AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #1 Skrevet 2. desember 2014 Alle regningene er betalt, har mat for 3-4 uker, alt av hygiene ting har jeg dobbelt opp av. Sparekontoen har ekstra penger i tilfelle strøm regningen blir høyere på denne tiden av året.. Men med 100kr på konto og 1 uke til neste utbetaling så føler jeg meg mislykket. Har nettopp flyttet for meg selv (2 måneder siden) og lever på AAP. Vet man ikke blir rik av AAP, men føler meg så mislykket. Føler selv jeg bruker pengene smart. Det første jeg gjør er å legge av til regninger, for så kjøpe inn mat for hele uken. Går etter tilbud og kjøper stort når noe er på tilbud. Forrige uke var det mye bra tilbud og jeg fylte opp fryseren med mat som varer i 3-4 uker. Det eneste jeg behøver å kjøpe inn er ferskvarer som sjampinjong, og melk 1-2 ganger i uken (en liten kartong, ikke stor). Kjøpte inn litt julepynt, men har bestemt meg for å ikke gå bananas og heller samle opp over mange år. Men et tre, en nisse og en løper, det kunne jeg kjøpe med god samvittighet. Jeg har selv valgt å ikke ha bil, og bruker pengene på mobilen smart. Ringer lite (kun til de jeg ringer gratis) og bruker heller pengene til bussbillett. Har sluttet med sminke og bruker det bare når noe stort skjer, som feiringer og dater. Selv om at jeg VET at jeg burde ha god samvittighet for at kontoen snart er tom, så gjør jeg ikke det. Føler meg så mislykket her jeg sitter. Jeg VET at jeg fint klarer meg frem til neste utbetaling, alt jeg behøver å kjøp er 1 liten kartong melk for 20kr, og det har jeg rå til. Vet godt det er andre der ute som sliter mer enn meg, som har minus på konto og inkassokrav. Men er så redd for at jeg skal gå i den fellen selv. Familien mine har et lite veddemål om at jeg er hjemme igjen før nyttår. Er så redd for å feile, at jeg ikke har spist på tre dager på rad, bare for å spare penger/mat. Selv om at jeg VET at jeg ikke behøver å gjøre det. Jeg har bare en ussel måned igjen, men det er god tid på å feile. Klarer ikke å sove på grunn av frykten av å feile økonomisk. Anonymous poster hash: 10482...fe9
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #2 Skrevet 2. desember 2014 Kan legge til at jeg lever på 3500 kr i måneden (2000 går primært til mat, men noen ganger, som akkurat nå, så bruker jeg alt på mat på grunn av gode tilbud) etter at alle regningene et betalt. Jeg legger av 9300kr som går til husleie + strøm + internet + mobilregning + forsikring (og 200 kr blir igjen til sparing på den kontoen). Bor alene og ikke i bofelleskap, så vil si det er absolutt ikke dyrt. TS Anonymous poster hash: 10482...fe9
Christiania_Oslo Skrevet 2. desember 2014 #3 Skrevet 2. desember 2014 Jeg forstår ikke. Hvordan kan du feile økonomisk når du har betalt alle regningene, har mat for 1måned og har litt spart opp? Da trenger du jo egentlig ikke å bruke mer penger? Jeg har vært i din situasjon,eller faktisk verre. Hadde ikke et sted å bo,bodde hos forskjellige venner,hadde bare vikarjobber og fikk kanskje max 5000kr på konto. En gang spiste jeg ris med krydder og litt grønnsaker i 2 hele uker fordi jeg ikke hadde råd til mer. Det er hardt,men det gir deg lærdom. For min del så er det ikke sånn at jeg nå er supersmart og sparer masse penger, men heller det at jeg bruker pengene fornuftig, fordi penger er til for å brukes. Jeg sitter ikke å spiser ris med krydder, jeg kjøper bra mat. Poenget er at så lenge regningene er betalt og du har mat så er egentlig alt ok, og du kommer ikke til å faile,bare hvis du bestemmer deg for det:) 7
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #4 Skrevet 2. desember 2014 Hvor i verden bor du om en liter melk koster 20 kr?Anonymous poster hash: ad8ae...1ec 6
J_9 Skrevet 2. desember 2014 #5 Skrevet 2. desember 2014 Jeg tror du vil føle at dette blir lettere med tiden! Alt er nytt og du er redd for at familien din har rett, stol på deg selv! Når rutinene dine kommer på plass og du føler deg tryggere på å bo alene så vil alt komme av seg selv 4
Gjest Blondie65 Skrevet 2. desember 2014 #6 Skrevet 2. desember 2014 Hvor i verden bor du om en liter melk koster 20 kr?Anonymous poster hash: ad8ae...1ec Kom tilbake når du har lest hovedinnlegget.
Gjest Blondie65 Skrevet 2. desember 2014 #7 Skrevet 2. desember 2014 Jeg gleder meg til du stolt skal fortelle i begynnelsen av januar at familien din tok feil. Jeg har troen på deg. Nå må du også få troen på deg selv, noe som helt klart er en utfordring med slike dårlige forbilder familien din er. Du har mat i kjøl og frys, ingen grunn til å sulte deg. Du har penger til å skaffe ferskvarer du trenger. Dette går helt fint!
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #8 Skrevet 2. desember 2014 For en ufin familie dub har!!! Angsten senker når du etter hvert ser det går bra hver måned. Flott at du klarer å spare litt. Du gjør jo lt helt rett. Anonymous poster hash: 9f93c...946 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #9 Skrevet 2. desember 2014 Du klarer deg faktisk bedre enn de fleste andre som flytter for seg selv :-) Du har mat nok for en hel måned, regningene er betalt, du har en ekstra buffer på sparekontoen, og det er bare en uke til neste utbetaling. I tillegg er det advent :-) masse koselig på tv, du kan gå ut å se på adventslysene, eller kose deg inne med Jul i skomakergata på nrk nett-tv f.eks. Kanskje har du kakao i skapet.. Ikke tenk negativt bare fordi det bare er 100 kr på kontoen. Når du har nok mat, så klarer du deg jo fint! Og familien din får seg en smell når januar kommer og du fortsatt klarer deg fint :-) Bruk deres veddemål til å motivere deg til å klare det. Stor klem til deg :-) dette klarer du!!!Anonymous poster hash: 1b295...0ce 8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #10 Skrevet 2. desember 2014 Jeg gleder meg til du stolt skal fortelle i begynnelsen av januar at familien din tok feil. Jeg har troen på deg. Nå må du også få troen på deg selv, noe som helt klart er en utfordring med slike dårlige forbilder familien din er. Du har mat i kjøl og frys, ingen grunn til å sulte deg. Du har penger til å skaffe ferskvarer du trenger. Dette går helt fint! Håper jeg kan sitte der på nyttårsaften å si "nei, jeg kommer ikke til å flytte hjem igjen". De spør meg hver bidige gang jeg snakker med de "kommer du hjem igjen nå da?". Så håper jeg kan troppe opp der uten flyttelasset. For en ufin familie dub har!!! Angsten senker når du etter hvert ser det går bra hver måned. Flott at du klarer å spare litt. Du gjør jo lt helt rett.Anonymous poster hash: 9f93c...946 Det har gått bra så langt, ikke så mye på sparekontoen enda, 1kr. Men det er fordi jeg har måtte kjøpt inn så mye, startet med ingenting. Jo, jeg hadde ei pute. Har ei venninne som er like snill, hun har ikke trua på jeg klarer meg heller. Men jeg "levde" på 600kr før, det er det jeg fikk i stipend på VGS. Da kjøpte jeg alt av sminke, klær, festing og fritid selv. Og mobilregning på 200kr i måneden, og jeg klarte meg. Og så klart skolesaker. Buss fikk jeg gratis fordi jeg bodde så langt unna. Hvor i verden bor du om en liter melk koster 20 kr?Anonymous poster hash: ad8ae...1ec Trondheim, faktisk så koster den 21kr på nærbutikken (Rimi). Bruker å dra på stor-butikk (coop obs) en gang i uken og der koster den 17kr. Utrolig surt å kaste bort 4kr, så prøver å bruke minst mulig melk. Det koster meg 37kr x2 å ta bussen til coop obs, så går jo i minus om jeg drar dit for å kjøpe melk Jeg er fullstendig klar over at mine følelser og tanker ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Får dårlig samvittighet vær gang jeg drar kortet, tviholder på vær en krone og er livredd for å feile. Er ganske sikker på at det er mine foreldre som har banket det inn i hodet mitt. Jeg er 24 år og har nettopp flyttet hjemme ifra. Har ønsket det i mange år, men har alltid fått beskjed fra familien at jeg kommer aldri til å klare meg. Kommer aldri til å klare å vaske klær selv heller sette på oppvaskmaskinen. En hvit pute ble grønn på grunn av en dum sokk, men ellers så har klesvaskingen gått kjempe bra. TS Anonymous poster hash: 10482...fe9 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #11 Skrevet 2. desember 2014 Du klarer deg faktisk bedre enn de fleste andre som flytter for seg selv :-) Du har mat nok for en hel måned, regningene er betalt, du har en ekstra buffer på sparekontoen, og det er bare en uke til neste utbetaling. I tillegg er det advent :-) masse koselig på tv, du kan gå ut å se på adventslysene, eller kose deg inne med Jul i skomakergata på nrk nett-tv f.eks. Kanskje har du kakao i skapet.. Ikke tenk negativt bare fordi det bare er 100 kr på kontoen. Når du har nok mat, så klarer du deg jo fint! Og familien din får seg en smell når januar kommer og du fortsatt klarer deg fint :-) Bruk deres veddemål til å motivere deg til å klare det. Stor klem til deg :-) dette klarer du!!!Anonymous poster hash: 1b295...0ce Ooh jeg har faktisk litt melk og kokesjokolade i skapet, OG fløte til å lage krem. Trur jammen meg jeg skal kose meg med det i kveld, og julefilm på TV'n. Egentlig skal man vente til lørdag, men jeg tar det på en tirsdag, hysj, ikke fortell noen. TS Anonymous poster hash: 10482...fe9 8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #12 Skrevet 2. desember 2014 Håper jeg kan sitte der på nyttårsaften å si "nei, jeg kommer ikke til å flytte hjem igjen". De spør meg hver bidige gang jeg snakker med de "kommer du hjem igjen nå da?". Så håper jeg kan troppe opp der uten flyttelasset. Det har gått bra så langt, ikke så mye på sparekontoen enda, 1kr. Men det er fordi jeg har måtte kjøpt inn så mye, startet med ingenting. Jo, jeg hadde ei pute. Har ei venninne som er like snill, hun har ikke trua på jeg klarer meg heller. Men jeg "levde" på 600kr før, det er det jeg fikk i stipend på VGS. Da kjøpte jeg alt av sminke, klær, festing og fritid selv. Og mobilregning på 200kr i måneden, og jeg klarte meg. Og så klart skolesaker. Buss fikk jeg gratis fordi jeg bodde så langt unna. Trondheim, faktisk så koster den 21kr på nærbutikken (Rimi). Bruker å dra på stor-butikk (coop obs) en gang i uken og der koster den 17kr. Utrolig surt å kaste bort 4kr, så prøver å bruke minst mulig melk. Det koster meg 37kr x2 å ta bussen til coop obs, så går jo i minus om jeg drar dit for å kjøpe melk Jeg er fullstendig klar over at mine følelser og tanker ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Får dårlig samvittighet vær gang jeg drar kortet, tviholder på vær en krone og er livredd for å feile. Er ganske sikker på at det er mine foreldre som har banket det inn i hodet mitt. Jeg er 24 år og har nettopp flyttet hjemme ifra. Har ønsket det i mange år, men har alltid fått beskjed fra familien at jeg kommer aldri til å klare meg. Kommer aldri til å klare å vaske klær selv heller sette på oppvaskmaskinen. En hvit pute ble grønn på grunn av en dum sokk, men ellers så har klesvaskingen gått kjempe bra. TSAnonymous poster hash: 10482...fe9 Det var jo helt sykt dyrt for melk. Her jeg bor ligger en liter ekstralett melk på 14-15 kr.Anonymous poster hash: ad8ae...1ec
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #13 Skrevet 2. desember 2014 Det var jo helt sykt dyrt for melk. Her jeg bor ligger en liter ekstralett melk på 14-15 kr.Anonymous poster hash: ad8ae...1ec det er en grunn til at Trondheim er norgest dyreste by TS Anonymous poster hash: 10482...fe9
Gjest chisandra Skrevet 2. desember 2014 #14 Skrevet 2. desember 2014 Du har ingen grunn til å føle deg mislykket. Dette kommer til å gå seg til når du blir vant til bo for deg selv.
Pinkee Skrevet 2. desember 2014 #15 Skrevet 2. desember 2014 Dette klarer du fint. Du har jo perfekt holdning til økonomi, så skjønner ikke hva familien din gnåler etter. Kos deg med kakao i kveld du, med verdens beste samvittighet. 5
Gjest Skrevet 2. desember 2014 #16 Skrevet 2. desember 2014 Du har en besyndelig familie! Det virker som om du er kuet i oppveksten, og oppdratt til å tro at du ikke får til noe, isteden for at du hjelpes på rett måte fra ung alder så du oppnår en mestringsfølelse. Vi velger jo ikke familiene våre selv, men må forholde oss til det vi får tildelt. Mitt beste råd til deg er at du lærer deg å ignorere de. Let litt på nettet om disosieringsteknikker. Du har stålkontroll på pengene i forhold til mange på din alder! Det er noen ting du må tenke på. - Du må spise hver dag! Minst 3 måltider! Hvis ikke blir du slapp og syk, og så havner du hjemme igjen enten du vil eller ikke. - Du må få deg et nettverk som bygger deg opp og ikke ned! Man skal få positiv energi av å omgås familie og venner, ikke negativ. At de går så langt som å vedde om at du kommer krypende hjem, det er helt utrolig rottent! Det er familien din som har sviktet deg, i forhold til å ikke ta ansvar for å forberede deg for voksenlivet. Du får ikke gjort noe med det som har vært, se heller framover. Hvordan er du mentalt? Det virker som om du er langt nede. Kan du sitte barnevakt? Det er julebordssesong nå. Masse mennesker ønsker en stabil voksen person til å passe de håpefulle. Kan du reklamere litt for deg selv som barnevakt? Du får noen kroner rett i lomma som du kan kose deg med før jul, og oftest har de mat klar til deg. Det er viktig at du fokuserer på de positive tingene, og jobber med mestringsfølelsen din. Du er ikke den første i verden som har fått deg et grønt putevar (eller rosa kjøkkenkluter). Utfordre deg selv i små porsjoner, bli flinkere til å fikse ting. Det er mye du kan gjøre som er gratis. Mange foreninger har åpne møter der man ikke trenger å betale inn. Biblioteket låner ut bøker, lydbøker, filmer og jeg vet ikke hva. Sørg for å være ute blandt folk. Kjenn litt at du lever. Gjør noe du interesserer deg for. 4
Molte Skrevet 2. desember 2014 #17 Skrevet 2. desember 2014 (endret) Jeg er heller imponert over deg. Synes du har vært veldig flink og veldig økonomisk! Du handler inn mat for flere uker, ser etter tilbud, legger av penger til regninger så de er betalt, legger av penger til sparekonto i tilfelle strømmregningen blir dyrere. Du er jo kjempeflink! Dette her greier du jo veldig bra! Så fortsetter du å tenke sånn så skal du se du klarer deg kjempefint og familien din kommer til å få hakeslep , siden de har den holdningen de har. De kommer til å se de har tatt totalt feil av deg. For meg hørest du ut som en økonomisk og ryddig person. Stor applaus til deg. Om du har 100kr igjenn på kontoen, men har mat og betalte regninger, så spiller ikke det noen rolle. Du har jo fått bet det du skal og har mat på bordet. Det er det aller viktigste. Endret 2. desember 2014 av Molte 1
Eneri Skrevet 2. desember 2014 #18 Skrevet 2. desember 2014 Skulle tro du hadde bodd for deg selv i mange år så god kontroll som du har! Og så er det bare snakk om to måneder, samt å "begynne på null"! Du klarer deg kjempefint. Enig i råd over her om å finne deg omgangsvenner som gir deg positivt påfyll i stedet for å bryte deg ned. (jeg har vasket klær i over tjue år, men jammen skjer det vaskeuhell her også innimellom, med ting som krymper eller endrer farge... Ikke noe å bry seg om). Finn en hobby, ta alt av kurs og praksisplasser du bys gjennom NAV, bruk aktivt deres tilbud om hjelp til utdanningsveiledning/utdanningsfinansiering/jobbtrening osv. Hvis du brytes ned av å omgås familien din, så hold kontakten på et minimum. De høres IKKE sympatiske ut; tenk å psyke folk sånn ned som det der!! 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #20 Skrevet 2. desember 2014 Hvis du kjøper melk én til to ganger i uken, bør du kjøpe de store kartongene. De små koster nesten like mye per stykk som de store, og melk holder faktisk ganske lenge Anonymous poster hash: 6cf16...6d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå