjennom). Vi kunne legge hånden inntil vinduet og kjenne vinden blåse inn. Gardiner inne i leiligheten bevegde seg inne i leiligheten da det blåste ute. - Speedavhengig nabo som spille techno fra kl01:00- 05:00 på natten- og som har en voldelig kjæreste som gikk rundt i bagården med en KNIV i hånden, og som slår naboen vår så vi kan høre det. (det er faktisk traumatiserende å sitte i sin egen leilighet å høre på at en kvinne blir slått av en voksen manni etasjen under.) -Nabo som var psykisk syk. Som banket på hos oss 6-7 dager i uken, noen ganger var flere ganger om dagen. Vi spurte huseier om hjelp og han sa jan skulle prate med henne, men ingenting skjedde. Til slutt da vi ringte en gang så sa han at vi måtte bare "ringe politiet hvis det fortsetter". Ja... ringe politiet på en psykisk syk 60-år gammel dame? -Politiet var der 3 ganger og Ambulansen var der 3 ganger ila 1 år. Jeg ringte politiet for første gang i hele mitt liv. -Huseier som ikke svarer på meldinger når vi spør om hjelp. -Huseier som bruker rasistisk språk foran oss- og som var i slosskamp med en av leieboerne. -Heroinister som klaterer over porten og inn i bakgården kl 02-05 på natten og vekker oss. - Ingen plan for vask av fellesarealer og vaskerom (så det ble alltid oss) -Ingen plan for hvem som skal ta ut søppel når. (Så vi tok den ut nesten hver uke. hvis ikke lå det bare søppelposer i hele bakgården) - Arbeidere fra Blomsterbutikk som er eid av huseiers kone- låste seg inn i bakgåden vår NÅR SOM HELST. Og stod å klippet blomster og grener fra hagen i bakgården de skulle bruke til "pynt" i butikken sin. De hadde ofte med seg en hund som bjeffet konstant og etterlot seg urin og avføring i hagen. - Takstein som lå løst på taket og falt ned i bakgården foran døren der vi går inn og ut. Dette skjedde spesielt ofte på vinteren da det snødde. Vi gav beskjed til huseier om dette tre ganger. Han sa han skulle ansette en "taktekker" men dukket opp selv med verktøyskasse for å prøve å fikse det. Etter han adde "fikset" falt det ned 2 taksten i bakgården og det lå flere løse taksted på taken vi tok bilde av. -Tidligere leieboere sa det var et problem med rotter i VÅR leilighet før vi flyttet inn. (noe vi aldri fikk beskjed om før vi flyttet inn). -Depositum på ulovelig depositumskonto IKKE opprettet i samarbeid med oss. - Det var også en massiv mengde store svarte fluer på vaskerommet. De fleste var døde. Det vikret som de "bodde" der inn. -Vi hadde også en nabo som solgte narkotika, men siden han ikke plagde oss eller bråkte på kvelden så var han det minste problemet vi hadde (!). - Mugg. I leilighetene under og over oss. Vi var 90% sikre på at vi også hadde mugg, fordi tapeten vår "hovnet opp" når det var regn eller fuktig vær ute. Vi ba huseier om å åpne opp tapeten og se etter mugg under, det ville han ikke og det gjorde han aldri. Jeg er allergisk mot mugg og hovnet opp i øynene. Vi fikk flere ganger beskjed av huseier at han var så glad for at vi bodde der og at det var fint at det var noen "skikkelige" folk som leide i bygget. Vi ga beskjed til huseier om problemer med noboer etter ca 2-3 måneder. Og om vann som kom inn gjennom veggen litt senere. Han løftet ikke en finger. Han var ofte "på tur" eller "på hytta" så han svarte som regel ikke på telefoner eller meldinger før det var gått to-tre dager. Jeg har aldri opplevd en så slapp huseier, en person så uvillig til å ta noe som helst ansvar for det som skjer i hus han leier ut. Vi måtte noen ganger kontakte konen han sin som drev en bomsterbutikk i Øvregaten, om vi kunne få noe svar på hendvendelsene våres fordi det gikk flere dager uten svar fra huseier. Den første vinteren merket vi at det lå vanndammer på gulvet forskjellige steder i huset (gang og stue) da det var regn ute og tapeten i stuen hovnet opp hver gang det regnet. Vi ga beskjed til huseier, uten at det skjedde noe som helst. Noen måneder etter skjedde det igjen. Han dukket opp en uke senere og "målte fukt". Han sa han skulle reparere veggen fra utsiden og innsiden. Etter å ha betalt full pris for en råtten leiliget i så lang tid, gjorde vi det klart at vi ikke kom til å forsette å betale leie for en leilighet som ikke en gang beskytter oss mot REGN og VIND. Og at fra nå av betaler vi full leie fra veggen er i orden. Og at vi kom til å flytte før neste vinter hvis det ikke kom i orden. Det var greit, han skulle fikse veggen. - En til to uker senere setter huseier opp et massivt stativ som stod oppreist foran huset fra Januar til vi flyttet ut i Juli. (Det står der kanskje fortsatt). Uansett: Veggen ble aldri fikset. Stativet stod der bare. Vi sa gjentatte ganger til huseier at vi ikke ville betale før han hadde fikset veggen. Takstein lå fortsatt løst på taket. Han sluttet bare å svare på meldingene og mailene våres. Vi sluttet å betale leien de siste 3 månedene. Vi flyttet ut i slutten av juli. Og spurte huseier om å få depositum (20.000kr) tilbake. Vi fikk ikke svar. I DESEMBER får vi mail fra Husleietvistutvalget. "Dere må betale 35.0000 til tilbake til huseier for syldig leie" Osv. Vi prøvde å lese oss opp på saker i husleietvistutvalget og vi fant ut av at hvis huseier har depositum på ulovelig konto så har han ikke krav på noe penger tilbake. Vi visste 100% sikkert at huseier hadde depositum på en ULOVLIG konto fordi vi var aldri med på å opprette konto slik vi har vært med på mange ganger før. Depositum skal alltid opprettes sammen (huseier og leier). Huseier kom med SVÆRT lite dokumentasjon. Og kort brev om at vi ikke hadde vasket komfyr og at de ville ha 35.000 kr (5000kr nesten for utvask selvom vi allerede hadde vasket leiligheten) Da huseier fikk beskjed om å vise dokumentasjon om at depositum stod på en lovlig konto sendte han inn et fullsteding kornete og uleselig dokument. Vi svarte med langt brev om hvordan det var å bo der, hvor fullsteding uansvarlig huseier har vært under oppholdet vårt, og at vi ville ha depositum tilbake. Vi hadde masse bilder av både lekkasje og taksten. Vi fikk 5% avslag på leien ila 1 (!!!) av månedene vi bodde der for "støy". Alt annet måtte vi betale tilbake eller anke til tingretten. Vi måtte altså betale over 30.000kr til de værste folkene du kan tenke deg. Huseier har masse penger, leier ut 5 leiligheter midt i byen og eier en Blomsterbutikk midt i byen. -Det viker ikke som han har en jobb, bare grisker til seg penger fra andre. Vi er et par begge jobber deltid og har studietlån vi betaler ned på. Vi har ikke råd til å ta det videre m advokater og det virker som det er det de regner med, både huseier og de som jobber i husleietvistutvalget. Vi fikk også en ekkel følelse av at noen i Husleietvistutvalget kjente vår huseier fra før av. Med tanke på at vi hadde side på side med dokumentasjon og bilder, mens han ikke leverte noe som helst bortsett fra et kornete bilde av kontoutskrift og svart hvitt bilde av komfyren som var skitten, så sitter vi igjen med en følelse av at husleietvistutvalger er laget AV og FOR huseiere som vil melke mest mulig penger ut av leietakere. Vi snakker om det værste stedet vi har bodd. Vann inn gjennom veggen. Narkomane voldelige naboer. Bråk hele natten. Rotter. Fluer. Søppel i bakgården. Nabo som selger drugs ut av bagården. Politi og ambulanse. Taksten som faller ned på oss fra taket. Huseier som bruker n-ordet og havner i slosskamp med leieboere. Vi hadde dokumentasjon på ALT dette - og allikevel så sier husleietvistutvalget at det IKKE var "SANNSYNELIGGJORT" at det var lekksaje, selvom vi hadde bilder av lekkasje fra FLERE steder i huset fra flere forskjellige tidspunkt (vår, vinter og høst). Men Vet du hva som var SANNSYNELIGGJORT i følge husleietvistutvalget? -At huseier hadde satt depositum på en trygg depositumskonto. Vi visste da, og vet i dag 100% sikkert at depositum ikke står og har aldri stått på slik konto. -Fordi vi har aldri vært med å å opprette slik konto. Vi sa faktisk ifra i det første brevet om at det er umulig at han har brukt en lovilig konto men husleietvistutvalget trodde tydeligvis ikke på det vi sa. Det er faktisk ikke så vanskelig å sjekke opp i heller, så det virker ikke som de var interessert i å gjøre noe faktisk "arbeid" som å sjekke fakta som ble presentert i mailene. Med alt dette og alt dette dokumentert, er det vanskelig å se for seg hvordan noen andre enn huseier får hjelp av dette utvalget. Kanskje meglig er bedre, men jeg ville styrt unna husleietvisutvalget hvis jeg var leietaker. Vår huseier burde ALDRI fått lov til å leie ut til noen som helst, men han leier ut minimum 5 leiligheter. Vi trodde kanskje at husleietvistutvalget kom til å se det og ta fra han retten til å leie ut!. Men nei. - et par uker etter vi flyttet ut lå leiligheten ute på finn og de prøvde å ta 600kr mer i månedsleie for den samme råtne drittleiligheten. Det hadde virkelig ikke overrasket meg hvis ca 90% av de som jobber i husleietvistutvalget er huseiere SELV og leier ut til andre. Det hadde vært MEGET interessant å se hvor mange av de som er ansatt i husleietvistutvalge er leiere og hvor mange som LEIER UT til andre og tjener penger på det. Unngå Husleietvistutvalget hvis du kan. Anonymkode: 14c80...1c3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #9 Skrevet 8. april 2021 Jeg har hatt dialog med HTU og det er utleier som skal stå for bevisbyrden. Er utleier selv og hadde en sak med en leieboer som hadde skadet leiligheten. Fikk ikke medhold. Og jeg hadde masse bevis! Så jeg sitter med motsatt inntrykk av dem. Anonymkode: ca275...065
Anbefalte innlegg