Gå til innhold

Kunngjøring i kirken?

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot
Skrevet

Ser man må krive ned om man ønsker kunngjøring i kirken. Hva er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kunngjøring???? hva er det for noe???

Skrevet

Det er når kirketjeneren (??tror jeg??) kommer med kunngjøringer på slutten av gudstjenesten. "førstekommende torsdag er det lysmesse klokka 17, hvor konfirmantene deltar. Neste lørdag er det vielse mellom Per og Kari Hansen klokka 14.00...osv..."

Skrevet

Samme sier jeg, hva er det for noe??? :o

Skrevet

Lysning, heter det.

Da annonserer presten tre uker før, tror jeg han gjorde for oss, i den kirken, at den og den datoen, inngås ekteskap mellom si og så.

Jeg synes det er en koselig tradisjon.

Vi ble også spurt om vi ville ha åpen eller lukket kirke. Åpen kirke, da kan alle som vil komme, lukket, da er det kun for inviterte gjester.

Vi hadde åpen kirke, og det var også koselig. Det kom noen gamle naboer etc. og kikket på.

Gjest Poirot
Skrevet

Det er et eget felt man må besvare nederst på papiret man skal sende inn til kirken mht vigselen.

Før ble dette brukt for å sjekke om det var grunner til at man ikek kunne gifte seg, for da var ikke folk like mobile som nå. Da var det helt nødvendig, og ikke valgfritt som nå.

I og med at vi gifter oss der jeg er vokst opp, tenkte jeg det kansekj kunne være litt koselig, men det hadde jo vært kjekt å vite om det var vanlig eller ei før vi bestemmer oss.

Skrevet

Synes det kan være fint å gjøre.

Jeg kan huske fra min barndom at man snakket om:

"Ja i dag ble det lyst for den og den..." når man møttes til søndagskaffe.

Skrevet

Vi hadde det, og min mor var tilfeldigvis i kirken den dagen. Gjett om hun ble rørt! :-)

Skrevet

Presten vår ordnet med dette på første møtet vi hadde. Han spurte om vi ille ha lysning og det ville vi selvfølgelig :sjarmor:

(det er når kirketeneren forteller hva som skal skje de neste gudstenester/bryllup/dåp/osv på slutten av en eller to gudstjenester før, ja...)

Skrevet

Vi bor i Oslo, men valgte å ha lysning i kirken vi skulle gifte oss i (min hjemplass) og hans hjemplass. Koselig! Og så får venner og bekjente høre om det.

M

Skrevet

Vi ønsker ikke kunngjøring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...