Gå til innhold

Hva foretrekker du? To ulike sangopplevelser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på en amatørkonsert i går, og ble litt overrasket over andres reaksjon.

Det var to unge kvinner som sang.

Begge sang rent, virket komfortable på scenen, og det virket som om de hadde det morsomt.

Det beste hadde vært om en av dem hadde hatt en fantastisk stemme, og en fantastisk formidlingsevne, men slik var det ikke.

Den ene hadde en fantastisk stemme, var teknisk god, men hadde liten formidlingsevne. Da hun var ferdig med sine sanger tenkte jeg at det var pent, og det var det.

Den andre hadde en middelmådig stemme, men en helt fantastisk formidlingsevne, og jeg ble rørt av hennes sanger til tross for at det ikke var perfekt på noen måte.

Hun formidlet stemningen i sangene sine gjennom stemme og kroppsspråk, og fremkalte både latter og tårer under fremføringen, og hun fikk sangene til å leve.

Da konserten var over ble det snakket litt om den, og de alle hadde samme oppfatning som meg om de to sangerne.

Men det jeg ble overrasket over å høre, var at jeg var den eneste i gruppen som ville foretrukket et konsert med den andre sangeren.

De andre ville heller oppleve "pent", framfor "levende".

For meg ble dette et spørsmål om teknikk framfor sjel.

Hva ville du foretrukket?

Anonymous poster hash: df493...aca
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg er enig med deg så lenge det er ikke er surt. Det er utrolig kjedelig å høre på flinke folk som står stive som en stokk på scenen.

Ta f.eks Ingrid Bjørnov, hun er ingen stor sanger men hun er veldig god til å formidle.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror jeg er enig med deg så lenge det er ikke er surt. Det er utrolig kjedelig å høre på flinke folk som står stive som en stokk på scenen.

Ta f.eks Ingrid Bjørnov, hun er ingen stor sanger men hun er veldig god til å formidle.

Surt var det heldigvis ikke! Begge sang rent.

Jeg tenkte også på Ingrid Bjørnhov i går. Faktisk tenkte jeg på Carola vs Ingrid Bjørnhov.

Jeg var på konsert med Carola i fjor sommer.

Jeg skal ikke uttale meg om de andre konsertene hennes, men på akkurat denne konserten virket hun ikke tilstedeværende, det virket som om alt gikk på teknikk og rutine.

Da vi gikk derfra var konserten var glemt to minutter etter at vi gikk ut døren. Den satte ikke noe spor.

Det var pent å høre på, men ikke noe mer.

Etter en konsert med Ingrid Bjørnhov derimot var stemningen god i lang tid etterpå, og vi hadde en uforglemmelig opplevelse.

Slik opplevde jeg de to sangerne i går også.

Begge gode på hver sin måte, men jeg foretrakk den med middelmådig stemme, som ga meg en opplevelse og som rørte meg, framfor den fantastiske stemmen som sang pent.

Men da er det i alle fall en person som er enig med meg. :)

Skrevet

Er helt enig med deg. Ville foretrukket Ingrid Bjørnov fremfor Sissel Kyrkjebø når som helst!

Når det gjelder Carola, som noen andre her nevner, så stiller hun for meg i begge kategorier. Jeg har kun opplevd henne som et fyrverkeri på scenen i tillegg til at hun har god stemme.

Skrevet

Heller innlevelse, enn perfekt for meg med. Vel og merke på konsert, på boks er det vel perfekt stemme som er best.

Jeg tenker alltid på Bjørn Eidsvåg når det kommer til innlevelse på konsert. Var på konsert med han en gang, han kom inn, "dro ned en glassvegg" Så var det publikum på ene siden, og han på andre. Kan si det slik, foretrekker den mannen på boks.....

Gjest Gjest_Calavi
Skrevet

Jeg ville helt klart foretrukket personen som klarte å formidle noe, og som på en eller annen måte "traff" meg. En som får meg til å føle noe. En vakker sangstemme er absolutt fint å høre på, men det blir fort en kjedelig opplevelse om artisten har liten, eller ingen formidlingsevne.

Skrevet

Det var litt slik jeg opplevde Reidun i Stjernekamp. Pen stemme, flott teknikk, men det gav meg ingenting.

En sterk kontrast til Nora, og kanskje aller mest til Silyas opptredener i fjor.

Sjelden jeg er på konserter, men de som virkelig er der, gir meg alltid mest.

Anonymous poster hash: 7b905...fdd
  • Liker 1
Skrevet

Etter å ha fått mange sjokkerte "hæ" da jeg sa dette i går, er det godt å se at flere er enige med meg her inne. :)

Jeg er enig med Pinkee også, at vi må skille på innspillinger og sceneopptredender.

De flotteste stemmene gjør seg langt bedre på radio enn de middelmådige, men plateartistene også ha en formidlingsevne for å treffe publikum.

Når det gjelder Carola har jeg også hatt inntrykk av at hun er et fyrverkeri på scenen, men det var hun ikke den dagen vi så henne. Men jeg tenker at selv de beste kan ha en dårlig dag.

Det var ingen dårlig konsert musikalsk sett, men den virket rutinemessig.

Skrevet

Hadde nok foretrukket pent. Har til gode å oppleve en sanger "treffe meg" uansett.

Anonymous poster hash: e650a...c59
Skrevet

Hadde nok foretrukket pent. Har til gode å oppleve en sanger "treffe meg" uansett.

Anonymous poster hash: e650a...c59

Her er du kanskje inne på noe vesentlig.

Jeg lar tankene flyte litt her nå. ;)

Jeg er svært auditiv, og lærer best gjennom hørsel.

Kanskje dette kan ha en sammenheng med musikkoppfattelsen?

Jeg opplever at lyder, og da spesielt musikk, stimulerer fantasi og tanker. Dette er kanskje grunnen til at musikk påvirker meg følelsesmessig.

Kanskje det er slik at mindre auditive blir ikke like påvirket gjennom hørselen, og opplever ikke musikken på samme måte som svært auditive mennesker gjør?

Disse synes kanskje at musikk er pent, og liker å høre på det, men blir ikke påvirket på samme måte gjennom hørsel. De blir kanskje mer påvirket av andre ting, som visuelte, gjennom berøring, eller av lukter?

Hvis jeg i går var den eneste (svært) auditive personen i gruppen, er det kanskje ikke så rart at vi hadde ulik mening om hva vi foretrakk av pent og sjelfullt?

Dette får meg til å spekulere videre.

Kanskje denne gruppen hadde blitt mer påvirket av musikken hvis den hadde blitt kombinert med andre stimuli?

Jeg ser for meg denne, for meg nydelige, instumentalen:

Denne kan jeg godt nyte uten bilder, og få både grøsninger og tårer i øynene.

Den rører meg!

Mens mange andre vil mene at denne er grei nok.

Se bort i fra at dette er et korps, jeg vet at mange ikke liker det.

Men hva hvis denne hadde blitt spilt med video i bakgrunnen, kombinert med andre fysiske stimuli i bakgrunnen. (Jeg tenker da på vindmaskin, og lukt av sjø?

Ville da kanskje flere ha blitt truffet av sangen?

En merkelig tanke, men kanskje ikke helt vill likevel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...