Gå til innhold

Bryllupsinvitasjoner - hva er rett her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann! Vi har forsiktig begynt å planlegge gjesteliste og sånn. Vi har stort sett ganske stabile vennegjenger, så det er en av tingene vi faktisk kan være ute i sykt god tid med. Problemet mitt er de såkalte pliktinvitasjonene. Har liksom delt gjestelisten inn i tre "puljer". Det er nærmeste familie, venner (her vet jeg at det er 7 stk som mest sannsynlig ikke kommer, men de inviteres for gesten sin del), og utvidet familie etc.

Med pliktinvitasjonene har vi 89 gjester, kort fortalt, det har jeg ikke lyst på. Når jeg har redusert vekk pliktinvitasjonene er vi på noen-og-femti, som er et mye hyggeligere tall, synes jeg.

Problemet er at jeg har noe utvidet familie jeg gjerne VIL ha der, for eksempel enkelte fettere og kusiner som jeg har hatt mer kontakt med opp igjennom tiden enn de andre. Det er litt faux pas å invitere noen søskenbarn og ikke andre, så vi må egentlig ta valget på om vi skal stryke alle eller ingen, sånn som jeg har forstått det. Jeg HÅPER jeg tar feil, men det hadde vært fint med litt input her. I tillegg - hvis jeg inviterer fettere og kusiner, bør jeg da og invitere foreldrene deres (tanter og onkler)?

Sukk. Kotyme er vanskelig.

Anonymous poster hash: 75656...225
Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg ville bestemt om familien er "nærmest" utifra forholdet jeg har til dem og ikke genetisk nærhet. Har du lite kontakt med den onkelen/tante, så inviterer du bare kusiner. Det er jo deres dag og dere bestemmer hvem dere vil feire den med.

Skrevet

Vel, det er jo det, da. Jeg har lyst til å invitere DELER av hvert slektsledd. Tanten min på morssiden, noen av kusinene på farssiden... Men ikke alle. Har fått for meg at det er litt ufint, og vil ikke fornærme noen.

Skrevet

Jeg syns det er helt greit å invitere noen av søskenbara og ikke alle. Med mindre dere alle har hatt, og har, mye kontakt så kan en ikke forvente å bli invitert til hvert søskenbarns bryllup. Det som er litt ufint er å invitere 2/3 søsken. Hos oss inviteres ikke alle søskenbarn i bryllup, og de som blir fornærmet av det er det ingen som bryr seg om.

Dersom du har mange tanter og onkler, syns jeg heller ikke du skal tvinges til å invitere alle bare fordi dere er i familie. Noen har du mer kontakt med enn andre, og det er helt naturlig.

Jeg er ikke av den oppfatning at et bryllup er tiden for å "samle hele familien", og at en derfor skal blakke seg på tanten du møtte for 10 år siden, og ikke ser igjen før en begravelse.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det ikke kun er noen få som blir utelatt, så synes jeg faktisk det er helt greit å kun invitere noen. Det som ER rart er hvis ikke alle i en søskenflokk blir invitert, eller om 20 av totalt 22 tanter og onkler blir bedt, og den slags.

Anonymous poster hash: 0b311...a19

Gjest Gjest_Calavi
Skrevet

Jeg er enig i at så lenge det ikke kun er én av søsknene som blir utelatt, så er det helt geit å invitere kun deler av hvert slektsledd. Man har ikke like god kontakt med alle av sine kusiner/fetter, tante/onkler, og da synes jeg det er helt i orden. Flere av mine kusiner og fettere har giftet seg uten at jeg har vært invitert, noe jeg ikke har reagert på i det hele tatt da vi rett og slett ikke har kontakt i det daglige.

Skrevet

Jeg inviterte kun noen søskenbarn, men passet på at ikke kun en fra søskenflokken ble utelatt..:)

Skrevet

TS her. Vi kommer selvsagt til å invitere hele søskenflokker, det blir rart å la være, men kanskje ikke hele fetter/kusineflokker. Har tatt en liten prat med min kjære far om dette, og han mener at det er høflig å invitere tanter og onkler, så ordner det seg gjerne slik at de man har minst kontakt med ikke kommer uansett, som han fikk erfare i sitt eget bryllup. Lurer på om det er det letteste, for å tråkke færrest mulig på tærne.

Skrevet

Jeg kommer nok til å invitere alle onkler og tanter (kunne utelatt noen par, men syns det blir litt frekt å kun utelate noen få), mens av kusiner og fettere blir det kun de nærmeste, typisk en søskenflokk på 4 fra pappas side som vi har vært mye sammen med + min ene voksne fetter på mammas side. Resten av søskenbarn er småbarn eller godt voksne som jeg ikke har hatt noe særlig kontakt med :)

Så jeg vil jo si at det har litt å si om du har liten eller stor familie. Om slekta er stor ser jeg ikke noe problem med å kun invitere små deler av den, men jeg ville nok vurdert å ta med alle onkler og tanter, og heller ta kun de aller nærmeste av kusiner og fettere :)

Skrevet

Jeg synes IKKE det er greit å invitere noen fettere og kusiner og andre ikke. Da må det evt være alle fra enten mors eller fars siden. Samme med onkler og tanter. Men man behøver ikke invitere BÅDE søskenbarn og tante/onkler.

Anonymous poster hash: 761ba...a3e

Skrevet

Jeg synes IKKE det er greit å invitere noen fettere og kusiner og andre ikke. Da må det evt være alle fra enten mors eller fars siden. Samme med onkler og tanter. Men man behøver ikke invitere BÅDE søskenbarn og tante/onkler.

Hvis jeg skulle invitert alle søskenbarn med følge hadde det blitt over 70 personer.... Det sier seg kanskje selv at det blir mange nok om man bare inviterer alle på ene siden også.

Anonymous poster hash: 5f82e...627

• Liker 2
Skrevet

Da tror jeg ikke du er klar over hvor store familier som finnes der ute. Hvorfor må alle søskenbarn inviteres? Man har sjeldent kontakt med de fleste. Et søskenbarn fra hver familie er en fin ting, og det har blitt praktisert i min familie og vennegjeng en god stund.

Anonymous poster hash: cd3c5...9c7

• Liker 2
Skrevet

Vi ville vært opp mot 70-80 gjester om vi skulle invitert «alle». Jeg har invitert ut fra relasjoner, en fetter og tante uten onkel og kusine (omtrent aldri møtt de andre).

Utfordringen her ligger på at svigermor ønsker at sønnen skal avlyse bryllupet, fordi hun ikke liker meg, så får se om hun kommer.... (Sannsynligvis ikke), men svigerfar kommer, så jeg mener absolutt at relasjoner går over genetikk.... Det er DERES dag, husk på det :)

Anonymous poster hash: 95251...30b

Skrevet

Vi ville vært opp mot 70-80 gjester om vi skulle invitert «alle». Jeg har invitert ut fra relasjoner, en fetter og tante uten onkel og kusine (omtrent aldri møtt de andre).

Utfordringen her ligger på at svigermor ønsker at sønnen skal avlyse bryllupet, fordi hun ikke liker meg, så får se om hun kommer.... (Sannsynligvis ikke), men svigerfar kommer, så jeg mener absolutt at relasjoner går over genetikk.... Det er DERES dag, husk på det :)

Vi blir forresten til sammen ca 40.

Skrevet

Så lenge du inviterer noen av de i familien du åpenbart har et godt forhold til og utelar de andre så burde ikke det være noe problem.

Jeg har noen kusiner i familien som har invitert hverandre i bryllup, mens vi andre ikke ble invitert. Jeg synes dette var helt greit siden jeg vet at de har et helt annet forhold til hverandre enn det jeg har, de er jo ikke bare kusiner, men også venninner.

Men selvfølgelig er det jo viktig at du ikke inviterer alle bortsett fra en, foreksempel.

Men det sier jo seg selv ;)

Anonymous poster hash: f9f6d...664

Skrevet

Jeg syns det er helt greit å bare invitere noen søskenbarn, så lenge det ikke er veldig få som utelates, eller noen få i en søskenflokk som utelates. Jeg ville tenkt på de som venner i stedetfor søskenbarn - du inviterer nære venner, men ikke ukjente som du tilfeldigvis er i slekt med.

Jeg hadde aldri blitt fornærmet om en av mine søskenbarn (har ikke nær kontakt med noen av dem) ikke inviterte meg, men inviterte de søskenbarna jeg vet de har kontakt med. Jeg har jo ikke kontakt med vedkommende, hvorfor skal jeg bry meg?

Tanter/onkler er litt vanskeligere. Vi valgte å invitere en tante, resten droppet vi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...