Gå til innhold

Kan trening få en til å tenke mer rasjonelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har angst. I sted kjente jeg angsten komme, og begynte å tenke dumme tanker. (Ingen liker meg, de baksnakker meg sikkert, nå skjer en krise snart, hva skal jeg gjøre osv).

Så for å slippe å høre på de idioitiske tankene så dro jeg på trening. Nå når jeg kom tilbake klarer jeg å le litt av disse tankene.

Kan treninng hjelpe meg eller er det bare innbilning?

Anonymous poster hash: a90d1...f10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelper nok å komme seg litt ut generelt. :)

Anonymous poster hash: 4e37f...54f
Skrevet

Trening er med på å frigjøre endorfiner (lykkehormon) og øker blodgjennomstrømningen i kroppen. Økt blodstrømning i hjernen kan hjelpe tankene :)

• Liker 2
Skrevet

Nei det kan det ikke, men trening som en del av et mønster med faste rutiner, kan bidra til å dempe angst og følelse av panikk. Du bør også prøve terapi og muligens medisiner.

Mindfulness meditasjon har vist seg å ha god virkning på vår kognitive tilstand.

Gjest Runforit
Skrevet

Ingen tvil om at trening er godt både fysisk og psykisk. Man kan i noen tilfeller trene seg ut av angst og depresjon :)

• Liker 1
Skrevet

Jo det kan det absolutt :)

Angst er forårsaket av adrenalin, adrenalinet er det som gir deg uro i kroppen.

Angst er kroppens måte å hjelpe en til å reagere sikkert i en faresituasjon. Opprinnelige faresituasjoner hos mennesker var rovdyr, menneskers forsvar er adrenalinet, adrenalinet skal ha deg enten til å flykte, fryse eller sloss.

Mennesker har ingen "reelle" faresituasjoner lenger. Derfor misopfatter hjernen kroppens forsvar, og mye av energien man skulle brukt på å løpe, spille død eller sloss kan ofte bli erstattet med kroppslige reaksjoner som fører til økt tankekjør.

Ved å ta seg en løpetur eller en treningsøkt reagerer man ved å bruke kroppen til det den er ment for under adrenalinkick, og tankekjøret/andre symptomer vil roe seg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har slitt lenge med mange tunge tanker, og medfølgende liten "lyst på livet". Det var et ork bare å få gjennomført nødvendige gjøremål (studier og jobb), og trening var heeelt utelukket. Men så klarte en venninne å overbevise meg til å begynne sammen med henne på et treningsprogram som man må gjennomføre tre ganger i uken. Det har jeg gjort i tre måneder nå, og jeg kan ikke få sagt hvor stor forskjellen har vært på psyken. Jeg føler meg så utrolig mye lysere til sinns, og hvis jeg har en dårlig dag føler jeg meg alltid bedre etter å ha trent!

Anonymous poster hash: e124d...cc9
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har slitt lenge med mange tunge tanker, og medfølgende liten "lyst på livet". Det var et ork bare å få gjennomført nødvendige gjøremål (studier og jobb), og trening var heeelt utelukket. Men så klarte en venninne å overbevise meg til å begynne sammen med henne på et treningsprogram som man må gjennomføre tre ganger i uken. Det har jeg gjort i tre måneder nå, og jeg kan ikke få sagt hvor stor forskjellen har vært på psyken. Jeg føler meg så utrolig mye lysere til sinns, og hvis jeg har en dårlig dag føler jeg meg alltid bedre etter å ha trent!

Anonymous poster hash: e124d...cc9

Hvilket program er dette? 😊

Anonymous poster hash: abfe5...dc0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...