AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #1 Skrevet 2. desember 2014 Jeg har 48 kroner på kontoen, samboer har 0. Egebtlig har vi vanligvis tjent greit sammen, kanskje 15000 på han og 12000 på meg. Men de siste 3/4 mnd har jeg tjent helt ned i 4000 kroner. Og da har han vært nødt til å stå for alt. Og da blir jo også han blakk. Denne måneden fikk ikke han mer enn 10000,og med en haug av bilregninger ble det borte rimelig fort sammen med de andre regningene. De kom bare inn for så å gå rett ut igjen. Vi hadde også andre regninger som måtte betales fordi de hadde hopet seg opp. Så jeg betalte alle mine regninger, og satt igjen med kanskje 3000 rett etter lønning. Det har gått med til mat og bensin, pluss mat til dyrene. Vi har begge lønningsdato den 12,og er allerede blakke for 2 uker siden. Vi har ikke mat utenom et lite gammelt brød og ei ostepakke. Har igjen en jævla rull med dasspapir. Kunne kanskje droppet regningene og heller prioritert mat, men er jo ikke lurt det heller. Jeg er også sykmeldt den mnd her og er i drittform. Så er sinnsykt ubehagelig å ikke ha mat. Ingen av oss har foreldre vi kan låne av. Da de begynner å grine om vi spør om en 100lapp. Hva skal jeg gjøre?? Kjæresten er på jobb hele dagen hele uken. Men siden vi er samboere kan vel ikke jeg gå alene på nav for å spørre om hjelp? Og får vi hjelp der? Har vi noen rett på hjelp? Anonymous poster hash: 5a4ba...03c
Gjest Keikolina Skrevet 2. desember 2014 #2 Skrevet 2. desember 2014 Gå på nav og snakk med de. Du kan gå dit alene, samboere har ikke forsørgerpliktig for hverandre.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #3 Skrevet 2. desember 2014 Hvorfor i all verden skaffer folk seg dyr når de ikke eier nåla i veggen? Hele tiden sutreinnlegg her inne og også på Luksusfellen om folk som har det så fælt fordi de ikke har penger og så driver de og kjøper mat til dyr, medisin til dyr og betaler dyrlege. Kvitt dere med disse dyra da i det minste. Har man dårlig råd, så har man dårlig råd. Sånn er det og da må man tilpasse seg det. Jeg har måttet snu på hver krone inntil for et par år siden og har derfor latt være å skaffe meg dyr. Nå er jeg kommet opp i en årslønn på godt over en halv million i året og er så smått begynt å vurdere økonomien såpass sikker at jeg snart tar meg råd til å kjøpe hund.Anonymous poster hash: 29695...b54 15
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #4 Skrevet 2. desember 2014 Du hadde 3000 igjen og brukte på mat, bensin og dyremat. Du fikk lønn den 12 og var blakk for to uker siden? Du skulle kunne klare deg fire uker på 3000 om du prioriterte fornuftig og kjøpte melk, havregryn,egg,billig kjlttdeig, frossen seifilet, fiskegrateng til en tier etc. Som student klarte jeg og mannen oss to på 500 kr uka i tøffe perioder. Dere tjener jo normalt sett greit, så nå må dere begynne å spare 2000 i måneden til tider som dette. Gå til nav og be om sosialpenger. Regn med å få avslg første gangen.Anonymous poster hash: 94174...d67 9
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #5 Skrevet 2. desember 2014 Hvorfor i all verden skaffer folk seg dyr når de ikke eier nåla i veggen? Hele tiden sutreinnlegg her inne og også på Luksusfellen om folk som har det så fælt fordi de ikke har penger og så driver de og kjøper mat til dyr, medisin til dyr og betaler dyrlege. Kvitt dere med disse dyra da i det minste. Har man dårlig råd, så har man dårlig råd. Sånn er det og da må man tilpasse seg det. Jeg har måttet snu på hver krone inntil for et par år siden og har derfor latt være å skaffe meg dyr. Nå er jeg kommet opp i en årslønn på godt over en halv million i året og er så smått begynt å vurdere økonomien såpass sikker at jeg snart tar meg råd til å kjøpe hund.Anonymous poster hash: 29695...b54 Syns du virker som en Meget lite forståelsesfull person!!! Og har du egentlig lest noe? Vi har vanligvis en bra, eller i det minste grei, økonomi. Og det har vi hatt lenge. Men det har gått akkurat gått rundt, så vært lite sparing. Skulle jeg tenkt det for 2 år siden jeg da at jeg ikke kan skaffe meg katt fordi jeg en dag i fremtiden kan risikere å ha en dårlig måned?? Gir da for faen ikke bort dyra sine selv om man kan slite en måned??? Merker tydelig det at du ikke har dyr ihvertfall, og du burde kanskje ikke fått deg det heller, da du ikke virker særlig omsorgsfull. Og dyra har mat, for kjøper i store mengder, så varer ihvertfall i 3 mnd! Er vi som ikke har mat. Og alle kan havne i vanskelige situasjoner. Plutselig sitter du der selv en dag selv om du tjener 500000 i året! Og 3000 kroner er ikke mye penger når man er to stykker og har en bil som må brukes daglig pga jobb og at vi bor meget usentralt. Det Jeg lurte på var om jeg har noen form for hjelp fra Nav. Eller tips til hva vi nå kan gjøre nå som situasjonen er som den er. Ting retter seg til neste lønning. Men hadde vært greit å ha noe å spise frem til den 12 da man ligger hjemme med kraftig nyrebekkenbetennelse!! Anonymous poster hash: 5a4ba...03c 3
Jolene Skrevet 2. desember 2014 #6 Skrevet 2. desember 2014 Skjønner ikke hvordan du har greid å sløse bort 3000 kr på så kort tid. 3000 kr er MYE penger dersom de brukes riktig... Uansett! Gå på nav og forhør deg med rettighetene dine eller nav.no 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #7 Skrevet 2. desember 2014 Syns du virker som en Meget lite forståelsesfull person!!! Og har du egentlig lest noe? Vi har vanligvis en bra, eller i det minste grei, økonomi. Og det har vi hatt lenge. Men det har gått akkurat gått rundt, så vært lite sparing. Skulle jeg tenkt det for 2 år siden jeg da at jeg ikke kan skaffe meg katt fordi jeg en dag i fremtiden kan risikere å ha en dårlig måned?? Gir da for faen ikke bort dyra sine selv om man kan slite en måned??? Merker tydelig det at du ikke har dyr ihvertfall, og du burde kanskje ikke fått deg det heller, da du ikke virker særlig omsorgsfull. Og dyra har mat, for kjøper i store mengder, så varer ihvertfall i 3 mnd! Er vi som ikke har mat. Og alle kan havne i vanskelige situasjoner. Plutselig sitter du der selv en dag selv om du tjener 500000 i året! Og 3000 kroner er ikke mye penger når man er to stykker og har en bil som må brukes daglig pga jobb og at vi bor meget usentralt. Det Jeg lurte på var om jeg har noen form for hjelp fra Nav. Eller tips til hva vi nå kan gjøre nå som situasjonen er som den er. Ting retter seg til neste lønning. Men hadde vært greit å ha noe å spise frem til den 12 da man ligger hjemme med kraftig nyrebekkenbetennelse!! Anonymous poster hash: 5a4ba...03c Og med mat til dyrene mener jeg til gnagere våre, og de fikk pellets til 30 kroner pakka. Så er hovedsakelig mat og dyr bensin pengene har gått til. Samboer jobber langt hjemmefra og vi bor langt oppå "fjellet" uten tilgang til buss. Så bensin må prioriteres. Bilen er heller ingen vits å selge for den er snart nedbetalt og til vanlig har vi ikke problemer med å betale for bensinen. Men pga mange store og uforventede regninger har det ikke blitt slik denne mnd! Håper på noen gode tips fra folk som ikke kjefter. Det hjelper svært lite. Anonymous poster hash: 5a4ba...03c 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #8 Skrevet 2. desember 2014 Syns du virker som en Meget lite forståelsesfull person!!! Og har du egentlig lest noe? Vi har vanligvis en bra, eller i det minste grei, økonomi. Og det har vi hatt lenge. Men det har gått akkurat gått rundt, så vært lite sparing. Skulle jeg tenkt det for 2 år siden jeg da at jeg ikke kan skaffe meg katt fordi jeg en dag i fremtiden kan risikere å ha en dårlig måned?? Gir da for faen ikke bort dyra sine selv om man kan slite en måned??? Merker tydelig det at du ikke har dyr ihvertfall, og du burde kanskje ikke fått deg det heller, da du ikke virker særlig omsorgsfull. Og dyra har mat, for kjøper i store mengder, så varer ihvertfall i 3 mnd! Er vi som ikke har mat. Og alle kan havne i vanskelige situasjoner. Plutselig sitter du der selv en dag selv om du tjener 500000 i året! Og 3000 kroner er ikke mye penger når man er to stykker og har en bil som må brukes daglig pga jobb og at vi bor meget usentralt. Det Jeg lurte på var om jeg har noen form for hjelp fra Nav. Eller tips til hva vi nå kan gjøre nå som situasjonen er som den er. Ting retter seg til neste lønning. Men hadde vært greit å ha noe å spise frem til den 12 da man ligger hjemme med kraftig nyrebekkenbetennelse!! Anonymous poster hash: 5a4ba...03c Om man har en fyldig bufferkonto skal det mye mer til enn en dårlig måned til for å komme helt på felgen. Og om dere ikke hadde en fyldig bufferkonto i tillegg til stabil inntekt for 2 år siden skulle dere heller ikke skaffet dere dyr. Jeg vet ikke jeg hva som er mest omsorgsfullt, å skaffe seg dyr man egentlig ikke har råd til, eller å vente til man har råd til å gi både dem og resten av familien en trygg fremtid?Anonymous poster hash: 29695...b54 10
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #9 Skrevet 2. desember 2014 Og med mat til dyrene mener jeg til gnagere våre, og de fikk pellets til 30 kroner pakka. Så er hovedsakelig mat og dyr bensin pengene har gått til. Samboer jobber langt hjemmefra og vi bor langt oppå "fjellet" uten tilgang til buss. Så bensin må prioriteres. Bilen er heller ingen vits å selge for den er snart nedbetalt og til vanlig har vi ikke problemer med å betale for bensinen. Men pga mange store og uforventede regninger har det ikke blitt slik denne mnd! Håper på noen gode tips fra folk som ikke kjefter. Det hjelper svært lite. Anonymous poster hash: 5a4ba...03c Om bilen er så ny at dere fikk lån for å kjøpe den er det jo bedre å selge den og kjøpe en billigere bil. Anonymous poster hash: 29695...b54 4
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #10 Skrevet 2. desember 2014 ... Håper på noen gode tips fra folk som ikke kjefter. Det hjelper svært lite.Anonymous poster hash: 5a4ba...03c Du fikk jo tips her: ... Dere tjener jo normalt sett greit, så nå må dere begynne å spare 2000 i måneden til tider som dette.Gå til nav og be om sosialpenger. Regn med å få avslag første gangen.Anonymous poster hash: 94174...d67 Anonymous poster hash: d4822...bbc 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #11 Skrevet 2. desember 2014 Om bilen er så ny at dere fikk lån for å kjøpe den er det jo bedre å selge den og kjøpe en billigere bil. Anonymous poster hash: 29695...b54 Hvor mange ganger skal jeg skrive det at dette er at problem vi vanligvis ikke har? Men bilen var på verksted forrige måned og det ble veldig dyrt. Noe samboer da måtte prioritere å betale. Og selvfølgelig gir jeg ikke bort katten pga en dårlig måned. Hun har mat, vann og masse kjærlighet. Mer enn mange dyr får som bor hos mennesker med svært god råd. Hun er også forsikret. Og har det som sagt godt hos oss. Så selvfølgelig gir jeg ikke bort henne pga noe slik. Hun er et familiemedlem og ikke noe man bare gir bort så fort man har det litt trangt. Da vil jeg heller selge både bil, tv, data og seng pluss alle andre eiendeler først! Og selv om man så er rik kan man ha kjæledyr og allikevel havne i økonomiske kriser pga forskjellige grunner. En katt kan bli 20 år om man er heldig. Det finnes aldri noen garanti for noe. Så sånn kan man jo ikke tenke! Jeg hadde aldri klart meg uten fine pusen min. Hun er min beste venn. Anonymous poster hash: 5a4ba...03c 3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #12 Skrevet 2. desember 2014 Du fikk jo tips her: Anonymous poster hash: d4822...bbc Ja, det var vel det mest fornuftige tipset jeg har fått her inne. Så takk for det:) skal bli flinkere til å spare. Men når man har så det går akkurat rundt med regninger, så er det ikke alltid like lett. Men vet Jo at litt er bedre enn ingenting. Så skal ta det til ettertanke. Blir bare gal snart av å ikke få spist når jeg er så syk. Har høy feber og det kjennes ut som om noen snart skal rive ut nyrene på meg. Så har ikke lyst på mye mat heller. Men ei suppe eller lignende hadde jo vært bra. Tror jeg bare får bite idet sure eplet å høre om far har en 100 lapp. Men begge foreldrene mine har nok med seg selv igrunn, så hater å spørre om penger.Anonymous poster hash: 5a4ba...03c
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #13 Skrevet 2. desember 2014 Hvor mange ganger skal jeg skrive det at dette er at problem vi vanligvis ikke har? Men bilen var på verksted forrige måned og det ble veldig dyrt. Noe samboer da måtte prioritere å betale. Og selvfølgelig gir jeg ikke bort katten pga en dårlig måned. Hun har mat, vann og masse kjærlighet. Mer enn mange dyr får som bor hos mennesker med svært god råd. Hun er også forsikret. Og har det som sagt godt hos oss. Så selvfølgelig gir jeg ikke bort henne pga noe slik. Hun er et familiemedlem og ikke noe man bare gir bort så fort man har det litt trangt. Da vil jeg heller selge både bil, tv, data og seng pluss alle andre eiendeler først! Og selv om man så er rik kan man ha kjæledyr og allikevel havne i økonomiske kriser pga forskjellige grunner. En katt kan bli 20 år om man er heldig. Det finnes aldri noen garanti for noe. Så sånn kan man jo ikke tenke! Jeg hadde aldri klart meg uten fine pusen min. Hun er min beste venn. Anonymous poster hash: 5a4ba...03c Det er nettopp fordi alle kan få en dårlig periode at man skal bygge seg opp en fyldig bufferkonto før man tar på seg unødvendige økonomiske forpliktelser som dyr.Anonymous poster hash: 29695...b54 9
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #14 Skrevet 2. desember 2014 Ja, det var vel det mest fornuftige tipset jeg har fått her inne. Så takk for det:) skal bli flinkere til å spare. Men når man har så det går akkurat rundt med regninger, så er det ikke alltid like lett. Men vet Jo at litt er bedre enn ingenting. Så skal ta det til ettertanke. Blir bare gal snart av å ikke få spist når jeg er så syk. Har høy feber og det kjennes ut som om noen snart skal rive ut nyrene på meg. Så har ikke lyst på mye mat heller. Men ei suppe eller lignende hadde jo vært bra. Tror jeg bare får bite idet sure eplet å høre om far har en 100 lapp. Men begge foreldrene mine har nok med seg selv igrunn, så hater å spørre om penger.Anonymous poster hash: 5a4ba...03c Tipset var jo også at du bør søke sosialstønad, bare innstill deg på at du må søke to ganger. Anonymous poster hash: d4822...bbc
Rachelzane Skrevet 2. desember 2014 #15 Skrevet 2. desember 2014 du kan søke krisepenger hos nav. tropp opp å be om å snakke med en rådgiver, ta med kontutskrift og husleiekontrakt i tilfelle. du får kanskje bare max 500kr til mat, nav stiller samboere og ektepar likt så du burde ta med hans konto utskrift også, for å være på den sikre siden. har vært i dine sko mange ganger selv, det kan skje hvem som helst! 2
Gjest chisandra Skrevet 2. desember 2014 #16 Skrevet 2. desember 2014 Jeg synes du får en del beinharde svar her. Det er godt håp for dere så lenge dere klarer å holde regningene unna og ikke blir hengende på etterskudd. Og selvfølgelig kvitter seg man ikke med dyrene sine hvis det vanligvis ruller rundt økonomisk! Rådet mitt er det samme som jeg leste over her: NAV. Og bit i eplet og prøv å få litt bistand hjemmefra. Når det er dårlig, hjelper en hundrelapp godt på. Jeg husker tiden jeg slet økonomisk, og den hjalp meg til å bli økonomisk - så noe godt hadde den for seg.
veraa94 Skrevet 2. desember 2014 #17 Skrevet 2. desember 2014 Her kommer jeg med noen "kjipe" overlevingstips: - dopapir: gå på offentlig toaletter og lån med deg litt papir - innkjøp: kjøp billig pasta, potet, ris, frossen sei, havregryn osv. Kjøpt grovt mel og bak egne brød/rundstykker. - kiwi: jakt etter varer som har gått ut på dato i nærmeste kiwibutikk - selg klær, sko, filmer, bøker osv som du ikke bruker eller trenger. - let på nettet etter offentlige arragementer i nærheten, der serveres det ofte noe mat. 4
Gjest Kim Skrevet 2. desember 2014 #18 Skrevet 2. desember 2014 Er det ingen venner eller familie som kan låne deg en tusenlapp?
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #19 Skrevet 2. desember 2014 Det er nettopp fordi alle kan få en dårlig periode at man skal bygge seg opp en fyldig bufferkonto før man tar på seg unødvendige økonomiske forpliktelser som dyr.Anonymous poster hash: 29695...b54 Er ikke alle som har muligheten til å bygge seg opp med en fyldig bufferkonto. Vi er unge begge to, og som sagt så går det akkurat rundt for oss. Så lenge dyret får det stellet det skal ha. Pluss mat, vann og kjærlighet i tillegg til at det er forsikra. Så er det det som er viktig. Selv om man er så heldig å ha en bufferkonto så kan det skje at den blir tømt av andre grunner enn dyret. F eks dødsfall, skilsmisser eller andre ting. Man gir ikke bare bort dyret sitt da som om det var en gjenstand. Noe så tullete. Og katten vår lider ikke av denne situasjonen og det er ikke pga den vi har dårlig råd denne måneden. Er ikke bare rike folk som har rett på dyr så lenge dyret har alt det jeg har nevnt lenger oppe!! Anonymous poster hash: 5a4ba...03c 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #20 Skrevet 2. desember 2014 Er ikke alle som har muligheten til å bygge seg opp med en fyldig bufferkonto. Vi er unge begge to, og som sagt så går det akkurat rundt for oss. Så lenge dyret får det stellet det skal ha. Pluss mat, vann og kjærlighet i tillegg til at det er forsikra. Så er det det som er viktig. Selv om man er så heldig å ha en bufferkonto så kan det skje at den blir tømt av andre grunner enn dyret. F eks dødsfall, skilsmisser eller andre ting. Man gir ikke bare bort dyret sitt da som om det var en gjenstand. Noe så tullete. Og katten vår lider ikke av denne situasjonen og det er ikke pga den vi har dårlig råd denne måneden. Er ikke bare rike folk som har rett på dyr så lenge dyret har alt det jeg har nevnt lenger oppe!! Anonymous poster hash: 5a4ba...03c Dere har tatt det valget i forhold til deres økonomi at dere prioriterer dyr foran det å bygge opp en bufferkonto. Det er deres valg, men da får dere også slutte å sutre over at dere har dårlig råd.Anonymous poster hash: 29695...b54 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå