Gå til innhold

Julegave til lillesøster (4) som arver alt av storesøster (6)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittelen sier jo alt, hva i all verden skal man kjøpe til lillesøster når hun ikke trenger noen verdens ting? Dette har jo vært et problem siden hun ble født, og bl.a farmor syns det er kjempeviktig at hun får noe helt eget og - viktigst av alt! - splitter nytt.

Selv ønsker jeg ikke å fylle huset med enda mer ting vi har mer enn nok av, og sliter hvert år, og så ender det med enda mer leker osv. Dette til tross for at jeg nok er over middels opptatt av gjenbruk, noe min mann dessverre ikke er.

Forslag, anyone? Hva gjør dere andre som har to tette av samme kjønn? Og mest av alt dere som har to jenter i omtrent samme alder?

Alle forslag tas imot med stor takk! :)

Og, forresten, budsjett ca kr 500.

Anonymous poster hash: 0e54e...4dc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med opplevelser? :) en tur til badeland eller kino.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for tips! :)

Vi bor et godt stykke unna nærmeste badeland, så vi drar en gang i året sammen, hele familien. Kino er hun litt for liten til, ikke veldig moden for alderen. Klarer ikke å sitte gjennom hele barne-tv en gang. Men tar gjerne flere tips om opplevelser! :)

Skrevet

Eventyrbok som kun er hennes og som dere kan lese fra på sengekanten? :)

• Liker 3
Skrevet

Eventyrbok som kun er hennes og som dere kan lese fra på sengekanten? :)

Tusen takk for tipset! :)

Jeg har en bror som alltid kjøper bøker, så det får hun nok. Hun er som sagt ikke så moden, så vi leser for de to jentene separat, da de ikke er interessert i de samme bøkene.

Litt av problemet er at hun i tillegg til å ha en storesøster å arve absolutt alt av, er at min mann og jeg har tre søsken hver som kjøper gaver, i tillegg til at hun er det yngste barnebarnet på hver side. ALLE spør jo hva hun (og søsteren, selvfølgelig) ønsker seg, og det er mange som skal kjøpe gaver.

Tar veldig gjerne imot flere forslag! :)

Skrevet

Hva med opplevelser? :) en tur til badeland eller kino.

Noe av det beste med julaften som barn er jo å pakke opp da. Samme hva det er inni så er opppakkingen kjempeartig for unger.

Anonymous poster hash: 3af8a...8f5

Skrevet

Slike små Steffi love evi dukker?

Anonymous poster hash: d362e...ea3
Skrevet (endret)

Hva med lego?

Eller sølvskjeer...

Endret av Grønt blad
Skrevet

Klippekort på lekeland :)

Skrevet

Kjent problemstilling! Vi har 3 gutter tett, så minstemann arver til og med dobbelt opp...

Vår 4-åring elsker å kle seg ut da, så han ønsker seg utkledningstøy. Kan det være et tips? Her er det jo utallige muligheter, spesielt for jenter. Lego har vi vannvittig mye av, men alle 3 ønsker seg det i år også... Og det er ikke det verste å få tenker jeg. Ellers er ting som akebrett, rattkjelke, skøyter, sparkesykkel o.l. kjekt. Men det har dere kanskje? 4-åringen ønsker seg forresten rulleskøyter også. Jeg ønsker meg klippekort i svømmehallen til hele familien. Det blir raskt brukt opp for alle ungene elsker å bade. Ser du skriver det er lite tålmodighet på henne, da er kanskje ikke brettspill aktuelt? Billedlotto, ludo (finnes mange med Disneymotiv). Hva med rockering?

Det vi har gjort ovenfor besteforeldre og annen familie er at vi sier at vi ønsker at en del av gaven skal være noe praktisk, dvs klær eller ting de trenger. Det er alltid behov for regnvotter, ullundertøy, skiklær, regntøy, allværsbukse m.m. Om ikke annet så i neste størrelse (gjør ikke noe om tøyet ligger ubrukt et halvt år). Selv om minsten har mye arvet tøy så blir en del av det fort utslitt når 1 eller 2 har brukt det før han. Men så har vi forståelse for at de ønsker å gi ungene noe de ønsker seg også. Så ja, det blir for mye leker. Men sånn er det. Vi skal nå levere en stor pose med bøker og puslespill som er lite brukt til barnehagen. Vet at mange sykehus o.l. også er glade for å få sånt. Så blir det i det minste litt gjenbruk.

• Liker 1
Skrevet

Hobbyting. De brukes jo opp. Play dough, leire, maling, vev, osv.

Anonymous poster hash: 5afcc...5ae

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner farmoren veldig godt. Vi har to gutter som er tett, og det er stas for minstemann å få nye klær, nye leker, osv. Når klesskapene blir for fulle gir vi heller noe av de klærne som storebror har vokst fra til ulike formål. Frelsesarmeen, Romaniahjelpen og lignende.

Hvis dere liker å gå på tur er gode tursekker en fin gave. Det finnes skikkelige tursekker til barn til rundt 500 kr.

Ellers er sovepose noe som kan brukes både på tur eller på besøk til familie og venner.

Anonymous poster hash: 31f3b...a46

Skrevet

Nye klær. Leker som storesøster ikke har vokst fra, som det tar tid før lillesøster arver: Barbie, friendslego, dukker. Akebrett. Bøker, som er nevnt. Spill: Vår får Travelbyspillet. Det kan begge leke med, men det er lillesøster som for en gangs skyld har eierskapet. Mixmax er et annet gøyalt spill som passer for begge. Ellers liker mine å ha egne ting, som sovepose, koffert, sitteunderlag, gymbag, termos, nattbordlampe, ullteppe, sengetøy. Særlig for en som bare arver, er det stas med noe som er ens eget, og som man fikk til jul (og som kansklje ikke storesøster har?)

• 2 uker senere...
Skrevet

Her var det kommet mange flotte tips!! :)

Hva med lego?

Eller sølvskjeer...

Sølvskjeer? Mener du typ dåpsgave? Litt usikker her... Lego får hun av noen andre til jul :)

Klippekort på lekeland :)

Godt forslag!! Det skal jeg formidle til farmor, tror jeg! :)

Kjent problemstilling! Vi har 3 gutter tett, så minstemann arver til og med dobbelt opp...

Vår 4-åring elsker å kle seg ut da, så han ønsker seg utkledningstøy. Kan det være et tips? Her er det jo utallige muligheter, spesielt for jenter. Lego har vi vannvittig mye av, men alle 3 ønsker seg det i år også... Og det er ikke det verste å få tenker jeg. Ellers er ting som akebrett, rattkjelke, skøyter, sparkesykkel o.l. kjekt. Men det har dere kanskje? 4-åringen ønsker seg forresten rulleskøyter også. Jeg ønsker meg klippekort i svømmehallen til hele familien. Det blir raskt brukt opp for alle ungene elsker å bade. Ser du skriver det er lite tålmodighet på henne, da er kanskje ikke brettspill aktuelt? Billedlotto, ludo (finnes mange med Disneymotiv). Hva med rockering?

Det vi har gjort ovenfor besteforeldre og annen familie er at vi sier at vi ønsker at en del av gaven skal være noe praktisk, dvs klær eller ting de trenger. Det er alltid behov for regnvotter, ullundertøy, skiklær, regntøy, allværsbukse m.m. Om ikke annet så i neste størrelse (gjør ikke noe om tøyet ligger ubrukt et halvt år). Selv om minsten har mye arvet tøy så blir en del av det fort utslitt når 1 eller 2 har brukt det før han. Men så har vi forståelse for at de ønsker å gi ungene noe de ønsker seg også. Så ja, det blir for mye leker. Men sånn er det. Vi skal nå levere en stor pose med bøker og puslespill som er lite brukt til barnehagen. Vet at mange sykehus o.l. også er glade for å få sånt. Så blir det i det minste litt gjenbruk.

Noe av problemstillingen er at vi har ALT vi trenger av sportsutstyr. Søsknene mine har eldre barn så vi har boden full av utstyr. Luksusproblem, ja! Spill har vi også en kommode full av... Rockering syns jeg imidlertid var et godt forslag. Så blir jo utfordringen å vente til man kan leke ute med den :)

Jeg skjønner farmoren veldig godt. Vi har to gutter som er tett, og det er stas for minstemann å få nye klær, nye leker, osv. Når klesskapene blir for fulle gir vi heller noe av de klærne som storebror har vokst fra til ulike formål. Frelsesarmeen, Romaniahjelpen og lignende.

Hvis dere liker å gå på tur er gode tursekker en fin gave. Det finnes skikkelige tursekker til barn til rundt 500 kr.
Ellers er sovepose noe som kan brukes både på tur eller på besøk til familie og venner.

Anonymous poster hash: 31f3b...a46

De har både tursekk og barnesovepose, men tusen takk for forslag :)

Lego friends pakke? :)!

Hun har nettopp oppdaget smålego, og er veldig flink til å bygge (selv om fingrene blir litt vel butte noen ganger :fnise: ). Hun får en Lego Friends-pakke av noen andre til jul, så takk for godt forslag.

Nye klær. Leker som storesøster ikke har vokst fra, som det tar tid før lillesøster arver: Barbie, friendslego, dukker. Akebrett. Bøker, som er nevnt. Spill: Vår får Travelbyspillet. Det kan begge leke med, men det er lillesøster som for en gangs skyld har eierskapet. Mixmax er et annet gøyalt spill som passer for begge. Ellers liker mine å ha egne ting, som sovepose, koffert, sitteunderlag, gymbag, termos, nattbordlampe, ullteppe, sengetøy. Særlig for en som bare arver, er det stas med noe som er ens eget, og som man fikk til jul (og som kansklje ikke storesøster har?)

Det siste du sa der har noe for seg - hva i all verden kan hun få som storesøster ikke har? De deler rom og til dels også leker, f.eks. har vi arvet en haug med Barbier med klær, sko og utstyr. Så har de fått et par dukker hver og deler noen. Dette funker kjempefint, og det virker ikke som de er så veldig opptatt av hvem som faktisk eier noe. Eierskap blir kun brukt hvis de krangler om noe, da fordeler de ift. hvem som eier hva :fnise:

Tusen takk for mange gode forslag, tar gjerne imot enda fler! :nigo:

Skrevet

kan du ikke sette deg ned med ungen og skrive en ønskeliste til julenissen? Så finner du ut av hva hun faktisk ønsker seg

Anonymous poster hash: 1d41b...437
  • Liker 1
Skrevet

Hva gir man til kvinnen som har alt? Pencilin!

I dette tilfellet foreslår jeg pengene i en konvolutt, eller en billett til farmor, så kan hun kjøpe noe "nytt" til henne;)

Skrevet (endret)

Sølvskjeer? Mener du typ dåpsgave? Litt usikker her... Lego får hun av noen andre til jul :)

Jeg tenkte på skjeer som i sølvbestikk, en serie man samler på. Jeg antar at hun ikke ønske seg det og at hun ikke får brukt det på mange år, men dersom hun har alt, hvorfor ikke. Ubrukte sølvskjeer/sølvbestikk pleier å gå greit å bytte i etterkant dersom hun skulle ønske et annet mønster enn det dere har valgt.

Endret av Grønt blad
Skrevet

Har de dukkehus? Det får eldstejenta mi til jul, og det er jo noe din eldste ville få glede av og selv om det er lillesøster sitt.

Har storesøster noe lillesøster er veldig begeistret for som hadde vært moro for henne å ha selv? Evt at storesøster har hatt noe som ikke funker så godt så lillesøster kan få en forbedret utgave? Her får lillesøster en gyngehest siden storesøster fikk en gyngebjørn en gang som ikke gikk an å gynge på ;)

Anonymous poster hash: b7b3b...079

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...