Gå til innhold

Oljing av parkett og flytting av møbler.


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Parketten vår må oljes. Og vi har en relativt stor stue som rommer blant annet 4 sofaer, spisestue med 6 stoler, diverse store skap og 2 salongbord.

Jeg antar at det vil bli penest om vi oljer hele rommet (vått i vått) for å unngå stygge skiller der vi slutter/begynner.

Men nå har jeg begynt å tenke på hvordan vi skal gjøre det med alle møblene. :-?

Vi kan få plass til spisestua inne på kjøkkenet, men jeg tviler på at det er plass til så mye mer. Skapene kan kanskje få plass i gangen, men da er den også full.

Nødløsningen vår er å sette sofaene og bordene ut på terrassen i et døgn, men da er vi avhengig av at det er opphold.

Det blir ikke aktuelt å flytte møbler opp i 2. etasje.

Noen som umiddelbart kommer på noen smarte måter å oppbevare møblene på?

Ellers trenger jeg deres erfaringer med oljing av gulv. Vi skal leie en maskin (en sånn som polerer) og håper på at gulvene kan bli ferdigoljet (2 strøk) i løpet av en helg. Vi har også fått med oss at fillene man bruker til poleringen skal legges i vann et døgn før de kastes (pga brannfare, det blir visst selvantennende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Om det er to døgn det er snakk om, så sjekk værmeldingen for de to døgnene. Er det finvær, så sett møbler på terassen.

på jysk selger de slike overtrekksgreier til utemøbler. Kjempekjekke. En stor en som jeg kjøpte kosta 49 kr. Det dekker stort bord og fire store stoler. Dem hadde enda større også.

Du kan tre i tråd nederst for å snare sammen om det blir vind og skal reise bort osv...kjekt til mange ting, spør du meg.

Er litt intr. i den oljen du skriver om. Er gulvet veldig slitt, matt? hvordan skal det bli etterpå?

hva er forskjellen på oljingkontra lakking. Må du pusse noe først?

ja, man skal aldri kaste slike filler. de er som du sier,selvantennelige. du kan ha de i en pose og hive de i en dunk på bensinstasjonen for brannfarlige matriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen er helt vanlig den. Beregnet på parkett/tregulv.

Parketten vår er oljet fra før, men vi har ikke oljet den etter at vi flyttet inn for 3 år siden. Gulvet er i eik.

Forskjellen på olje og lakk er vel egentlig atoljen trekker nedi treet og får en helt annen glans enn lakk. Det blir ikke riper, slik som det ofte blir i lakk, men dypere riper får man jo uansett.

Vi skal pusse med fint sandpapir enkelte steder for å få vekk små uhell (valp og oljet gulv er ingen god kombinasjon),

Trekk til møblene var en god idè. De kan brukes til vinteren for å beskytte møbler og grill også. Vi har tak over deler av terrassen, men er litt redd for at katter eller andre dyr skal leke med sofaene mens de står ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...