Gå til innhold

Nye skatteregler: Skatt på 80% av boligens markedsverdi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis de nye endringene blir vedtatt må man heretter skatte på 80% av boligens verdi. Dette vil vel føre til et stort prisfall?

Anonymous poster hash: 131ef...b4e
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Eller redusert prisvekst, eventuelt moderat nedgang. Tror ikke det vil medføre stor prisfall.

Endret av fx95
  • Liker 3
Skrevet

Var ikke det for bolig nr. to, eller har jeg misforstått noe?

Anonymous poster hash: 5e370...e4a
Skrevet

Skattelette er ingen rettighet, og dette kan være bra hvis det får prisene ned slik at flere får råd itl bolig.

Anonymous poster hash: 131ef...b4e
Skrevet

De gunstige skatteregklene er en viktig årsak til vårt høye prisnivå på boliger.

Bare fint om det kan kjøles ned noe ved innstramminger, både i fradragsordninger og i skattegrunnlag. Særlig på utleieboliger.

Og BSU-ordningen er en gavepakke det er vanskelig å forsvare.

Anonymous poster hash: 48b3e...39c

Anonymous poster hash: 48b3e...39c
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Kjipt om man må begynne å skatte for utleieboliger, da vil jeg tro prisene vil presses enda høyere, i tillegg til at flere trolig ikke gidder å stresse med å leie ut leiligheter siden fortjenesten ikke blir like stor. Kuttet på BSU vil jeg ikke si er det aller viktigste, men jeg syns jo at dette tilsammen sender noen signaler om at fattigslige studenter som ikke har råd til egen bolig enda ikke har blitt prioritert. Noe jeg syns er litt merkelig, med tanke på hvor mye det tøffe bolig- og leiemarkedet er for tida..

Endret av Lanoungen
  • Liker 2
Skrevet

Denne tråden var forvirrende...snakker TS utleiebolig - eller om salg av bolig man bor i selv?

Anonymous poster hash: 07e8d...13a

• Liker 1
Skrevet

Kjipt om man må begynne å skatte for utleieboliger, da vil jeg tro prisene vil presses enda høyere, i tillegg til at flere trolig ikke gidder å stresse med å leie ut leiligheter siden fortjenesten ikke blir like stor. Kuttet på BSU vil jeg ikke si er det aller viktigste, men jeg syns jo at dette tilsammen sender noen signaler om at fattigslige studenter som ikke har råd til egen bolig enda ikke har blitt prioritert. Noe jeg syns er litt merkelig, med tanke på hvor mye det tøffe bolig- og leiemarkedet er for tida..

At det blir mindre attraktivt å kjøpe en ekstra bolig for utleie kan dempe presset på kjøp av boliger., slik at flere kan eie sin egen bolig i stedet for å leie,

Og BSU er vel mer støtte til rike studenter enn til fattige, som ofte verken har inntekt nok til å dra nytte av fradraget eller har ekstra kapital å sette av.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Trådstarter snakker om Schele-utvalget som la frem sin utredning til fremtidig beskatning og deriblant boligbeskatnkng. Du kan lese om det på blant annet E24.

Kort fortalt ønsker en å senke det generelle (vanlige) skattenivået til 20 % (fra 27 % i dag) ved å fjerne en del fradrag (BSU, fagforening, foreldrefradrag) og øke boligbeskatning, innføre en annen form for toppneskatning enn i dag.

Det er en del gode tanker i utvalgets arbeid, men det vil få store følger for boligmarkedet. For alle de som ikke enda eier en bolig er dette bare positivt. For de som eier en bolig som er et trappetrinn på veien til større bolig er det en katastrofe.

Dette er på ingen måte vedtatt - det er et utvalgs innstillinger.

Skrevet

For de som eier en bolig som er et trappetrinn på veien til større bolig er det en katastrofe.

Hvorfor?

Et eventuelt prisfall på leiligheten din kombinert med et fall i den større leiligheten du sernere vil kjøpe trenger vel ikke å være en ulempe for deg? For ikke å snakke om "katastrofe".

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor?

Et eventuelt prisfall på leiligheten din kombinert med et fall i den større leiligheten du sernere vil kjøpe trenger vel ikke å være en ulempe for deg? For ikke å snakke om "katastrofe".

Leiligheten min har jeg et lån på 2.3 millioner på. Markedsverdi 2.4 millioner.

Faller prisene, la oss si 500 000, vil leiligheten være verdt 1.9, mens jeg har fortsatt lån på 2.3.

Anonymous poster hash: 4c833...3a5

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor?

Jeg får ikke solgt den uten tap dersom det blir et kraftig prisfall. Selger jeg med tap, kan jeg ikke glede meg over at ny bolig blir rimeligere for meg å kjøpe, da jeg ikke har noen egenkapital å skyte inn i den. Katastrofen består da i at jeg blir boende her i mange flere år enn planlagt for å betsle meg ned til den nye markedsverdien på boligen.

Skrevet

Nei, har du kjøpt på topp og får et prisfall, ser jeg at du kan få et problem.

Den økningen i priser vi har hatt over lang tid har totalt sett neppe vært gunstig, selv om vi som sitter på en bolig (og enda mer våre arvinger!) kan sope inn store gevinster.

Personlig tror jeg mer må en utflating , ikke et dramatisk prisfall, dersom disse forslagene skulle bli vedtatt.

Og å lage et system alle vil ha fordel av er ikke mulig.

• Liker 1
Skrevet

Leiligheten min har jeg et lån på 2.3 millioner på. Markedsverdi 2.4 millioner.

Faller prisene, la oss si 500 000, vil leiligheten være verdt 1.9, mens jeg har fortsatt lån på 2.3.

Prisene kan falle uavhengig av om Scheel-utvalget forslag blir implementert! Det har vært flere krakk i det norske boligmarkedet og det kan (vil) skje igjen. Du har jo lånefinasiert 96% av boligens verdi. Det er ikke å anbefale. I utgangspunktet er det generelle kravet 15 % egenandel.

På slutten av 80-tallet falt boligprisene med mer enn 42% i løpet av 5 år. Det gikk mer enn 12 år før prisene innhentet seg igjen.

Det virker som det er komplett uforståelig for en del unge her på KG at boliginvestering ikke er en totalt risikofri vei til stor rikdom. Tidene da boligprisene steg til himmels er forbi, at du er slett ikke garantert mot prisfall og økonomisk tap.

Anonymous poster hash: de958...7c2

• Liker 3
Skrevet

Prisene vil lite trolig falle med et krakk sålenge vi fortsetter å bygge mindre enn befokningsveksten og dette har pågått i lang tid, for ikke å snakke om at med alle de nye kravene går nyboligsalget ofte tregt.

Skrevet

Prisene kan falle uavhengig av om Scheel-utvalget forslag blir implementert! Det har vært flere krakk i det norske boligmarkedet og det kan (vil) skje igjen. Du har jo lånefinasiert 96% av boligens verdi. Det er ikke å anbefale. I utgangspunktet er det generelle kravet 15 % egenandel.

På slutten av 80-tallet falt boligprisene med mer enn 42% i løpet av 5 år. Det gikk mer enn 12 år før prisene innhentet seg igjen.

Det virker som det er komplett uforståelig for en del unge her på KG at boliginvestering ikke er en totalt risikofri vei til stor rikdom. Tidene da boligprisene steg til himmels er forbi, at du er slett ikke garantert mot prisfall og økonomisk tap.

Eksempler, kjære deg. Eksempler.

Skrevet

Så bra, det trengs et fall igjen :)

Anonymous poster hash: 668b8...625

• Liker 1
Skrevet

Eksempler, kjære deg. Eksempler.

Kjøpte i 88 da det var på vei ned; 330' nabo hadde kjøpt til 400'

Venninne kjøpte noen år etter til 185'

Dette var like ved Trondheim.

Så vi satt lenge med mer lån enn salgsverdi.

Anonymous poster hash: 33e25...fea

Gjest Blondie65
Skrevet

Prisene kan falle uavhengig av om Scheel-utvalget forslag blir implementert! Det har vært flere krakk i det norske boligmarkedet og det kan (vil) skje igjen. Du har jo lånefinasiert 96% av boligens verdi. Det er ikke å anbefale. I utgangspunktet er det generelle kravet 15 % egenandel. På slutten av 80-tallet falt boligprisene med mer enn 42% i løpet av 5 år. Det gikk mer enn 12 år før prisene innhentet seg igjen. Det virker som det er komplett uforståelig for en del unge her på KG at boliginvestering ikke er en totalt risikofri vei til stor rikdom. Tidene da boligprisene steg til himmels er forbi, at du er slett ikke garantert mot prisfall og økonomisk tap. Anonymous poster hash: de958...7c2

Det er ingen som har sagt at det ikke er risiko. Men i motsetning til andre investeringer så har man en verdi i bunnen - boligen. Den forsvinner ikke, selv om prisen skulle endre seg. I mitt tilfelle betyr det at jeg blir boende trangt noen år ekstra mens jeg betaler ned mer av gjelden. Det er kun hvis man MÅ selge mens boligmarkedet er på bunnivå at man taper penger. Har man råd til å sitte med boligen gjennom "krisen" taper man ikke noe. Dette vil imidlertid ødelegge det som har vært min plan med dette boligkjøpet.

Men det er viktig å understreke at selv om Schele utvalget har laget en innstilling så er ikke denne vedtatt. Det kan jo påpekes at familiefradrag, BSU og rentefradrag er politiske virkemidler som er i bruk for å fremme bestemte handlingsmønster. Tas disse bort fra skattepolitikken kan man risikere at dette går utover barnefamilier og tar bort incentiver til å spare til egen bolig. Hvis en i tillegg tar med økt mva sats på reiser og mat så er det neppe de med høyest inntekt og få barn som blir rammet.

Og det er ikke slik at man kan implementere en liten del av Schele utvalgets forslag - f.eks. 80 % boligbeskatning - uten å også vedta de kompenserende virkemidlene - f.eks 20 % inntektskatt.

Det kan godt være at det er nokså nært politisk selvmord å vedta dette siden det vil ramme hardt for de med lavest inntekt og store utgifter (unge i etableringsfasen og barnefamilier).

Skrevet

Kjøpte i 88 da det var på vei ned; 330' nabo hadde kjøpt til 400'

Venninne kjøpte noen år etter til 185'

Dette var like ved Trondheim.

Så vi satt lenge med mer lån enn salgsverdi.

Anonymous poster hash: 33e25...fea

Og det verste var jo at vi i denne perioden hadde historisk høye rentenivåer.

Lånerenten var vel oppe i 17 % i 1987.

Mange ble tvunget til å selge til lave priser og ble sittende igjen med et betydelig restlån, men ingen bolig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...