Gå til innhold

Hvorfor blir håret etterhvert fett av å bruke samme sjampo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare mitt hår som etterhvert blir "immun" mot sånt eller er det vanlig?

MÅ man ha to typer i dusjen?

Er som at etterhvert som jeg har brukt den samme en stund så blir ikke håret skikkelig rent av den lenger og må vaskes oftere ..

Anonymous poster hash: 96ddc...137

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må ha to typer... Den ene shampooen er noe vitamin greier for glansfullt hår, så sier seg vel kanskje selv at jeg får fett hår etter og ha brukt den stund. Den andre som retter opp i dette er en shampoo for volum :-)

Skrevet

Ikke opplevd det.. Høres ut om du ikke bruker en god sjampo

Anonymous poster hash: 28e09...663

Gjest SunflowerPenguin
Skrevet

Med meg sá virker det som om nye sjampoer gjór háret mitt fint slik i starten, men etter en stund sá mister det mye av effekten. Da ser ikke háret mitt fint ut mer og jeg má leite etter en ny sjampo igjen. Synes det er irriterende. Var en gang jeg fikk en sjampo som svigermora mi fikk fra frisóren som passet til min type hár, men den var heller ikke bra for háret mitt. :klo:

Skrevet

Hvis det er silikon (som ikke er vannløselig) i sjampoen, balsamen eller stylingprodukter man bruker, vil det bli et belegg på hårstråene som gjør at håret ser fett ut. Dette løses enkelt ved å innimellom bruke en sjampo som er sterk/ren nok til å fjerne belegget.

• Liker 2
Skrevet

Bruker bedhead(?) altså, den røde antidots shampoo og balsam, hjelper veldig på mitt slitte, stripete hår.

Kanskje det er silikon i den? Ikke tenkt på, iallefall så forklarer jo det litt. :)

- ts

Skrevet

Aldri opplevd noe slikt, og jeg har sensitiv hodebunn så når jeg først finner en shampoo som ikke får meg til å klø så bruker jeg den i årevis.

Skrevet

Bruker bedhead(?) altså, den røde antidots shampoo og balsam, hjelper veldig på mitt slitte, stripete hår.

Kanskje det er silikon i den? Ikke tenkt på, iallefall så forklarer jo det litt. :)

- ts

Ja, det er det. Søkte opp sjampoen din nå, og ser at det er ikke-vannløselig silikon i den :)

Mange forbinder silikon med "billigsjampoer", og frisører kan ofte snakke nedlatende om denslags (klart, de vil jo heller selge overprisede produkter fra egen salong), men sannheten er at man finner akkurat det samme i drøssevis av frisørsjampoer og balsamer.

Det er ikke noe galt i å bruke produkter med silikon, hvis man synes det gir gode resultater. Selv om det ikke akkurat er pleiende i seg selv, kan det få håret til å se fint og blankt ut, og det kan dessuten bidra til mindre slitasje fra børsting, siden håret blir mykere og glattere. Bare pass på å bruke en rensesjampo når håret begynner å kjennes litt seigt ut, så blir det som å starte med blanke ark.

• Liker 2
Skrevet

Noen hårtyper sliter mer med dette enn andre. Kjøp deg en renseshampoo og bruk den nå og da. Det løser nok problemet.

Anonymous poster hash: 3edbd...375
Skrevet

Jeg ble fortalt at håret blir "immun" dersom du bruker samme shampo over veldig lang tid. Samme med ansiktsprodukter osv. Hvorvidt dette er sant vet jeg ikke, men jeg pleier å skifte shampo hvert halvår omtrent. Håret mitt trenger ikke samme pleie på vinterstid som det gjør om sommeren.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar! Det forklarer mye, da er det bare å skaffe seg en renseshampo og bruke den av og til!

Men.. hvor får jeg tak i det? Er det en spesiell shampo eller bare en "vanlig" en for å bruke av og til? :)

Skrevet

Du har muligens kjøpt feil type sjampo. Ikke kjøp den som er for fett hår, du må kjøpe den som er mot fett hår.

Anonymous poster hash: 2ac63...ccf
  • Liker 2
Skrevet

Takk for svar! Det forklarer mye, da er det bare å skaffe seg en renseshampo og bruke den av og til!

Men.. hvor får jeg tak i det? Er det en spesiell shampo eller bare en "vanlig" en for å bruke av og til? :)

Det finnes forskjellige typer, og noen er ganske spesielle, blant annet ved at de tiltrekker seg mineralpartikler i håret og fjerner misfarging, men til ditt problem trenger du bare en ganske alminnelig en. Du kan for eksempel kjøpe en flaske med Define Deep Clean. Rensesjampoer stripper håret for fukt i tillegg til produktrester, så det kan være en god idé å bruke hårkur etter vask :)

Gjest SunflowerPenguin
Skrevet

Jeg synes ogsá det er gode svar innpá her. Skal huske pá á titte innpá her og notere litt mer info ned nár jeg vil gá á kjópe meg ny sjampo og balsam, og hvis jeg trenger andre hárprodukter for háret mitt. :)

• Liker 1
Skrevet

Aldri opplevd noe slikt, og jeg har sensitiv hodebunn så når jeg først finner en shampoo som ikke får meg til å klø så bruker jeg den i årevis.

Kan du anbefale noen shampooer?

Skrevet

Kan du anbefale noen shampooer?

For den kløende hodebunnen så har jeg lenge hatt hell med Sebamed shampoo fra apoteket. Den har jeg brukt mye. I det siste så har jeg imidlertid brukt en fra Schwarzkopf som er for sensitiv hodebunn og den fungerer også veldig bra.

Skrevet

For den kløende hodebunnen så har jeg lenge hatt hell med Sebamed shampoo fra apoteket. Den har jeg brukt mye. I det siste så har jeg imidlertid brukt en fra Schwarzkopf som er for sensitiv hodebunn og den fungerer også veldig bra.

Jeg skal prøve de. :) Holder på å klø av meg hodebunnen til tider.

Skrevet

Jeg ble fortalt at håret blir "immun" dersom du bruker samme shampo over veldig lang tid. Samme med ansiktsprodukter osv. Hvorvidt dette er sant vet jeg ikke, men jeg pleier å skifte shampo hvert halvår omtrent. Håret mitt trenger ikke samme pleie på vinterstid som det gjør om sommeren.

Du er inne på det her.

Loreal sin SP-serie er f.eks. en fuktighetsserie, og bruker du den over lang tid vil håret ditt bli mettet med fuktighet og klappe sammen. Man bør da skifte shampoo siden håret ditt sier i fra at det er mettet med fuktighet. Samme prinsippet gjelder andre merker og virkestoffer.

Skrevet

Renseshampoo hjelper ikke her i gården... Har prøvd define sin, men håret blir like fort fett igjen. Før kunne jeg vaske håret 2 ganger i uka. Og det var like fint hele tiden, bortsett fra siste dagen når jeg måtte vaske det. Nå må jeg vaske det annenhver dag.. Har byttet shampoo og kjøpt balsam uten silikon, men neida. Dette var define sin. Ikke sikkert de er så ideele produkt men..

Men kan det ha noe å sia at man får fett hår hvis man ikke har klipt seg på en stund? Jeg har ikke klipt meg siden mai pga dårlig økonomi, håret mitt er veldig tjukt, og litt langt. Skal bestille meg frisørtime i morgen :hoppendeglad: Noen som kan anbefale meg noen gode shampoer og balsamer så håret mitt kanskje kan bli som før igjen? er helt desperat..

Skrevet

Renseshampoo hjelper ikke her i gården... Har prøvd define sin, men håret blir like fort fett igjen. Før kunne jeg vaske håret 2 ganger i uka. Og det var like fint hele tiden, bortsett fra siste dagen når jeg måtte vaske det. Nå må jeg vaske det annenhver dag.. Har byttet shampoo og kjøpt balsam uten silikon, men neida. Dette var define sin. Ikke sikkert de er så ideele produkt men..

Men kan det ha noe å sia at man får fett hår hvis man ikke har klipt seg på en stund? Jeg har ikke klipt meg siden mai pga dårlig økonomi, håret mitt er veldig tjukt, og litt langt. Skal bestille meg frisørtime i morgen :hoppendeglad: Noen som kan anbefale meg noen gode shampoer og balsamer så håret mitt kanskje kan bli som før igjen? er helt desperat..

Fett hår og produktrester er to forskjellige ting, selv om det ser likt ut i håret. En rensesjampo vil riktignok fjerne fettet der og da, men den stopper ikke produksjonen som pågår i hodebunnen din - den kan faktisk til og med bidra til at hodebunnen produserer mer fett for å kompensere for det du vasket vekk.

Det er helt normalt at hår og hodebunn endrer seg og plutselig har behov for noe annet (særlig i sesongene med sterke endringer i temperatur og luftfuktighet), og det høres ut som om du sliter med overdreven talgproduksjon, ikke produktrester. Å klippe håret gjør dessverre ingenting fra eller til, med mindre du snauer deg helt ;)

Jeg anbefaler deg å gi dette et forsøk (kan dog ikke garantere at det fungerer for deg): http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=648321&p=10805568

Tror også jeg ga noen generelle tips mot fett hår litt lenger ut i tråden, som du kan prøve uavhengig av om du vil forsøke balsammetoden eller ei :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...