Gå til innhold

Flytte boliglånet til annet bank?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lån på 2,5 mill med 25 års nedbetaling. Jeg tok opp lånet våren 2014. Jeg skulle gjerne hatt 30 års nedbetalingstid i stedet for 25, men det sa banken nei til da jeg fikk lånet innfridd.

Hvor lenge må jeg vente før jeg kan overføre det til annen bank? Og hvordan vil nedbetalingstiden være i den nye banken? Hvis jeg for eksempel venter til våren 2015, vil jeg da få 24 års nedbetaling på låne? Eller kan jeg spørre om å få 30 år nedbetaling som løper fra våren 2015 til våren 2045?

Anonymous poster hash: d847e...fd6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan spørre om hva du vil, inntil det tidsrommet de tilbyr.

Men du kan få avslag, du har ingen rett på å ha 30 års nedbetaling..

boliglånet kan du flytte nøyaktig slik du ønsker forutsatt at ny bank tilbyr deg tilsvarende og at det ikke er ett fastrentelån.

Vær obs på at det kan påløpe noe gebyrer

• Liker 1
Skrevet

Du fikk lånet innvilget, ikke innfridd...

Og hvor gammel er du? Dette har betydning i forhold til hvor lang nedbetalingstid du kan få.

Anonymous poster hash: b7708...45b

Skrevet

Du kan spørre om hva du vil, inntil det tidsrommet de tilbyr.

Men du kan få avslag, du har ingen rett på å ha 30 års nedbetaling..

boliglånet kan du flytte nøyaktig slik du ønsker forutsatt at ny bank tilbyr deg tilsvarende og at det ikke er ett fastrentelån.

Vær obs på at det kan påløpe noe gebyrer

Kan jeg si til banken "jeg flytter til dere om jeg får 30 års nedbetaling"? Tror dere de vil si ja?

Skrevet

Du fikk lånet innvilget, ikke innfridd...

Og hvor gammel er du? Dette har betydning i forhold til hvor lang nedbetalingstid du kan få.

Ja, jeg fikk lånet innvilget.

Er vel ca 30.

Skrevet

Kan jeg si til banken "jeg flytter til dere om jeg får 30 års nedbetaling"? Tror dere de vil si ja?

Banker er ikke så lystne på å gi 30 års nedbetalingstid og til og med de som tilbyr det fraråder det. Grunnen er at med 30 års nedbetalingstid har du ikke mulighet til å utsette en innbetaling om du noen gang skulle få bruk for å gjøre det.

Skrevet

med 30 års nedbetalingstid har du ikke mulighet til å utsette en innbetaling om du noen gang skulle få bruk for å gjøre det.

Hvis jeg har bruk for lenger nedbetaling enn 30 år, så vil det ikke hjelpe å øke nedbetalingstiden fra 25 til 30 uansett. Så jeg kjøper ikke dette argumentet.

Skrevet

Jeg har god økonomi, så jeg ser ingen grunn til at banken skal si nei, egentlig. Tjener godt over 500 000 og har 300 000 på bok som jeg kan spytte inn om rentene skulle øke drastisk.

Skrevet

Hvis jeg har bruk for lenger nedbetaling enn 30 år, så vil det ikke hjelpe å øke nedbetalingstiden fra 25 til 30 uansett. Så jeg kjøper ikke dette argumentet.

Så hvis du en gang skulle komme i knipe og få behov for å utsette en innbetaling eller to så hjelper det ikke å ha mulighet til det? Hæ?

• Liker 3
Skrevet

Du kan når som helst søke om lån i annen bank. Det er den nye banken som vurderer hva de vil gi deg, og det er godt mulig at de vil gi deg 30 år hvis du ber om det. Det koster litt å flytte lånet, men det koster ingenting å søke.

Så du kan jo søke i ulike banker (som tilbyr OK vilkår) og se om du får napp.

Skrevet

Du kan søke i en annen bank når du måtte ønske. Den nye banken ser bare på betjeningsevne og boligverdi, ikke på hvor lenge du har betalt i den gamle banken.

Men jeg ville fokusert mer på effektiv rente enn på 25 eller 30 års nedbetalingstid.

Skrevet

Så hvis du en gang skulle komme i knipe og få behov for å utsette en innbetaling eller to så hjelper det ikke å ha mulighet til det? Hæ?

Hvis knipen skulle løse seg ved å utvide til 30 års nedbetaling så vil det jo ikke oppstå noen krise om jeg har 30 års nedbetalingstid fra og med i dag!

Skrevet

Hvis knipen skulle løse seg ved å utvide til 30 års nedbetaling så vil det jo ikke oppstå noen krise om jeg har 30 års nedbetalingstid fra og med i dag!

Poenget var ikke at du skulle utvide til 30 års nedbetalingstid om du plutselig får økonomiske problemer, men at du med kortere nedbetalingstid har mulighet til å få betalingsutsettelse i noen mnd (altså ikke betale noe på lånet) om det skulle bli vanskelig. Om du får max lengde på nedbetalingstiden så har du ikke denne muligheten.

Skrevet

Hvis du alltid betaler det du har tilgjengelig pr. mnd, eller sparer, altså MER ENN faste avdrag og renter, stemmer jo dette. Men hvis du følger kravene fra banken, og bruker opp resten, blir det annerledes.

La oss si at du mister jobben om 5 år, og trenger avdragsfrihet i 6 mnd. Da vil du kanskje få det, dersom du har 25 års nedbetalingstid. Hvis ikke, må du leve på sparepenger (som du kanskje ikke har)

Gjest Meglerfrøken
Skrevet

Du må jo betale renter for de 5 ekstra årene du vil ha nedbetalingstid, så kan ikke skjønne hvorfor du vil dette.

Lavere månedlige kostnader nå, men totalbeløpet på lånet blir gjerne en del høyere.

Du sier du tjener bra og har en del på bok. Hvorfor vil du da ha 30 års nedbetaling?

Skrevet

Du må jo betale renter for de 5 ekstra årene du vil ha nedbetalingstid, så kan ikke skjønne hvorfor du vil dette.

Lavere månedlige kostnader nå, men totalbeløpet på lånet blir gjerne en del høyere.

Du sier du tjener bra og har en del på bok. Hvorfor vil du da ha 30 års nedbetaling?

Det lurer jeg også på?

hvis du virkelig tjener så bra som du oppgir, OG har 300 000 kr på bok, hvorfor i alle dager vil du ha 30 års nedbetalingstid da?

Anonymous poster hash: 750ba...1fb

Skrevet (endret)

Det lurer jeg også på?

hvis du virkelig tjener så bra som du oppgir, OG har 300 000 kr på bok, hvorfor i alle dager vil du ha 30 års nedbetalingstid da?

Anonymous poster hash: 750ba...1fb

Jeg henger med her... Hvorfor vil du ha 30 års nedbetalingstid, TS?

Nå blir dette bare et overslag her, men hvorfor vil du betale ca 200.000 kr mer i renter, TS? Dersom du per dags dato har en nominell rente på 3,2%, så vil du ende opp med å betale drøye 200.000 kr ekstra i renter ved å øke nedbetalingstiden til 30 år.

Endret av SmallTalk
Gjest Meglerfrøken
Skrevet

Jeg henger med på her... Hvorfor vil du ha 30 års nedbetalingstid, TS?

Nå blir dette bare et overslag her, men hvorfor vil du betale ca 200.000 kr mer i renter, TS? Dersom du per dags dato har en nominell rente på 3,2%, så vil du ende opp med å betale drøye 200.000 kr ekstra i renter ved å øke nedbetalingstiden til 30 år.

200 000 du heller kunne brukt til EK ved kjøp av en større bolig, eller refinansiert det lånet du evt har i fremtiden til å få en bedre rente. Nå er renten så lav, at det er "sikkert som banken" at den går opp, før eller siden.

Skrevet

Hvis du alltid betaler det du har tilgjengelig pr. mnd, eller sparer, altså MER ENN faste avdrag og renter, stemmer jo dette. Men hvis du følger kravene fra banken, og bruker opp resten, blir det annerledes.

La oss si at du mister jobben om 5 år, og trenger avdragsfrihet i 6 mnd. Da vil du kanskje få det, dersom du har 25 års nedbetalingstid. Hvis ikke, må du leve på sparepenger (som du kanskje ikke har)

Jeg er ikke en sånn som bruker og bruker.

Skrevet

Jeg henger med her... Hvorfor vil du ha 30 års nedbetalingstid, TS?

Ja, det blir samlet sett mer i renter hvis du teller kroner og øre, men målt i nåverdi så lønner deg seg nok å velge så lang nedbetalingstid som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...