AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #1 Skrevet 1. desember 2014 Jeg har i underkant av fire og et halvt tusen på konto, husleia er på 4500 kr og skulle egentlig vært betalt rett før månedsskiftet (det er ingen krise at jeg ikke har betalt ennå, men burde betale iløpet av et par dager). I tillegg må jeg snart betale Lånekassen, og jeg må kjøpe mat og det mest nødvendige for å klare meg. Jobber bare deltid og tjener for lite til å leve et anstendig liv. Rundt 9k utbetalt i måneden. Er det slik at man får "nødhjelp" fra NAV i slike tilfeller? Hvordan fungerer dette? Må nesten dra dit i morgen og snakke med dem, men vil være litt forberedt og er i tillegg nysgjerrig på hvor kritisk dette er. Grunnen til dette er at jeg har vært hos veterinæren tre ganger og hos legen selv én gang den siste måneden, og da har jeg i tillegg betalt for medisin til både katten og meg selv. Det er mulig å overleve med min inntekt når ikke slike situasjonen oppstår, men det er ganske stusselig da også. Anonymous poster hash: cf5e2...448
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #3 Skrevet 1. desember 2014 Jeg har ikke søkt om noe som helst og aldri mottatt noe som helst. Jeg har knapt vært arbeidssøkende hos NAV, men der blir man slettet om man ikke sender inn meldekort. Sluttet med å sende inn meldekort siden det ikke forandret noe eller hadde noen verdi, og da ble jeg slettet. Har registrert meg igjen nå i kveld. Synes det er helt forferdelig å få penger fra NAV, men nå må jeg enten ta opp lån for å overleve eller få penger fra "systemet". Anonymous poster hash: cf5e2...448
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #4 Skrevet 1. desember 2014 Jeg har i underkant av fire og et halvt tusen på konto, husleia er på 4500 kr og skulle egentlig vært betalt rett før månedsskiftet (det er ingen krise at jeg ikke har betalt ennå, men burde betale iløpet av et par dager). I tillegg må jeg snart betale Lånekassen, og jeg må kjøpe mat og det mest nødvendige for å klare meg. Jobber bare deltid og tjener for lite til å leve et anstendig liv. Rundt 9k utbetalt i måneden. Er det slik at man får "nødhjelp" fra NAV i slike tilfeller? Hvordan fungerer dette? Må nesten dra dit i morgen og snakke med dem, men vil være litt forberedt og er i tillegg nysgjerrig på hvor kritisk dette er. Grunnen til dette er at jeg har vært hos veterinæren tre ganger og hos legen selv én gang den siste måneden, og da har jeg i tillegg betalt for medisin til både katten og meg selv. Det er mulig å overleve med min inntekt når ikke slike situasjonen oppstår, men det er ganske stusselig da også. Anonymous poster hash: cf5e2...448 Nå har ikke jeg noen erfaring med Nav, men vil tro at de vil reagere på veterinær regningene. Du burde ha forsikring på katten din, da får du igjen deler av de utleggene du har hatt. Men det er jo for sent nå... Anonymous poster hash: 07d75...46a 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #5 Skrevet 1. desember 2014 Tror du kan få utsettelse hos lånekassen om du kontakter dem. Anonymous poster hash: ed24a...108 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #6 Skrevet 1. desember 2014 Katten er forsikret, men forsikringen dekker ikke medisiner. Egenandelen er omtrent den summen som jeg måtte ut med, som er litt over 2k. Har blitt to besøk hos Apoteket pga katten. Anonymous poster hash: cf5e2...448
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #7 Skrevet 1. desember 2014 Regningen fra Lånekassen kan du jo utsette, så den er ikke noe problem. Anonymous poster hash: e4d3c...963 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #8 Skrevet 1. desember 2014 Jeg vet at apoteket ikke er noe egennavn. Herre... Anonymous poster hash: cf5e2...448
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #9 Skrevet 1. desember 2014 Regningen fra Lånekassen kan du jo utsette, så den er ikke noe problem. Anonymous poster hash: e4d3c...963 Er det ikke slik at man bare må betale dobbelt så mye neste gang? Dette er et problem også uten Lånekassen. Jeg har allerede ikke råd til å betale husleien og da har jeg naturligvis heller ikke råd til å betale for mat eller andre nødvendige ting. Neste gang jeg får lønn er om en uke. Situasjonen blir bare forverret av at jeg ikke får jobbet så mye som jeg burde i desember (fridager og sjanse for at det uansett er mindre behov for folk på jobb). Anonymous poster hash: cf5e2...448
Wonderbitch Skrevet 2. desember 2014 #10 Skrevet 2. desember 2014 Betal husleien, utsett lånekassen og få mat fra frivillighetssentralen:) Tror Nav sier at du må bruke de 4500 på mat osv før du får hjelp fra de. Så betal husleien først uansett om du skal søke nødhjelp eller om du ordner med mat osv. selv. Dessuten er å gå til legen en luksus man ikke har råd til med din inntekt (er i samme situasjon nå selv, så er ikke vondt ment. Dyrlege må man jo bare ta seg råd til, men en dyrlegeregning kommer sjelden alene, så kanskje du bør spare opp litt til nettopp dette om/når du får bedre råd?) 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #11 Skrevet 2. desember 2014 Er det ikke slik at man bare må betale dobbelt så mye neste gang? Dette er et problem også uten Lånekassen. Jeg har allerede ikke råd til å betale husleien og da har jeg naturligvis heller ikke råd til å betale for mat eller andre nødvendige ting. Neste gang jeg får lønn er om en uke. Situasjonen blir bare forverret av at jeg ikke får jobbet så mye som jeg burde i desember (fridager og sjanse for at det uansett er mindre behov for folk på jobb). Anonymous poster hash: cf5e2...448 Nei, ingen dobbel betaling. Anonymous poster hash: e4d3c...963
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #12 Skrevet 2. desember 2014 Glemte å skrive, men du må jo logge deg inn på nettsidene til Lånekassen og sette deg litt inn hvordan lånet fungerer. Man kan jo utsette å betale der veldig mange ganger før det er et problem og du kan også ned- eller oppjustere hva du betaler hver måned. Det er lurt å vite slikt! Anonymous poster hash: e4d3c...963
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #13 Skrevet 2. desember 2014 Hva jobber du som og hvorfor jobber du ikke mer?Anonymous poster hash: 2b9e1...769
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #14 Skrevet 2. desember 2014 Som flere sier; kontakt lånekassen først og få en betalingsutsettelse. Har du absolutt ingen du kan be om en tusenlapp for å sikre husleien? Kan du heller få noen kroner fra noen du skal få julegave fra foreksempel? Har du noe du kan selge? Alle monner drar! Og så skal du fremover legge av noen hundrelapper i mnd til slike uforutsette ting. Om det så bare er en hundrelapp i mnd så skal den settes til side. For som du sier, du klarer deg så lenge uforutsette ting ikke skjer men de har det med å skje før eller siden uansett.Anonymous poster hash: 975e3...ead
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #15 Skrevet 2. desember 2014 Har du feks søkt om bostøtte? signerer denne! søk om bostøtte fra husbanken, du får sansynligvis litt! de har en "kalkulator" på hjemmesiden sin der du kan få en pekepinne på hvor mye du kan få Anonymous poster hash: d317a...8d1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2014 #16 Skrevet 2. desember 2014 Alltid betale husleien din før noen andre regninger! Husleie trumfer lånekassen og medisiner til katten! Anonymous poster hash: 826f0...c53 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå