Gå til innhold

Gruer meg litt til jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er igrunn bare et hjertesukk.

Jeg bor langt unna foreldrene og søsknene mine, og vi har tradisjon for at vi feirer jul hos hverandre annenhvert år. Det vil si at annenhvert år er vi "hjemme" der jeg kommer fra, mens annenhvert år er foreldrene mine hos oss.

Jeg har ett eget barn, og en stedatter. De julene vi feirer i eget hus er de julene stedatter feirer med oss.

Men i år har foreldrene mine bestemt seg for at de vil feire hjemme hos seg selv, fordi de synes det er mye styr å skulle reise nå som de er blitt gamle. (De er 75, og igrunn ganske spreke vil jeg si.)

Og jeg kjenner på at jeg synes det blir en stusselig jul uten dem.

Jeg får helt vondt i magen av tanken på at vi "bare" blir fire rundt bordet på julekvelden. Datteren min, som er åtte synes også det veldig leit at mormor og morfar ikke kommer i år, selv og selv om jeg smiler og later som om det er OK så er jeg helt enig med henne.

Det at de har blitt såpass voksne gjør at jeg føler på at jeg ikke har så mye tid igjen sammen med dem. Spesielt når de bor så langt unna. Og da føles det som om en avlyst felles julefeiring er mye mer enn bare en julekveld uten dem.

Og jeg synes det er litt vanskelig å tenke på at foreldrene mine skal sitte alene hjemme i huset sitt på julekvelden, selv om jeg jo vet at det er dette de vil.

(Søsteren min synes også det er vanskelig. De bor nærmere, men skal, som de pleier de årene vi ikke er samlet i barndomshjemmet, feire hos svigers.)

Anonymous poster hash: 786ff...8fe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig, så synes jeg en intim juleaften er mer hyggelig en store selskap. Det blir mindre styr og letter å faktisk hygge seg med de man deler dagen med.

Skrevet

Dere har ikke mulighet til å reise dit da?

Hvis ikke så synes jeg dere bare får gjøre det beste ut av det, det ble sånn i år. Selv har jeg alltid feiret bare med foreldrene mine og mine to søsken, jeg synes det er koslig :)

Gjest Ive Lina
Skrevet

Det er ganske vanlig å gjøre det slik - det samme gjør vi.

Min mann og jeg feirer annenhver jul alene og annenhver jul med alle barn, svigerbarn og barnebarn samlet.

Tror ikke dine foreldre synes det er så trist å være alene - det er sikkert mye finere for dem å ha alle samlet annethvert år. Det mener ihvertfall jeg.

Vi feiret i mange år julen alene, bare jeg, mannen og barna våre. Dette startet vi med da mine foreldre døde. Ungene satte stor pris på at det bare var oss i julen. Jeg passet på å videreføre tradisjonene fra den tiden da mor og far levde og de har jeg ført videre hvert år senere - også etter at barna ble voksne og flyttet hjemmefra.

Gjør julen til en fin tid. Skap deres egne tradisjoner bygd på tidligere tradisjoner så tror jeg alle vil få en fin jul.

Skrevet

Kan dere ikke reise dit, da, selv om dere var der i fjor?

Skrevet

Kan dere ikke reise dit, da, selv om dere var der i fjor?

Kanskje ikke så interessant for stedatteren hun skal feire med i år.

Anonymous poster hash: 8a785...849

Skrevet

Jeg hadde tatt med meg begge ungene å reist dit!

Jeg har ett meget tett forhold til mine foreldre, og en julaften uten dem er totalt utenkelig! Jeg er enebarn, så hvis ikke jeg er sammen med de på julaften, blir de sittende helt alene.

Mannen min ville etterhvert at vi også skulle ha annethvert år med hans og min familie. Men jeg hadde rett og slett ikke hjerte til å la mine foreldre sitte mutters alene på julekvelden.

Så det ente med at jeg inviterte hele mannens familie og mine foreldre til oss. Det gikk så bra at det har vi fortsatt med, det året vi egentlig skal være med mannens familie.

Anonymous poster hash: 51afa...d34
Skrevet

Kan dere ikke bare reise til dine foreldre, da? :) Tipper foreldrene dine også blir glade da, de har bare ikke spurt pga at de ikke vil være til bry?

Anonymous poster hash: 8fe12...a6e
Skrevet

Kanskje ikke så interessant for stedatteren hun skal feire med i år.

Anonymous poster hash: 8a785...849

Hvorfor ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...